132 447 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Du måste ha lite bättre fantasi för vad som kan hända i trafiken. Bara för att det var en 20-åring denna gång så betyder det inte att det är det nästa gång. Nästa gång är det kanske ett barn.B Björn He Bergman skrev:
Jag tror jag har majoriteten i tråden med mig om jag säger att jag hellre stannar och undviker en olycka, trots att den andra skulle lämnat företräde, än kör ihjäl en annan människa eller blir påkörd i sidan. Gäller det dig också?
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Jag bedömer personligen att det var tjejen på moped som körde på min bil som körde för fort. Även om Johan Skyttes väg, där jag hade moppekraschen, är en 50-väg så är det inte trafiksäkert att köra cirka 45-50 km/tim strax före en korsning där man har väjningsplikt mot fordon från höger. Jag insåg efteråt att hon mest sannolikt HADE stannat för att lämna företräde åt min bil, istället för att köra på min bil i vänstersidan, om hon hade sänkt sin hastighet i god tid för att hinna stanna och hållit tillräcklig uppsikt över den högra korsande vägen, för att uppmärksamma att min bil just kom körande därifrån.Fairlane skrev:
Du måste ha lite bättre fantasi för vad som kan hända i trafiken. Bara för att det var en 20-åring denna gång så betyder det inte att det är det nästa gång. Nästa gång är det kanske ett barn.
Jag tror jag har majoriteten i tråden med mig om jag säger att jag hellre stannar och undviker en olycka, trots att den andra skulle lämnat företräde, än kör ihjäl en annan människa eller blir påkörd i sidan. Gäller det dig också?
Jag skiter i om hon saknade kunskap om högerregeln, för det håller inte om man inte följt högerregeln; att inte ha lärt sig högerregeln är ingen förmildrande omständighet för att ha underlåtit att stanna för att ge ett fordon från höger företräde.
Här kommer fördomarna i mig fram. Jag får för mig att de som envetet hävdar sin rätt och tycker att man absolut har förkörsrätt (?) bor på/kommer från landet.
I hufvudstaden är det där med högerregel, heldragna linjer, körning i höger fil och stopplikt/rödljus mest rekommendationer för många. Och ingen hetsar upp sig när någon bryter mot dem för det händer hela tiden. Skulle man dessutom benhårt hävda sin rätt så skulle bilen inte mer än hinna ut från verkstan innan det är dags för nästa besök.
När trafiken är gles som Thore Skogmans framtänder så är det klart att man kan roa sig med pettimäterrättvisa.
I hufvudstaden är det där med högerregel, heldragna linjer, körning i höger fil och stopplikt/rödljus mest rekommendationer för många. Och ingen hetsar upp sig när någon bryter mot dem för det händer hela tiden. Skulle man dessutom benhårt hävda sin rätt så skulle bilen inte mer än hinna ut från verkstan innan det är dags för nästa besök.
När trafiken är gles som Thore Skogmans framtänder så är det klart att man kan roa sig med pettimäterrättvisa.
Ska vi förstå det som att du körde tillräckligt sakta för att kunna stanna, men gjorde det inte för att lära mopedisten en läxa.B Björn He Bergman skrev:Jag bedömer personligen att det var tjejen på moped som körde på min bil som körde för fort. Även om Johan Skyttes väg, där jag hade moppekraschen, är en 50-väg så är det inte trafiksäkert att köra cirka 45-50 km/tim strax före en korsning där man har väjningsplikt mot fordon från höger. Jag insåg efteråt att hon mest sannolikt HADE stannat för att lämna företräde åt min bil, istället för att köra på min bil i vänstersidan, om hon hade sänkt sin hastighet i god tid för att hinna stanna och hållit tillräcklig uppsikt över den högra korsande vägen, för att uppmärksamma att min bil just kom körande därifrån.
Jag skiter i om hon saknade kunskap om högerregeln, för det håller inte om man inte följt högerregeln; att inte ha lärt sig högerregeln är ingen förmildrande omständighet för att ha underlåtit att stanna för att ge ett fordon från höger företräde.
Har du ofta så mörka tankar Björn?
Så du menar att eftersom alla/många kör som idioter så borde man inte bry sig/tycka det är okej om man får tvärnita när någon borde lämnat företräde, när någon kör vårdslöst, håller på att krocka med någon?Nyfniken skrev:
Rimligt..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
En lång text som inte besvarade frågan.B Björn He Bergman skrev:Jag bedömer personligen att det var tjejen på moped som körde på min bil som körde för fort. Även om Johan Skyttes väg, där jag hade moppekraschen, är en 50-väg så är det inte trafiksäkert att köra cirka 45-50 km/tim strax före en korsning där man har väjningsplikt mot fordon från höger. Jag insåg efteråt att hon mest sannolikt HADE stannat för att lämna företräde åt min bil, istället för att köra på min bil i vänstersidan, om hon hade sänkt sin hastighet i god tid för att hinna stanna och hållit tillräcklig uppsikt över den högra korsande vägen, för att uppmärksamma att min bil just kom körande därifrån.
Jag skiter i om hon saknade kunskap om högerregeln, för det håller inte om man inte följt högerregeln; att inte ha lärt sig högerregeln är ingen förmildrande omständighet för att ha underlåtit att stanna för att ge ett fordon från höger företräde.
Jag ska försöka förtydliga den:
Om du kan undvika en olycka, där någon riskerar att dö eller skadas allvarligt, genom att titta vänster och stanna, trots att någon annan har väjningsplikt, är det inte värt det då?
Jag bodde ett halvår i Grekland för ett antal år sedan och fick skjuts med en grekisk kompis. När han vid ett tillfälle körde mot enkelriktat och jag försynt frågade om han missade skylten så var hans svar: ”Du måste lära dig hur en grek tänker kring trafikskyltar. För en grek betyder skylten att om man inte Vill köra in här så Behöver man inte köra in här.”Nyfniken skrev:
Här kommer fördomarna i mig fram. Jag får för mig att de som envetet hävdar sin rätt och tycker att man absolut har förkörsrätt (?) bor på/kommer från landet.
I hufvudstaden är det där med högerregel, heldragna linjer, körning i höger fil och stopplikt/rödljus mest rekommendationer för många. Och ingen hetsar upp sig när någon bryter mot dem för det händer hela tiden. Skulle man dessutom benhårt hävda sin rätt så skulle bilen inte mer än hinna ut från verkstan innan det är dags för nästa besök.
När trafiken är gles som Thore Skogmans framtänder så är det klart att man kan roa sig med pettimäterrättvisa.
Precis hemkommen från en vecka i grekland där jag hyrde bil och kunde observera samma sak. De flesta trafikreglerna och skyltarna ses som rätt svaga rekomendationer.J jocke31 skrev:Jag bodde ett halvår i Grekland för ett antal år sedan och fick skjuts med en grekisk kompis. När han vid ett tillfälle körde mot enkelriktat och jag försynt frågade om han missade skylten så var hans svar: ”Du måste lära dig hur en grek tänker kring trafikskyltar. För en grek betyder skylten att om man inte Vill köra in här så Behöver man inte köra in här.”
![]()
Hemma är man van vid att hålla skyltad hastiget eller strax över för att följa trafikrytmen. Där på de slingriga bergsvägarna förväntades att man körde minst det dubbla mot den skyltade hastigeten för att undvika vara en bromskloss.
Heldragna linjer och omkörningsförbud struntade man helt i. Likaså spärrfält och liknande.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Är det för att det kan vara straffbart att inte titta vänster som man blir kuggad på uppkörningen, om man tar företräde enligt högerregeln utan att titta åt vänster?
Jag fick höra av en gammal universitetskamrat att det måste ha varit för att det är straffbart att köra om på sidan mot vägkanten, som en kille som studerade tillsammans med oss blev kuggad på första försöket; han berättade själv att när han körde på en motorvägssträcka med tre körfält, troligtvis 110-sträckan på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen, och närmade sig en bilist som "sniglade" i enbart 80-90 km/tim i mittersta körfältet - då körde han om "mittfilssnigeln" i höger körfält - och blev kuggad "enbart" med anledning av det misstaget; för enligt lag får ju en fordonsförare INTE köra om annat fordon på sidan mot vägkanten, ej ens på en körbana med fler än ett påbjudet körfält för fordon i samma färdriktning, i varje fall INTE på en körbana där högsta tillåtna hastigheten är högre än 70 km/tim.
Dock tycker jag inte att trafikjuristen och ex-polisen Ingemar Jeanlo är efterbliven bara för att han inte verkar se allvarligt på att en förare inte tittar vänster i en högerregelskorsning, det är försäkringsbolagsjuristerna som är efterblivna om de säger att det inte är (tillräckligt) varsamt att inte uppmärksamma om någon fordonsförare närmar sig från vänster (utan att stanna för att ge en från höger företräde); då verkar det ju som om juristerna inte har lärt sig högerregeln - men det har ju Ingemar (som själv har en trafikpolisutbildning).
Jag fick höra av en gammal universitetskamrat att det måste ha varit för att det är straffbart att köra om på sidan mot vägkanten, som en kille som studerade tillsammans med oss blev kuggad på första försöket; han berättade själv att när han körde på en motorvägssträcka med tre körfält, troligtvis 110-sträckan på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen, och närmade sig en bilist som "sniglade" i enbart 80-90 km/tim i mittersta körfältet - då körde han om "mittfilssnigeln" i höger körfält - och blev kuggad "enbart" med anledning av det misstaget; för enligt lag får ju en fordonsförare INTE köra om annat fordon på sidan mot vägkanten, ej ens på en körbana med fler än ett påbjudet körfält för fordon i samma färdriktning, i varje fall INTE på en körbana där högsta tillåtna hastigheten är högre än 70 km/tim.
Dock tycker jag inte att trafikjuristen och ex-polisen Ingemar Jeanlo är efterbliven bara för att han inte verkar se allvarligt på att en förare inte tittar vänster i en högerregelskorsning, det är försäkringsbolagsjuristerna som är efterblivna om de säger att det inte är (tillräckligt) varsamt att inte uppmärksamma om någon fordonsförare närmar sig från vänster (utan att stanna för att ge en från höger företräde); då verkar det ju som om juristerna inte har lärt sig högerregeln - men det har ju Ingemar (som själv har en trafikpolisutbildning).