2 068 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vem säljer duschkabin med bräddavlopp?
Man kan tydligen skippa golvbrunn i badrummet om man duschar i kabin som har bräddavlopp, men var köper man sådana? Har ingen golvbrunn och kan fylla reglerna om jag väljer kabin med ett extra bräddavlopp men ingen verkar sälja sådana? Övervägde att ta ett handfatsavlopp och borra ett hål i karet men den kabin jag tittat på har bara 2 cm djup så det blir ju litet marigt. Hur löser man det här?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Var hittar du den informationen?T Timmertorsten skrev:Man kan tydligen skippa golvbrunn i badrummet om man duschar i kabin som har bräddavlopp, men var köper man sådana? Har ingen golvbrunn och kan fylla reglerna om jag väljer kabin med ett extra bräddavlopp men ingen verkar sälja sådana? Övervägde att ta ett handfatsavlopp och borra ett hål i karet men den kabin jag tittat på har bara 2 cm djup så det blir ju litet marigt. Hur löser man det här?
På vilket sätt skulle ett bräddavlopp göra att det inte kan komma ut vatten på golvet vid ett stopp i avloppsröret en bit ner?
Vart har du tänkt att leda avloppet från kabinen?
https://www.byggahus.se/forum/threads/avlopp-till-duschkabin.374320/
På detta forum finns de flesta svar. TS har uppfattat det korrekt.
På detta forum finns de flesta svar. TS har uppfattat det korrekt.
Tittade lite snabbt på olika kabiner på nätet och även om jag inte hittade någon färdig med breddavlopp så hittade jag flera som det med lätthet skulle gå att borra ut ett i. Kravet är ju bara att de är tillräckligt djupa.
Så är min tanke, att man får göra det själv, ingen aning om hur jag löser vattenlås dock för den delen, antar en Y-koppling under kabinen och ett vattenlås för bräddavloppet separat. Har du någon konstruktiv lösning? Det stora dilemmat är takhöjden i mitt tilltänkta rum som gör att man behöver komma så nära 180-190 cm som möjligt. Då finns bara få kabiner att utgå från och alla har valt ett grundare kar för att komma ned i höjd. Har hittat en som kan funka men hur jag löser vattenlås för bräddavlopp är en öppen fråga.pacman42 skrev:
Vattenlås finns det flera bra idéer för i den gamla BH-tråden jag länkade ovan. Jag hade nog satsat på en lösning som ligger på golvet ändå. Lägg den gärna i ett tråg ("skomatta" från IKEA till exempel) som du kopplar någon skvallermekanism till så att du upptäcker vattenläckor i tid. Ett exempel kan ju vara att använda fuktvarnare för hemautomatisering, eller att helt enkelt ha en fuktindikator i vattensugande papper som tittar fram.
Jag hade gått på elektrisk fuktidikator (gärna till hemautomatisering om du har en sådan) i ett sådant tråg.
Jag hade gått på elektrisk fuktidikator (gärna till hemautomatisering om du har en sådan) i ett sådant tråg.
Toppen, automationsdelen och sensorn, den biten fixar jag. Hittade nu detta vattenlås som jag tror bli perfekt att gömma under kabinen: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...urus-8572022-vattenlas-40-mm-liggande-2815103pacman42 skrev:
Vattenlås finns det flera bra idéer för i den gamla BH-tråden jag länkade ovan. Jag hade nog satsat på en lösning som ligger på golvet ändå. Lägg den gärna i ett tråg ("skomatta" från IKEA till exempel) som du kopplar någon skvallermekanism till så att du upptäcker vattenläckor i tid. Ett exempel kan ju vara att använda fuktvarnare för hemautomatisering, eller att helt enkelt ha en fuktindikator i vattensugande papper som tittar fram.
Klicka här för att svara