Vad ska jag använda för att laga det här hålet i grunden till mitt garage? Behöver veta den exakta termen som det heter i bygghandeln.
Först gissar jag någon form av betongblandning och ytterst någon form av puts men jag vet inte vilken sort av alla olika
Finns det något jag ska passa mig för att göra när jag utför arbetet? Något att tänka extra mycket på? Andra tips? Jag är idel öra.
Stort stort tack på förhand till dig som orkar ta dig tid att hjälpa mig. Jag uppskattar det oerhört mycket!
Först gissar jag någon form av betongblandning och ytterst någon form av puts men jag vet inte vilken sort av alla olika
Finns det något jag ska passa mig för att göra när jag utför arbetet? Något att tänka extra mycket på? Andra tips? Jag är idel öra.
Stort stort tack på förhand till dig som orkar ta dig tid att hjälpa mig. Jag uppskattar det oerhört mycket!
Redigerat:
Kan du ta några bilder så det syns lite mer av hörnet?
Är det bara denna bit som är dålig?
Innan hålet lagas så behöver det säkras så att grundproblemet som orsakat denna skada är åtgärdat. Annars är det stor risk att det snart blir likadant igen.
Första intrycket är att det är en fuktskada som lett till frostsprängning.
Vidare ser det ut att kunna vara lättbetong, vilken är fuktkänslig. Dvs den suger fukt som en tvättsvamp och kan då frostsprängas på vintern.
Är det bara denna bit som är dålig?
Innan hålet lagas så behöver det säkras så att grundproblemet som orsakat denna skada är åtgärdat. Annars är det stor risk att det snart blir likadant igen.
Första intrycket är att det är en fuktskada som lett till frostsprängning.
Vidare ser det ut att kunna vara lättbetong, vilken är fuktkänslig. Dvs den suger fukt som en tvättsvamp och kan då frostsprängas på vintern.
Tack snälla för svar 😇 Det är bara denna bit som är såhär dålig, i övrigt har det släppt från putsen på några ställen.Oldboy skrev:
Kan du ta några bilder så det syns lite mer av hörnet?
Är det bara denna bit som är dålig?
Innan hålet lagas så behöver det säkras så att grundproblemet som orsakat denna skada är åtgärdat. Annars är det stor risk att det snart blir likadant igen.
Första intrycket är att det är en fuktskada som lett till frostsprängning.
Vidare ser det ut att kunna vara lättbetong, vilken är fuktkänslig. Dvs den suger fukt som en tvättsvamp och kan då frostsprängas på vintern.
Grundproblemet är avhjälpt 😊 Det berodde både på felsluttande mark mot grunden och dålig hängränna.
Bifogar en till bild och en ritning.
Jag fattar inte hur jag ska fylla upp det där jättehålet?
Borde jag gräva mig neråt och kolla så det inte är skadat även under marken?
Är det bra att sätta grus runtom grunden istället för jord (som givetvis sluttar från garaget)?
Tack återigen!
Ja. Det måste grävas tills oskadad mur och puts kommer fram. Allt dåligt/sprucket, både mur och puts, måste bort. Sedan lagas med nytt mtrl.E Eufori skrev:
Lättbetong suger vatten så om inte putsen är hel utan sprickor så kommer den att göra det och frostsprängas igen.
Tusen tack för din hjälp, då ska jag göra det så fort temperaturen stiger här uppe i norrOldboy skrev:
Det passar jag på. Är ingen expert på mur och puts. Råkar bara veta att lättbetong inte är ett robust och idealt mtrl i fukt- och frostutsatta lägen.
Det finns andra som här som har god koll på murning.
Får du inga svar i denna tråden så pröva i ngt annat delforum.
Det finns andra som här som har god koll på murning.
Får du inga svar i denna tråden så pröva i ngt annat delforum.
Klicka här för att svara



