132 417 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Min invändning var nog i huvudsak att bilister inte ”åker dit ändå” när det handlar om cyklister på ett vanligt övergångsställe.pacman42 skrev:
Kanske är nog mer rätt svar, för det beror på, se mitt inlägg ovan. Det skall vara tydligt att biltrafiken korsar cykelbanan. Och numera så gör man det tydligt på olika sätt utan att ens sätta upp skyltar, så även utan skyltning och stensättning så kan man som bilist vara skyldig. Det beror helt enkelt på resten av utformningen.
Du har helt fel. Rättsläget är tydligt, väjningsreglerna mellan bilist och cyklist på övergångsställe är solklara. Att alla trafikanter har en skyldighet att undvika olyckor har inte ett slut med saken att göra - det är ju ingen som menar att ma. Kör på någon med vilje, även om man är sugen ibland.H hapazard skrev:
Rättsläget är otroligt tydligt ja. Större brott går före mindre. Du kan inte hävda din rätt om det sker på bekostnad av skada.MathiasS skrev:
Nej det tycker jag inte. Jag tycker det är väldigt viktigt med tydliga trafikregler som alla förstår. Faktiskt helt nödvändigt för samspelet i trafiken. Och där uppfattar jag det som glasklart att en cyklist som korsar en väg cyklandes på ett övergångsställe har väjningsplikt mot alla.H hapazard skrev:
Företräde har för övrigt ingen.
Du som trafikant ska alltid göra allt du rimligen kan för att undvika trafikolyckor. Så naturligtvis ska en bilist stanna om det behövs.H hapazard skrev:
Frågan var väl vem som är ansvarig om någon helt plötsligt och oväntat svänger ut framför din bil. För att undvika den sortens olyckor måste du i princip stanna vid varenda anslutande liten väg när du kör på den stora landsvägen som är huvudled.H hapazard skrev:
Om du ser att någon är på väg att korsa din väg så är det väl klart att du saktar in.
Javisst precis som du gör när en cyklist korsar övergångsstället.useless skrev:
Frågan var väl vem som är ansvarig om någon helt plötsligt och oväntat svänger ut framför din bil. För att undvika den sortens olyckor måste du i princip stanna vid varenda anslutande liten väg när du kör på den stora landsvägen som är huvudled.
Om du ser att någon är på väg att korsa din väg så är det väl klart att du saktar in.