Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan uppenbarligen inte uttrycka mig så att vi förstår varandra så jag ger upp...
Ok, så då kanske vi kan enas om att det är ganska oviktigt om cyklisten har företräde eller inte på övergångsställen. Om du som bilist kan stanna för korsande trafik, ska du göra det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Om du som bilist kan stanna för korsande trafik, ska du göra det.
Stannar du i varje korsning även om du kör på huvudled?

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kanske är nog mer rätt svar, för det beror på, se mitt inlägg ovan. Det skall vara tydligt att biltrafiken korsar cykelbanan. Och numera så gör man det tydligt på olika sätt utan att ens sätta upp skyltar, så även utan skyltning och stensättning så kan man som bilist vara skyldig. Det beror helt enkelt på resten av utformningen.
Min invändning var nog i huvudsak att bilister inte ”åker dit ändå” när det handlar om cyklister på ett vanligt övergångsställe.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ok, så då kanske vi kan enas om att det är ganska oviktigt om cyklisten har företräde eller inte på övergångsställen. Om du som bilist kan stanna för korsande trafik, ska du göra det.
Du har helt fel. Rättsläget är tydligt, väjningsreglerna mellan bilist och cyklist på övergångsställe är solklara. Att alla trafikanter har en skyldighet att undvika olyckor har inte ett slut med saken att göra - det är ju ingen som menar att ma. Kör på någon med vilje, även om man är sugen ibland.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stannar du i varje korsning även om du kör på huvudled?
Om det verkar som att någon är på väg att kasta sig ut framför mig såklart. Jag jag hoppas att du inte dundrar fram i blindo bara för att du har företräde?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har helt fel. Rättsläget är tydligt, väjningsreglerna mellan bilist och cyklist på övergångsställe är solklara. Att alla trafikanter har en skyldighet att undvika olyckor har inte ett slut med saken att göra - det är ju ingen som menar att ma. Kör på någon med vilje, även om man är sugen ibland.
Rättsläget är otroligt tydligt ja. Större brott går före mindre. Du kan inte hävda din rätt om det sker på bekostnad av skada.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ok, så då kanske vi kan enas om att det är ganska oviktigt om cyklisten har företräde eller inte på övergångsställen.
Nej det tycker jag inte. Jag tycker det är väldigt viktigt med tydliga trafikregler som alla förstår. Faktiskt helt nödvändigt för samspelet i trafiken. Och där uppfattar jag det som glasklart att en cyklist som korsar en väg cyklandes på ett övergångsställe har väjningsplikt mot alla.

Företräde har för övrigt ingen.

H hapazard skrev:
Om du som bilist kan stanna för korsande trafik, ska du göra det.
Du som trafikant ska alltid göra allt du rimligen kan för att undvika trafikolyckor. Så naturligtvis ska en bilist stanna om det behövs.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Min invändning var nog i huvudsak att bilister inte ”åker dit ändå” när det handlar om cyklister på ett vanligt övergångsställe.
Jo. Om du kunde undvikit tillbudet. Om det var en verklig olycka kan du frias.

H hapazard skrev:
Jag jag hoppas att du inte dundrar fram i blindo bara för att du har företräde?
Kör man i 110 på en landsväg är det i praktiken det man gör om någon bara kör ut...

H hapazard skrev:
Du kan inte hävda din rätt om det sker på bekostnad av skada.
Det är inte det som diskuteras heller.

H hapazard skrev:
Om det verkar som att någon är på väg att kasta sig ut framför mig såklart. Jag jag hoppas att du inte dundrar fram i blindo bara för att du har företräde?
Frågan var väl vem som är ansvarig om någon helt plötsligt och oväntat svänger ut framför din bil. För att undvika den sortens olyckor måste du i princip stanna vid varenda anslutande liten väg när du kör på den stora landsvägen som är huvudled.

Om du ser att någon är på väg att korsa din väg så är det väl klart att du saktar in.

useless useless skrev:
Frågan var väl vem som är ansvarig om någon helt plötsligt och oväntat svänger ut framför din bil. För att undvika den sortens olyckor måste du i princip stanna vid varenda anslutande liten väg när du kör på den stora landsvägen som är huvudled.

Om du ser att någon är på väg att korsa din väg så är det väl klart att du saktar in.
Javisst precis som du gör när en cyklist korsar övergångsstället.

H hapazard skrev:
Javisst precis som du gör när en cyklist korsar övergångsstället.
Om man ser cyklisten komma ja.

Alfredo Alfredo skrev:
Kör man i 110 på en landsväg är det i praktiken det man gör om någon bara kör ut...
Tja, kör du 110 på 90 väg är det iof inte otänkbart att du hade kunnat förhindra olycka bara genom att ha hållit hastighetsbegränsningen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Om det var en verklig olycka kan du frias
Verklig olycka??? Menar du att folk medvetet brukar krocka för att de trycker sig ha lagen på sin sida???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.