B Björn He Bergman skrev:
Kan man verkligen dömas för vårdslöshet om man inte tittar till vänster i en högerregelskorsning???
Ingemar Jeanlo, a.k.a. "Trafikjuristen", har sagt att det inte är/bör vara straffbart att inte titta vänster i en korsning, där fordon från vänster har väjningsplikt enligt högerregeln; Ingemar har i vart fall själv inte känt till något svenskt rättsfall där en förare straffats för brott mot Trafikförordningen och/eller ansetts som vållande till kollision med fordon som haft väjningsplikt, av anledningen att föraren inte ska ha uppmärksammat om något fordon närmat sig från vänster (som inte lämnar företräde trots att den förväntas ge en från höger företräde).

Jag har själv såvitt jag förstår inte dömts för vållande till kroppsskada med anledning av min moppekrock, som skedde på Johan Skyttes väg i södra Stockholm, där en tonårstjej på moped tydligen inte var tillräckligt uppmärksam på att jag just kom körande in på Johan Skyttes väg från höger i korsningen med Vältstigen, och jag anser inte att jag bör dömas för vållande till kroppsskada heller. Jag såg faktiskt själv i ögonvrån, när jag just kört in på vägkorsningen, att en ung dam på moped närmade sig från vänster och verkade inte alls vara tillräckligt beredd att stanna/väja för att ge mig från höger företräde - och hon som troligen körde i för hög hastighet hann inte stanna innan hon körde på min bil i vänstersidan och föll omkull ned på asfalten.

Flickan blev emellertid inte jätteallvarligt skadad, men hon ansågs som ensam vållande till krocken medan jag själv gick helt fri "enbart" med anledning av högerregeln; jag har väl inte/bör väl inte ha varit vållande till krocken, trots att jag haft "förkörsrätt", bara för att hon/hennes föräldrar har hävdat att "det verkade som om Björn Bergman körde rakt ut från Vältstigen utan att ens bromsa och utan att titta till vänster i korsningen" (att jag inte tittat till vänster/uppmärksammat om en förare närmat sig från vänster - utan att lämna företräde - bör väl inte vara en omständighet som kan frita föraren från vänster från ansvar för att inte ha väjt för ett fordon från höger innan denne kört vidare; är det högerregeln så är man skyldig att ge fordon från höger företräde innan man fortsätter köra).
Kravet på särskild försiktighet i korsning gäller.

Normal försiktighet kan väl tänkas vara att inte glo i mobilen, ha ögonen på vägen åtminstone merparten av tiden och vara i vaket tillstånd. Särskild försiktighet i en korsning kan ju betyda att man åtminstone bör se sig för, sen om man inte hinner uppfatta att en liten moppe inte tänker stanna är en annan sak. Det är många som missar stora motorcyklar som kommer från höger med lampan tänd och allt, bilar är svårare att missa och en buss missar inte många. Så en samlad bedömning i ditt fall kan vara att du gjort vad som är rimligt. Hade det funnits trovärdiga vittnen på att du kört rakt ut med ögonen på stereon i hög fart så kunde det sett annorlunda ut, det kan ju vara mer än en vållande i så fall tänker jag.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
@Björn He Bergman :
Tittar du ifall det närmar sig en bil när du går över gatan på ett obevakat övergångställe?

Jag gör det, trots att bilisten har skyldighet att lämna mig företräde, för jag vill inte bli påkörd om bilisten gör ett misstag. Alla gör misstag!

Så börja lära dig att se dig om och försöka undvika olyckor så slipper du en dag köra ihjäl en människa. Hade tjejen på mopeden skadats allvarligt, eller till och med avlidit så kan du givetvis tycka att det var hennes fel så hon får skylla sig själv, men de flesta av oss vill inte leva med en sådan sak, alldeles oavsett vad någon självutnämnd trafikjurist säger.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
@Björn He Bergman :
Tittar du ifall det närmar sig en bil när du går över gatan på ett obevakat övergångställe?

Jag gör det, trots att bilisten har skyldighet att lämna mig företräde, för jag vill inte bli påkörd om bilisten gör ett misstag. Alla gör misstag!

Så börja lära dig att se dig om och försöka undvika olyckor så slipper du en dag köra ihjäl en människa. Hade tjejen på mopeden skadats allvarligt, eller till och med avlidit så kan du givetvis tycka att det var hennes fel så hon får skylla sig själv, men de flesta av oss vill inte leva med en sådan sak, alldeles oavsett vad någon självutnämnd trafikjurist säger.
Övergångsställe är inte exakt detsamma som högerregelskorsning, säger Ingemar "Trafikjuristen" i varje fall.
Ingemar har sagt att man är tvungen att uppmärksamma om något fordon närmar sig ett övergångsställe innan man börjar korsa körbanan - med hänsyn till en uttrycklig trafikregel som påbjuder gående som just är på väg över en körbana att "visa särskild hänsyn mot fordons hastighet och avstånd till övergångsstället". Men det behöver väl inte innebära att det är exakt likadant vid en vägkorsning där högerregeln gäller.

Förresten höll jag själv på att råka illa ut vid en korsning med Johan Skyttes väg, när jag cyklade och var på väg in på Johan Skyttes väg från Långbrovägen. När jag just var på väg in på korsningen så fick jag se i ögonvrån att en bilist närmade sig vänsterifrån och verkade inte alls vara beredd att stanna för att ge mig från höger företräde, trots att det egentligen är högerregeln där. Lyckligtvis körde den där biljäveln inte på mig, för när jag uppmärksammade biljäveln så stannade jag upp för att släppa förbi honom; jag vågade ju inte cykla rakt ut i en korsning - med risk för att bli överkörd.

Övergångsställe är inte exakt detsamma som högerregelskorsning, säger Ingemar "Trafikjuristen" i varje fall.
Tänk att det ska krävas en trafikjurist för att komma fram till att ett övergångsställe inte är exakt samma sak som en korsning där högerregeln gäller.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Sedär, du verkar bry dig om ditt eget liv iallafall. Kanske kind et en bilist som inte kunde högerregeln, eller helt sonika skiter i den, eller så såg han dig inte. Det kan vara värt att titta vänster. Jag rekommenderar att du gör det när du kör bil också, annars kanske du har en bil i sidan, eller en lastbil, eller en moped, eller en cykel. Det är ju trist om du eller någon annan blir skadad för satt du var för slö för att titta. Jag förstår inte värdet att medvetet undvika och titta.

I övrigt bör ju diskussionen kunna hållas på en generell nivå och inte specifikt på gator i Älvsjö, gator som den absoluta majoriteten på forumet inte känner till.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sedär, du verkar bry dig om ditt eget liv iallafall. Kanske kind et en bilist som inte kunde högerregeln, eller helt sonika skiter i den, eller så såg han dig inte. Det kan vara värt att titta vänster. Jag rekommenderar att du gör det när du kör bil också, annars kanske du har en bil i sidan, eller en lastbil, eller en moped, eller en cykel. Det är ju trist om du eller någon annan blir skadad för satt du var för slö för att titta. Jag förstår inte värdet att medvetet undvika och titta.

I övrigt bör ju diskussionen kunna hållas på en generell nivå och inte specifikt på gator i Älvsjö, gator som den absoluta majoriteten på forumet inte känner till.
Brukar säga att det oftast är villkorligt eller böter (och livstids skuldkänslor) på att av slarv orsaka en dödsolycka men det är dödsstraff på att vara brottsoffret.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hade jag hävdat trafikregler när jag cyklade hem från jobbet igår kväll hade jag blivit påkörd av bilar två gånger. Eller troligen bara en gång då jag nog blivit liggande vid första potentiella olycksplatsen. Jag har inte beställt en gravsten med texten ”jag hade rätt”.

• Gilla
  • Laddar…
B
P Pin skrev:
Hade jag hävdat trafikregler när jag cyklade hem från jobbet igår kväll hade jag blivit påkörd av bilar två gånger. Eller troligen bara en gång då jag nog blivit liggande vid första potentiella olycksplatsen. Jag har inte beställt en gravsten med texten ”jag hade rätt”.
I Belgien (och kanske t.o.m. i Frankrike) verkar man inte kunna hävda sin "rätt" hur som helst. Nån franskspråkig skribent skrev i en trafikartikel att man KAN straffas för brott mot franska Trafikförordningen om man tar företräde enligt högerregeln utan att vara "tillräckligt uppmärksam", med hänsyn till en trafikregel som påbjuder en fordonsförare som närmar sig en korsning att "iaktta särskild varsamhet som krävs för att undvika trafikolyckor".
Om en förare som krockat med fordon från höger kan försäkra för trafikpolisen/försäkringsbolagen om att föraren från höger inte tittat till vänster/uppmärksammat om något fordon närmat sig från vänster innan han tagit företräde enligt högerregeln, då anses föraren (som har väjningsplikt) inte ha brutit mot högerregeln (i vart fall i Belgien), med hänsyn till att föraren som haft företrädesrätt då inte anses ha iakttagit den varsamhet som anses ha krävts för att undvika trafikolyckor.

Jag vet inte om högerregeln är densamma i Sverige, men det bör ju, som Ingemar "Trafikjuristen" Jeanlo sagt, EJ vara straffbart att ej titta vänster, om det inte förekommit att en förare straffats för brott mot Trafikförordningen / ansetts som vållande till krock med förare som haft väjningsplikt, av anledningen att föraren inte uppmärksammat om något fordon närmat sig från vänster (utan att lämna företräde).

Fairlane
Tråden är märklig tycker jag.

Å ena sidan finns en önskan att avskaffa högerregeln för att göra trafiken säkrare, vilket kan tolkas som att det är intressant att försöka få trafiken så säker som möjligt.

Å andra sidan är det inte så intressant att titta vänster om man kommer som höger. Då är det fritt fram att köra ihjäl en person som begår fel (eller för all del även sig själv om man får en bil i sidan). Då är säkerheten helt plötsligt ointressant.

Jag tror det finns någon form av tro på att man kan skapa det perfekta regelverket och om man gör det kommer inga olyckor ske. Att människor gör fel verkar man helt glömma bort. Jag kan erkänna att jag gjort misstag i trafiken, misstag som medtrafikanter har räddat upp från att bli olyckor. Jag har också flera gånger räddat upp situationer själv, där andra trafikanter gjort fel.

• Gilla
  • Laddar…
Fairlane
Om en förare som krockat med fordon från höger kan försäkra för trafikpolisen/försäkringsbolagen om att föraren från höger inte tittat till vänster/uppmärksammat om något fordon närmat sig från vänster innan han tagit företräde enligt högerregeln, då anses föraren (som har väjningsplikt) inte ha brutit mot högerregeln (i vart fall i Belgien), med hänsyn till att föraren som haft företrädesrätt då inte anses ha iakttagit den varsamhet som anses ha krävts för att undvika trafikolyckor.
Är du helt säker på det? Att bilisten som kommer från höger inte iakttagit tillräcklig varsamhet, betyder ju inte automatiskt att föraren från vänster frias. Båda kan faktiskt anses begått ett fel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hade tjejen på mopeden skadats allvarligt, eller till och med avlidit så kan du givetvis tycka att det var hennes fel så hon får skylla sig själv, men de flesta av oss vill inte leva med en sådan sak,
Jag vet en kvinna som för ca 30 år sedan körde på en mopedist i en korsning.
Mopedisten bröt mot en/flera trafikregler, kvinnan följde gällande trafikregler.
Mopedisten hade en hjälm på huvudet, men den var inte knäppt, kommer inte ihåg om hjälmen var runt huvudet eller bara på huvudet, men hjälmen flög av vid olyckan.
Mopedisten dog av sina skador.
Kvinnan vågade knappt köra bil efteråt.

Olyckan inträffade någon/några veckor efter skolfotografferingen, så ”alla” blev berörda varje gång man tittade i fotokatalogen.

• Ledsen
  • Wow
Björn He Bergman och 1 till
  • Laddar…
I Belgien (och kanske t.o.m. i Frankrike) verkar man inte kunna hävda sin "rätt" hur som helst. Nån franskspråkig skribent skrev i en trafikartikel att man KAN straffas för brott mot franska Trafikförordningen om man tar företräde enligt högerregeln utan att vara "tillräckligt uppmärksam", med hänsyn till en trafikregel som påbjuder en fordonsförare som närmar sig en korsning att "iaktta särskild varsamhet som krävs för att undvika trafikolyckor".

Jag vet inte om högerregeln är densamma i Sverige, men det bör ju, som Ingemar "Trafikjuristen" Jeanlo sagt, EJ vara straffbart att ej titta vänster, om det inte förekommit att en förare straffats för brott mot Trafikförordningen / ansetts som vållande till krock med förare som haft väjningsplikt, av anledningen att föraren inte uppmärksammat om något fordon närmat sig från vänster (utan att lämna företräde).
Au contraire monsieur!

Min uppfattning är att i Frankrike följer man högerregeln slaviskt. Även i cirkulationsplatser. En traktor kan köra ut från en kostig från höger, en liten CV2 från höger ut på större landsväg. Ner med rutan och göra fula gester och skrika: priorité!

Men självklart får man se sig för även om man har ”rätten” på sin sida.

P Pin skrev:
Min uppfattning är att i Frankrike följer man högerregeln slaviskt.
Det stämmer bra.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Jag åker precis just nu buss.
Med en chaufför som blinkar höger när han kör in i rondeller där han ska rakt fram. Sen en gång till åt höger när han ska ut.
Dvs, blinkar som ratten vrids.
Iofs inget ovanligt, men det är ju trots allt en yrkeschaufför.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
B
P Pin skrev:
Au contraire monsieur!

Min uppfattning är att i Frankrike följer man högerregeln slaviskt. Även i cirkulationsplatser. En traktor kan köra ut från en kostig från höger, en liten CV2 från höger ut på större landsväg. Ner med rutan och göra fula gester och skrika: priorité!

Men självklart får man se sig för även om man har ”rätten” på sin sida.
Jag vet inte om högerregeln tillämpas diktatoriskt i Frankrike, men i Norge tillämpas den mycket diktatoriskt.
Flera svenskar som varit i Norge har faktiskt sagt att "de flesta bilister i Oslo" inte brukar titta vänster i gatukorsningar där en förare från höger har "förkörsrätt", men det brukar väl vissa fordonsförare i Sverige inte göra heller? Varför skall det då vara straffbart/anses som "icke (tillräckligt) varsamt" att ta företräde utan att uppmärksamma om något fordon närmar sig från vänster (utan att lämna företräde)?
Eftersom man är strikt skyldig att väja/stanna för ett fordon från höger i Norge (och det bör man juridiskt sett vara i Sverige också) så tenderar väl norska bilister att förlita sig på att det är trafiksäkert att ta företräde enligt högerregeln utan att ens uppmärksamma om det närmar sig någon förare från vänster (som inte är tillräckligt beredd att stanna för att ge en från höger företräde).

Jag skrev en gång på forumet på korkortonline.se att jag tycker det är lite fel att få lära sig på trafikskolan att man skall titta åt vänster, om nu en förare från vänster är skyldig att ge en från höger företräde innan denne kör vidare.
Någon körskoleelev blev då sur och skrev: "Hur fasiken tänker du? Det är väl inte alls fel att få lära sig att man skall titta åt vänster!?"

Det var en snubbe som skrev att det är "ett grovt nybörjarmisstag" att inte titta vänster i korsningar där högerregeln gäller, om man kör ut i en korsning utan att titta vänster på uppkörningen, blir man kuggad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.