128 972 läst ·
1 320 svar
129k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Såvitt jag fått veta så har fordonsförare som haft väjningsplikt så gott som normalt ansetts som ensam vållande till kollision med fordon som kommit från höger "enbart" av den anledningen att föraren inte väjt för att ge fordonet från höger innan den kört vidare, trots att föraren förväntats lämna företräde åt fordon från höger när det är högerregeln. Nu vet jag dock inte om det förekommit i alla eller bara i en bråkdel av fallen, att fordonsföraren som kommit från höger inte tittat till vänster eller annars uppmärksammat om en förare från vänster närmat sig (som inte ämnat lämna företräde åt en från höger som den förväntats göra) - men Ingemar Jeanlo sa första gången vi hördes vid att han aldrig känt till något svenskt trafikfall, där en som kommit från höger straffats för brott mot Trafikförordningen/ansetts som vållande till kollision med fordon som inte lämnat företräde enligt högerregeln, trots att den fordonsförare som ej lämnat företräde enligt högerregeln haft väjningsplikt - men orsaken till det måste väl vara att den som haft "förkörsrätt" så gott som normalt gått helt fri från vållandeansvar.Nyfniken skrev:
Men såvitt jag hört så har fordonsföraren som haft "förkörsrätt" gått helt fri oftast trots omständigheter som att han ska ha kört bara rakt ut från höger utan att ens bromsa (trots att man kanske "borde ha kunnat vara uppmärksam på och beredd på att behöva stanna för en förare från vänster (som inte ger en från höger företräde)") - och om föraren kört rakt ut från höger så lär det väl ha förekommit att föraren inte tittat till vänster.
Jag anser personligen inte att det bör vara straffbart att inte titta vänster i en högerregelskorsning, även om det kanske är sant att man får lära sig på trafikskolan att "man skall titta till vänster", men innebär det verkligen att det är absolut obligatoriskt att titta vänster?
Nån snubbe skrev ju att det är "ett grovt nybörjarfel att inte titta vänster i högerregelskorsningar", om man kör ut på en korsning utan att titta vänster på uppkörningen, då blir man kuggad.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Jag undrar om inte det vore rimligare och dessutom trafiksäkrare att hellre än högerregel/vänsterregel ha en sån där princip som normalt tillämpas i Storbritannien, nämligen att en fordonsförare som närmar sig en fyrvägskorsning utan angiven väjningsplikt skall köra i låg hastighet och ge ett fordon som redan hunnit färdas in i korsningen tillfälle att passera före. Nu är dock fyrvägskorsningar utan angiven väjningsplikt sällsynta i Storbritannien, medan såna korsningar är relativt vanliga i Sverige (men vid oskyltade korsningar i Sverige verkar relativt många fordonsförare ha tendens att uppfatta att den väg som löper rakt fram genom korsningen är en "huvudled").
En trafikregel om "väjningsplikt mot fordon som ankommit först" ökar väl kravet på hänsyn mot korsande trafik MER än vad vänsterregeln/högerregeln gör, med tanke på att högerregeln verkar bidra till tendens bland vissa förare att förlita sig på att det är trafiksäkert att ta företräde före ett fordon som närmar sig från vänster eftersom föraren från vänster är skyldig att väja för en som kommer från höger.
Sen gäller ju i Storbritannien ALLTID den s.k. T-korsningsregeln vid trevägskorsningar, som i de flesta fall utgörs av en väg som skär en annan väg anslutande till höger/vänster, och enligt den regeln har svängande fordonsförare (som alltså svänger till eller från den anslutande sidovägen) väjningsplikt mot varje fordon som närmar sig korsningen (på väg rakt fram) och, om föraren svänger åt höger (i vänstertrafik), mot fordon som svänger åt vänster eller (om två fordon båda svänger åt höger) mot högersvängande fordon som närmar sig från vänster; vid t-korsningar är den väg som löper rakt fram normalt också markerad som huvudled ("priority road"). Varför gäller inte T-korsningsregeln, utan högerregeln, vid oskyltade korsningar (inklusive t-korsningar) i Sverige och övriga Fastlands-Europa, om den regeln gäller vid t-korsningar i England?
En trafikregel om "väjningsplikt mot fordon som ankommit först" ökar väl kravet på hänsyn mot korsande trafik MER än vad vänsterregeln/högerregeln gör, med tanke på att högerregeln verkar bidra till tendens bland vissa förare att förlita sig på att det är trafiksäkert att ta företräde före ett fordon som närmar sig från vänster eftersom föraren från vänster är skyldig att väja för en som kommer från höger.
Sen gäller ju i Storbritannien ALLTID den s.k. T-korsningsregeln vid trevägskorsningar, som i de flesta fall utgörs av en väg som skär en annan väg anslutande till höger/vänster, och enligt den regeln har svängande fordonsförare (som alltså svänger till eller från den anslutande sidovägen) väjningsplikt mot varje fordon som närmar sig korsningen (på väg rakt fram) och, om föraren svänger åt höger (i vänstertrafik), mot fordon som svänger åt vänster eller (om två fordon båda svänger åt höger) mot högersvängande fordon som närmar sig från vänster; vid t-korsningar är den väg som löper rakt fram normalt också markerad som huvudled ("priority road"). Varför gäller inte T-korsningsregeln, utan högerregeln, vid oskyltade korsningar (inklusive t-korsningar) i Sverige och övriga Fastlands-Europa, om den regeln gäller vid t-korsningar i England?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Snurrigt är det, men jag har förstått att alla länder ska ha samma, fast olika, vägtrafik och sjötrafik är samma sak, fast olika. Jag tycker nog att vi ska ta med flyget också. Spännande blir det där vänstertrafik och högertrafik möts. Fartyg från den del av Europa som har högertrafik kör efter andra regler än de från UK/Irland, Malta etc. Likadant med flyget. Vad kan gå fel? Det måste vara mycket säkrare?
Flyg är ju enkelt, de som har lägst nummer (enligt D.374, 1963 års upplaga för bokstäver utom hårda vokaler) måste ta en rutt som ligger minst 200 fot under det andra planet, utom på måndagar om båda planen korsat datumlinjen inom två år efter leverans.
Ja om grön bil kör på huvudled, i annat fall - Nej!A Ace83 skrev:Har rosa bil rätt som hävdar att högerregeln gäller här?
Bostadsområde
Rosa bil kör ut från en sidoväg ut på huvudgatan som går in i bostadsområdet
I området har jag aldrig sett någon som tillämpar högerregeln som rosa bil hävdar.
Gul pil är cykelväg
Rent spontant känns det som att rosa bil har rätt eftersom grön bil inte kör på huvudled.
Finns det några omständigheter som skulle kunna göra att högerregeln inte gäller?
[bild]
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Är det verkligen straffbart i Sverige att inte titta vänster i en korsning där högerregeln gäller?
Jag frågar för att det verkar vara straffbart i Belgien (och kanske även i Frankrike), men innebär det verkligen att det är straffbart i Sverige också?
Förresten har jag läst att högerregeln skiljer sig något i Frankrike; i Frankrike gäller nämligen inte högerregeln vid en korsning med en körbana med enkelriktad trafik (i riktning från korsningen), troligtvis av anledningen att en fordonsförare då inte tillåts köra in i korsningen alls från den enkelriktade körbanan, och om en förare mot förmodan ändå kör mot tillåten körriktning så är föraren skyldig att väja för varje fordon som färdas på den körbana föraren skall korsa/köra in på.
Bör inte högerregeln vara likadan i Sverige i så fall? Såvitt jag känner till så har fordonsförare i Sverige straffats för att ha missat högerregeln/ansetts som vållande till kollision med fordon från höger TROTS att fordonsföraren från höger kört EMOT enkelriktad trafik, för i Sverige verkar man ju vara skyldig att lämna företräde åt varje fordon från höger när högerregeln gäller, och det spelar tydligen ingen roll om föraren från höger kör i otillåten färdriktning, och det anser jag är fel.
Jag frågar för att det verkar vara straffbart i Belgien (och kanske även i Frankrike), men innebär det verkligen att det är straffbart i Sverige också?
Förresten har jag läst att högerregeln skiljer sig något i Frankrike; i Frankrike gäller nämligen inte högerregeln vid en korsning med en körbana med enkelriktad trafik (i riktning från korsningen), troligtvis av anledningen att en fordonsförare då inte tillåts köra in i korsningen alls från den enkelriktade körbanan, och om en förare mot förmodan ändå kör mot tillåten körriktning så är föraren skyldig att väja för varje fordon som färdas på den körbana föraren skall korsa/köra in på.
Bör inte högerregeln vara likadan i Sverige i så fall? Såvitt jag känner till så har fordonsförare i Sverige straffats för att ha missat högerregeln/ansetts som vållande till kollision med fordon från höger TROTS att fordonsföraren från höger kört EMOT enkelriktad trafik, för i Sverige verkar man ju vara skyldig att lämna företräde åt varje fordon från höger när högerregeln gäller, och det spelar tydligen ingen roll om föraren från höger kör i otillåten färdriktning, och det anser jag är fel.
Högerregeln är oerhört kraftfull i Sverige. Den är en av grunderna i våran trafik. Andra regler som du måste följa är exempelvis bashastigheten 70km/h på oskyltade vägar (det är inte fri fart eller någon annan hastighet som gäller). Att hålla till höger vid möte är ett till exempel. Du ska nämligen kunna möta trafik och väja för rätt medtrafikant även om alla skyltar och vägmärken försvinner.B Björn He Bergman skrev:Är det verkligen straffbart i Sverige att inte titta vänster i en korsning där högerregeln gäller?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Jag vet inte hur många gånger folk har försökt förklara att det finns olika lagar i olika länder. Bara för att något är straffbart i ett land betyder det inte att det måste vara straffbart i ett annat land och vice versa.B Björn He Bergman skrev:
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå eller acceptera.
För övrigt tycker jag man ska dra in körkortet för personer som inte vill försöka undvika olyckor utan istället försöker undvika att se sig för och hantera situationer även där andra trafikanter för fel. Inser man inte att alla gör fel ibland och att alla måste försöka hjälpa till att undvika olyckor är man en usel bilförare som inte borde ha körkort.
Du kan väl åka på vårdslöshet om du skulle få för dig att i rätten berätta att du inte ens ser dig omkring när du kör i en korsning. Det är ju skillnad på att uppfatta att där kommer en bil som du uppfattar lämnar dig företräde och att blint köra ut i en korsning.B Björn He Bergman skrev:Är det verkligen straffbart i Sverige att inte titta vänster i en korsning där högerregeln gäller?
Detsamma gäller ju vid stopp eller väjningsplikt. Du ska lämna företräde för ALL trafik, oavsett om den är på rätt sida, kör om olagligt, kör för fort osv osv. I den mån det är möjligt alltså, att lämna företräde på en liten 30 väg för någon som osett dyker upp bakom ett krön i 200km/h tillhör inte detta, men en bil som väjer för en stillastående bil och kommer över på fel sida gör det exempelvis.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Det vore väl bäst att avveckla högerregeln, om nu högerregeln är en indirekt orsak till korsningsolyckor; den direkta orsaken är väl förare som inte verkar ha lärt sig att de måste lämna företräde åt ett fordon från en korsande väg till höger, för på vägar som Johan Skyttes väg, där det är högerregeln vid korsningar, verkar relativt många förare ha tendens för att felaktigt uppfatta att den vägen är en "huvudled".Fairlane skrev:
Jag vet inte hur många gånger folk har försökt förklara att det finns olika lagar i olika länder. Bara för att något är straffbart i ett land betyder det inte att det måste vara straffbart i ett annat land och vice versa.
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå eller acceptera.
För övrigt tycker jag man ska dra in körkortet för personer som inte vill försöka undvika olyckor utan istället försöker undvika att se sig för och hantera situationer även där andra trafikanter för fel. Inser man inte att alla gör fel ibland och att alla måste försöka hjälpa till att undvika olyckor är man en usel bilförare som inte borde ha körkort.
I Belgien började man faktiskt för 4-5 år sen att avveckla högerregeln från vägkorsningar, med hänsyn till att högerregeln bedömdes som en trafiksäkerhetsrisk som indirekt orsakade alltför många kollisioner. För att avveckla högerregeln så behövde man bara sätta upp ny väjningspliktsskylt vid varje korsning (och eventuellt ny huvudledsskylt på den väg som ansågs vara huvudled); vid de korsningarna brukade bilister ofta, innan väjningspliktsskylten blev uppsatt, förlita sig på att det var trafiksäkert att ta företräde före en förare som närmade sig från vänster, som förväntas ge en från höger företräde - men relativt många förare, då ofta utländska förare som inte verkade ha lärt sig högerregeln, brukade missa plikten att lämna företräde åt fordon från höger, och därigenom vålla kollisioner med fordon från höger.
Det är tydligen inte så lätt för exempelvis brittiska fordonsförare att lära sig att högerregeln gäller i övriga Europa; i Storbritannien gäller ju inte vänsterregeln, trots vänstertrafik, utan där gäller ju istället en form av utfartsregel vid trevägskorsningar, att förare har väjningsplikt vid färd in på en körbana när föraren kör ut från en annan körbana som ansluter till körbanan på vänster/höger sida i en t-korsning - och vid fyrvägskorsningar gäller principen att en förare som närmar sig korsningen skall köra i låg hastighet och ge en fordonsförare som redan hunnit färdas in i korsningen tillfälle att passera före (och den principen gäller tydligen i USA också).
Är du medveten om att högerregeln i Sverige inte bara gäller korsningar utan även exempelvis öppna platser som parkeringsplatser och till och med i terräng?B Björn He Bergman skrev:
Många skyltar blir det om högerregeln ska ersättas med skyltar. Tänkte inte på det...
Nej, det finns inget krav på var du ska titta när du kör bil. Det finns krav på att den som kommer från vänster ska släppa fram dig som kommer från höger.B Björn He Bergman skrev:
Dock behöver även du som kommer från höger passera korsningen med "särskild försiktighet" så om du demonstrativt blundar och svänger så lär du åka dit på det, vilket är rimligt.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Tomtom79 skrev:
Du kan väl åka på vårdslöshet om du skulle få för dig att i rätten berätta att du inte ens ser dig omkring när du kör i en korsning. Det är ju skillnad på att uppfatta att där kommer en bil som du uppfattar lämnar dig företräde och att blint köra ut i en korsning.
Detsamma gäller ju vid stopp eller väjningsplikt. Du ska lämna företräde för ALL trafik, oavsett om den är på rätt sida, kör om olagligt, kör för fort osv osv. I den mån det är möjligt alltså, att lämna företräde på en liten 30 väg för någon som osett dyker upp bakom ett krön i 200km/h tillhör inte detta, men en bil som väjer för en stillastående bil och kommer över på fel sida gör det exempelvis.
Kan man verkligen dömas för vårdslöshet om man inte tittar till vänster i en högerregelskorsning???Tomtom79 skrev:
Du kan väl åka på vårdslöshet om du skulle få för dig att i rätten berätta att du inte ens ser dig omkring när du kör i en korsning. Det är ju skillnad på att uppfatta att där kommer en bil som du uppfattar lämnar dig företräde och att blint köra ut i en korsning.
Ingemar Jeanlo, a.k.a. "Trafikjuristen", har sagt att det inte är/bör vara straffbart att inte titta vänster i en korsning, där fordon från vänster har väjningsplikt enligt högerregeln; Ingemar har i vart fall själv inte känt till något svenskt rättsfall där en förare straffats för brott mot Trafikförordningen och/eller ansetts som vållande till kollision med fordon som haft väjningsplikt, av anledningen att föraren inte ska ha uppmärksammat om något fordon närmat sig från vänster (som inte lämnar företräde trots att den förväntas ge en från höger företräde).
Jag har själv såvitt jag förstår inte dömts för vållande till kroppsskada med anledning av min moppekrock, som skedde på Johan Skyttes väg i södra Stockholm, där en tonårstjej på moped tydligen inte var tillräckligt uppmärksam på att jag just kom körande in på Johan Skyttes väg från höger i korsningen med Vältstigen, och jag anser inte att jag bör dömas för vållande till kroppsskada heller. Jag såg faktiskt själv i ögonvrån, när jag just kört in på vägkorsningen, att en ung dam på moped närmade sig från vänster och verkade inte alls vara tillräckligt beredd att stanna/väja för att ge mig från höger företräde - och hon som troligen körde i för hög hastighet hann inte stanna innan hon körde på min bil i vänstersidan och föll omkull ned på asfalten.
Flickan blev emellertid inte jätteallvarligt skadad, men hon ansågs som ensam vållande till krocken medan jag själv gick helt fri "enbart" med anledning av högerregeln; jag har väl inte/bör väl inte ha varit vållande till krocken, trots att jag haft "förkörsrätt", bara för att hon/hennes föräldrar har hävdat att "det verkade som om Björn Bergman körde rakt ut från Vältstigen utan att ens bromsa och utan att titta till vänster i korsningen" (att jag inte tittat till vänster/uppmärksammat om en förare närmat sig från vänster - utan att lämna företräde - bör väl inte vara en omständighet som kan frita föraren från vänster från ansvar för att inte ha väjt för ett fordon från höger innan denne kört vidare; är det högerregeln så är man skyldig att ge fordon från höger företräde innan man fortsätter köra).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Det är din åsikt att det är bäst att avskaffa regeln. Du verkar inte få något medhåll.B Björn He Bergman skrev:
Den direkta orsaken är att folk inte försöker att undvika kollisioner så långt det går. Du håller väl med om att man inte försöker undvika en olycka om man inte ens bryr sig om att titta.