Cheesen
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag åker precis just nu buss.
Med en chaufför som blinkar höger när han kör in i rondeller där han ska rakt fram. Sen en gång till åt höger när han ska ut.
Dvs, blinkar som ratten vrids.
Iofs inget ovanligt, men det är ju trots allt en yrkeschaufför.
Du ska alltid blinka när du ska ut.. du behöver inte blinka när du ska in. Men det är inte fel.

• Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Ska man rakt fram är det förstås fel att blinka när man kör in i en rondell. Det kan rimligen bara tolkas som att man ska köra mer eller mindre än ett halvt varv.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska man rakt fram är det förstås fel att blinka när man kör in i en rondell. Det kan rimligen bara tolkas som att man ska köra mer eller mindre än ett halvt varv.
lagstiftaren var tydlig när nya regelverket för cirkulationsplats kom. Det är inte fel att visa sin intention när man åker in. Men man skall visa körriktningsvisare när man lämnar

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Och hur visar man då intentionen att köra rakt fram? Varningsblinkers? Blinka med helljuset?

Att blinka höger måste oavsett vara fel för all form av intentionsvisning annat än just att svänga höger.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Att blinka höger måste oavsett vara fel för all form av intentionsvisning annat än just att svänga höger.
Kanske, om första avfarten är rakt fram så är det inte fel att blinka höger när man kör in i cirkulationsplatsen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Och hur visar man då intentionen att köra rakt fram? Varningsblinkers? Blinka med helljuset?

Det verkar som att Cheesen inte förstod det jag skrev. :thinking: Jag kanske formulerade mig dåligt?

Rakt fram i cirkulationsplatsen är ju att fortsätta att köra i densamma. Ungefär som en huvudled som svänger vänster med gator till höger som ansluter. Enda alternativen är att köra rakt fram (fortsätta i cirkulationsplatsen) eller svänga till höger någonstans. Det senare markeras med högerblink som då inte kan påbörjas förrän man passerat avfarten innan den man ska svänga av på.

Det kan vara olika många anslutande vägar i olika vinklar så vad som är höger vänster eller rakt fram är inte alltid så tydligt.

Och nu är vi inne på favoriten rondellkörning igen :surprised::oops:

• Haha
Cheesen
  • Laddar…
B
Det är inget krav (men heller inget förbud) att ge tecken vid infart på cirkulationsplats. Man måste enligt lag ge tecken åt höger vid utfart från cirkulationen, precis som vid högersväng i övrigt, men det betyder inte att man är skyldig att ge tecken till vänster vid färd cirka ett trekvarts varv runt rondellen, och att ge tecken vid "vänstersväng" vid rondell anser jag är en dålig vana (även om det inte är förbjudet enligt lag att göra det men vissa trafiklärare brukar väl lära sina körelever att göra det för att visa "extra tydligt" sin avsikt att göra en "vänstersväng"). Jag brukar själv normalt nöja mig med att enbart ge tecken till höger vid utfart från cirkulationen; om man ger tecken till vänster, för att visa avsikt att köra ett trekvarts varv runt rondellen, så är det lätt att missa/glömma bort sin plikt att ge tecken till höger i god tid före utfart från cirkulationen, det är faktiskt relativt många som blinkar till vänster vid "vänstersväng" men sedan bara kör rakt ut från cirkulationen utan att i god tid blinka till höger.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
B
För övrigt är förstås de två grundreglerna vid en cirkulationsplats att
1.Ett fordon skall framföras i moturs riktning (=vänstervarv) runt rondellen (i högertrafik) och
2.En fordonsförare har väjningsplikt, vid färd in på cirkulationsplats, mot varje fordon som redan färdas i cirkulationen eftersom cirkulationen är en form av huvudled (och en väjningspliktsskylt är normalt också uppsatt vid infarten till en cirkulationsplats)

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är därför en ska titta åt vänster. Även fast man har rätt.
Egentligen fånigt att det ens diskuteras. Det borde kunna ge en Darwin-award att inte kolla vänster i en korsning. Nån gång lär det komma en lastbil i full fart från vänster som tar för givet att pyttebilen som kommer från höger kommer att stanna istället för att köra ut framför honom.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Mikael_L
B Björn He Bergman skrev:
Man måste enligt lag ge tecken åt höger vid utfart från cirkulationen,
Är det?
Jag visste inte ens att lagtexten innehåller ordet "cirkulationsplats".
Så var det nog förr åtminstone, om jag inte är helt felinformerad.

Men någon kanske vet vilken lag och paragraf det är där det står att blinkers måste användas vid utfart från cirkulationsplats

P Pin skrev:
Hade jag hävdat trafikregler när jag cyklade hem från jobbet igår kväll hade jag blivit påkörd av bilar två gånger. Eller troligen bara en gång då jag nog blivit liggande vid första potentiella olycksplatsen. Jag har inte beställt en gravsten med texten ”jag hade rätt”.
Alternativt "Trafikjuristen ansåg att bilen hade väjningsplikt".

Jag räknar kallt med att ingen följer trafikreglerna eller är särskilt uppmärksam. Självbevarelsedriften eller nåt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det?
Jag visste inte ens att lagtexten innehåller ordet "cirkulationsplats".
Så var det nog förr åtminstone, om jag inte är helt felinformerad.

Men någon kanske vet vilken lag och paragraf det är där det står att blinkers måste användas vid utfart från cirkulationsplats
Du måste blinka eftersom du byter körfält. Det kan du läsa om i trafikförordningen, tredje kapitlet, 65 §.
Annars finns det inte så många specifika regler kring cirkulationsplatser. Det största är väl att du måste köra motsols, och det kan förhoppningsvis de flesta räkna ut själva. :)

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det verkar som att Cheesen inte förstod det jag skrev. :thinking: Jag kanske formulerade mig dåligt?
Du formulerade dig inte dåligt. Det var nog slarvigt läst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.