B
N Nerre skrev:
T och Y är väl inte det stora problemet, det finns åtskilliga korsningar som har 5 eller 6 vägar. Där är det inte lätt att skylta om nåt annat än högerregeln ska gälla.

Den här korsningen ligger i närheten av där jag växte upp och var en av de korsningar jag övningskörde i.
[länk]
I en "femvägskorsning" som den du hänvisar till utgör väl vägen som går rakt fram och vägen som går snett framåt åt höger en Y-korsning, medan korsningen i övrigt är en fyrvägskorsning.
Eftersom en Y-korsning är en trevägskorsning så bör det, om det vore T-korsningsregeln, vara väjningsplikt vid sväng i korsningen som gäller. Eftersom alla svänger i en Y-korsning, antingen "snett åt vänster/höger" eller "skarpt åt höger/vänster", så bör ju T-korsningsregeln (om det är högertrafik) innebära att vänstersvängande fordonsförare har väjningsplikt mot högersvängande; om två fordon svänger vänster samtidigt så gäller väjningsplikt mot det svängande fordonet som närmar sig från höger.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser bara T-korsningar och fyrvägskorsningar på den bilden.
Jag zoomade in lite och numrerade. Ser du fortfarande ingen 5-vägskorsning där?
Översiktsbild av en 5-vägskorsning numrerad för att visa olika vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min körskolelärare kallade det i alla fall för en 5-vägskorsning och förklarade hur man tillämpar högerregeln där.

Prova gärna att gå ner med google street view och se hur det ser ut när man kommer från de olika vägarna.

N Nerre skrev:
Jag zoomade in lite och numrerade. Ser du fortfarande ingen 5-vägskorsning där?
Zoomar man in så håller jag med! I "originalutförande" såg det för mig ut som att Lyckovägen anslöt till Gösta Tamms Väg i en separat T-korsning. Jag pudlar! :oops:

Flygbild över ett bostadsområde med gatorna Lyckovägen och Gösta Tamms Väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, kartlinjerna som ligger ovanpå vilseleder lite grann. Även om det kanske är tänkt att vara enligt kartlinjerna så ser det inte ut så i verkligheten. Det skulle inte vara direkt trivialt att skylta upp den där korsningen.

useless useless skrev:
Tänk på att utfartsregeln även gäller när du har kortat en gång-/cykelbana. Så ska du köra ut på en väg där du först korsar en cykelbana som går parallellt med vägen du ska ut på så ska du alltid lämna företräde.
Sådana utfarter är dock extremt ovanliga. Vanligtvis bryts GC-banan och bli ett övergångsställe eller en passage, eller bara ingenting. Vår gata är faktiskt en sådan, men den är dessutom skyltad med gul triangel och den går ut på huvudled, så det är egentligen inget problem. Förutom att det pga en liten bergknalle är dålig sikt så att många ställer sig PÅ GC-banan för att se om det är fritt fram att köra.

tttomten tttomten skrev:
För att klargöra, jag svängde höger i korsningen och korsade bara vägren.

[bild]
jag var gul, motpart blå, hastighetsbegränsning på vägen var 50, trafik gick i 30.
Enligt bilden ser det ut att vara heldragen linje, då är det väl en GC-bana och inte en vägren? Cyklister får för övrigt köra om på höger sida. Nu var det ju en bil som kom där, men anta att det hade varit en cyklist, då hade det varit enkelt att förstå att det var ditt fel. Och cyklisten allvarligt skadad förståss.

Anna_H Anna_H skrev:
Sådana utfarter är dock extremt ovanliga. Vanligtvis bryts GC-banan och bli ett övergångsställe eller en passage, eller bara ingenting. Vår gata är faktiskt en sådan, men den är dessutom skyltad med gul triangel och den går ut på huvudled, så det är egentligen inget problem. Förutom att det pga en liten bergknalle är dålig sikt så att många ställer sig PÅ GC-banan för att se om det är fritt fram att köra.
Ovanlig vet jag inte. Man har under de senaste åren gjort just såna korsningar på en gata jär. Det är spångavägen från korsningen mot täbylundsvägen och nästan ända fram till brommaplan där gc banorna på båda sidor endast bryts vid en ljusreglerad fyrvägskorsning och två rondeller. Den är dessutom huvudled förutom runt den reglerade korsningen.
Det känns som att man försöker bygga cykelleder där cyklisterna kan köra ohejdade.

Anna_H Anna_H skrev:
Enligt bilden ser det ut att vara heldragen linje, då är det väl en GC-bana och inte en vägren? Cyklister får för övrigt köra om på höger sida. Nu var det ju en bil som kom där, men anta att det hade varit en cyklist, då hade det varit enkelt att förstå att det var ditt fel. Och cyklisten allvarligt skadad förståss.
Jag kan inte exakt definition på given sträcka men det är inte GC-väg, den är på motsatta sidan.
Ja uppenbarligen har en cykel eller motorcykel (eller bil som i detta fallet) kunna krockat men troligen inte så allvarligt då skillnad mellan angiven hastighet, 50 och hastighet jag höll, 30 är endast 20 km/h så skadorna borde bli små. Typ som dom blev för oss. En buckla på skärmen på min bil och ett spräckt blinkersglas för motparten.

tttomten tttomten skrev:
men troligen inte så allvarligt då skillnad mellan angiven hastighet, 50 och hastighet jag höll, 30 är endast 20 km/h så skadorna borde bli små.
Antar du att skadorna på en motorcyklist som åker i backen i 50 km/h "troligen blir små" och agerar utifrån det i trafiken hoppas jag att våra vägar aldrig korsas (sorry) när jag kör hoj. Nu tror jag nog egentligen inte att du menar det, hoppas jag...

Alfredo Alfredo skrev:
Antar du att skadorna på en motorcyklist som åker i backen i 50 km/h "troligen blir små" och agerar utifrån det i trafiken hoppas jag att våra vägar aldrig korsas (sorry) när jag kör hoj. Nu tror jag nog egentligen inte att du menar det, hoppas jag...
Nej det menar jag inte :rolleyes:

Ps-jag kör även hoj.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
En motorcyklist som åker i backen med rätt skyddsutrustning och knäppt hjälm i 50 km klarar nog sig ganska bra jämfört med en stressad, riskomedveten individ på lätt modifierad klass-1 moped, med oknäppt kruka, kortbyxor och t-shirt.

Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
En motorcyklist som åker i backen med rätt skyddsutrustning och knäppt hjälm i 50 km klarar nog sig ganska bra jämfört med en stressad, riskomedveten individ på lätt modifierad klass-1 moped, med oknäppt kruka, kortbyxor och t-shirt.
så länge man glider tills man stannar, ja. Träffar man ett föremål i 50 är man rökt.

• Gilla
galento
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
så länge man glider tills man stannar, ja. Träffar man ett föremål i 50 är man rökt.
Eller glider in i mötande trafik...

Eller gör en highside, kastas av hojen, glider in i något, och sedan kommer 300 kg MC glidande efter...

Kan meddela att MC mot husbil i ca 50 knyck känns.
Skadar ben i kroppen, pressar luften ur lungorna och förvandlar även MC till skrot.

raveper raveper skrev:
Kan meddela att MC mot husbil i ca 50 knyck känns.
Skadar ben i kroppen, pressar luften ur lungorna och förvandlar även MC till skrot.
Den som är tveksam kan göra så här (en vanlig övning på Risk2-utbildningen fast i enklare form) - ställd dig på valfri plats på en väg, tänk dig att det står en traktor framför dig. Låt en MC passera framför dig (någon meter framför din näsa eller vad som känns säkert) i olika hastigheter, börja i 90 fortsätt nedåt 70, 50, 40,30, 20 och bestämd dig för i vilken hastighet du tror att man överlever en krock med en traktor.

De flesta verkar subjektivt uppleva att kring 20-30 så är krockvåldet hanterbart men med ordentliga skador, i 50 känns det som det bara är tur om du överlever, 70 och 90 fnissar man bara åt och funderar på varför man kör MC.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.