S Stuff skrev:
Ja men då är det ju bra exempel på situationer när du åtminstone har gjort det du kunnat och vidtagit de försiktighetsåtgärder du kan. Så för dina situationer är det säkert helt korrekt.
Men det kan ju finnas liknande situationer där man bedömt annorlunda, även om man kanske ofta går mest på den delen som är lätt att bevisa. I en korsningssituation med högerregel så finns det ju ofta vittnesmål och erkännanden som styrker att den ena har struntat i väjningsplikten. Det kan vara lite svårare att sätta fingret på vad den andra gjort men den kan ju ha kört för fort eller suttit och fipplat med telefonen och därför också begått ett lagbrott.

Det jag vill poängtera är det i verkligheten inte alltid måste finnas en part som gjort fel och att den andra parten då automatiskt gjort rätt. Trafikreglerna är ju utformade för att undvika olyckor och ibland blir det så tokigt att två oduglingar möts ute i trafiken och då är sannolikheten för olycka större.
Det var inte riktigt så jag tolkade ditt inlägg tidigare. I korsning med högerregeln ska jag kunna förvänta mig att andra iakttar väjningsplikten. Precis som jag förväntar mig att inte bli misshandlad på ICA. Iakttar den andre inte väjningsplikten har denne gjort sig skyldig till ett lagbrott. Precis som den som skulle misshandla mig på ICA.

Vill denne nu hävda att jag är medskyldig handlar det om för denna att bevisa att jag på något sätt framfört mitt fordon på ett så vårdslöst sätt att det var omöjligt för den andre att uppfylla sin väjningsplikt. Precis som i misshandelsfallet skulle det handla om att bevisa nödvärn för att jag attackerade först.

Har jag inte framfört mitt fordon vårdslöst har jag iakttagit särskild försiktighet då det alltid gäller vid framförande av fordon.

Bart Bart skrev:
Det var inte riktigt så jag tolkade ditt inlägg tidigare. I korsning med högerregeln ska jag kunna förvänta mig att andra iakttar väjningsplikten. Precis som jag förväntar mig att inte bli misshandlad på ICA. Iakttar den andre inte väjningsplikten har denne gjort sig skyldig till ett lagbrott. Precis som den som skulle misshandla mig på ICA.

Vill denne nu hävda att jag är medskyldig handlar det om för denna att bevisa att jag på något sätt framfört mitt fordon på ett så vårdslöst sätt att det var omöjligt för den andre att uppfylla sin väjningsplikt. Precis som i misshandelsfallet skulle det handla om att bevisa nödvärn för att jag attackerade först.

Har jag inte framfört mitt fordon vårdslöst har jag iakttagit särskild försiktighet då det alltid gäller vid framförande av fordon.
Nej jag tycker inte att man bara kan bygga sitt körsätt på förväntningar av hur de andra ska agera. Absolut in inte i den grad att man slutar vrida huvudet åt vänster i alla fall.

Visst kan man ha en liten förväntan men den får inte vara större än att man ändå hinner ställa sig på bromsen, tutan och få upp näven i rutan när den andra struntar i att stanna.

Sen bör ju förväntan vara i proportion till hur tydlig trafiksituationen/korsningen är utformad. Ibland kan det faktiskt vara så tokigt att den väg som ska lämna företräde faktiskt är mycket större och kan misstas för att vara en huvudled. Då får man faktiskt vara lite extra beredd på att alla inte förstår och köra in i korsningen med lite större försiktighet

• Gilla
OBergmN
  • Laddar…
Fairlane
Bart Bart skrev:

Det finns alltid avvägningar. Folk gör misstag och det försöker man hjälpas åt att hantera.
I fallet att någon byter fil in i den där du befinner dig så har du inte mycket marginal att göra något, men jag har mer än en gång bromsat hårt när jag ser att någon är på väg in i min fil på ett sätt som gör att vi kommer krocka om jag inte bromsar.
Kör man på en landsväg och ser att någon längre fram kör ut fast de borde låtit en passera, så rullar man ju inte på i 90 km/h in i dem, om man kan göra något åt saken.
Det som Björn argumenterar för, att man inte ens ska titta åt vänster när högerregeln gäller är som att se att man har grönt och då blunda, för alla andra ska ju lämna en företräde. Tråkigt om ett barn springer ut framför, eller om en buss svänger framför en för att de inte såg en komma, men man har ju iallafall rätt...

Alfredo Alfredo skrev:
Även när det gäller hastighet? Själv försöker jag köra efter regelboken förutom just då när det gäller hastighet där jag helt klart kan köra väl fort när jag tycker det passar. Sen kan det nog råkat följa med något obesiktigat släp någon gång... :oops:
Bara halvt. Alltid korrekt upp till 60, därefter lite flexiblare.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nej jag tycker inte att man bara kan bygga sitt körsätt på förväntningar av hur de andra ska agera. Absolut in inte i den grad att man slutar vrida huvudet åt vänster i alla fall.

Visst kan man ha en liten förväntan men den får inte vara större än att man ändå hinner ställa sig på bromsen, tutan och få upp näven i rutan när den andra struntar i att stanna.

Sen bör ju förväntan vara i proportion till hur tydlig trafiksituationen/korsningen är utformad. Ibland kan det faktiskt vara så tokigt att den väg som ska lämna företräde faktiskt är mycket större och kan misstas för att vara en huvudled. Då får man faktiskt vara lite extra beredd på att alla inte förstår och köra in i korsningen med lite större försiktighet
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns alltid avvägningar. Folk gör misstag och det försöker man hjälpas åt att hantera.
I fallet att någon byter fil in i den där du befinner dig så har du inte mycket marginal att göra något, men jag har mer än en gång bromsat hårt när jag ser att någon är på väg in i min fil på ett sätt som gör att vi kommer krocka om jag inte bromsar.
Kör man på en landsväg och ser att någon längre fram kör ut fast de borde låtit en passera, så rullar man ju inte på i 90 km/h in i dem, om man kan göra något åt saken.
Det som Björn argumenterar för, att man inte ens ska titta åt vänster när högerregeln gäller är som att se att man har grönt och då blunda, för alla andra ska ju lämna en företräde. Tråkigt om ett barn springer ut framför, eller om en buss svänger framför en för att de inte såg en komma, men man har ju iallafall rätt...
Vårdslös i trafiken eller inte. Det är grunden. Att inte iaktta väjningsplikt är vårdslöshet. Att förvänta sig att andra ska iaktta väjningsplikt är inte vårdslöshet. Särskild försiktighet gäller i alla korsningar och i trafiken i övrigt. Om olyckan uppstår gäller det att säkerställa att jag framfört mitt fordon med särskild försiktighet. Vanligen innebär det att båda fordonen haft möjlighet att upptäcka varandra och att det ena fordonet inte framförts på ett sätt som kan försvåra för någon att iaktta väjningsplikten.

Diskussionen om att inte behöva vrida huvudet i en korsning är dumheter. Det är direkt vårdslöst.

Om jag dock vrider huvudet och ser den andra bilen komma från vänster. Ja då kan jag förutsätta att den andra bilen även kan se mig och har möjlighet att följa lagen. För naturligtvis har ju denne anpassat farten efter förutsättningen att denne har väjningsplikt. Då kör jag.

Det finns ett och annat fall där väjningsplikten anses vara satt ur spel. T ex var det en olycka med en motorcykel som ansågs färdas med så hög hastighet att det var omöjligt för bilen vid stopplikten att kunna förutse tiden det tog för motorcykeln att komma fram till korsningen.

Det är dock inte det vi pratar om här. Det är bara så att människor i största allmänhet inte kan, eller vill acceptera, högerregeln.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det är bara så att människor i största allmänhet inte kan, eller vill acceptera, högerregeln.
Jag tror faktiskt att väldigt många inte kan regeln. Vet inte vad som är värre, de som inte kan den eller de som kan men skiter i den.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
Bart Bart skrev:
Det är dock inte det vi pratar om här. Det är bara så att människor i största allmänhet inte kan, eller vill acceptera, högerregeln.
Jag tror vi är överens. Däremot verkar TS vara intresserad av tanken att inte titta alls om han kommer från höger. Hamnar han framför en moped klarar han sig (kanske inte mopedisten). Hamnar han framför en buss...

Fairlane Fairlane skrev:
Däremot verkar TS vara intresserad av tanken att inte titta alls om han kommer från höger.
TS?

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
TS?
Ah, sorry, trodde Björn var TS

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B
Är verkligen alla jurister, domare och trafikpoliser överens om åsikten att det inte anses som (tillräckligt) varsamt att ta företräde enligt högerregeln utan att titta vänster/uppmärksamma om någon fordonsförare från vänster närmar sig (utan att stanna för att ge en från höger företräde)?

Alla verkar inte vara överens om det, i vart fall trafikjuristen och före detta trafikpolisen Ingemar Jeanlo verkar skiljaktig. Ingemar sägs förresten vara den jurist som har bredast erfarenhet och störst kunskap inom just trafikjuridik.

Unikt namn
Om Ingemar hjälper ouppmärksamma chaufförer slippa straff är han en lika stor idiot som de som gasar ut i en korsning utan att se sig för.

Björn är du fast i förnekelse eller trollar du bara?
Börja titta åt vänster innan du har ihjäl någon i den där korsningen.

• Gilla
  • Älska
Lilak och 8 till
  • Laddar…
B
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om Ingemar hjälper ouppmärksamma chaufförer slippa straff är han en lika stor idiot som de som gasar ut i en korsning utan att se sig för.

Björn är du fast i förnekelse eller trollar du bara?
Börja titta åt vänster innan du har ihjäl någon i den där korsningen.
Ingemar är väl tvärtom en person följer trafikregler på det sätt som de förväntas tillämpas och tolkas?

Jag sa i samtal med Ingemar att jag inte tittat till vänster innan jag körde in på vägkorsningen, och Ingemar svarade:
-Nej men han ska ju inte själv ha tittat i korsningen, han var ju inte tillräckligt uppmärksam på att du Björn just kom från höger. Det hade motparten säkert kunnat vara tillräckligt uppmärksam på om han/hon bara hade hållit tillräcklig uppsikt till höger. Är det högerregeln så är han/hon tvungen enligt lag att stanna för att ge en från höger företräde innan han/hon kör vidare, och därmed är man vållande till kollision med fordon från höger om man inte gett fordonet från höger företräde innan man kört vidare.

Jag har väldigt svårt för att tro att Ingemar sa så "enbart" för att vara "snäll" eller för att han är en "rättshaverist". Ingemar har själv varit trafikpolis och han lär väl själv ha utfärdat trafikböter för åtminstone nån fordonsförare som missat plikt att lämna företräde åt fordon från höger, så han bör ju veta att högerregeln innebär det jag har uppfattat, att man har väjningsplikt mot fordon från höger, precis som att man har väjningsplikt vid färd in på huvudled mot varje fordon som redan färdas på huvudleden.

Förresten har jag hört svenskar som varit i Norge berätta att "de flesta bilister i Oslo" inte brukar uppmärksamma om något fordon närmar sig från vänster vid gatukorsningar där en från höger har "förkörsrätt", och jag antar att vissa förare i Sverige inte brukar göra det heller...

Fairlane
Frågan är om trafikjuristen tycker att det är vettigt att du kör ut i korsningen utan att titta även om det innebär att du kör ihjäl ett barn som missat högerregeln.

Frågan är om trafikjuristen tycker att det är vettigt att du kör ut i korsningen utan att titta även om det innebär att du hamnar framför en buss vars förare missat högerregeln.

Jag är inte helt övertygad om att han rekommenderar det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Naturligtvis rekommenderar han det inte. Men det ändrar ju inte att man efter händelsen kan anse att det är en ansvarsfrihetsgrund att ha haft företräde.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Är verkligen alla jurister, domare och trafikpoliser överens om åsikten att det inte anses som (tillräckligt) varsamt att ta företräde enligt högerregeln utan att titta vänster/uppmärksamma om någon fordonsförare från vänster närmar sig (utan att stanna för att ge en från höger företräde)?

Alla verkar inte vara överens om det, i vart fall trafikjuristen och före detta trafikpolisen Ingemar Jeanlo verkar skiljaktig. Ingemar sägs förresten vara den jurist som har bredast erfarenhet och störst kunskap inom just trafikjuridik.
Trollar du?

Som sagt: uttryckent "ta företräde" FINNS INTE.
Sen vad en jurist kan vrida och vända det till är helt ointressant. Du har en moralisk skyldighet att vrida på huvudet. Du kan fan döda folk om du låter bli

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.