Vad ska jag använda för att laga det här hålet i grunden till mitt garage? Behöver veta den exakta termen som det heter i bygghandeln.
Först gissar jag någon form av betongblandning och ytterst någon form av puts men jag vet inte vilken sort av alla olika :(

Finns det något jag ska passa mig för att göra när jag utför arbetet? Något att tänka extra mycket på? Andra tips? Jag är idel öra.

Stort stort tack på förhand till dig som orkar ta dig tid att hjälpa mig. Jag uppskattar det oerhört mycket!

• Hål i garagegrund med sprucken yta, omgiven av betongbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Är lättbetongsten som du har i din grund .
Svårt att få en helhetsbild av vart på grunden detta är .

• Gilla
Eufori
  • Laddar…
B
Man brukar ha lågalkaiskt bruk till lättbetong. Men jag har lite svårt att se utifrån bilden för hur man bör gå till väga, så exakt produkt kan jag inte föreslå.

Gissar även att det finns en fuktprobamatik i hörnet, nån hängränna eller stuprör som skulle behöva åtgärdas så felet inte återuppstår igen.

• Gilla
Eufori
  • Laddar…
Åh tack så jättemycket, supersnällt av er att svara! :) Det är just i hörnet och jag har åtgärdat fuktproblematiken som berodde på otätt papptak, stor del av vattnet rann inte ner i hängrännan utan istället ner efter väggen PLUS felaktig lutning på marken som även var belagd med massa växtlighet. Tänkte sätta grus närmast grunden efter jag lagat detta. (Ska även byta brädfodringen inkl den slitna knutbrädan man ser här på bilden)

• Skadad husgrund med synligt hål och murbruk under en vägg. Stenblock och grus ligger på marken bredvid sliten brädfodring och en hängränna.
    Skapa konto
Tomture61
E Eufori skrev:
Åh tack så jättemycket, supersnällt av er att svara! :) Det är just i hörnet och jag har åtgärdat fuktproblematiken som berodde på otätt papptak, stor del av vattnet rann inte ner i hängrännan utan istället ner efter väggen PLUS felaktig lutning på marken som även var belagd med massa växtlighet. Tänkte sätta grus närmast grunden efter jag lagat detta. (Ska även byta brädfodringen inkl den slitna knutbrädan man ser här på bilden)
Hur är grunden konstruerad ?
Är det platta direkt på marken eller vad ?
Vad gör lättbetongstenen ?

• Gilla
Eufori
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur är grunden konstruerad ?
Är det platta direkt på marken eller vad ?
Vad gör lättbetongstenen ?
Jo det är platta direkt på mark byggd 1970 och jag vet inte vad lättbetongstenen gör. Fram tills idag visste jag inte att det var lättbetongsten jag hade där 😆

Tomture61
E Eufori skrev:
Jo det är platta direkt på mark byggd 1970 och jag vet inte vad lättbetongstenen gör. Fram tills idag visste jag inte att det var lättbetongsten jag hade där 😆
Ibland så ställer man en rad lättbetongsten på betongplattan , träväggen kommer då upp en bit från marken .
Eller så är betongplattan fristående från ytterväggar .
Ytterväggar står då på lättbetongstenar .
I vilket fall så måste stenen ersättas för en framtida god hållbarhet av garaget .
Men svårt att avgöra utan att vara på plats att förstå konstruktionen.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ibland så ställer man en rad lättbetongsten på betongplattan , träväggen kommer då upp en bit från marken .
Eller så är betongplattan fristående från ytterväggar .
Ytterväggar står då på lättbetongstenar .
I vilket fall så måste stenen ersättas för en framtida god hållbarhet av garaget .
Men svårt att avgöra utan att vara på plats att förstå konstruktionen.

• Konstruktionsritning av betongplatta med kantmur, visar stålbalkar, armering och kapillärbrytande lager i genomskärning.
    Skapa konto
Tomture61
Helt klart måste den trasiga stenen ersättas i sin helhet .

• Gilla
Eufori
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.