132 447 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Man behöver absolut inte övergå till högertrafik i länder med vänstertrafik, som i Europa enbart är Brittiska öarna, Malta och Cypern - men däremot skulle man ju naturligtvis behöva en särskild regel som talar om att vissa regler som gäller i högertrafik är "spegelvända" i vänstertrafik, alternativt vice versa, som exempelvis T-korsningsregeln som dock verkar gälla enbart i Storbritannien i Europa.Fairlane skrev:
Enligt T-korsningsregeln har fordonsförare som svänger i en trevägskorsning väjningsplikt mot varje fordon som närmar sig; när två fordon svänger i en trevägskorsning samtidigt så har (i Storbritannien) svängande fordonsförare väjningsplikt mot det fordon som svänger till vänster eller, om båda fordonen svänger till höger, mot det fordon som närmar sig från vänster - men om T-korsningsregeln hade gällt i högertrafik så hade det varit spegelvänt, att vänstersvängande fordonsförare har väjningsplikt mot det fordon som svänger till höger eller, om båda fordonen svänger till vänster, mot det fordon som närmar sig från höger.
Ett annat exempel på en högertrafikregel som skulle behöva spegelvändas i länder med vänstertrafik är väl cirkulationsplatsregeln, att ett fordon skall framföras motsols (i vänstervarv) runt rondellen i högertrafik, för i vänstertrafik är det tvärtom medsols (i högervarv) som gäller.
Sist av allt bedömer jag att det var orimligt dyrt och onödigt att ha svensk högertrafikomläggning sensommaren 1967, för Sverige kunde ju lika gärna ha fortsatt tillämpa vänstertrafik, liksom Storbritannien, än idag; enda villkoret vore väl att köra högerstyrda bilar, anpassade för vänstertrafik, med ratten på sidan mot mötande trafik - istället för att köra vänsterstyrda bilar, som trots vänstertrafiken var mest dominerande i Sverige.
Något noterbart är att utländska fordonsförares "ovana" att köra vänstertrafik stod för enbart en ynka bråkdel av trafikolyckorna i Sverige. Under andra världskriget var såvitt jag vet planer på en övergång till högertrafik stoppad p.g.a. risk för invasion från Nazityskland, som kunde avvärjas genom att behålla vänstertrafik som nazityskarna som tillämpade högertrafik inte var vana att tillämpa - men efter krigsslutet började Sverige återigen ställa krav, som redan omkring 1920 började ställas, på att anpassa svenska vägtrafiken efter det trafiksystem som dominerade det europeiska fastlandet, d.v.s. högertrafik.
Nästan nio månader efter Sveriges högertrafikomläggning, den 26 maj 1968 för att vara exakt, hade Island, som också hade vänstertrafik, sin högertrafikomläggning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Återigen, varför måste reglerna i olika länder vara samma? Du kan gärna svara med säg max 5-6 meningar. Det behöver inte vara en uppsats...B Björn He Bergman skrev:Man behöver absolut inte övergå till högertrafik i länder med vänstertrafik, som i Europa enbart är Brittiska öarna, Malta och Cypern - men däremot skulle man ju naturligtvis behöva en särskild regel som talar om att vissa regler som gäller i högertrafik är "spegelvända" i vänstertrafik, alternativt vice versa, som exempelvis T-korsningsregeln som dock verkar gälla enbart i Storbritannien i Europa.
Enligt T-korsningsregeln har fordonsförare som svänger i en trevägskorsning väjningsplikt mot varje fordon som närmar sig; när två fordon svänger i en trevägskorsning samtidigt så har (i Storbritannien) svängande fordonsförare väjningsplikt mot det fordon som svänger till vänster eller, om båda fordonen svänger till höger, mot det fordon som närmar sig från vänster - men om T-korsningsregeln hade gällt i högertrafik så hade det varit spegelvänt, att vänstersvängande fordonsförare har väjningsplikt mot det fordon som svänger till höger eller, om båda fordonen svänger till vänster, mot det fordon som närmar sig från höger.
Ett annat exempel på en högertrafikregel som skulle behöva spegelvändas i länder med vänstertrafik är väl cirkulationsplatsregeln, att ett fordon skall framföras motsols (i vänstervarv) runt rondellen i högertrafik, för i vänstertrafik är det tvärtom medsols (i högervarv) som gäller.
Sist av allt bedömer jag att det var orimligt dyrt och onödigt att ha svensk högertrafikomläggning sensommaren 1967, för Sverige kunde ju lika gärna ha fortsatt tillämpa vänstertrafik, liksom Storbritannien, än idag; enda villkoret vore väl att köra högerstyrda bilar, anpassade för vänstertrafik, med ratten på sidan mot mötande trafik - istället för att köra vänsterstyrda bilar, som trots vänstertrafiken var mest dominerande i Sverige.
Något noterbart är att utländska fordonsförares "ovana" att köra vänstertrafik stod för enbart en ynka bråkdel av trafikolyckorna i Sverige. Under andra världskriget var såvitt jag vet planer på en övergång till högertrafik stoppad p.g.a. risk för invasion från Nazityskland, som kunde avvärjas genom att behålla vänstertrafik som nazityskarna som tillämpade högertrafik inte var vana att tillämpa - men efter krigsslutet började Sverige återigen ställa krav, som redan omkring 1920 började ställas, på att anpassa svenska vägtrafiken efter det trafiksystem som dominerade det europeiska fastlandet, d.v.s. högertrafik.
Nästan nio månader efter Sveriges högertrafikomläggning, den 26 maj 1968 för att vara exakt, hade Island, som också hade vänstertrafik, sin högertrafikomläggning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Vilken del av Stockholm see du förare regelbundet släppa fram bilister från höger?S sunqan skrev:
Jag vet ingen del. Kommer jag från höger så vet jag att de från vänster ska lämna företräde, men jag vet också att de flesta inte gör det.
Kommer jag från vänster och lämnar företräde så blir många överraskade. Samma om jag stannar före korsningen istället för att blockera den, eller som idag när jag inte blockerade cirkulationsplatsen, då började man tuta på mig...
Det ksn inte finnas många taxibilar där du bor...Fairlane skrev:
Vilken del av Stockholm see du förare regelbundet släppa fram bilister från höger?
Jag vet ingen del. Kommer jag från höger så vet jag att de från vänster ska lämna företräde, men jag vet också att de flesta inte gör det.
Kommer jag från vänster och lämnar företräde så blir många överraskade. Samma om jag stannar före korsningen istället för att blockera den, eller som idag när jag inte blockerade cirkulationsplatsen, då började man tuta på mig...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Södra, men jag är rätt mobil.S sunqan skrev:
Men menar du på allvar att du uppfattar att högerregeln tillämpas mot matargator som vid korsningen Johan Skyttes väg/Vältstigen som är trådens epicentrum? Hade jag kommit från Vältstigen hade jag blivit mäkta förvånad om någon stannat och släppt fram mig, medan jag alltid stannar när jag kommer från en sådan gata (vilket förstås ökar sannolikheten att andra bara kör).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jodå och jag har bott på olika ställen i Stockholm samt rört mig mycket i trafiken även där jag inte själv bor/bott. Jag kan inte påminna mig om något ställe där folk kommer på en "större" väg och lämnar företräde till de som kommer från höger regelbundet. Det händer, men det är knappast det vanligaste.S sunqan skrev:
Vad gäller taxi så är de förarna inte särskilt bra generellt även om det finns.nyvket duktiga förare.
Kan du ge något exempel på var i Stockholm som bilar på "större" vägar regelbundet släpper fram bilar från höger enligt högerregeln?
nej folk tillämpar inte högerregeln där eller på liknande ställen i området. Känns som att det bara är jag som gör det. När jag sakta glider ut väljer folk istället att väja runt mig ut i mötande fil istället för att stanna som de ska göra.Nötegårdsgubben skrev:
Södra, men jag är rätt mobil.
Men menar du på allvar att du uppfattar att högerregeln tillämpas mot matargator som vid korsningen Johan Skyttes väg/Vältstigen som är trådens epicentrum? Hade jag kommit från Vältstigen hade jag blivit mäkta förvånad om någon stannat och släppt fram mig, medan jag alltid stannar när jag kommer från en sådan gata (vilket förstås ökar sannolikheten att andra bara kör).
[bild]
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Något anmärkningsvärt med Vältstigen är ju att den villagatan är upphöjd vid korsningen med Johan Skyttes väg på sidan från Långbrovägen, men inte från Blackensvägen, varför alltså fordonsförare på väg ut från gatan mellan Långbrovägen och Johan Skyttes väg (som f.ö. har förbud mot genomfart med fordon) har väjningsplikt mot fordon som kör på Johan Skyttes väg, medan fordon på Johan Skyttes väg däremot har väjningsplikt mot fordon på väg ut från gatan på Blackensvägens sida, om fordonen på väg ut därifrån kör in i korsningen från höger i färdriktningen.Nötegårdsgubben skrev:
Södra, men jag är rätt mobil.
[bild]
I så fall skulle jag helst av allt önska att även gatan från Blackensvägen vore upphöjd, så att HELA korsningen vore som en huvudledskorsning. Likaså borde gatorna Örtagårdsvägen och Harvstigen, som också korsar Johan Skyttes väg, vara byggda upphöjt till trottoaren, så att fordon på Johan Skyttes väg kan slippa stanna för att lämna företräde och istället ha "förkörsrätt" före varje fordon från en anslutande mindre villagata. Det vore väl ändå mer realistiskt och rimligare för trafiksäkerheten att hellre än högerregeln ha huvudledsregeln/utfartsregeln på Johan Skyttes väg vid korsningarna med de mindre villagatorna, om nu relativt många fordonsförare verkar ha tendens att (av misstag) uppfatta att en väg som Johan Skyttes väg är en "huvudled".
För ett par år sedan byggde de förresten om vid korsningen med Skimmelvägen/Fru Marias väg, genom att lägga ett nytt övergångsställe där, kanske för att gående ska kunna gå över där på ett säkert sätt; då borde väl ha kunnat passa på och bygga Skimmelvägen upphöjt till trottoaren, så att man slipper högerregeln där. Jag skulle dessutom emotse att Fru Marias väg där byggs om till en GC-bana och därmed stängs av för motorfordonstrafik.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Är man strikt skyldig väja för att ge fordon från höger företräde (vid högerregelskorsningar) på Östermalm så bör man juridiskt sett vara det i SAMTLIGA gatukorsningar där det är högerregeln (även om relativt många fordonsförare kanske tenderar att uppfatta att en väg som Johan Skyttes väg i Älvsjö/Långbro är en "huvudled").Bart skrev:
Det förekommer väl på Östermalm att fordonsförare bara kör direkt in i gatukorsningar utan att uppmärksamma fordon från vänster (som inte ämnar stanna för att ge en från höger företräde trots att en från vänster förväntas göra det). Vad händer då, om man inte lärt sig högerregeln eller om man är "för ovan att väja för fordon från höger"; man riskerar väl att köra på ett fordon i förarsidan, alternativt bli påkörd själv i högersidan?
Vissa gator i Stockholms innerstad borde väl dock kunna byggas upphöjt till trottoaren vid en korsning med en annan gata, så att den gatan kan fungera som en huvudled (utan att behöva vara skyltad huvudled).
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Länder som Frankrike har säkert mestadels vägkorsningar med mycket nedsatta siktförhållanden till höger (p.g.a. husväggar, buskar och liknande) som kanske inte gör det så lätt att se ordentligt om något fordon närmar sig från den högra korsande vägen. Det är kanske därför Frankrike och Belgien har mer strikt krav på att en som kommer från höger stannar upp före korsningen för att uppmärksamma om något fordon närmar sig från vänster, och om ett fordon inte har för avsikt att stanna för att ge en från höger företräde så måste en från höger "upphäva" sin företrädesrätt, för att undvika trafikolyckor.Fairlane skrev:
Det är tydligen "uttryckligen" påbjudet att titta vänster, trots att man själv från höger har "förkörsrätt", i (åtminstone) Frankrike och Belgien, eftersom det, utöver den så kallade högerregeln, också finns en annan skriven regel i franska trafikförordningen, som påbjuder fordonsförare som närmar sig en korsning att iaktta "särskild varsamhet som är erforderlig för att undvika trafikolyckor" - och det innebär tydligen att man kan straffas för brott mot trafikförordningen och t.o.m. anses som ensam vållande till en kollision med fordon som har väjningsplikt, om fordonsföraren som haft väjningsplikt kan styrka att man kört ut från den högra korsande vägen utan att titta till vänster eller annars uppmärksamma att ett fordon närmar sig vänsterifrån (och därmed kan den fordonsföraren gå helt fri från straff för att ha missat högerregeln/vållandeansvar för kollisionen).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag är nog konstig, jag försöker undvika olyckor även om det är den andra som gör något fel...
- Kommer jag till en ljusreglerad korsning så kör jag inte rakt in i den om jag ser någon som kommer från en annan väg om det ser ut som att denne kommer köra mot rött.
- Kommer jag till en korsning där jag har företräde enligt skyltning så kör jag inte in om jag misstänker att föraren på den andra vägen inte kommer lämna företräde
- Kommer jag från höger i en korsning där högerregeln gäller så tittar jag vänster ändå och kör inte ut i en medveten krock