Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Tycker inte du att det vore mest rimligt och realistiskt att hellre än väjningsplikt mot fordon från höger ha T-korsningsregeln i en (rak) trevägskorsning, som i Storbritannien? I en rak trevägskorsning borde det väl vara rimligast att räkna vägen rakt fram, alltså den genomgående vägen, som en "huvudled".
I Sverige har man väl ändå väjningsplikt vid sväng i en korsning mot mötande trafik, om man korsar mötande trafiks sida av körbanan, samt mot gående eller cyklister (och moped klass II), om man passerar ett övergångsställe/en cykelöverfart eller annars korsar gång- eller cykelbana. Då vore det ju enkelt att lära sig T-korsningsregeln;
Liksom, för att införa T-korsningsregeln i Sverige så skulle man ju faktiskt bara behöva utöka svängningsregeln med en till regel, att fordonsförare som svänger i en trevägskorsning har väjningsplikt mot övriga fordon som närmar sig korsningen (i regel fordon som färdas rakt fram); när två fordon svänger samtidigt i en trevägskorsning så har (i högertrafik) svängande fordonsförare väjningsplikt mot det fordon som svänger till höger eller, om båda fordonen svänger till vänster, mot det fordon som närmar sig från höger.
Nej, det tycker jag inte. En regel som gäller i samtliga oreglerade korsningar är lättare än flera där man måste fundera på vilken typ av korsning som det är och vad som då gäller.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyikåk och 3 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det tycker jag inte. En regel som gäller i samtliga oreglerade korsningar är lättare än flera där man måste fundera på vilken typ av korsning som det är och vad som då gäller.
Det är väl inte alls svårt att se skillnaden mellan en fyrvägskorsning, en (rak) T-korsning och en Y-korsning (som är en "svängande" t-korsning)?
 
Fairlane
OK, så vad är då detta? observera att det inte är en rak väg och inte en 90-graders vinkel.

Schematisk bild av en ojämn treförgreningspunkt med sneda och oregelbundna vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
OK, så vad är då detta? observera att det inte är en rak väg och inte en 90-graders vinkel.

[bild]
Det är ju trots allt en trevägskorsning, med en genomgående väg och en väg som "upphör" i korsningen, och den genomgående vägen är ju den väg som går rakt fram. Om man kör rakt fram i en sån här korsning så svänger man ju inte, däremot svänger man ju snett framåt åt vänster/höger alternativt skarpt åt höger/vänster när man kör igenom en Y-formad, alltså en "svängande" trevägskorsning.
 
Fairlane
En T-korsning alltså?

Jag kan ju ändra lite i taget tills det blir ett gränsfall då? Då kanske du tycker att det är ett T-kors och jag ett Y-kors. Då är det ju som upplagt för missförstånd. Är det inte enklare med att man ska lämna företräde till den som kommer från höger? Där bör åtminstone samtliga trafikanter p plats vara ense om vem det är.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
En T-korsning alltså?

Jag kan ju ändra lite i taget tills det blir ett gränsfall då? Då kanske du tycker att det är ett T-kors och jag ett Y-kors. Då är det ju som upplagt för missförstånd. Är det inte enklare med att man ska lämna företräde till den som kommer från höger? Där bör åtminstone samtliga trafikanter p plats vara ense om vem det är.
Man kan väl vara ense om vem som svänger eller kör rakt fram, åtminstone vid en "rak t-korsning" medan det däremot är INGEN som kör rakt fram i en Y-korsning, alltså en "svängande t-korsning". Eftersom man svänger antingen snett framåt åt höger/vänster, alternativt skarpt åt höger/vänster, i en Y-formad t-korsning så bör det såvitt jag tolkar det vara regeln att när två fordon svänger samtidigt så har högersvängande fordonsförare väjningsplikt mot vänstersvängande eller, om båda fordonen svänger till höger, väjningsplikt mot det svängande fordonet som närmar sig från vänster (i Storbritannien där vänstertrafik gäller) och t-korsningsregeln skulle därmed fungera som en vänsterregel i en Y-formad korsning - men å andra sidan har de flesta brittiska t-korsningar en genomgående väg som är markerad som "huvudled".

Det är väl skillnad mellan t-korsning och X-korsning, eftersom X-korsningen alltid har två genomgående vägar som korsar varandra.
Anledningen att Storbritannien tillämpar regeln att lämna företräde åt fordon som kört in i korsningen före vid X-korsningar (men inte t-korsningar) måste väl vara att britterna anser att vänsterregeln är en potentiell trafiksäkerhetsrisk, med tanke på att den regeln skulle bidra till förare som kör in i gatukorsningar utan att uppmärksamma fordon från höger (som kanske inte lämnar företräde åt en från vänster trots att man förväntas göra det), och det kan faktiskt såvitt jag bedömer utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk för fordonsförare som inte lärt sig tillämpa vänsterregeln eller som bara är "för ovana" att lämna företräde åt fordon från den vänstra korsande vägen; det finns väl här i Sverige relativt många fordonsförare som är "ovana" att väja för fordon från höger (i högerregelskorsningar).
Trafikregeln "lämna företräde åt fordon som kört in i korsningen före" bidrar väl tvärtom till fordonsförare som stannar upp före en X-korsning, för att uppmärksamma fordon som närmar sig från korsande vägar både till höger och vänster.

Att lära sig T-korsningsregeln och regeln "lämna företräde åt fordon som kört in i korsningen först" är väl en vanesak; kan man lära sig det utantill i Storbritannien så bör man väl kunna det även i övriga Europa.
 
Fairlane
Javisst kan man lära sig en ny regel i Sverige och övriga Europa. Det kan man nog i UK också, eller hur? Om nu alla måste ha samma regler.

Jag kan rita 10 korsningar så får du tala om när man går från en regel till en annan om det är intressant, men ärligt talat, är det inte enklare med en regel, då man slipper göra en bedömning om det är regel 1 eller regel 2 som gäller, beroende på hur vägarna svänger?

Jag tror att de flesta "lämnar företräde" till den som är först i korsningen redan idag för att undvika olyckor. Det verkar som att det mer är du som är inne på tanken om "förkörsrätt" och att strunta i att titta innan man kör in i en korsning.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken del av Stockholm see du förare regelbundet släppa fram bilister från höger?
Jag kör mest bil på Östermalm och jag vågar nog påstå att det är näranog 100% högerregel där.
 
B Björn He Bergman skrev:
Länder som Frankrike har säkert mestadels vägkorsningar med mycket nedsatta siktförhållanden till höger (p.g.a. husväggar, buskar och liknande) som kanske inte gör det så lätt att se ordentligt om något fordon närmar sig från den högra korsande vägen. Det är kanske därför Frankrike och Belgien har mer strikt krav på att en som kommer från höger stannar upp före korsningen för att uppmärksamma om något fordon närmar sig från vänster, och om ett fordon inte har för avsikt att stanna för att ge en från höger företräde så måste en från höger "upphäva" sin företrädesrätt, för att undvika trafikolyckor.
"...har säkert..." nu killgissar du ju fritt...

Vi har ju för det första exakt en sådan lag i Sverige. Kommer du från höger så har du bara rätt att köra om den som kom från vänster stannade. Jag tycker helt ärligt att det låter som en bra idé att du tar en lektion på en trafikskola för att fräscha upp kunskaperna lite.

För det andra så tillämpar i vart fall parisborna högerregeln hårt.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kör mest bil på Östermalm och jag vågar nog påstå att det är näranog 100% högerregel där.
Det har jag svårt att tro. Det är nog snarare så att de flesta huvudgator där faktiskt är huvudledsskyltade och/eller trafikljusreglerade. För inte menar du väl att exempelvis Karlavägen förbi Floragatan och Villagatan skulle köras som om Karlavägen inte var huvudled?

Med det sagt kör jag väldigt lite bil däromkring.
 
B Björn He Bergman skrev:
Man kan väl vara ense om vem som svänger eller kör rakt fram, åtminstone vid en "rak t-korsning" medan det däremot är INGEN som kör rakt fram i en Y-korsning, alltså en "svängande t-korsning".
T-korsningar där en stor väg gör en 90 grader sväng och en liten ansluter från sidan då?

Typ den här (ignorera avstickaren åt väster, det är bara en avfart till åkern): https://www.google.com/maps/@60.3570742,15.7756189,217m/data=!3m1!1e3

Kommer man söderifrån där, så är rakt fram åt öster, och norrut är en vänstersväng, och man ska blinka därefter. Nu råkar det vara huvudled här, men om det inte var det, och det inte var skyltat, så skulle högerregeln gälla.

Hur skulle en sådan funka i din föreslagna modell?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Vi har ju för det första exakt en sådan lag i Sverige. Kommer du från höger så har du bara rätt att köra om den som kom från vänster stannade. Jag tycker helt ärligt att det låter som en bra idé att du tar en lektion på en trafikskola för att fräscha upp kunskaperna lite.
Dessutom så finns det gummibandsparagrafer om att man ska framföra fordonet säkert och sånt.

Däremot så ska man ta trafikskolorna med en nypa salt, de har inte alltid koll på juridiken (tex när det ser ut som en cirkulationsplats, men inte är skyltat som en...). Ännu värre blir det när folk frågar polisen vad som gäller, de har ingen koll alls.
 
B
T Troberg skrev:
T-korsningar där en stor väg gör en 90 grader sväng och en liten ansluter från sidan då?

Typ den här (ignorera avstickaren åt väster, det är bara en avfart till åkern): [länk]

Kommer man söderifrån där, så är rakt fram åt öster, och norrut är en vänstersväng, och man ska blinka därefter. Nu råkar det vara huvudled här, men om det inte var det, och det inte var skyltat, så skulle högerregeln gälla.

Hur skulle en sådan funka i din föreslagna modell?



Dessutom så finns det gummibandsparagrafer om att man ska framföra fordonet säkert och sånt.

Däremot så ska man ta trafikskolorna med en nypa salt, de har inte alltid koll på juridiken (tex när det ser ut som en cirkulationsplats, men inte är skyltat som en...). Ännu värre blir det när folk frågar polisen vad som gäller, de har ingen koll alls.
Vad jag kan se så är korsningen där huvudleden svänger till höger faktiskt en "rak" t-korsning, eftersom man kör rakt för att köra in på den mindre anslutande landsvägen. Men nu har man kanske skyltat vägen som svänger till höger som huvudled, för att den vägen är mer trafikerad än de korsande mindre landsvägarna. Men hade det inte varit huvudled så hade väl T-korsningsregeln, om den gällt, varit tillämplig där i korsningen, anser jag.
 
B
Nyfniken Nyfniken skrev:
"...har säkert..." nu killgissar du ju fritt...

Vi har ju för det första exakt en sådan lag i Sverige. Kommer du från höger så har du bara rätt att köra om den som kom från vänster stannade. Jag tycker helt ärligt att det låter som en bra idé att du tar en lektion på en trafikskola för att fräscha upp kunskaperna lite.

För det andra så tillämpar i vart fall parisborna högerregeln hårt.
Men om Paris tillämpar högerregeln strikt, varför är det då straffbart i Frankrike och Belgien att köra in i en högerregelskorsning utan att titta vänster? Det verkar ju inte vara straffbart i Norge, skall det vara straffbart i Sverige då?
Sen fick jag lära mig att det inte spelar roll om man tittar vänster i första hand av Ingemar Jeanlo och i andra hand av den där snubben som varit lastbilschaufför i Norge; det var ju han som skrev till nån snubbe som inte tittade vänster att hans motpart borde ha stannat för att lämna företräde innan han kört vidare, men eftersom inte han lämnade företräde så har han varit (ensam) vållande till kollisionen, och det spelar ingen roll om du som kommit från höger ska ha kört som en tok, och man har dessutom inte kört "som en tok" bara för att man inte uppmärksammat en förare som ej lämnat företräde.

Att uppmärksamma fordon från vänster vore väl inte obligatoriskt om nu den som närmar sig vänsterifrån stannar för att ge en från höger innan den kör vidare, som man förväntas göra när man har väjningsplikt enligt högerregeln. Men om nu fordonsförare verkar ha relativt svårt för att efterleva plikten att väja för fordon från höger, då får man väl lov att vidta åtgärder för att lösa sådana problem, som exempelvis att avveckla högerregeln.
Jag tycker personligen att exempelvis de mindre villagatorna som korsar Johan Skyttes väg borde ha byggts upphöjt till trottoaren, för då hade fordon på Johan Skyttes väg haft "förkörsrätt" före fordon på väg in på vägen - eftersom en fordonsförare har väjningsplikt mot varje fordon som redan färdas på körbanan föraren kör in på då fordonet är på väg ut på en körbana från en väg som korsar en gångbana eller cykelbana. Jag har hört flera rykten om att cyklister som kan cykla på Johan Skyttes väg ofta inte brukar ha lärt sig högerregeln, varför skall man då tvinga en cyklist att stanna för att lämna företräde åt en fordonsförare från en korsande väg till höger (när cyklisten kanske inte lärt sig den så kallade högerregeln), istället för att bara sätta upp en annan regel, att fordon på väg in på Johan Skyttes väg skall iaktta väjningsplikt?
 
Självklart skall du titta så det inte kommer någon som gör fel och krockar med dig. Det är grundläggande trafikvett. Inte kör du väl ut framför en 60 ton lastbil, oavsett om du har rätt eller inte? Jag tror du totalt har missuppfattat hur trafiklagstiftningen fungerar och hur samspel mellan trafikanter skall fungera. Bl a eftersom du frekvent använder ordet förkörsrätt i stället för väjningspliktig. Det finns inga rättigheter över huvud taget i trafiklagstiftningen, bara skyldigheter.

Har du något exempel på där någon blivit påkörd från vänster, i en korsning där högerregeln gäller, i Sverig och som har blivit dömd för något? Vårdslöshet i trafik eller någon annan förseelse?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Men om Paris tillämpar högerregeln strikt, varför är det då straffbart i Frankrike och Belgien att köra in i en högerregelskorsning utan att titta vänster?
Jösses vad långa texter du skriver.

I Sverige är det helt enkelt irrelevant vad som gäller i Frankrike och Norge.

Här har vi högerregeln, punkt. Dessutom har vi en lag som trumfar den som säger att du ska framföra ditt fordon på ett säkert sätt och undvika olyckor. Därför, så räcker det inte att älga på i 50 med skygglapparna på bara för att det råkar vara fritt från höger.

Bäst är kanske att du flyttar till Frankrike, eftersom du verkar ha bättre koll på deras trafiklagar än de Svenska.
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.