Jag som kör rät mycket bil i Stockholm måste säga att 1 minut och 30 sekunder före det slår om till grönt är lite väl lång startsträcka för en cyklist. Om man då har i åtanke att cyklisterna ofta inte ens stannar innan de påbörjar sin säkra startsträcka blir det lite löjligt.

Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Stoppsignalen är egentligen bara viktig gentemot andra cyklister.
Men här är ju frågan avgjord! Cyklister är de värsta trafikbrottslingarna för jag tror aldrig någonsin någon gång i mitt numera skapligt långa liv sett en enda minsta lilla cyklist ge en stoppsignal. Banditer! :mad:

Jag kan erkänna att jag inte hade minsta aning om att det faktiskt är lagstadgat, eller åtminstone förordningsstadgat, att ge stoppsignal.

Svartvit text, svenskt språk, trafikregler, förare, stoppliktytanvisning, armen tecken.

Ett förslag till polisen är att stoppa alla cyklister och på frågan "varför stoppade ni mig" svara "därför att jag förstod att du skulle komma att begå brott genom att ej avge stoppsignal". Lätta pinnar! :cool:

• Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Min slutsats är att det finns folk som gör fel i alla trafikgrupper, gående, cyklister, bilister, motorcyklister etc. Den trafikant som påstår att de aldrig gör fel är antingen en lögnare eller totalt omedveten om när de gör fel.

De flesta av oss inser det och försöker undvika olyckor, även om någon annan gör fel. Sen finns det de som tror sig vara felfria och väljer att inte försöka undvika olyckor till exempel genom att se till vänster.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Nu kör jag själv bil som om varje cyklist är en åttaåring och har noll förstånd eller trafikkunskap. Mest för att jag själv beter mig så på cykel.
Men att en fullvuxen man eller kvinna på cykel, antagligen med körkort, inte förstår detta med väjningsplikt eller skillnaden på cykelöverfart och cykelpassage är lite skrämmande. Full fart rakt ut över korsande väg så länge det finns någon sorts markering i vägbanan. Gärna häftigt gestikulerande när jag tvingas göra en relativt hastig inbromsning då jag inte hann uppfatta att det kom en pedaldriven skrevraket farande i 70 km/h.

Men eftersom jag är en medkännande person som förstår det adrenalin som byggs upp i takt med farten betraktar jag alla cyklister som mindre vetande och försöker köra bil därefter. Jag har hittills lyckats undvika olyckor med just cyklister.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Men att en fullvuxen man eller kvinna på cykel, antagligen med körkort, inte förstår detta med väjningsplikt eller skillnaden på cykelöverfart och cykelpassage är lite skrämmande.
Varför är det skrämmande? Det är väl fullt naturligt, med tanke på hur röriga och obegripliga reglerna är.

Jag cyklar aldrig och får anledning att läsa på om det här någon gång varje år och den informationen sitter kvar i någon vecka på sin höjd. Det är något med upphöjning i asfalten har jag för mig, och på en del ställen är det rödmarkerat.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför är det skrämmande? Det är väl fullt naturligt, med tanke på hur röriga och obegripliga reglerna är.

Jag cyklar aldrig och får anledning att läsa på om det här någon gång varje år och den informationen sitter kvar i någon vecka på sin höjd. Det är något med upphöjning i asfalten har jag för mig, och på en del ställen är det rödmarkerat.
Skrämmande!

Alfredo Alfredo skrev:
Ett förslag till polisen är att stoppa alla cyklister och på frågan "varför stoppade ni mig" svara "därför att jag förstod att du skulle komma att begå brott genom att ej avge stoppsignal". Lätta pinnar! :cool:
Brottsprovokation!! :crysmile:

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Skrämmande!
Jag skulle bli förvånad om ens fem procent av slumpmässigt utvalda vuxna bilkörkortsinnehavare korrekt skulle kunna förklara innebörden av cykelöverfart respektive cykelpassage.

• Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Nu försvarar jag inte på något sätt de bilister som inte blinkar och håller i mobilen men hur många cyklister visar tecken när de ska svänga eller stanna? Det är också ganska vanligt att cyklisterna använder mobilen under cykling.
För att inte tala om rödljuscykling och avsaknad av belysning.
Förekommer det ens att cyklister signalerar enligt lagkraven?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle bli förvånad om ens fem procent av slumpmässigt utvalda vuxna bilkörkortsinnehavare korrekt skulle kunna förklara innebörden av cykelöverfart respektive cykelpassage.
Skrämmande!

Bart Bart skrev:
Skrämmande!
Transportstyrelsen: Cykelöverfart och Cykelpassage

Citat: "OBSERVERA! Definitionen av cykelpassage har ändrats sedan filmen gjordes. I filmen uppges den äldre definitionen att cykelpassage 'kan' anges med vägmarkering. Enligt den nya definitionen (2018-10-15) anges cykelpassage med vägmarkering."

Det som är skrämmande är väl att vi har en myndighet (!) som bedrivs som ett dagis. Fyra år efter lagen ändras så har man fortfarande en hemsida med en brasklapp som beskriver felen i filmen man har lagt upp för att förklara vad som gäller.

Den enda informationen om hur dessa korsningarna är skyltade är dessutom "Cykelpassager är markerade med vägmarkering för cykelpassage" respektive "Cykelöverfarter ... har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen."

Jag hoppas för guds skull att det någonstans i den här 6 minuter långa filmen är beskrivet hur de här två skiljer sig.

Edit: Dessutom har man använt sig av synonymerna "överfart" och "passage" för att beskriva två vitt skilda begrepp, där det ena betyder att bilar har väjningsplikt mot cyklister och det andra tvärt om. Nu har jag slagit upp vad som är vad 4 gånger på kort tid men det är borta ur minnet varje gång jag blinkar.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Transportstyrelsen: Cykelöverfart och Cykelpassage

Citat: "OBSERVERA! Definitionen av cykelpassage har ändrats sedan filmen gjordes. I filmen uppges den äldre definitionen att cykelpassage 'kan' anges med vägmarkering. Enligt den nya definitionen (2018-10-15) anges cykelpassage med vägmarkering."

Det som är skrämmande är väl att vi har en myndighet (!) som bedrivs som ett dagis. Fyra år efter lagen ändras så har man fortfarande en hemsida med en brasklapp som beskriver felen i filmen man har lagt upp för att förklara vad som gäller.

Den enda informationen om hur dessa korsningarna är skyltade är dessutom "Cykelpassager är markerade med vägmarkering för cykelpassage" respektive "Cykelöverfarter ... har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen."

Jag hoppas för guds skull att det någonstans i den här 6 minuter långa filmen är beskrivet hur de här två skiljer sig.

Edit: Dessutom har man använt sig av synonymerna "överfart" och "passage" för att beskriva två vitt skilda begrepp, där det ena betyder att bilar har väjningsplikt mot cyklister och det andra tvärt om. Nu har jag slagit upp vad som är vad 4 gånger på kort tid men det är borta ur minnet varje gång jag blinkar.
En cykelöverfart ska skyltas med denna:
Triangulär skylt, blå bakgrund, vit kant, symbol för cykelöverfart med cyklist och övergångsställe.
Här ska cyklister lämnas företräde.

Finns inte en sådan skylt är det en cykelpassage och cyklisten ska istället lämna företräde åt bilarna.

tveksamt tveksamt skrev:
Finns inte en sådan skylt är det en cykelpassage och cyklisten ska istället lämna företräde åt bilarna.
Förutom när bilisten då passerar cykelpassagen i samband med en sväng.....

MathiasS MathiasS skrev:
Förutom när bilisten då passerar cykelpassagen i samband med en sväng.....
Ja, när man svänger eller byter fil ska man lämna företräde åt andra. Det är ingen skillnad för att det är en cykelpassage.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, när man svänger eller byter fil ska man lämna företräde åt andra.
Kan man säga det generellt? Kommer man nerifrån här gäller det väl inte?

Gult och rött varningstecken med svart högersvängande pil. Trafiksignal för vägbyte eller sväng uppåt höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.