B Björn He Bergman skrev:
Är det för att det kan vara straffbart att inte titta vänster som man blir kuggad på uppkörningen, om man tar företräde enligt högerregeln utan att titta åt vänster?
Nej det beror på att man bryter mot paragraf 1 i trafikförordningen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det beror på att man bryter mot paragraf 1 i trafikförordningen.
Om att ta företräde enligt högerregeln utan att titta åt vänster anses som "brott mot plikten att iaktta särskild omsorg och varsamhet för att undvika trafikolyckor", varför är det då inte straffbart att inte titta vänster i en korsning? Det verkar inte vara straffbart i Sverige, eftersom det inte förekommit något trafikmål där en som krockat med fordonsförare som haft väjningsplikt straffats för brott mot Trafikförordningen / ansetts som vållande till krocken, av anledningen att han (som kommit från höger) inte ska ha tittat åt vänster, säger Ingemar Jeanlo i varje fall.

Att en fordonsförare som kommer från höger inte uppmärksammar om någon förare närmar sig utan att stanna för att lämna företräde, är inte / bör inte vara en omständighet som ska kunna frita förare som har väjningsplikt från straffansvar för att ha missat väjningsplikt mot fordon från höger och/eller vållandeansvar för kollision med fordon som kommit från höger; är det högerregeln så är man skyldig att väja för fordon från höger innan man kör vidare.

varför är det då inte straffbart att inte titta vänster i en korsning?
Det behöver inte vara särskilt straffbart eftersom det ingår i huvudparagrafen.

Något mer du vill ha särskilda bestämmelser om? Cykla enhjuling i nedförsbacke? Inte fälla ner solskydd i motljus?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B
kashieda kashieda skrev:
Det behöver inte vara särskilt straffbart eftersom det ingår i huvudparagrafen.

Något mer du vill ha särskilda bestämmelser om? Cykla enhjuling i nedförsbacke? Inte fälla ner solskydd i motljus?
Jag tycker personligen att det är orealistiskt att ha högerregeln i trevägskorsningar. I USA, där högerregeln skiljer sig från Europa, gäller faktiskt inte högerregeln i en trevägskorsning, utan där är det alltid T-korsningsregeln som säger att svängande fordonsförare har väjningsplikt (mot fordon som närmar sig på väg rakt fram). Plus att högerregeln i USA är inte strikt, jämfört med i Europa, eftersom regeln "försten som ankommer till en korsning skall få passera före", som även gäller i Storbritannien, går före högerregeln, men så verkar det ju inte vara i Sverige.

Vi vet, du har sagt det ett ganska stort antal gånger.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Om att ta företräde enligt högerregeln utan att titta åt vänster anses som "brott mot plikten att iaktta särskild omsorg och varsamhet för att undvika trafikolyckor", varför är det då inte straffbart att inte titta vänster i en korsning? Det verkar inte vara straffbart i Sverige
ja precis, det var ju det jag sa.

det är straffbart att inte titta vänster i en korsning, men det är ju väldigt få som erkänner att de inte tittade och därför döms ingen heller för just det.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Återigen, ytterst få trafikolyckor hamnar ens i domstol. Att man inte döms som vållande i ett fall, betyder inte att man gjort allt korrekt. Att man "tar sig företräde" visar på att man överhuvudtaget inte förstått reglerna.

Om man på en uppkörning kör om till höger på motorväg så är det självklart att man inte får körkort. Varenda person som kör bil ska veta att det är otillåtet. Sen väljer många att göra det ändå när de väl har ett körkort, men det är inte konstigare än att många kör fortare en tillåtet, men gör man det på en uppkörning så får man vara bra dum om man tror att man får ett körkort. Det har för övrigt inget, absolut inget med högerregeln att göra.

Kom igen nu @Björn He Bergman, kan du inte svara på två enkla frågor:
Fiktiv situation, du kommer från höger i en korsning och "tar företräde" enligt högerregeln, utan att titta vänster.
I fall 1, kör du på ett barn som kommer på cykeln, barnet avlider av skadorna. Ångrar du att du tog företräde utan att titta? (Barnet gjorde fel och får skylla sig själv)
I fall 2, får du en buss i sidan i 50 km/h och efter den smällen blir du allvarligt skadad och blir aldrig helt återställd. Ångar du att du tog företräde utan att titta?

Om du svarar att du ångrar att du inte tittade, kanske det är läge att lägga ner dumheterna med att inte titta. Du har krockat med en mopedist. Det gick bra den gången, men man behöver inte ha mycket fantasi för att förstå att det kunde gått illa. När man kör ett fordon måste man ha viss fantasi för att kunna undvika olyckor, vare sig det är bussar, cyklar, mopeder, gående, hundar, älgar eller något annat inblandat.

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Jag har en fråga till till @Björn He Bergman: Samma trafiksituation har ju diskuterats i 50 sidor här och jag har ärligt talat tappat bort informationen om den situationen. Eftersom vi pratar om jurister och annat här antar jag att du drivit ärendet vidare och fått ett domslut? Vad säger denna? Vad sa försäkringsbolagen?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
Jag kommer av någon anledning att tänka på filmen Rainman och scenen när Dustin Hoffman stannar mitt i gatan när skylten ändras från "Walk" till "Don't Walk" (länk).
Det är viktigare att agera precis i enlighet med texten än att undvika problem... (fast här väljer man mer vilka texter som ska följas och vilka man ignorerar).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
eftersom regeln "försten som ankommer till en korsning skall få passera före", som även gäller i Storbritannien, går före högerregeln, men så verkar det ju inte vara i Sverige.
Verkar vara??? Snart tusen inlägg på tema högerregeln och ändå verkar du tveka om hur den fungerar?

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Det var för något år sen en cyklist som blev påkörd av en 20-årig kille som kom körande från höger i en gatukorsning i Norrköping. I det fallet gick killen fri, med hänsyn till att det var cyklisten "som gjorde fel", som inte hade stannat innan han cyklade vidare, för att lämna företräde åt killens bil som kom från höger, trots högerregeln som gäller i den korsningen.
Jag vet dock inte om den unge bilföraren hade kört ut från den högra korsande vägen utan att titta till vänster eller om han bara "medvetet" körde vidare trots att en cyklist närmade sig (med risk för att kollidera med cyklisten). Men eftersom cyklisten inte hade lämnat företräde för den unge bilisten så hade cyklisten varit (ensam) vållande till krocken (genom att ha brutit mot högerregeln; att cyklister "oftast inte lärt sig högerregeln" är faktiskt ingen omständighet som kan frita cyklister från ansvar för att ha missat väjningsplikt mot fordon från höger).
Det är tyvärr väldigt vanligt att bilister inte känner till att högerregeln gäller även gentemot cyklister utan tror pga den idiotiska "zebralagen" att cyklister alltid i alla lägen ska lämna företräde. Men när det gäller högerreglen är cykeln ett fordon som alla andra. Och när det gäller övergångsställen är det smidigast att sakta in och släppa fram cyklisten, eftersom hen, om hen stannar och sätter ner fötterna blixtsnabbt konverteras till gående, som ska ges företräde.

Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Här kommer fördomarna i mig fram. Jag får för mig att de som envetet hävdar sin rätt och tycker att man absolut har förkörsrätt (?) bor på/kommer från landet.
Nej, men från mindre orter. I Karlstad råder "sedvanerätt", där det som anses vara huvudleden ger en de facto förkörsrätt. Väldigt lurigt i bostadsområden, där gatorna är lika stora och hälften av de boende anser att ena gatan är "större", andra hälften att den andra är "större". Industri- och handelsområdet Våxnäs, där det är högerregel i alla korsningar utom den vid bussgaraget, och där nästan alla är T-korsningar är också intressant.

Anna_H Anna_H skrev:
Det är tyvärr väldigt vanligt att bilister inte känner till att högerregeln gäller även gentemot cyklister utan tror pga den idiotiska "z3ebralagen" att cyklister alltid i alla lägen ska lämna företräde. Men när det gäller högerreglen är cykeln ett fordon som alla andra. Och när det gäller övergångsställen är det smidigast att sakta in och släppa fram cyklisten, eftersom hen, om hen stannar och sätter ner fötterna blixtsnabbt konverteras till gående, som ska ges företräde.
Cyklisten ska nog kliva av cykeln med men visst.

Är det för att det kan vara straffbart att inte titta vänster som man blir kuggad på uppkörningen, om man tar företräde enligt högerregeln utan att titta åt vänster?
Trafikregler är inte din starka sida märker jag.

Ingen får TA företräde!
Ingen HAR förträde!
Företräde är något man GER till andra.
Dvs du GER företräde till den till höger, du TAR inte företräde från den till vänster. Då hade det hetat vänsterregeln.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Cyklisten ska nog kliva av cykeln med men visst.
Nej. Om man har fötterna på marken är man gående, även om cykeln råkar vara mellan benen. Och då är det tvärnit som gäller för bilisten. Förlust både i tid för båda fordon, och för miljön. Så släpp gasen och vinka fram cyklisterna, fast de inte har någon rätt till företräde. Det vinner alla på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.