132 447 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast det är praktiskt taget omöjligt att ha regler som fungerar överallt. Jag vet att svenskar gillar det men det vore oöverstigligt att hela tiden kunna peka på en lag/regel och känna sig säker i en situation. Man har generella riktlinjer hur man beter sig i trafiken men det är nog bara en liten del av allting. Resten är ödmjukhet och sunt förnuft.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Huruvida man skadas allvarligt vid en högerregelskollision anser jag är en helt annan femma, som borde tas upp någon annanstans än i diskussionen om själva vållandefrågan.Fairlane skrev:
Det var faktiskt en lastbilschaffis som upplevt under sin tid som chaffis i Norge att norska bilister oftast inte uppmärksammar om fordon närmar sig från vänster (utan att stanna för att lämna företräde åt en som kommer från höger). Den där lastbilschaffisen skrev faktiskt att bara för att man inte uppmärksammat en förare som inte väjt (när en förväntats väja för att lämna företräde) så behöver man inte ha kört "som en tok", och det spelar ingen roll heller om man kört som en tok, för även om man inte tittar vänster (som man inte ens skulle ha behövt göra om fordonsförare bara hade fullgjort sin plikt att lämna företräde åt en från höger) så får ju inte den som kommer från vänster och har väjningsplikt enligt högerregeln köra vidare utan att ha lämnat företräde åt en från höger, och det spelar faktiskt ingen roll om man uppmärksammat en förare som närmar sig från vänster.
Förresten anser jag att lagstiftarna som stiftat regler som högerregeln borde skämmas.
Om det inte anses som varsam körning att köra in i en högerregelskorsning utan att uppmärksamma fordon från vänster (som inte ämnar lämna företräde), då anser jag att det är orealistiskt och dessutom orimligt med hänsyn till trafiksäkerheten att ha en trafikregel som påbjuder en förare att väja för att ge en från höger företräde, för en som kommer från höger bör ju inte ha någon som helst företrädesrätt om det inte anses som varsamt att inte titta vänster innan man kör ut på en korsning.
Vid trevägskorsningar vore det faktiskt mer realistiskt att hellre än högerregeln ha T-korsningsregeln, som innebär att vägen som går rakt fram är en "huvudled", varför gäller inte den regeln i Sverige om den gäller i Storbritannien???
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
I Storbritannien gäller, istället för vänsterregeln, en helt annan regel, att en fordonsförare som närmar sig en fyrvägskorsning skall köra i låg hastighet och lämna företräde åt varje fordon som redan hunnit köra in i korsningen före; det skall man väl göra i Sverige också vid vägkorsningar med så kallat flervägsstopp, om två fordon närmar sig korsningen samtidigt.G gaidin skrev:
Vid trevägskorsningar gäller däremot alltid T-korsningsregeln, som innebär att fordonsförare som svänger har väjningsplikt mot varje fordon som närmar sig; när två fordon svänger samtidigt i en trevägskorsning så har svängande fordonsförare väjningsplikt mot det fordon som svänger till vänster, eller, om båda fordonen svänger till höger, mot det fordon som närmar sig från vänster (och i så kallade Y-korsningar är det oftast en genomgående väg som är markerad som "företrädesväg" men annars borde T-korsningsregeln fungera som vänsterregel i en Y-korsning).
Ja, detta har du beskrivit många gånger. Jag besvarade din fråga om varför engelska lagar inte gäller i Sverige.B Björn He Bergman skrev:I Storbritannien gäller, istället för vänsterregeln, en helt annan regel, att en fordonsförare som närmar sig en fyrvägskorsning skall köra i låg hastighet och lämna företräde åt varje fordon som redan hunnit köra in i korsningen före; det skall man väl göra i Sverige också vid vägkorsningar med så kallat flervägsstopp, om två fordon närmar sig korsningen samtidigt.
Vid trevägskorsningar gäller däremot alltid T-korsningsregeln, som innebär att fordonsförare som svänger har väjningsplikt mot varje fordon som närmar sig; när två fordon svänger samtidigt i en trevägskorsning så har svängande fordonsförare väjningsplikt mot det fordon som svänger till vänster, eller, om båda fordonen svänger till höger, mot det fordon som närmar sig från vänster (och i så kallade Y-korsningar är det oftast en genomgående väg som är markerad som "företrädesväg" men annars borde T-korsningsregeln fungera som vänsterregel i en Y-korsning).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Fast har du något belägg för att det är dåligt för trafiksäkerheten? Jag är stockholmare och fostrad i att vi inte tillämpar högerregeln, utan huvudledsregeln oavsett skyltning. Även med den inställningen håller dock högerregeln ner hastigheterna med sannolikt både färre och lindrigare olyckor som följd.B Björn He Bergman skrev:Förresten anser jag att lagstiftarna som stiftat regler som högerregeln borde skämmas.
Om det inte anses som varsam körning att köra in i en högerregelskorsning utan att uppmärksamma fordon från vänster (som inte ämnar lämna företräde), då anser jag att det är orealistiskt och dessutom orimligt med hänsyn till trafiksäkerheten att ha en trafikregel som påbjuder en förare att väja för att ge en från höger företräde
Så även en illa följd högerregel har nog positiv trafiksäkerhetseffekt, även om säkerheten blir som allra bäst om alla inser att man är som bäst bilförare om man både försöker hålla ner mängden fel man gör själv och är beredd på att kompensera för andras fel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag ser inget som helst orimligt i det. En korsning med en 50-väg kan ju innebära att den andra vägen har 20-100 km/h.B Björn He Bergman skrev:Men är det inte orimligt ur trafiksäkerhetsperspektiv att ha högerregeln i en korsning med en 50-väg? Vid infarten till en 50-väg borde det väl hellre vara utfartsregeln/huvudledsregeln, om det nu generellt sett är "omöjligt" att hinna stanna för att ge fordon från höger företräde när man kör omkring 50 km/tim.
Det är inte omöjligt att hinna stanna. Det är omöjligt om man inte håller koll och försöker.
Ungefär som att det säker var "omöjligt" för bilisten som brände mot rött när jag var ute och körde igår att hinna stanna. Jag låg ganska långt före i en fil och kunde stanna mjukt och fint. Den andra "hann' tydligen inte stanna och körde mot rött när trafik från andra hållet börjat rulla. Vill man inte så går det inte...
Jag förstår inte hur du kan vara så överraskad att det är olika regler i olika länder. Det är olika hastighetsbegränsningar i olika länder också. I vissa länder kan man även få böter för att köra med ljuset tänt på dagtid. Även andra lagar i samhället skiljer mellan olika länder. Jag tycker inte det är konstigt.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Hahahahahaha! I Sverige är det väl olagligt och straffbart att köra med enbart parkeringsljuset tänt (även under dagtid). Enligt svensk lag måste motordrivet fordon i dagsljus ha halvljus tänt, alternativt annat ljus som avges av varsellykta, dimljusstrålkastare eller halvspänningsreducerad halvljusstrålkastare; dock får annat ljus och halvljus EJ vara tänt samtidigt.Fairlane skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det är nästan 30 år sen det var så. Sen vi gick med i EU är det tillåtet att inte ha lyset tänt i dagsljus.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Om vi bortser ifrån att du har fel i det du skrev innan, så var ju frågan hur du kan vara förvånad över att olika lagar gäller i olika länder.B Björn He Bergman skrev:Hahahahahaha! I Sverige är det väl olagligt och straffbart att köra med enbart parkeringsljuset tänt (även under dagtid). Enligt svensk lag måste motordrivet fordon i dagsljus ha halvljus tänt, alternativt annat ljus som avges av varsellykta, dimljusstrålkastare eller halvspänningsreducerad halvljusstrålkastare; dock får annat ljus och halvljus EJ vara tänt samtidigt.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Borde inte hela EU/Europa ha en gemensam trafikförordning, istället för en egen trafikförordning i varje land?Nötegårdsgubben skrev:
Dock skulle det vara svårt att anpassa ett lands nationella trafikförordning efter en gemensam trafikförordning för hela Europa.
Exempelvis verkar det inte vara straffbart att inte titta vänster i en korsning där fordon från höger har "förkörsrätt" i Norge, och det bör juridiskt sett inte vara straffbart i Sverige heller (och de flesta bilister i Oslo brukar såvitt jag hört inte heller titta vänster i korsningar där högerregeln gäller).
Men i Belgien och Frankrike verkar det däremot vara straffbart. Som någon franskspråkig skribent skrev så kan man straffas för trafikförseelse och t.o.m. anses som ensam vållande till en kollision med fordon som haft väjningsplikt, om fordonsföraren som haft väjningsplikt kan styrka att man kört ut från den högra korsande vägen utan att titta till vänster eller annars uppmärksamma att det närmar sig ett fordon vänsterifrån; den som haft väjningsplikt enligt högerregeln kan därmed gå fri från straff för att ha missat högerregeln/vållandeansvar för kollisionen.
Den franska trafikförordningen innehåller tydligen en bestämmelse som påbjuder en fordonsförare som närmar sig en korsning att "iaktta särskild varsamhet som är erforderlig för att undvika trafikolyckor", och alltså är det inte tillåtet att köra in i en korsning utan att uppmärksamma fordon som närmar sig från vänster; om ett fordon som närmar sig från vänster inte har för avsikt att stanna och lämna företräde så måste tydligen en som kommer från höger "upphäva" sin företrädesrätt för att undvika risk för kollision.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Klart att det ska vara samma regler i hela Europa/EU. Ska vi tvingas länderna som har vänstertrafik att ändra sig eller ska vi göra tvärtom?
Jag har kört bil i ett antal länder och jag har iallafall klarat av att ta till mig vad som gäller där. Har man svårt för det bör man låta bli att köra utomlands.
Jag har kört bil i ett antal länder och jag har iallafall klarat av att ta till mig vad som gäller där. Har man svårt för det bör man låta bli att köra utomlands.
Vilken del av stockholm? Jag vill gärna undvika den.Nötegårdsgubben skrev:
Fast har du något belägg för att det är dåligt för trafiksäkerheten? Jag är stockholmare och fostrad i att vi inte tillämpar högerregeln, utan huvudledsregeln oavsett skyltning. Även med den inställningen håller dock högerregeln ner hastigheterna med sannolikt både färre och lindrigare olyckor som följd.
Så även en illa följd högerregel har nog positiv trafiksäkerhetseffekt, även om säkerheten blir som allra bäst om alla inser att man är som bäst bilförare om man både försöker hålla ner mängden fel man gör själv och är beredd på att kompensera för andras fel.