29 772 läst ·
217 svar
30k läst
217 svar
Vem ska ersätta skador pga fallande träd?
Nej, jag tycker dettaa är ett brott o rubriceras brottsmål, inte civilmål. Däremot hamnar troligtvis stgägaren i brottsmålet. Jag skulle i första hand tänka att man inte är så urbota dum att man lämnar sin stege olåst och misstänka grannen för brottet.HakanS skrev:
Var tycker du gränsen på ditt resonemang går?Byggis1976 skrev:
Man kan ju inte både äta kakan och ha den kvar.
Om någon begår en brottslig handling på min tomt och den handlingen är att fälla ett träd. Trädet i sin tur förstör ditt hus och då tycker du att det är jag som ska ersätta dig om inte "brottslingen" finnes.
Konceptet... förlängningen... var går din gräns till att det inte är jag som är "ansvarig" för vad som händer på min tomt skadar något på din eller någon annans?
I förlängningen om någon snor min bil och kör på dig på gatan, föraren smiter, är det jag som ska åtalas för smitning från trafikolycka om man inte får tag på biltjuven? Om jag hade bilen olåst påverkar det min skuld i det hela?
Om jag hade motorsågen framme så "brottslingen" fick det lättare att såga ned trädet, har jag större skuld då?
Eller är det strikt ansvar med en massa undantag?
Redigerat:
Gränsen går vid force majeure, jag skall inte behöva ta höjd för naturkatastrofer. Den går även vid brott, om jag utsätts för en brottslig handlig, sabotage tex. Resonemanget gäller även bara materiell skada, inte om du slår dig på mitt grus på uppfarten som någon skrev.charta77 skrev:
Även om vid brott blir man ev skyldig att ersätta tredje part först sen återkräv beloppet i brottsmålet.
Redigerat:
Du menar fortsatt att om den brottsliga handlingen består i att fälla ett träd på min tomt som faller och förstör något på din tomt så är det jag som är ersättningsskyldig?Byggis1976 skrev:
(Handlingen utförs av tredje part och är inte medgiven.)
Nej, om du givit någon tillstånd att såga ner träd på din tomt ansvarar du. Jag förutsatte att det var olovligen, rubricering vet jag inte egenmäktigt förfarande kanske.....charta77 skrev:
Tredje part kallade jag den drabbade. Denne kan inte driva brottsmål som du i så fall måste bevisa.
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
#110 charta; Naturligtvis blir du ersättningsskyldig för skadorna men om ett träd på grannens tomt blåser ned på ditt hus får du betala själv.
Vad menar du med naturkatastrof? Åsknedslag? Storm?Byggis1976 skrev:
Du tyckte tidigare att jag skulle vara ansvarig om någon brottsligen sågade ner mitt träd så det föll på ditt hus. Men nu säger du att man inte ska vara ansvarig om man utsätts för brottslig handling. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
Även resonemanget att träd-/flaggstångsägaren ska stå för husägarens självrisk p.g.a att husägaren drabbas mer finner jag lite underlig.
Säger som vissa andra läs! Så förstår du. Om du utsätts för brottsslig handling så ansvarar du gentemot din drabbade granne. MEN eftersom, antar jag, du anmäler brott som om det bevisas kan du få tillbaka pengarna kanske genom din försäkring om tjuven inte hittas.
Force mejeure finns redan som begrepp utan att jag definierar det.
Force mejeure finns redan som begrepp utan att jag definierar det.
Vad känns jobbigast för dig .1 få ett raserat hus där bärande balkar gått av, tvingas bo annanstädes, ha hantverkare o lägga tid på återuppbyggnad? Eller 2 stå på andra sidan häcken och säga "OOOPS! Ja, du har ju bett mig ta ner granen ett par gånger, detta var ju trist, för dig"HakanS skrev:
Vem enligt dig är mest vållande vs drabbad?
Redigerat:
Du skrev tidigare att gränsen för ansvaret:Byggis1976 skrev:
Så jag har lite svårt att följa ditt resonemang.Byggis1976 skrev:
Jag ska alltså ersätta husägaren trots att jag inte är ansvarig för vad som hänt. Sedan ska jag bevisa att att jag varit utsatt för brott och driva detta som ett ärende mot mitt försäkringsbolag?
Man kan ju inte basera ansvaret och vållandet utifrån vem som är mest drabbad.Byggis1976 skrev:Vad känns jobbigast för dig .1 få ett raserat hus där bärande balkar gått av, tvingas bo annanstädes, ha hantverkare o lägga tid på återuppbyggnad? Eller 2 stå på andra sidan häcken och säga "OOOPS! Ja, du har ju bett mig ta ner granen ett par gånger, detta var ju trist, för dig"
Vem enligt dig är mest vållande vs drabbad?
Om blixten slår ner i mitt fullt friska träd och det därför faller på ditt hus så anser jag att ingen är vållande. Att sedan min granne blir mer drabbad än jag innebär ju inte att jag ska vara ekonomiskt ansvarig.