Unikt namn
VidarH VidarH skrev:
Det är generellt sett svårt att cykla för fort.
Det är bara att styra cykelbyxorna mot närmsta gångväg/gångbana (5kmh) så blir det fortkörning även om cykeln i huvudsak är ett hinder på normala bilvägar.
 
Tja, då kanske vi ska ha olika hastighetsgränser för motorfordon och trampade fordon då. Att köra för fort är i första hand något man kan göra i förhållande till situationen, i andra hand i förhållande till lagen.

Som flera av oss konstaterat tidigare är trafikreglerna ganska illa anpassade för cyklister, så även hastighetsgränserna. Lagtekniskt har du rätt, men vi har fortfarande problem med cyklister som kör för fort (i synnerhet på cykelbanor), för att kunna hantera många situationer som uppstår. Allt från att lämna företräde där så ska ske till att kompensera andras misstag.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Fast det är väl det som är fortkörning?
Den som kör under gällande hastighetsgräns, men för fort för att kunna stanna döms väl för typ vårdslöshet i trafik (eller något annat?) och inte för fortkörning?
Ska vi ha olika definition av vad som är fortkörning för bil och cykel blir ju jämförelsen garanterat skev.
Och vem är vårdslös? Den som går ut på övergångsstället trots det annalkande fordonet, eller den som framför fordonet?
En av dem saknar i alla fall självbevarelsedrift.
 
S sunqan skrev:
Och vem är vårdslös? Den som går ut på övergångsstället trots det annalkande fordonet, eller den som framför fordonet?
En av dem saknar i alla fall självbevarelsedrift.
Hade självbevarelsedrift varit styrande för trafikregleringen hade vi inte behövt många lagar. När vissa trafikanter bryter mot reglerna och medvetet skrämmer andra till underordning är det ett problem.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Och vem är vårdslös? Den som går ut på övergångsstället trots det annalkande fordonet, eller den som framför fordonet?
En av dem saknar i alla fall självbevarelsedrift.
Absolut inte enkelt att avgöra. Den som framför ett fordon ska ha sådan beredskap att den kan stanna för en gående som ska ut på ett övergångsställe. Den som går ska ta hänsyn till trafiken som sker på vägen vid övergångsstället och ska alltså inte plötsligt hoppa ut på övergångsstället som gubben i lådan.

Att så många verkar vara beredda att dö för sin (felaktiga) rätt att hur plötsligt som helst gå ut på ett övergångsställe övergår min fattningsförmåga.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, då kanske vi ska ha olika hastighetsgränser för motorfordon och trampade fordon då. Att köra för fort är i första hand något man kan göra i förhållande till situationen, i andra hand i förhållande till lagen.

Som flera av oss konstaterat tidigare är trafikreglerna ganska illa anpassade för cyklister, så även hastighetsgränserna. Lagtekniskt har du rätt, men vi har fortfarande problem med cyklister som kör för fort (i synnerhet på cykelbanor), för att kunna hantera många situationer som uppstår. Allt från att lämna företräde där så ska ske till att kompensera andras misstag.
Absolut! Jag säger inte att cyklister inte borde sakta ned, men eftersom diskussionen härstammade från att bryta mot reglerna/lagöverträdelser om fortkörning må ju rätt regelbrott diskuteras.
(Många) cyklister bör i flera situationer sakta ned för att inte vara vårdslösa i trafiken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Absolut inte enkelt att avgöra. Den som framför ett fordon ska ha sådan beredskap att den kan stanna för en gående som ska ut på ett övergångsställe. Den som går ska ta hänsyn till trafiken som sker på vägen vid övergångsstället och ska alltså inte plötsligt hoppa ut på övergångsstället som gubben i lådan.

Att så många verkar vara beredda att dö för sin (felaktiga) rätt att hur plötsligt som helst gå ut på ett övergångsställe övergår min fattningsförmåga.



Absolut! Jag säger inte att cyklister inte borde sakta ned, men eftersom diskussionen härstammade från att bryta mot reglerna/lagöverträdelser om fortkörning må ju rätt regelbrott diskuteras.
(Många) cyklister bör i flera situationer sakta ned för att inte vara vårdslösa i trafiken.
Fast värsta exemplet är de med barnvagn som antingen demonstrativt trycker ut barnvagnen på övergångsstället, eller dom parkerar vagnen så den sticker ut lite grann i körbanan när de står och väntar vid röd gubbe.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fairlane
Anledningen till att man som gående lite demonstrativt rör sig ut på övergångsstället är ju att 90% av alla bilister inte stannar annars. Då menar jag inte att man ska ta enorma risker, men står man bara snällt och tittar så kan man då stå 10 minuter och vänta för att bilisterna inte "hinner" stanna.

Jag kör själv rätt mycket och har gjort i många år. Jag retar mig på de som vara kastar sig ut framför bilen utan att man kan ana det innan. De som visar att de vill över stannar jag för, inte tvärnitar, men absolut att jag bromsar in ordentligt om det behövs. Man får hålla koll i backspegeln, eftersom det finns de som inte fattar bättre. Fick en taxi bakom mig för några år sen när jag stannade vid övergångsställe i centrala Stockholm. Det var många som ville över så vi blev stående någon minut innan taxi-chauffören ledsnade och körde om mig på fel sida refugen, så gående fick hoppa undan för att inte bli påkörda. 2 minuter senare parkerar jag vid centralen där jag skulle hämta upp folk. Idioten står där och väntar på en körning så jag frågar vad han håller på med . Om jag förstod saken rätt borde jag inte ha körkort som stannar vid övergångsställen om man kan behöva vänta mer än en minut...
 
  • Ledsen
Unikt namn
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Anledningen till att man som gående lite demonstrativt rör sig ut på övergångsstället är ju att 90% av alla bilister inte stannar annars. Då menar jag inte att man ska ta enorma risker, men står man bara snällt och tittar så kan man då stå 10 minuter och vänta för att bilisterna inte "hinner" stanna.

Jag kör själv rätt mycket och har gjort i många år. Jag retar mig på de som vara kastar sig ut framför bilen utan att man kan ana det innan. De som visar att de vill över stannar jag för, inte tvärnitar, men absolut att jag bromsar in ordentligt om det behövs. Man får hålla koll i backspegeln, eftersom det finns de som inte fattar bättre. Fick en taxi bakom mig för några år sen när jag stannade vid övergångsställe i centrala Stockholm. Det var många som ville över så vi blev stående någon minut innan taxi-chauffören ledsnade och körde om mig på fel sida refugen, så gående fick hoppa undan för att inte bli påkörda. 2 minuter senare parkerar jag vid centralen där jag skulle hämta upp folk. Idioten står där och väntar på en körning så jag frågar vad han håller på med . Om jag förstod saken rätt borde jag inte ha körkort som stannar vid övergångsställen om man kan behöva vänta mer än en minut...
De som går i stadig takt fram mot övergångsstället där det är okej sikt för trafiken har jag inget problem alls med. De ska kunna gå på.
Samma med de som faktiskt stannat/saktat in vid övergångsstället och indikerar att de vill gå ut.
De som ställer till det är som du säger, de som kastar sig ut på ett oväntat sätt. De som går parallellt med vägen och sedan tvärvänder och slänger sig ut på övergångsstället eller på liknande maner överraskar.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som andra redan frågat: enligt vad/vem?
Det finns faktiskt ingen seriös större undersökning av detta. Det som finns och som brukar citeras när man säger att cyklister är sämst, är en opinionsundersökning, där man frågat bilister vad de tycker om regelefterlevnaden.

Men det finnsett otal mindre undersökningar, för när folk ifrågasätter detta med att cyklister är så hemska och själva går ut och ställer sig i en korsning och räknar upptäcker man oftast att väldigt många bilister ignorerar högerregeln, inte blinkar, kör mot gult/rött, använder mobilen mm.

Samtidigt visar det sig då att cyklister faktiskt följer reglerna rätt bra. Men de cyklister som sköter sig och som dessutom låter bilisterna "ta sin lagliga rätt till företräde" syns inte, de är helt magiskt osynliga för de bilister som hävdar att 95% av cyklisterna bryter mot reglerna.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att infrastrukturen ofta inte är anpassad efter cyklister håller jag med om, men vill vi verkligen att den ska vara det? Vilka ska vi i så fall försämra för? Motortrafiken eller gående? För undantaget anekdotiska idiotier som vägmärken mitt i cykelbanor krävs det sannolikt en annan svvägning mellan trafikslagen för att göra det enklare för cyklister att göra rätt.
Ja, det vill vi. Förbättrad infrastruktur för cyklister innebär nämligen per automatik bättre infrastruktur för gående, då det till 80% handlar om att separera dessa två trafikslag (ja, gående är ett trafikslag). Tydligare cykelstråk gör det också enklare för folk att välja cykeln, ovana cyklister hittar inte bästa vägen utan tar reflexmässigt samma väg som när de går eller kör bil. Och fler som cyklar, desto bättre tillgänglighet för kvarvarande motorfordon.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det håller jag för osannolikt. Däremot är det en regel som rimmar illa med rena gångbanor, där det är kutym (kanske även reglerat) att man håller höger. Blandade gång- och cykelbanor för landsvägens regler in i fotgängarland, vilket är olyckligt. Det är bättre med gång- och cykelbanor som är avdelade med heldragna streck mellan trafikslagen.
För gångbanor och trottoarer är det inte reglerat vilken sida man går på. Det är dock kutym, särskilt i Stockholm, att hålla höger, men rekommendationen är att hålla vänster för att slippa tänka på om man är på trottoar/gångbana eller väg/GC-bana.
Och jo, tyvärr har väldigt många gående oerhört dålig koll på att lagen föreskriver att man om möjligt ska gå till vänster. Delade är givetvis bäst, men det kräver tillräcklig bredd.

Det blir väldigt olyckligt när man gör som i Sundsvall nu gjorde, delar upp det så att man får en gångbana på ca en meter och en lika smal cykelfil. Det går då inte att mötas på cykelbanan utan man tvingas bryta mot lagen och dels korsa heldragen linje, dels cykla på gångbanan. Men i tidningarna stod det bara om hur krokig linjen blev.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
tveksamt tveksamt skrev:
De som går i stadig takt fram mot övergångsstället där det är okej sikt för trafiken har jag inget problem alls med. De ska kunna gå på.
Samma med de som faktiskt stannat/saktat in vid övergångsstället och indikerar att de vill gå ut.
De som ställer till det är som du säger, de som kastar sig ut på ett oväntat sätt. De som går parallellt med vägen och sedan tvärvänder och slänger sig ut på övergångsstället eller på liknande maner överraskar.
Jag håller med, men väldigt många skiter fullständigt i om man står vid övergångsstället och tydligt visar att man vill över. Det är i de tillfällena jag sakta börjar gå och jag har även dragit näven i taket när de nästan kör på mig ändå. Många hoppar ur bilen skitförbannade då. Tydligen har de tid att stanna och tjafsa, men inte att stanna och släppa över gående.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Jag håller absolut inte med, förutom fortkörning, dä rär bilister väre än cyklister, i övrigt tycker jag att bilisterna sköter sig ganska bra Jag samsas hellre med bilister än med gående, bilisters rörelsemönster är är lättare att att förutse än gående, absolut värst är gående med hund, de är totalt oberäknerliga.
Tyvärr är slarv medblinkers och mobiltelefon oerhört vanliga och detta är två brott som är farliga för cyklister, men som får bilister att tycka att "cyklister bara dyker upp från ingenstans och kastar sig ut i vägen utan att se sig för" när det i själva verket är de själva som bryter mot lagen.
 
Nu försvarar jag inte på något sätt de bilister som inte blinkar och håller i mobilen men hur många cyklister visar tecken när de ska svänga eller stanna? Det är också ganska vanligt att cyklisterna använder mobilen under cykling.
För att inte tala om rödljuscykling och avsaknad av belysning.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Nu försvarar jag inte på något sätt de bilister som inte blinkar och håller i mobilen men hur många cyklister visar tecken när de ska svänga eller stanna? Det är också ganska vanligt att cyklisterna använder mobilen under cykling.
För att inte tala om rödljuscykling och avsaknad av belysning.
Stämmer. Jag förespråkar mobilhållare, men många känner inte till att de finns.
Rödljuscykling handlar för cyklister vanligtvis om ökad säkerhet: Genom att åka precis INNAN det blir grönt hinner man pga kort startsträcka över korsningen innan bilarna bredvid en kommer igång. Alternativet om det är högtrafikerat är att vänta tills det blir rött igen, men då hinner man oftast inte över innan korsande trafik kör och då blir det farligt. Det är alltså en metod för att slippa hamna i "döda vinkeln" och bli mosad av fordon som ska svänga höger, en av de vanligaste dödsolyckorna.

Problemet med cykelsignaler är ju att de måste genomföras i god tid innan manövern, eftersom man behöver ha båda händerna på styret när man stannar eller svänger. Vid det laget har bilisterna glömt att man signalerade, eller om de kommer från annat håll, inte kunnat se cyklisten i tid. Stoppsignalen är egentligen bara viktig gentemot andra cyklister. Bilister ska ju hålla ut ändå, så det ska inte spela någon roll för en bilist om en cyklist stannar eller inte.

https://www.clasohlson.com/se/H&ari...ouml;r-smartphone-Ram-Mounts-X-grip/p/38-5993
 
Anna_H Anna_H skrev:
Stämmer. Jag förespråkar mobilhållare, men många känner inte till att de finns.
Rödljuscykling handlar för cyklister vanligtvis om ökad säkerhet: Genom att åka precis INNAN det blir grönt hinner man pga kort startsträcka över korsningen innan bilarna bredvid en kommer igång. Alternativet om det är högtrafikerat är att vänta tills det blir rött igen, men då hinner man oftast inte över innan korsande trafik kör och då blir det farligt. Det är alltså en metod för att slippa hamna i "döda vinkeln" och bli mosad av fordon som ska svänga höger, en av de vanligaste dödsolyckorna.

Problemet med cykelsignaler är ju att de måste genomföras i god tid innan manövern, eftersom man behöver ha båda händerna på styret när man stannar eller svänger. Vid det laget har bilisterna glömt att man signalerade, eller om de kommer från annat håll, inte kunnat se cyklisten i tid. Stoppsignalen är egentligen bara viktig gentemot andra cyklister. Bilister ska ju hålla ut ändå, så det ska inte spela någon roll för en bilist om en cyklist stannar eller inte.

[länk]

Nja, det här vill jag syna. Min uppfattning är inte alls att cyklister cyklar mot rött för att komma iväg lite före. Snarast att de tycker att ingen ser och inga bilar kommer just då så de drar en chansning.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Stämmer. Jag förespråkar mobilhållare, men många känner inte till att de finns.
Rödljuscykling handlar för cyklister vanligtvis om ökad säkerhet: Genom att åka precis INNAN det blir grönt hinner man pga kort startsträcka över korsningen innan bilarna bredvid en kommer igång. Alternativet om det är högtrafikerat är att vänta tills det blir rött igen, men då hinner man oftast inte över innan korsande trafik kör och då blir det farligt. Det är alltså en metod för att slippa hamna i "döda vinkeln" och bli mosad av fordon som ska svänga höger, en av de vanligaste dödsolyckorna.

Problemet med cykelsignaler är ju att de måste genomföras i god tid innan manövern, eftersom man behöver ha båda händerna på styret när man stannar eller svänger. Vid det laget har bilisterna glömt att man signalerade, eller om de kommer från annat håll, inte kunnat se cyklisten i tid. Stoppsignalen är egentligen bara viktig gentemot andra cyklister. Bilister ska ju hålla ut ändå, så det ska inte spela någon roll för en bilist om en cyklist stannar eller inte.

[länk]
Det där om att cykla mot rött för att det är säkrare har man hört ganska ofta, men det gör det inte mindre olagligt och jag köper inte det resonemanget.
I Stockholm har vi cykelboxar vid rödljusen som gör att cyklisterna hamnar framför bilarna och inte i döda vinkeln. Med lite självbevarelsedrift ställer man sig inte som cyklist till höger om en buss eller lastbil som blinkar höger. Och, ja, de kanske inte blinkar men med lite normal uppmärksamhet ser man att fronten på lastbilen/bussen börjar röra sig åt höger och avvaktar.
I mindre korsningar och vid signalreglerade övergångsställen är det mer regel än undantag att det cyklas mot rött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.