Jag har i nuläget ett byggnadskreditiv som efter att mitt hus är klart ska göras om till ett bolån. När det sen ska omvandlas till bolån så tänkte jag kontakta flera olika banker för att se vem som kan erbjuda mig bäst ränta. Nu till min fråga.

Kommer banken själva att värdera mitt hus med hjälpa av mäklare som dom brukar anlita eller ska jag anlita en mäklare som sköter värderingen?

Personligen så tycker jag det är smidigare om jag kan anlita en mäklare som ger mig ett värde på huset och sen kontaktar jag bankerna med den värderingen. Går bankerna med på det?

Det är upp till banken att avgöra, oftast vill de ha en speciell mäklare.

De flesta banker godkänner de flesta mäklare, men självklart rekommenderas "de egna"... Lyssna först på vad banken har att säga. Ofta bjuder de på denna värdering i samband med att byggkreditiv läggs om till bolån. Ska du själv beställa värderingen kostar det ofta mellan 1.500-2.500kr.

Jag talade om för banken vilken mäklarfirma jag ville skulle värdera mitt hus och så bokade de in en mäklare därifrån...Värderingen fick jag dock betala själv. När jag bytte bank två år senare åkte åkte en av cheferna på bankkontoret ut och kollade lite snabbt på huset + läget och gick med på en värderingshöjning på 450 000:- så att jag blev av med topplånet. (Vi hade bl.a. byggt garage under tiden, därav den stora höjningen).

Vi har precis lagt om vårt byggkreditiv. Vi tog in offerter från Mäklare och valde den billigaste(Mäklarhuset Västerås, rabatt för Nordea-kunder). Värderingen accepterades av Nordea och Danske bank. Handelsbanken ville däremot anlita egna värderingsmän varför vi skrotade den banken. (Vi fick 60 punkters rabatt på Nordeas rörliga 3-månadersränta efter prispress m.h.a. Danske bank. Kolla gärna runt med bankerna först hur de vill göra med värderingen, så att du slipper betala dubbla värderingar..

• Gilla
Belmecchi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.