132 457 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Jag har lyckligtvis inte haft någon kollision med cyklist på Johan Skyttes väg, utan bara en kollision med en tjej på moped (kanske nästan samma sak som en cyklist?), som tydligen inte var tillräckligt uppmärksam på att jag just kom från höger, eller ens tillräckligt beredd att stanna för att lämna företräde, så hon kraschade rakt in i vänstersidan på min bil.B Björn He Bergman skrev:Att uppmärksamma fordon från vänster vore väl inte obligatoriskt om nu den som närmar sig vänsterifrån stannar för att ge en från höger innan den kör vidare, som man förväntas göra när man har väjningsplikt enligt högerregeln. Men om nu fordonsförare verkar ha relativt svårt för att efterleva plikten att väja för fordon från höger, då får man väl lov att vidta åtgärder för att lösa sådana problem, som exempelvis att avveckla högerregeln.
Jag tycker personligen att exempelvis de mindre villagatorna som korsar Johan Skyttes väg borde ha byggts upphöjt till trottoaren, för då hade fordon på Johan Skyttes väg haft "förkörsrätt" före fordon på väg in på vägen - eftersom en fordonsförare har väjningsplikt mot varje fordon som redan färdas på körbanan föraren kör in på då fordonet är på väg ut på en körbana från en väg som korsar en gångbana eller cykelbana. Jag har hört flera rykten om att cyklister som kan cykla på Johan Skyttes väg ofta inte brukar ha lärt sig högerregeln, varför skall man då tvinga en cyklist att stanna för att lämna företräde åt en fordonsförare från en korsande väg till höger (när cyklisten kanske inte lärt sig den så kallade högerregeln), istället för att bara sätta upp en annan regel, att fordon på väg in på Johan Skyttes väg skall iaktta väjningsplikt?
Jag har väl inte dömts för vållande till kroppsskada med anledning av kollisionen med mopedisten, och jag anser inte heller att jag bör dömas för det.
Å andra sidan inser jag nu efteråt att det kanske var osmart och dessutom onödigt att "erkänna" att jag inte tittade vänster i korsningen (även om det i och för sig var försäkringsbolaget som försökte tvinga mig att "försäga" att jag inte tittade vänster) men å andra sidan var det inte rimligt av försäkringsbolaget att spekulera i sådant, anser försäkringsjuristen Jesper Andersson i alla fall, och säkert Ingemar Jeanlo också.
Men nu är det som det är; ärligt talat så började jag inte titta till vänster förrän jag just körde in i korsningen, vill jag minnas; jag fick faktiskt se - i ögonvrån - när jag var inne i korsningen, att det kom en tjej på moped körande i orimligt hög hastighet (säkert närmare 50 km/tim), och hade hon kört saktare, eller i vart fall sänkt hastigheten i god tid före korsningen, så hade hon väl garanterat hunnit stanna för att lämna företräde, istället för att köra rakt in i min bil (men hon som tydligen inte tittade ordentligt till höger i korsningen var tydligen inte tillräckligt uppmärksam på att jag just kom körande därifrån). Men det var hon som ansågs som ensam vållande medan jag själv gick helt fri från vållandeansvar "enbart" av anledningen att hon som hade väjningsplikt enligt högerregeln "skulle" ha lämnat företräde åt min bil som just kom från höger, men det hade hon dock tydligen inte gjort, och hon bör ju då anses som ensam vållande eftersom hon varit vållande straffrättsligt (och ja, att ej lämna företräde åt ett fordon från höger, trots högerregeln, är faktiskt straffbart).
Om inte jag dömts för vållande till kroppsskada så bör jag väl inte heller anses som vållande till kollisionen, trots att motparten haft väjningsplikt; men har försäkringsbolagen kanske rätt att ha sina "egna regler" gällande vållande till en trafikskada, trots att "egna regler" inte följer de straffrättsliga reglerna?
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Svar: Nej! Jag har frågat Ingemar Jeanlo om högerregeln, och han har inte känt till något fall där en förare dömts för att ha kört in i en högerregelskorsning utan att titta vänster. Men orsaken till det måste väl vara att fordonsförare som haft väjningsplikt enligt högerregeln så gott som normalt ansetts som (ensam) vållande till kollision med fordon som närmat sig från höger, i flera fall trots att fordonsföraren som haft företräde inte ska ha uppmärksammat att ett fordon närmat sig från vänster, och den förare som haft företräde har såvitt känt oftast gått helt fri från vållandeansvar trots att denne ska ha kört bara rakt ut från höger utan att bromsa eller ens sänka farten.G gaidin skrev:Självklart skall du titta så det inte kommer någon som gör fel och krockar med dig. Det är grundläggande trafikvett. Inte kör du väl ut framför en 60 ton lastbil, oavsett om du har rätt eller inte? Jag tror du totalt har missuppfattat hur trafiklagstiftningen fungerar och hur samspel mellan trafikanter skall fungera. Bl a eftersom du frekvent använder ordet förkörsrätt i stället för väjningspliktig. Det finns inga rättigheter över huvud taget i trafiklagstiftningen, bara skyldigheter.
Har du något exempel på där någon blivit påkörd från vänster, i en korsning där högerregeln gäller, i Sverig och som har blivit dömd för något? Vårdslöshet i trafik eller någon annan förseelse?
Vad gäller tyngre fordon så var jag relativt nära att bli påkörd av ett tungt fordon åtminstone en gång, men då såg jag lyckligtvis i ögonvrån att en linjebuss närmade sig i full fart vänsterifrån, och jag som just var på väg ut från den högra korsande vägen stannade då upp, för att släppa över bussjäveln - eftersom jag inte vågade köra ut framför bussen med risk för att bli påkörd av den.
Därutöver höll jag på att råka illa ut även två gånger när jag var på väg till Älvsjöskogen, och då cyklade ut på Johan Skyttes väg från Långbrovägen; båda gångerna fick jag uppleva att det kom en bilist körande vänsterifrån utan att visa någon som helst avsikt att stanna för att lämna företräde för mig (trots att jag kom från höger) - och då stannade jag upp före korsningen för att släppa förbi biljäveln, och det skulle säkert de flesta andra cyklister också ha gjort; jag skulle naturligtvis inte våga cykla rakt ut i en korsning med risk för att bli överkörd.
Ingemar Jeanlo verkar hålla till i Västervik. Att han har begränsat med kunskap om rättsfall involverade högerregeln beror kanske på att det är ytterst begränsat med storstadstrafik i Västervik.B Björn He Bergman skrev:Svar: Nej! Jag har frågat Ingemar Jeanlo om högerregeln, och han har inte känt till något fall där en förare dömts för att ha kört in i en högerregelskorsning utan att titta vänster. Men orsaken till det måste väl vara att fordonsförare som haft väjningsplikt enligt högerregeln så gott som normalt ansetts som (ensam) vållande till kollision med fordon som närmat sig från höger...
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Ingemar Jeanlo bodde och arbetade väl i Stockholm under sin tid som polis, och han som har en trafikpolisutbildning såväl som Sveriges (mest sannolikt) bredaste erfarenhet inom trafikjuridik (säkert tack vare sina erfarenheter från trafikpolisjobbet) bör väl veta bäst hur trafikregler som högerregeln bör tolkas och tillämpas.Nyfniken skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Ok, så när du själv är den oskyddade trafikanten har du vett att se dig om åt alla håll för att undvika olyckor, men inte när du både har företräde och kan tillämpa störst går först.B Björn He Bergman skrev:Därutöver höll jag på att råka illa ut även två gånger när jag var på väg till Älvsjöskogen, och då cyklade ut på Johan Skyttes väg från Långbrovägen; båda gångerna fick jag uppleva att det kom en bilist körande vänsterifrån utan att visa någon som helst avsikt att stanna för att lämna företräde för mig (trots att jag kom från höger) - och då stannade jag upp före korsningen för att släppa förbi biljäveln, och det skulle säkert de flesta andra cyklister också ha gjort; jag skulle naturligtvis inte våga cykla rakt ut i en korsning med risk för att bli överkörd.
Din brist på respekt för ansvaret att inte bli inblandad i olyckor är obehaglig.
Ingen här ifrågasätter att de från vänster enligt högerregeln borde lämna företräde, och kommer dömas till ansvar i en eventuell kollision. Det som ifrågasätts är ditt trafikvett.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
I Storbritannien, där T-korsningsregeln gäller vid trevägskorsningar, behöver man väl bara tänka "Svängande fordon skall lämna företräde för den som kör rakt fram - eftersom vägen som går rakt i en t-korsning är en huvudled".T Troberg skrev:T-korsningar där en stor väg gör en 90 grader sväng och en liten ansluter från sidan då?
Typ den här (ignorera avstickaren åt väster, det är bara en avfart till åkern): [länk]
Kommer man söderifrån där, så är rakt fram åt öster, och norrut är en vänstersväng, och man ska blinka därefter. Nu råkar det vara huvudled här, men om det inte var det, och det inte var skyltat, så skulle högerregeln gälla.
Hur skulle en sådan funka i din föreslagna modell?
Dessutom så finns det gummibandsparagrafer om att man ska framföra fordonet säkert och sånt.
Däremot så ska man ta trafikskolorna med en nypa salt, de har inte alltid koll på juridiken (tex när det ser ut som en cirkulationsplats, men inte är skyltat som en...). Ännu värre blir det när folk frågar polisen vad som gäller, de har ingen koll alls.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det du verkar vara intresserad av är vem som får skulden i händelse av en olycka. Du verkar inte vara ett dugg intresserad av att undvika olyckor, skador eller dödsfall.
Ärligt talat så tror jag du missförstår trafikjuristen. Jag tror inte för fem öre att en föredetta trafikpolis förespråkar att man ska strunta helt i att försöka undvika olyckor.
Ärligt talat så tror jag du missförstår trafikjuristen. Jag tror inte för fem öre att en föredetta trafikpolis förespråkar att man ska strunta helt i att försöka undvika olyckor.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Jag kan komma på åtminstone tre personer som har status som "guru" på området (även om jag bara tror att det är en av dem som inte gått i pension). Han är inte en av dem.B Björn He Bergman skrev:Ingemar Jeanlo bodde och arbetade väl i Stockholm under sin tid som polis, och han som har en trafikpolisutbildning såväl som Sveriges (mest sannolikt) bredaste erfarenhet inom trafikjuridik (säkert tack vare sina erfarenheter från trafikpolisjobbet) bör väl veta bäst hur trafikregler som högerregeln bör tolkas och tillämpas.
Dessutom, poliser har notoriskt dålig koll på trafikjuridik.
Tack, då slapp jag skriva det!Nyfniken skrev:
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Är det inte högerregeln, trots vänstertrafik, i hela Australien, utom i T-korsningar?S sunqan skrev:
Såvitt jag vet så är Taiwan ett annat land, som tillämpar den s.k. T-korsningsregeln som liknar Storbritanniens T-korsningsregel men är spegelvänd p.g.a. högertrafik, alltså, fordonsförare som svänger i en trevägskorsning har väjningsplikt mot fordon som närmar sig; när två fordon svänger samtidigt i en trevägskorsning så har svängande fordonsförare väjningsplikt mot det fordon som svänger till höger eller, om båda fordonen svänger till vänster, väjningsplikt mot det svängande fordonet som närmar sig från höger - så i en Y-formad t-korsning fungerar såvitt jag tolkar det T-korsningsregeln som en högerregel (även om de flesta Y-korsningar kanske har en "genomgående väg" markerad som huvudled).
Egentligen borde faktiskt T-korsningsregeln (för högertrafik) gälla även i Sverige, så att högerregeln kan avvecklas från i vart fall trevägskorsningar.