132 421 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Vem är enligt dig den skyldige till olyckan som jag blev vittne till?H hapazard skrev:
Demmpa skrev:
För ett antal år sedan blev jag vittne till en trafikolycka mellan personbil och cyklist på/vid ett övergångsställe. Cyklisten svängde ut på övergångsstället precis när bilisten skulle passera övergångsstället, cykelns framhjul träffade/träffades på/av bilens högre fram. Det fanns ingen chans att veta att cyklisten skulle över på övergångsstället eller skulle fortsätta parallellt med bilvägen. Det fanns heller ingen chans för bilföraren att hinna stanna. Den enda skada som blev var att bromshandtaget på cykeln gick sönder.
Så vad är skillnaden mot följande inlägg?H hapazard skrev:
Alfredo skrev:
Min personliga uppfattning är att om en cyklist cyklar över en väg på ett övergångsställe och blir påkörd, bör cyklisten i princip undantagslöst dömas som ensamt vållande. Det är som du säger inte förbjudet men sker det en olycka när det görs borde ansvaret vara glasklart. Gör man något olämpligt och det går åt skogen bör man även få ta konsekvenserna av det, tycker som sagt jag.
Nej. Det är en mycket stor skillnad, som kommer sig av konsekvensen av handlingen. Att köra ihjäl någon är oerhört mycket värre än att tvinga någon att släppa på gasen.Alfredo skrev:
Alla håller inte med dig bilister har ett större ansvar enligt:Demmpa skrev:
https://msverige.se/sa-tycker-vi/nyheter/vem-bar-ansvaret/