128 941 läst ·
1 320 svar
129k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 918 inlägg
Äh, vem har inte fått möte i en rondell!?P PatrikJo skrev:
En gång i en rondell, en gång på motorväg och ett antal gånger på enkelriktade gator.
Och nej, det var inte saker på min bucket list, utan de mötande som chansade, inte visste bättre respektive busade – eller flera saker i kombination.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
På tal om märkligt beteende. Idag var jag på väg hem och kommer till en korsning där det finns en egen fil för vänstersväng. Ska man rakt fram eller höger så tar man den breda filen till höger. De flesta som ska höger håller ordentligt till höger och de flesta som ska rakt fram ligger till vänster och då får man utan problem plats bredvid varandra. Sen har vi alltid några som lägger sig mitt i, oklart varför.
Jag skulle till höger och lägger mig till höger, givetvis med blinkers. Jag glider förbi tre bilar som ligger lite till vänster, ok, de kunde alla dra sig en halvmeter drygt till åt vänster, men jag vet att folk inte är bra på det. En bil längre fram ser väl mig inhögwr backspegel så han slår hastigt på höger blinkers och drar sig.in framför mig.
Bilisten som nu är precis till vänster om mig ogillar tydligen min manöver för hon rycker höger med bilen. Eftersom hon inte har någon blinkers och är placerad så jag får plats till höger så tror jag inte hon ska till höger, men jag pekar höger och ser frågande på henne. Hon skakar på huvudet, men verkar upprörd och även kompisen i passagerarsätet. När det blir grönt svänger jag höger och hon kör rakt fram och tutar enträget.
Jag förstår inte vad hennes problem var ens så här i efterhand.
Jag skulle till höger och lägger mig till höger, givetvis med blinkers. Jag glider förbi tre bilar som ligger lite till vänster, ok, de kunde alla dra sig en halvmeter drygt till åt vänster, men jag vet att folk inte är bra på det. En bil längre fram ser väl mig inhögwr backspegel så han slår hastigt på höger blinkers och drar sig.in framför mig.
Bilisten som nu är precis till vänster om mig ogillar tydligen min manöver för hon rycker höger med bilen. Eftersom hon inte har någon blinkers och är placerad så jag får plats till höger så tror jag inte hon ska till höger, men jag pekar höger och ser frågande på henne. Hon skakar på huvudet, men verkar upprörd och även kompisen i passagerarsätet. När det blir grönt svänger jag höger och hon kör rakt fram och tutar enträget.
Jag förstår inte vad hennes problem var ens så här i efterhand.
Skogsägare
· 21 918 inlägg
Jag skulle gissa att hon bara tyckte att du kom obehagligt nära, eller på något vis trängde dig trots att ni inte skulle åt samma håll.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Ja då är det kanske helt korrekt att blinka höger då man kör in i cirkulationsplatsen, även om man ska rakt fram eller vänster i rondellen. Om det är att byta körfält att köra in eller ut ur rondellen ...P PatrikJo skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276 kap 3, par 13, 1stMikael_L skrev:
I en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen
Samma.kapitel, par 65
När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt
Jag gissar att lagstiftarens svar på det är "eeehhh. tänkte inte på det."Mikael_L skrev:
Man kanske kan använda sig av det här med avsikten, som sunqan så fint citerade. Om du står och väntar på att komma in i cirkulationsplatsen är ju din avsikt ganska självklar. Eller så tänker man sig att man ska köra framåt, och framåtblink har vi ju inte på bilarna (om det inte är det som BMW-förare försöker göra när de kryper upp i arslet på en?)
Men nä, lagstiftningen kring cirkulationsplatskörning verkar vara ganska skral.
Där jag bor så finns det många små rondeller istället för korsningar, så folk kör som de alltid har gjort. Vilket innebär att man aldrig vet vart de tar vägen då 75-90% verkar ha trasiga blinkers... Ofta åker de "rakt fram" men då är det den gamla sortens rakt fram och inte den nya sortens rakt fram vilket är att ligga kvar i cirkulationsplatsen tills man gör ett körfältsbyte. Spännande nog så byggs det en skola intill en nybyggd rondell med tillhörande GC-bana som korsar vägen i anslutning till cirkulationsplatsen. Undrar hur många som kommer att bryta mot trafikregerna innan de ångrar sig. (typexempel är ju väjningsplikt när man kör ut ur cirkulationen gentemot cyklar)
Fast ifall §66 skulle vara den som man menar menar med "att lagen säger att man måste blinka höger när man lämnar rondellen" så säger samma paragraf ärligt talat också att det är ett krav att blinka när man kör in i rondellen. Ifall det nu inte finns någon paragraf någonstans att tecken inte behöver ges när det saknas fler än en möjlighet för fortsatt färd.S sunqan skrev:[länk] kap 3, par 13, 1st
I en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen
Samma.kapitel, par 65
När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt
Det finns inget i trafikförordningen, men den utpekade myndigheten (gissningsvis kommunen eller transportstyrelsen) borde kunna komma med bindande krav.Mikael_L skrev:
Fast ifall §66 skulle vara den som man menar menar med "att lagen säger att man måste blinka höger när man lämnar rondellen" så säger samma paragraf ärligt talat också att det är ett krav att blinka när man kör in i rondellen. Ifall det nu inte finns någon paragraf någonstans att tecken inte behöver ges när det saknas fler än en möjlighet för fortsatt färd.
Det är lite som kraven för signalering när nan ska stanna - tänd röd lykta bakåt, inget krav på att man ska använda körriktningsvisaren, nen inte heller nåt förbud.
För att ytterligare krångla till det hela så har t.o.m HD i en dom börjat svaja och resonera om att cirkulationsplatser inte alltid är en cirkulationsplats.
Utan att på något vis fastställa när.
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591
Så jag blinkar och kör lite som jag vill i rondellerna idag, och kommer neka till att vara skyldig och vid ev process hänvisa till denna HD-dom och mena att den stödjer mig (jag kan ju nämligen hela tiden välja det som passar mig själv bäst).
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591
Så jag blinkar och kör lite som jag vill i rondellerna idag, och kommer neka till att vara skyldig och vid ev process hänvisa till denna HD-dom och mena att den stödjer mig (jag kan ju nämligen hela tiden välja det som passar mig själv bäst).
Fast den domen är inte direkt applicerbar då den handlar om en annan lag, vägtrafikkungörelsen (1972:603) som upphävdes 1999 och ersattes av trafikförordningen (1998:1276)Mikael_L skrev:
För att ytterligare krångla till det hela så har t.o.m HD i en dom börjat svaja och resonera om att cirkulationsplatser inte alltid är en cirkulationsplats.
[länk]
Den gamla lagen https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/vagtrafikkungorelse-1972603_sfs-1972-603 nämnde inte ens ordet cirkulationsplats, så det är inte konstigt att domen blev som den blev, det handlade om fordonets placering, köŕiktningsvisare och bristande uppmärksamhet på en udda typ av vägavsnitt.
Skogsägare
· 21 918 inlägg
Jag tycker inte att det är så udda. Två filer in i rondellen, en fil ut. Var ska man ligga för att ha företräde?S sunqan skrev:
Den som vann fallet hade med största sannolikhet gjort fel tidigare genom att välja ett körfält som inte var märkt att man fick svänga vänster ifrån, men det tidigare felet påverkade inte HD:s dom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med stor sannolikhet såg det ut ungefär såhär, och den ”vinnande” parten svängde vänster från högerfil.
Jag tycker att domen är kontroversiell eftersom att någon som gjort rätt (utom att se sig om efter någon som möjligen tidigare gjort fel) straffas.
Felaktigt filval följt av dålig uppsikt i rondeller är vanligt (även om det här är en ovanlig kombination), så jag hade föredragit en utgång där den som kört enligt anvisningarna ”vunnit”. Att den dåvarande regleringen inte ledde till en sådan utgång är ett underbetyg som borde åtgärdats när man tog fram trafikförordningen, men jag tror inte man gjort det.
Redigerat:
Ja sensmoralen blir att alltid välja högerfilen för att göra det enkelt för sig själv.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker inte att det är så udda. Två filer in i rondellen, en fil ut. Var ska man ligga för att ha företräde?
Den som vann fallet hade med största sannolikhet gjort fel tidigare genom att välja ett körfält som inte var märkt att man fick svänga vänster ifrån, men det tidigare felet påverkade inte HD:s dom.
[bild]
Med stor sannolikhet såg det ut ungefär såhär, och den ”vinnande” parten svängde vänster från högerfil.
Jag tycker att domen är kontroversiell eftersom att någon som gjort rätt (utom att se sig om efter någon som möjligen tidigare gjort fel) straffas.
Felaktigt filval följt av dålig uppsikt i rondeller är vanligt (även om det här är en ovanlig kombination), så jag hade föredragit en utgång där den som kört enligt anvisningarna ”vunnit”. Att den dåvarande regleringen inte ledde till en sådan utgång är ett underbetyg som borde åtgärdats när man tog fram trafikförordningen, men jag tror inte man gjort det.