Vad ska jag använda för att laga det här hålet i grunden till mitt garage? Behöver veta den exakta termen som det heter i bygghandeln.
Först gissar jag någon form av betongblandning och ytterst någon form av puts men jag vet inte vilken sort av alla olika :(

Finns det något jag ska passa mig för att göra när jag utför arbetet? Något att tänka extra mycket på? Andra tips? Jag är idel öra.

Stort stort tack på förhand till dig som orkar ta dig tid att hjälpa mig. Jag uppskattar det oerhört mycket!
 
  • Ett hål i grundmuren av en byggnad med sprucken betong och bitar som ligger runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan du ta några bilder så det syns lite mer av hörnet?

Är det bara denna bit som är dålig?

Innan hålet lagas så behöver det säkras så att grundproblemet som orsakat denna skada är åtgärdat. Annars är det stor risk att det snart blir likadant igen.

Första intrycket är att det är en fuktskada som lett till frostsprängning.
Vidare ser det ut att kunna vara lättbetong, vilken är fuktkänslig. Dvs den suger fukt som en tvättsvamp och kan då frostsprängas på vintern.
 
  • Gilla
Eufori
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Kan du ta några bilder så det syns lite mer av hörnet?

Är det bara denna bit som är dålig?

Innan hålet lagas så behöver det säkras så att grundproblemet som orsakat denna skada är åtgärdat. Annars är det stor risk att det snart blir likadant igen.

Första intrycket är att det är en fuktskada som lett till frostsprängning.
Vidare ser det ut att kunna vara lättbetong, vilken är fuktkänslig. Dvs den suger fukt som en tvättsvamp och kan då frostsprängas på vintern.
Tack snälla för svar 😇 Det är bara denna bit som är såhär dålig, i övrigt har det släppt från putsen på några ställen.

Grundproblemet är avhjälpt 😊 Det berodde både på felsluttande mark mot grunden och dålig hängränna.

Bifogar en till bild och en ritning.
Jag fattar inte hur jag ska fylla upp det där jättehålet?
Borde jag gräva mig neråt och kolla så det inte är skadat även under marken?
Är det bra att sätta grus runtom grunden istället för jord (som givetvis sluttar från garaget)?

Tack återigen!
 
  • Skadat hörn av ett hus med synligt stort hål och lös cement på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av betongplatta på mark med kantmur, kapillärbrytande lager, armering och dränering, enligt specifikationer för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
E Eufori skrev:
Bifogar en till bild och en ritning.
Jag skulle peta bort lite mer lös puts där och undersöka lite mer på djupet.
För verkligheten verkar inte motsvara ritningen då det uppenbart är lättbetong som syns och inte betonghålsten som hade varit mer logiskt.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
E Eufori skrev:
Borde jag gräva mig neråt och kolla så det inte är skadat även under marken?
Ja. Det måste grävas tills oskadad mur och puts kommer fram. Allt dåligt/sprucket, både mur och puts, måste bort. Sedan lagas med nytt mtrl.

Lättbetong suger vatten så om inte putsen är hel utan sprickor så kommer den att göra det och frostsprängas igen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja. Det måste grävas tills oskadad mur och puts kommer fram. Allt dåligt/sprucket, både mur och puts, måste bort. Sedan lagas med nytt mtrl.

Lättbetong suger vatten så om inte putsen är hel utan sprickor så kommer den att göra det och frostsprängas igen.
Tusen tack för din hjälp, då ska jag göra det så fort temperaturen stiger här uppe i norr
 
@Oldboy Vad tycker du jag ska använda till murningen? Och vad bör jag använda till putsen?
Tack på förhand
 
Det passar jag på. Är ingen expert på mur och puts. Råkar bara veta att lättbetong inte är ett robust och idealt mtrl i fukt- och frostutsatta lägen.
Det finns andra som här som har god koll på murning.
Får du inga svar i denna tråden så pröva i ngt annat delforum.
 
  • Gilla
Eufori
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.