Jag skulle behöva ett antal kontaktuttag i trädgården för framför allt belysning (med stickkontakter). En elektriker ska naturligtvis göra jobbet, men får väl gräva själv, så skulle vilja ha lite tips härifrån inför projektet.
Uttagen behövs framför allt på tomtens västra sida och elcentralen sitter på fasadens östra sida. Det finns två uttag på fasadens norra och södra sida. Kan plocka el från dessa och dra vidare till nya uttag eller ska de dras från centralen (längre grävsträcka)?
Har även en fiberkabel tvärs över gräsmattan, kan elen korsa den eller inte?

Purre
Ja du kan fortsätta från befintliga uttag om det nu bara är tänkt för belysning och lite annat. Ett spabad så är det dumt att gå vidare.
Du kan kors fiberkabel utan problem, ingen risk för störningar.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Fiber har ju en tendens att ligga grundare än de ska så kan ju vara värt att gräva försiktigt där och sedan lägga det gula röret under fibern på större djup om så behövs.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Är det okej att använda ett av de befintliga uttagen och dra el till flera uttag på olika platser?
Det är nämligen ett trädäck (dessutom med dolda skruvar) nedanför det andra uttaget, så kanske svårt att plocka därifrån...

Moana Moana skrev:
Är det okej att använda ett av de befintliga uttagen och dra el till flera uttag på olika platser?
Det är nämligen ett trädäck (dessutom med dolda skruvar) nedanför det andra uttaget, så kanske svårt att plocka därifrån...
Självklart!

• Gilla
Moana
  • Laddar…
A
Moana Moana skrev:
Elinstallatören gör en bedömning på plats av läget. Det ska nog gå bra.

En fråga till: eluttaget sitter högt upp på fasaden. Hur dras kabeln till marken, utanpå fasaden eller bakom? Jag har träpanel.

Moana Moana skrev:
En fråga till: eluttaget sitter högt upp på fasaden. Hur dras kabeln till marken, utanpå fasaden eller bakom? Jag har träpanel.
Det avgör installatör, vad som är möjligt. Låt denna komma och titta innan du gräver upp på tomten, kanske har hen andra lösningar.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag har två alternativ till fäste av de nya uttagen.

1) I ett trästaket. Nackdel: har rabatt framför staketet. Kanske olämpligt med rötter kring elkabeln?

2) En grindstolpe av metall (grinden ska bort). Tänkte att man kanske kan klä in den i trä, dra upp kabeln mellan träet och stolpen och fästa uttagen utanpå? Kan det funka? Bifogar bild på stolpen.

• Vit metallstolpe med rostig gångjärn, grön stängsel och buske i bakgrunden, diskuteras som alternativ för montering av eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Moana Moana skrev:
Kanske olämpligt med rötter kring elkabeln?
Det är inga problem, kabeln bör ju förläggas i ett skyddsrör/ slang och din elektriker kan montera uttaget på både trä och metall.

Moana Moana skrev:
Hur dras kabeln till marken, utanpå fasaden eller bakom? Jag har träpanel.
På panelen med en skyddande plåt skena är nog enklast.

Moana Moana skrev:
Problemet med stolpen är att den är rund och att jag vill ha flera uttag på, så inte praktiskt att fästa direkt i stolpen.
Det är lösbart om du vill ha uttag på stolpen.

F fribygg skrev:
Det är inga problem, kabeln bör ju förläggas i ett skyddsrör/ slang och din elektriker kan montera uttaget på både trä och metall.
Han som ev ska göra grävningen tyckte inte jag skulle ha växter kring skyddsröret, det var därför jag funderade på stolpen, den står ändå bara där och tar plats.

Moana Moana skrev:
Han som ev ska göra grävningen tyckte inte jag skulle ha växter kring skyddsröret, det var därför jag funderade på stolpen, den står ändå bara där och tar plats.
Det är rimligtvis elektrikern som ska fixa grävning, kabel och kabelskydd.

F fribygg skrev:
Det är rimligtvis elektrikern som ska fixa grävning, kabel och kabelskydd.
Nej, elektrikern gräver inte.

• Gilla
Michael Meier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.