Bästa svaret

Hej,

Jag har både egen dricksvattenbrunn & eget enskilt avlopp.

Dessa är två helt olika saker,
Dricksvattensbrunnen är oftast ett borrat hål långt ner i marken, ner till berg. Där pumpas vattnet upp och in i ditt hus genom en pump & hydropress/hydrofor. Efter borrning pumpar man vatten ett tag och gör sedan vattenanalys på vattnet för att få svar på om vattnet är ok eller inte.
Skulle vattnet ha några parametrar som inte är ok, då installerar man filter för att få bukt på det.

Mitt eget dricksvatten är fullt godkänt enligt livsmedelsverket. Smakar ingenting, luktar ingenting, klart och fint.

Avloppet lägger man en bra bit ifrån där man tar sitt vatten ifrån.
En 3 kammarbrunn är det vanligaste, där avföringen/papper osv blir kvar i brunnen (som töms en gång om året) medans urin och vattnet åker ut till en avloppsbädd och går därefter ner i marken där det filtreras genom marken ner till grundvattnet.
Om det är stopp eller ej, beror på hur du själv sköter det. Man spolar inte ner annat än kiss,bajs & toapapper i avloppet.
Luktar tycker jag inte det gör.
 
  • Gilla
Rooten48 och 7 till
  • Laddar…
J jonas9209 skrev:
Hej,

Jag har både egen dricksvattenbrunn & eget enskilt avlopp.

Dessa är två helt olika saker,
Dricksvattensbrunnen är oftast ett borrat hål långt ner i marken, ner till berg. Där pumpas vattnet upp och in i ditt hus genom en pump & hydropress/hydrofor. Efter borrning pumpar man vatten ett tag och gör sedan vattenanalys på vattnet för att få svar på om vattnet är ok eller inte.
Skulle vattnet ha några parametrar som inte är ok, då installerar man filter för att få bukt på det.

Mitt eget dricksvatten är fullt godkänt enligt livsmedelsverket. Smakar ingenting, luktar ingenting, klart och fint.

Avloppet lägger man en bra bit ifrån där man tar sitt vatten ifrån.
En 3 kammarbrunn är det vanligaste, där avföringen/papper osv blir kvar i brunnen (som töms en gång om året) medans urin och vattnet åker ut till en avloppsbädd och går därefter ner i marken där det filtreras genom marken ner till grundvattnet.
Om det är stopp eller ej, beror på hur du själv sköter det. Man spolar inte ner annat än kiss,bajs & toapapper i avloppet.
Luktar tycker jag inte det gör.
Låter bra, har läst online att det fungerar som du säger, men ville kolla med någon som har erfarenhet, tack!
 
  • Gilla
jonas9209
  • Laddar…
Har eget vatten och avlopp.

Minireningsverk. Sköter sig själv i princip. Service och test av utsläppsvatten sker 1 gång per år via tillverkaren av reningsverket. Utsläpp sker i dike. Luktar absolut ingenting, även om står precis jämte luftningen till reningsverket. Slamtömning 1 gång per år.

Borrat dricksvatten, 2kbm/timme. Kristallklart vatten. Har ett filter för järn som sköter sig själv. Upplever att vårat vatten smakar något bättre än hos de som har kommunalt, men kan inte riktigt säga om det är en faktiskt skillnad eller bara i mitt huvud.

Innan vi köpte hus var ett av kraven att huset vi köpte skulle ha kommunalt VA. Nu såhär i efterhand tycker jag det är skönt att slippa sitta fast i ett kommunalt monopol med tanke på hur mycket dom höjjer taxorna, bevattningsförbud etcetc.
 
  • Gilla
jonas9209 och 1 till
  • Laddar…
Vet du jag har börjat tänka lite som du där :)
Har börjat se fördelarna med eget vatten... avlopp känns fortfarande lite som utomlands.
Tror att det är mycket möjligt att vattnet från en brunn är mer kristallklart ( jordat & mer mineraler från jorden).
Men har även tänkt lite på att filtrera vatten med system från Clearly of Sweden.

/Tack!
 
A
Jag säger eget vatten alla dagar i veckan om brunnen är borrad eller iaf grävd djup.
Den vatten kvalitén får man aldrig med kommunalt vatten.
Dom prover jag har lämnat in har alla utom 1 visat på så friskt och mineralrikt vatten så man kunnat sälja det ur flaska.
Gäller södra Skåne.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Har börjat se fördelarna med eget vatten...
Ja, tills du får strömavbrott. Då är det lite stökigare än för de som har kommunalt vatten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Eget vatten är inte alltid helt okomplicerat.
Vi har järn, mangan och lite humus. Dessutom inträngling av salt i borrad brunn 80 m.
För detta behöver vi ett flertal filter som behöver regelbunden service samt påfyllning av salttabletter.
Om vi fick kommunalt vatten skulle jag välja det omgående. Nu är det inte aktuellt och inte heller i framtiden.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja, tills du får strömavbrott. Då är det lite stökigare än för de som har kommunalt vatten.
Intressant! Hur då stökigare? Blir det extra problem, utveckla gärna.
 
S saltet skrev:
Eget vatten är inte alltid helt okomplicerat.
Vi har järn, mangan och lite humus. Dessutom inträngling av salt i borrad brunn 80 m.
För detta behöver vi ett flertal filter som behöver regelbunden service samt påfyllning av salttabletter.
Om vi fick kommunalt vatten skulle jag välja det omgående. Nu är det inte aktuellt och inte heller i framtiden.
Nyfiken på om du är nära havsvatten, är det där saltet kommer ifrån?.
Är det då även viktigt hur nära vatten man är och vilken sorts vatten, kanske?
 
Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Intressant! Hur då stökigare? Blir det extra problem, utveckla gärna.
Pumpen stannar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Är du ute och letar hus är det ju viktigt att få koll på om vatten tillgången (även en torr sommar) och kvaliteten (godkänt vatten prov) är god, samt ifall det enskilda avloppet är godkänt av kommunen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja, tills du får strömavbrott. Då är det lite stökigare än för de som har kommunalt vatten.
hydroforen är din egen lokala vattenkälla, min har 100-150 liter vatten med avstängd pump.
Det räcker gott tills strömmen kommer tillbaks.
I värsta fall åker elverket fram...
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Intressant! Hur då stökigare? Blir det extra problem, utveckla gärna.
Intressant? Inget vatten då pumpen är eldriven.
 
D Dilato skrev:
hydroforen är din egen lokala vattenkälla, min har 100-150 liter vatten med avstängd pump.
Det räcker gott tills strömmen kommer tillbaks.
I värsta fall åker elverket fram...
Så mkt rymmer inte min hydropress. När stormen Alfrida dragit fram med elavbrott i 3 dagar så var det tomt i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.