B
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är nog konstig, jag försöker undvika olyckor även om det är den andra som gör något fel...

  • Kommer jag till en ljusreglerad korsning så kör jag inte rakt in i den om jag ser någon som kommer från en annan väg om det ser ut som att denne kommer köra mot rött.
  • Kommer jag till en korsning där jag har företräde enligt skyltning så kör jag inte in om jag misstänker att föraren på den andra vägen inte kommer lämna företräde
  • Kommer jag från höger i en korsning där högerregeln gäller så tittar jag vänster ändå och kör inte ut i en medveten krock
Du får göra annorlunda om du vill, köra i alla lägen där du anser att "förkörsrätt" gäller. Du kan hänvisa till Norge eller UK om du vill, men jag kommer ändå inte anse att det är så en bra förare gör.
I Storbritannien gäller dock varken högerregel eller vänsterregel, trots vänstertrafiken. Britterna uppfattar tydligen vänsterregeln som en trafiksäkerhetsrisk, med tanke på att vänsterregeln kan bidra till kollisioner vållade (direkt) av fordonsförare som missar plikten att väja för att ge fordon från den vänstra korsande vägen företräde - och kanske indirekt(?) av fordonsförare som skulle förlita sig på att de har "förkörsrätt" enligt vänsterregeln och därför (mest sannolikt) köra bara direkt in i en korsning utan att uppmärksamma fordon som närmar sig från höger (utan någon som helst avsikt att lämna företräde när man förväntas lämna företräde enligt vänsterregel).
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är nog konstig, jag försöker undvika olyckor även om det är den andra som gör något fel...

  • Kommer jag till en ljusreglerad korsning så kör jag inte rakt in i den om jag ser någon som kommer från en annan väg om det ser ut som att denne kommer köra mot rött.
  • Kommer jag till en korsning där jag har företräde enligt skyltning så kör jag inte in om jag misstänker att föraren på den andra vägen inte kommer lämna företräde
  • Kommer jag från höger i en korsning där högerregeln gäller så tittar jag vänster ändå och kör inte ut i en medveten krock
Du får göra annorlunda om du vill, köra i alla lägen där du anser att "förkörsrätt" gäller. Du kan hänvisa till Norge eller UK om du vill, men jag kommer ändå inte anse att det är så en bra förare gör.
Jag läste i någon nyhetsrapport att det blev nåt bråk mellan någon gubbe och en yngre kvinnlig bilist som krockat med gubben i någon gatukorsning där gubben hade väjningsplikt mot kvinnan som kom från höger, men bråket avstyrdes tydligen när gubben fick sig trafikböter för att ha missat högerregeln.
Jag vet inte vad det var den där gubbjäveln började bråka om, men det måste väl ha varit för att han personligen ansåg att den kvinnliga bilisten inte kört varsamt; hon hade väl mest sannolikt kört in i korsningen utan att uppmärksamma att gubben närmade sig vänsterifrån (utan någon avsikt att stanna för att lämna företräde trots att han förväntades lämna företräde) alternativt kört in i korsningen "medvetet" samtidigt som gubben kom istället för att stanna upp för att släppa förbi gubben (trots att det då kunde ha funnits risk för kollision), med uppfattningen att hon som kom från höger hade "förkörsrätt".
Men såvitt jag förstår så ansågs gubben tydligen som ensam vållande till kollisionen (i varje fall straffrättsligt) medan den kvinnliga bilisten (som haft "förkörsrätt") verkar ha gått helt fri.
 
Fairlane
Bråk kan det bli vid olyckor, för folk är chockade. Sen finns det såklart ett gäng som inte kan högerregeln också. Råkade själv ut för en incident för.många år sen, där vi klarade oss från krock, men gubben var galen på mig. Jag frågade om han kände till högerregeln och det gjorde han. "Högerregeln innebär att den som kommer från höger ska väja"...

Om man är rädd för olyckor för att folk inte klarar väjningsplikt så kanske man ska ta bort stopplikt, huvudled och lämna företrädesskyltar också.
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
Bråk kan det bli vid olyckor, för folk är chockade. Sen finns det såklart ett gäng som inte kan högerregeln också. Råkade själv ut för en incident för.många år sen, där vi klarade oss från krock, men gubben var galen på mig. Jag frågade om han kände till högerregeln och det gjorde han. "Högerregeln innebär att den som kommer från höger ska väja"...

Om man är rädd för olyckor för att folk inte klarar väjningsplikt så kanske man ska ta bort stopplikt, huvudled och lämna företrädesskyltar också.
Det är väl mer realistiskt och trafiksäkert att ha T-korsningsregeln vid trevägskorsningar, precis som i Storbritannien. Om det är så lätt att uppfatta att den genomgående vägen (som går rakt fram) i en trevägskorsning så borde det väl helst av allt finnas en väjningspliktsregel som talar om att den vägen är "huvudled", och fordonsförare som svänger i trevägskorsningen har därmed väjningsplikt mot fordon som färdas rakt fram.
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
Om man är rädd för olyckor för att folk inte klarar väjningsplikt så kanske man ska ta bort stopplikt, huvudled och lämna företrädesskyltar också.
Om det är stor risk för att skadas allvarligt i högerregelskorsningar, i händelse att man blir påkörd i förardörren av någon som inte stannar i god tid för att lämna företräde, då borde man väl överväga att ta bort högerregeln och införa en ny väjningsregel att fordon från en korsande väg till höger skall iaktta väjningsplikt, som om de vore på väg in på en väg som är huvudled.
Om det inte är tänkt att en fordonsförare ska försöka "tilltvinga" sig företräde exempelvis genom att köra ut från höger utan att uppmärksamma en förare från vänster (som inte lämnar företräde när denne förväntas ge en från höger företräde), hur fasiken är det tänkt med högerregeln då, om jag får lov att fråga?

På Johan Skyttes väg är det ju faktiskt upphöjt till trottoaren på Vältstigen från Långbrovägen (men inte från Blackensvägen), varför är det inte då upphöjt vid de andra korsningarna med mindre villagator? Om de där villagatorna hade varit byggda upphöjt så hade ju ingen som kör på Johan Skyttes väg behövt vara rädd för fordon från höger och vara (tillräckligt) beredd att tvärbromsa för att ge en som kommer från höger företräde.

Förresten borde genomfartstrafik (med andra motordrivna fordon än bussar i linjetrafik) på Johan Skyttes väg mellan Älvsjövägen och Svartlösavägen förbjudas och hindras, helst av allt genom ett nytt så kallat spårviddshinder mellan korsningarna med Skimmelvägen och Långbrovägen, där Johan Skyttes väg alltså i så fall skulle vara en bussgata.
 
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Om det är stor risk för att skadas allvarligt i högerregelskorsningar, i händelse att man blir påkörd i förardörren av någon som inte stannar i god tid för att lämna företräde, då borde man väl överväga att ta bort högerregeln och införa en ny väjningsregel att fordon från en korsande väg till höger skall iaktta väjningsplikt, som om de vore på väg in på en väg som är huvudled.
Om det inte är tänkt att en fordonsförare ska försöka "tilltvinga" sig företräde exempelvis genom att köra ut från höger utan att uppmärksamma en förare från vänster (som inte lämnar företräde när denne förväntas ge en från höger företräde), hur fasiken är det tänkt med högerregeln då, om jag får lov att fråga?

På Johan Skyttes väg är det ju faktiskt upphöjt till trottoaren på Vältstigen från Långbrovägen (men inte från Blackensvägen), varför är det inte då upphöjt vid de andra korsningarna med mindre villagator? Om de där villagatorna hade varit byggda upphöjt så hade ju ingen som kör på Johan Skyttes väg behövt vara rädd för fordon från höger och vara (tillräckligt) beredd att tvärbromsa för att ge en som kommer från höger företräde.

Förresten borde genomfartstrafik (med andra motordrivna fordon än bussar i linjetrafik) på Johan Skyttes väg mellan Älvsjövägen och Svartlösavägen förbjudas och hindras, helst av allt genom ett nytt så kallat spårviddshinder mellan korsningarna med Skimmelvägen och Långbrovägen, där Johan Skyttes väg alltså i så fall skulle vara en bussgata.
Nu har ju jag förvisso erfarenhet från Älvsjö, men 99,9% av bilisterna i Sverige har det inte så diskussionen om hur regel ska vara utformade bör nog vara lite vidare än så

Om man tycker det är ett problem med högerregeln och att den är farlig, så är drar man så att det istället blir den som kommer från höger som ska lämna företräde? Ska vi kalla det vänsterregeln kanske? Jag ser faktiskt en helt symmetrisk risk.

Jag tycker högerregeln är mycket tydligare än den av dig föreslagna t-korsningsregeln. Samma regel i alla oreglerade korsningar istället för en regel för fyrvägskorsningar, en för Y-korsning, en för T-korsning etc. Det verkar dumt att trafikanterna ska fundera, hmm, är detta ett T eller ett Y ...

Sen förstår jag inte varför du så envist håller fast vid förkörsrätt istället för att i största möjligaste mån försöka undvika en olycka.
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har ju jag förvisso erfarenhet från Älvsjö, men 99,9% av bilisterna i Sverige har det inte så diskussionen om hur regel ska vara utformade bör nog vara lite vidare än så

Om man tycker det är ett problem med högerregeln och att den är farlig, så är drar man så att det istället blir den som kommer från höger som ska lämna företräde? Ska vi kalla det vänsterregeln kanske? Jag ser faktiskt en helt symmetrisk risk.

Jag tycker högerregeln är mycket tydligare än den av dig föreslagna t-korsningsregeln. Samma regel i alla oreglerade korsningar istället för en regel för fyrvägskorsningar, en för Y-korsning, en för T-korsning etc. Det verkar dumt att trafikanterna ska fundera, hmm, är detta ett T eller ett Y ...

Sen förstår jag inte varför du så envist håller fast vid förkörsrätt istället för att i största möjligaste mån försöka undvika en olycka.
Sista raden är så korrekt! Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter!
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Jag sitter i skrivande stund på en uteservering i centrala Paris och dricker lunch. Jag har en härlig utsikt över en större oreglerad korsning där det finns fem möjliga vägar in i korsningen.
Fransmännen- kvinnorna, har löst detta genom diverse tutsignaler, handsignaler, ansiktsuttryck och diverse glada tilltal.

Antalet olyckor per år vågar jag mig inte på att gissa. Men baserat på datan från ca 40 minuters iakttagande är det noll. Dock bör man ta i beaktande att antalet tvåhjulingar med motor är högt och att förarna till dessa verkar vara av uppfattningen att de är odödliga och dessutom syns lika bra som ett fordon av storleken buss.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Fransmännen- kvinnorna
Franspersoner.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Franspersoner.
Det är väl lika bra att du fyller i en kränkthetsrapport mot dig själv å världens vägnar direkt, va?
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har ju jag förvisso erfarenhet från Älvsjö, men 99,9% av bilisterna i Sverige har det inte så diskussionen om hur regel ska vara utformade bör nog vara lite vidare än så

Om man tycker det är ett problem med högerregeln och att den är farlig, så är drar man så att det istället blir den som kommer från höger som ska lämna företräde? Ska vi kalla det vänsterregeln kanske? Jag ser faktiskt en helt symmetrisk risk.

Jag tycker högerregeln är mycket tydligare än den av dig föreslagna t-korsningsregeln. Samma regel i alla oreglerade korsningar istället för en regel för fyrvägskorsningar, en för Y-korsning, en för T-korsning etc. Det verkar dumt att trafikanterna ska fundera, hmm, är detta ett T eller ett Y ...

Sen förstår jag inte varför du så envist håller fast vid förkörsrätt istället för att i största möjligaste mån försöka undvika en olycka.
Man kan faktiskt se om en trevägskorsning är T-korsning eller Y-korsning, det är ju en Y-korsning om det är en "svängande korsning" eftersom T-korsningar alltid är en "rak trevägskorsning".
I en "svängande trevägskorsning", där alla svänger antingen snett framåt åt höger/vänster ELLER skarpt åt höger/vänster (beroende på körriktning), skulle det såvitt jag tolkar det vara den "utökade svängningsregeln", att högersvängande har väjningsplikt mot vänstersvängande, eller mot svängande fordon från vänster om båda fordonen svänger till höger (i vänstertrafik men i högertrafik spegelvänt) - men nu är det dock oftast en "genomgående" väg markerad som företrädesväg vid de flesta trevägskorsningar i Storbritannien.

Det ska väl inte vara något problem för brittiska fordonsförare att hålla reda på alla de olika väjningspliktsreglerna vid trevägskorsningar och fyrvägskorsningar? Vid fyrvägskorsningar, som ju alltid är en korsning mellan två genomgående vägar (jämfört med en trevägskorsning som oftast har en genomgående och en "upphörande" väg), så är det enligt brittisk trafiklag regeln "den som kört in i korsningen först skall ges företräde", till skillnad från de flesta länder på Fastlandseuropa som verkar ha regeln "lämna företräde för fordon från höger".
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har ju jag förvisso erfarenhet från Älvsjö, men 99,9% av bilisterna i Sverige har det inte så diskussionen om hur regel ska vara utformade bör nog vara lite vidare än så

Om man tycker det är ett problem med högerregeln och att den är farlig, så är drar man så att det istället blir den som kommer från höger som ska lämna företräde? Ska vi kalla det vänsterregeln kanske? Jag ser faktiskt en helt symmetrisk risk.

Jag tycker högerregeln är mycket tydligare än den av dig föreslagna t-korsningsregeln. Samma regel i alla oreglerade korsningar istället för en regel för fyrvägskorsningar, en för Y-korsning, en för T-korsning etc. Det verkar dumt att trafikanterna ska fundera, hmm, är detta ett T eller ett Y ...

Sen förstår jag inte varför du så envist håller fast vid förkörsrätt istället för att i största möjligaste mån försöka undvika en olycka.
Förresten har jag inte sagt att högerregeln borde spegelvändas till vänsterregeln, utan att Johan Skyttes väg borde kunna vara en huvudled (utan att skyltas som huvudled); det är ju bara att sätta upp nya väjningspliktsskyltar på de mindre villagatorna vid korsningarna med Johan Skyttes väg, alternativt att bygga villagatorna upphöjt till trottoaren, för om det skulle vara upphöjt där så skulle det ju ha varit utfartsregeln.
Det finns ju ändå uppsatta väjningspliktsskyltar på de mindre villagatorna vid korsningarna med Långbrodalsvägen, som tydligen var huvudled förr men huvudledsskyltarna togs bort för mer än tio år sen (medan väjningspliktsskyltarna däremot behållits än idag).

Om Vältstigen (från Långbrovägen) är byggd upphöjt i korsningen med Johan Skyttes väg, varför är det då inte upphöjt på Örtagårdsvägen eller på Skimmelvägen?
 
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Man kan faktiskt se om en trevägskorsning är T-korsning eller Y-korsning, det är ju en Y-korsning om det är en "svängande korsning" eftersom T-korsningar alltid är en "rak trevägskorsning".
I en "svängande trevägskorsning", där alla svänger antingen snett framåt åt höger/vänster ELLER skarpt åt höger/vänster (beroende på körriktning), skulle det såvitt jag tolkar det vara den "utökade svängningsregeln", att högersvängande har väjningsplikt mot vänstersvängande, eller mot svängande fordon från vänster om båda fordonen svänger till höger (i vänstertrafik men i högertrafik spegelvänt) - men nu är det dock oftast en "genomgående" väg markerad som företrädesväg vid de flesta trevägskorsningar i Storbritannien.
Så det du säger är alltså att det är bättre med två olika regler i snarlika situationer än att ha en och samma regel jämt?

B Björn He Bergman skrev:
Det ska väl inte vara något problem för brittiska fordonsförare att hålla reda på alla de olika väjningspliktsreglerna vid trevägskorsningar och fyrvägskorsningar?
Det borde vara lika lätt för svenska bilister att hålla reda på en regel, eller?

B Björn He Bergman skrev:
Vid fyrvägskorsningar, som ju alltid är en korsning mellan två genomgående vägar (jämfört med en trevägskorsning som oftast har en genomgående och en "upphörande" väg), så är det enligt brittisk trafiklag regeln "den som kört in i korsningen först skall ges företräde", till skillnad från de flesta länder på Fastlandseuropa som verkar ha regeln "lämna företräde för fordon från höger".
Är då den brittiska regeln automatisk bättre? Eller sämre, eller likvärdig?

Som sagt jag har ännu inte förstått vad du är ute efter.
Om du befinner dig i en rondell och det kommer en bilist som av en eller anledning inte ser dig, utan kör in i rondellen, kör du då på denne, trots att du kan undvika olyckan genom att bromsa?
Samma situation med högerregeln? Samma situation vid huvudled/väjningsplikt? Samma situation vid rödlyse?

För några veckor sedan körde en bil in i rondellen trots att han skulle lämnat företräde till mig som redan var i rondellen. Troligen såg han inte min bil för att jag låg bakom A-stolpen. När han väl såg mig fick han panik, men då hade jag redan bromsat och vinkade glatt fram honom. Han vinkade "förlåt" och "tack" och så körde vi vidare. Var det fel agerat av mig? Jag borde kanske inte ens sneglat till höger där han kom ifrån utan bara kör rätt in i sidan på honom? Försäkringsbolagen hade säkert satt honom till 100% vållande, men jag kände ändå att det kanske inte var helt fel att undvika en olycka.
 
  • Gilla
  • Älska
sunqan och 1 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Så det du säger är alltså att det är bättre med två olika regler i snarlika situationer än att ha en och samma regel jämt?

Det borde vara lika lätt för svenska bilister att hålla reda på en regel, eller?
Tycker inte du att det vore mest rimligt och realistiskt att hellre än väjningsplikt mot fordon från höger ha T-korsningsregeln i en (rak) trevägskorsning, som i Storbritannien? I en rak trevägskorsning borde det väl vara rimligast att räkna vägen rakt fram, alltså den genomgående vägen, som en "huvudled".
I Sverige har man väl ändå väjningsplikt vid sväng i en korsning mot mötande trafik, om man korsar mötande trafiks sida av körbanan, samt mot gående eller cyklister (och moped klass II), om man passerar ett övergångsställe/en cykelöverfart eller annars korsar gång- eller cykelbana. Då vore det ju enkelt att lära sig T-korsningsregeln;
Liksom, för att införa T-korsningsregeln i Sverige så skulle man ju faktiskt bara behöva utöka svängningsregeln med en till regel, att fordonsförare som svänger i en trevägskorsning har väjningsplikt mot övriga fordon som närmar sig korsningen (i regel fordon som färdas rakt fram); när två fordon svänger samtidigt i en trevägskorsning så har (i högertrafik) svängande fordonsförare väjningsplikt mot det fordon som svänger till höger eller, om båda fordonen svänger till vänster, mot det fordon som närmar sig från höger.
 
Nätack, jag nöjer mig med högerreglen, ska den inte gälla så funkar det utmärkt att skylta huvudled...
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.