I radhuset vi flyttade in i stod en gammal Miele Novotronic Exclusive, kanske 25--30 år gammal. Den har funkat fint de senaste månaderna, men sista tvätten idag vill tunnan inte gå runt. När jag drar runt tunnan går den delvis lätt, men sen går den väldigt trögt. Vevar man vidare går den lätt igen och så vidare. Ljudet är lätt hasande, det låter inte hårt eller skrapande.

Jag har känt längs insidan av gummit runtom:
Person undersöker insidan av en tvättmaskinstrumma med fingrarna, troligen för att hitta blockeringar eller problem med trummans rotation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men inte upptäckt något. Jag har också försökt lysa inne i trumman för att se om något klädesplagg hamnat mellan, utan resultat. Dock svårt att se, kan ej utesluta.

Nästa idé jag har är att få den på sidan så jag kan skruva bort sumpen och undersöka trumman på det viset. Eller kan dåliga kolborst göra att trumman är väldigt trög?

Någon annan som har bra tips? Jag läste den andra tråden här och lärde mig få upp fronten. Men ser inget konstigt där.

Precis innan det slutade fungera körde jag 95 grader för rengöring, men det gick igenom en 60 grader efter det utan problem.
 
A aent skrev:
I radhuset vi flyttade in i stod en gammal Miele Novotronic Exclusive, kanske 25--30 år gammal. Den har funkat fint de senaste månaderna, men sista tvätten idag vill tunnan inte gå runt. När jag drar runt tunnan går den delvis lätt, men sen går den väldigt trögt. Vevar man vidare går den lätt igen och så vidare. Ljudet är lätt hasande, det låter inte hårt eller skrapande.

Jag har känt längs insidan av gummit runtom:
[bild]
men inte upptäckt något. Jag har också försökt lysa inne i trumman för att se om något klädesplagg hamnat mellan, utan resultat. Dock svårt att se, kan ej utesluta.

Nästa idé jag har är att få den på sidan så jag kan skruva bort sumpen och undersöka trumman på det viset. Eller kan dåliga kolborst göra att trumman är väldigt trög?

Någon annan som har bra tips? Jag läste den andra tråden här och lärde mig få upp fronten. Men ser inget konstigt där.

Precis innan det slutade fungera körde jag 95 grader för rengöring, men det gick igenom en 60 grader efter det utan problem.
troligt att något ligger mellan trumma och balja
ta något böjligt och för det runt i mellanrummet som syns på bilden böjligt för att det skall gå in ca 5cm
 
  • Gilla
aent
  • Laddar…
B Bill Algö skrev:
troligt att något ligger mellan trumma och balja
ta något böjligt och för det runt i mellanrummet som syns på bilden böjligt för att det skall gå in ca 5cm
Tack för tips!
Vi vispade runt längs med trumkanten med ett tjockare buntband, och lyste igenom inifrån trumman. Hittade aldrig något.

Nu är den slängd och ny inköpt. När jag körde den till ÅVC såg jag från undersidan första gången -- tyckte det såg ut som att drivremmen hamnat snett. Så det hade kanske gått att fixa! Som det stod var det knöligt att få ut den, så jag hade inte fått den fri innan.
 
A aent skrev:
Tack för tips!
Vi vispade runt längs med trumkanten med ett tjockare buntband, och lyste igenom inifrån trumman. Hittade aldrig något.

Nu är den slängd och ny inköpt. När jag körde den till ÅVC såg jag från undersidan första gången -- tyckte det såg ut som att drivremmen hamnat snett. Så det hade kanske gått att fixa! Som det stod var det knöligt att få ut den, så jag hade inte fått den fri innan.
drivremmen ligger ju inte centrerad på motorn men knölig att komma åt
ibland fastnar det strumpor uppe vid en slang anslutning
men som sagt troligen hade du kommit fram till tippen till slut hur gärna du än inte ville
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.