Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Jag anser dock personligen att det är väldigt orealistiskt att ha högerregeln i trevägskorsningar, som hellre bör ha en trafiksäkrare separat T-korsningsregel som bl.a. Storbritannien har; liksom, det enda som behöver göras för att införa T-korsningsregeln i Sverige är ju faktiskt en lagändring av svängningsregeln
Jag tycker att det är högst realistiskt, det är ju så det är. Om det är det bästa eller inte är en annan fråga, jag tycker det fungerar rätt bra. Visst sker olyckor ibland, men det gör det ju även på vägar med huvudled och väjningsplikt/stopplikt.

Framförallt var dock min invändning mot tar man skulle dela upp ansvaret, inte mot att ändra själva regeln.

Jag tror inte fler regler är vägen framåt. Om det är svårt för folk att förstå vad som gäller i enskilda korsningar så är det bättre att förtydliga med skyltar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
engs
när låt oss säga väg A som går rakt fram förgrenar sig till väg B på höger sida i ena färdriktningen så har alltså fordonsförare på väg ut från väg B in på väg A väjningsplikt mot fordon som redan färdas på väg A (som om väg A vore en huvudled), och om två fordon svänger samtidigt i korsningen så har högersvängande fordonsförare väjningsplikt mot vänstersvängande, eller mot högersvängande som närmar sig från vänster om båda fordonen svänger åt höger samtidigt (i Sverige som har högertrafik skulle detta alltså vara spegelvänt).
Finns en hel del trevägs-korsningar på landsbygden där det skulle vara svårt att tolka vad som är väg A. Dvs där ingen väg är vilkelrät mot övriga två och alla tre benen har snarlik storlek.

Så då skulle alla dessa behöva identifieras och skyltas, eller ytterligare regler som säger att det i vissa trevägskorsningar ska andra regler gälla.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag anser dock personligen att det är väldigt orealistiskt att ha högerregeln i trevägskorsningar, som hellre bör ha en trafiksäkrare separat T-korsningsregel som bl.a. Storbritannien har; liksom, det enda som behöver göras för att införa T-korsningsregeln i Sverige är ju faktiskt en lagändring av svängningsregeln.
Problemet där är att det är inte alltid trevägskorstningar ät rena T-korsningar. Ibland ser det ut som ett Y, eller något mittemellan. Ibland så är det en stor väg som gör en 90 graders sväng, medan en liten ansluter från sidan, och då är den stora vägen rakt fram (egentligen hänger det inte på storleken, utan på gatunamn, om man ska vara petig).

Med andra ord, det blir rätt soppigt. Personligen tycker jag högerregeln fungerar bra, med huvudled/stop/väjningsplikt för att reglera när annat gäller.

useless useless skrev:
Jag tror inte fler regler är vägen framåt. Om det är svårt för folk att förstå vad som gäller i enskilda korsningar så är det bättre att förtydliga med skyltar.
Det gjordes tester i sju städer i europa (om jag minns rätt, fem i Tyskland och .två in Nederländerna) där man tog bort alla regler och tog ner alla skyltar, och sedan lät folk ta ansvar för sin körning. Skedde en olycka så gick man verkligen till botten med skuldfrågan. Resultatet blev att folk körde med mer omdöme, trafiken flöt bättre och det skedde färre olyckor. Jag vet inte vad som blev av experimentet sen, jag bytte jobb så det trillade ut ur mina arbetsuppgifter.

T Troberg skrev:
Det gjordes tester i sju städer i europa (om jag minns rätt, fem i Tyskland och .två in Nederländerna) där man tog bort alla regler och tog ner alla skyltar, och sedan lät folk ta ansvar för sin körning. Skedde en olycka så gick man verkligen till botten med skuldfrågan. Resultatet blev att folk körde med mer omdöme, trafiken flöt bättre och det skedde färre olyckor. Jag vet inte vad som blev av experimentet sen, jag bytte jobb så det trillade ut ur mina arbetsuppgifter.
Jag tror det skulle vara förödande för framkomligheten om alla skulle behöva stanna eller krypköra i varenda korsning oavsett hur stor väg man kör på i förhållande till den anslutande vägen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror det skulle vara förödande för framkomligheten om alla skulle behöva stanna eller krypköra i varenda korsning oavsett hur stor väg man kör på i förhållande till den anslutande vägen.
Det som hände var att större vägar naturligt fick företräde, och att folk blev bättre på att anpassa farten efter omständigheterna. Farten gick upp i genomsnitt, men var bättre situationsanpassad så säkerheten ökade.

Jag misstänker att problemet snarare låg i att effekten är övergående. Folk är försiktiga i början, men efter ett tag så är de vana och kör på autopilot igen.

B
T Troberg skrev:
Problemet där är att det är inte alltid trevägskorsningar är rena T-korsningar. Ibland ser det ut som ett Y, eller något mittemellan. Ibland så är det en stor väg som gör en 90 graders sväng, medan en liten ansluter från sidan, och då är den stora vägen rakt fram (egentligen hänger det inte på storleken, utan på gatunamn, om man ska vara petig).

Med andra ord, det blir rätt soppigt. Personligen tycker jag högerregeln fungerar bra, med huvudled/stop/väjningsplikt för att reglera när annat gäller.
Alltså, T-korsningsregeln är som jag nämnt en "utökad svängningsregel" som innebär att svängande fordonsförare har väjningsplikt mot generellt sett fordon på väg rakt fram vid en trevägskorsning.
Ja flera trevägskorsningar är ju mer Y-formade än T-formade, men i en Y-formad trevägskorsning så svänger ju alla fordonsförare oavsett vilken korsande väg de kommer från, eftersom körriktningen är antingen snett åt vänster/höger alternativt skarpt åt höger/vänster.
I Storbritannien, där T-korsningsregeln tillämpas, så är Y-korsningar vanligtvis markerade med en väg som är "huvudled", men annars gäller såvitt jag vet den "utökade svängningsregeln" som alltså innebär att högersvängande fordonsförare har väjningsplikt mot vänstersvängande eller, om båda fordonen svänger åt höger samtidigt i trevägskorsningen, väjningsplikt mot det högersvängande fordonet som närmar sig från vänster; om denna nämnda regel hade gällt här i Sverige så hade den förstås varit spegelvänd (p.g.a. högertrafik).

Effekten i början borde bli att alla är osäkra och kör omotiverat försiktigt. Jag har svårt att se att det skulle göra att genomsnittshastigheten går upp?
Efter ett tag blir vissa vägar 'huvudvägar' av hävd, vilket funkar för de som åker där dagligen, men ökar olycksrisken när folk utifrån kör där.

Men du får gärna leta upp någon rapport från experimentet som visar att hastigheten/framkomligheten ökade och antalet olyckor minskade.

B
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker att det är högst realistiskt, det är ju så det är. Om det är det bästa eller inte är en annan fråga, jag tycker det fungerar rätt bra. Visst sker olyckor ibland, men det gör det ju även på vägar med huvudled och väjningsplikt/stopplikt.

Framförallt var dock min invändning mot tar man skulle dela upp ansvaret, inte mot att ändra själva regeln.
I ett trafikfall, från i höstas tror jag, var det tydligen nån kvinnlig bilist som "misstolkade" högerregeln på Sorundavägen i Sorunda, Nynäshamns kommun.
Kvinnan uppger att hon, som var på väg att svänga höger in på Sorundavägen från någon villagata, tittade åt både höger och vänster innan hon körde ut från villagatan, men trots att hon (enligt egen utsago) "tittade åt vänster" så var hon märkvärdigt nog ändå inte tillräckligt uppmärksam på att Xxxxx kom körande från vänster på motorcykel, mest sannolikt för att hon kanske inte tittade tillräckligt noga åt vänster, och Xxxxx kraschade då in i vänstersidan på hennes bil och drabbades av bl.a. en hjärnskakning.
Xxx som misstänktes ha missat väjningsplikt enligt högerregeln, ställdes tydligen inför rätta i Södertörns tingsrätt för brott mot Trafikförordningen, men blev friad efter att ha, med hjälp från advokat Elsa Segerros, lyckats bevisa att det var den kvinnliga bilisten som haft väjningsplikt, eftersom vägen hon kom körande från är en "utfart från ett fastighetsområde" och alltså är det INTE högerregeln där; en fordonsförare på väg in på en körbana från en fastighet har ju i regel väjningsplikt mot all trafik som redan färdas på körbanan, precis som när en fordonsförare är på väg in på en körbana från en väg som korsar en gång- eller cykelbana (vanligtvis genom att vara upphöjd till gång- eller cykelbanan som normalt ligger på trottoaren).

Redigerat av moderator:
  • Gilla
sigge saccarin
  • Laddar…
B
engs engs skrev:
Finns en hel del trevägs-korsningar på landsbygden där det skulle vara svårt att tolka vad som är väg A. Dvs där ingen väg är vilkelrät mot övriga två och alla tre benen har snarlik storlek.

Så då skulle alla dessa behöva identifieras och skyltas, eller ytterligare regler som säger att det i vissa trevägskorsningar ska andra regler gälla.
Ett problem med högerregeln är väl att relativt många fordonsförare missar plikten att väja/stanna innan de kör vidare, för att lämna företräde åt eventuellt fordon från en korsande väg till höger; på många vägar där högerregeln gäller vid gatukorsningar har fordonsförare relativt ofta tendens att felaktigt uppfatta att vägen är en "huvudled". Såna nybörjarfel kan faktiskt utgöra trafiksäkerhetsrisk framförallt i länder med strikt respekt för högerregeln som Norge, Frankrike och Belgien.

Flera svenskar som varit i Norge har sagt att i Oslo brukar de flesta bilister inte titta vänster i vägkorsningar där fordon från höger har "förkörsrätt" - och vissa fordonsförare i Sverige brukar antagligen inte heller titta vänster i en högerregelskorsning - för de tenderar väl att förlita sig på att de (som kommer från höger) "har rätt att passera först".
Visst får man lära sig på trafikskolan att "man skall titta vänster", men om vissa fordonsförare inte brukar göra det, är det då verkligen obligatoriskt att göra det?
Jag anser personligen att man visar brister i särskild omsorg och varsamhet för att undvika trafikolyckor, om man kolliderar med ett eventuellt fordon från höger, för då har man ju missat alternativt medvetet brutit mot plikten att innan man kör vidare lämna företräde åt fordon från höger; huruvida en som kommer från höger uppmärksammat fordonsförare som skulle ha lämnat företräde enligt högerregeln är å andra sidan en bagatell i jämförelse.

useless useless skrev:
Effekten i början borde bli att alla är osäkra och kör omotiverat försiktigt. Jag har svårt att se att det skulle göra att genomsnittshastigheten går upp?
Efter ett tag blir vissa vägar 'huvudvägar' av hävd, vilket funkar för de som åker där dagligen, men ökar olycksrisken när folk utifrån kör där.
Nja, man har ett problem med att få upp farten på typ genomfartsleder och sånt. Kommunförbundet kom ut med en skrift för typ 30 år sedan som heter Lugna Gatan, som tar upp detta, och pratar mycket om att bygga gator så att de ser ut som de ska användas. Du ser resultatet av den skriften mycket i Sverige idag, med diverse konstruktioner för att få folk att intuitivt köra rätt, tex avsmalningar vid övergångsställen, gatutuseenden i bostadsområden som ger ett intryck av att "här kör man försiktigt". Ett annat problem är att få lite fart på trafiken på de stora lederna, för där kör folk ofta för långsamt, vilket ger dåligt flöde och riskbeteenden från frustrerade bilister som vill köra fortare.

Så, det kan höja säkerheten och kapaciteten i trafikapparaten om folk kör fortare på rätt ställen.

T Troberg skrev:
Ett annat problem är att få lite fart på trafiken på de stora lederna, för där kör folk ofta för långsamt, vilket ger dåligt flöde och riskbeteenden från frustrerade bilister som vill köra fortare.

Så, det kan höja säkerheten och kapaciteten i trafikapparaten om folk kör fortare på rätt ställen.
Ja, och att då ta bort alla regler så man inte vet om fordon från varenda liten anslutande småväg tänker köra före eller inte lär väl knappast varken höja hastigheten eller minska olycksrisken när varannan bil ska bromsa in och varannan får en utsvängande bil precis framför sig?

B
I Storbritannien gäller varken högerregeln eller vänsterregeln (trots dess vänstertrafik). Däremot gäller en trafikregel, att en fordonsförare som närmar sig en "oreglerad" fyrvägskorsning (som alltså varken är bevakad genom trafiksignaler eller väjningspliktsmärken) har väjningsplikt mot eventuella fordon som redan hunnit köra in på korsningen före, ungefär som man måste göra i Sverige vid vägkorsningar där s.k. flervägsväjning eller flervägsstopp gäller.

Sen funderar jag mycket på om det verkligen bör vara bestraffningsbart att köra in på en högerregelskorsning utan att uppmärksamma fordon som kommer från vänster (och måste lämna företräde enligt högerregeln). Det lär väl inte vara bestraffningsbart i länder som Norge eller Frankrike och Belgien som såvitt jag lärt mig har jättestrikt respekt för plikten att, innan man kör vidare, lämna företräde åt fordon från höger, till skillnad från Sverige som har stora brister i respekt för den s.k. högerregeln.
Att inte titta vänster i en högerregelskorsning bör inte vara bestraffningsbart (även om trafikskolan kanske anser att det är ett lika grovt nybörjarfel som att missa plikten att lämna företräde åt fordon från höger), om nu den som inte väjt/stannat för att lämna företräde åt ett fordon från höger (generellt sett) ansetts som (själv) vållande till kollision med ett fordon från höger; den som kommit från höger lär väl ha gått helt fri från vållandeansvar, i många fall trots omständigheter som att han ska ha kört "bara rakt ut från den korsande vägen till höger" utan att bromsa eller ens sänka farten eller kanske t.o.m. utan att ens titta vänster (trots att denne egentligen "borde ha kunnat vara uppmärksam och beredd på att stanna för ett fordon från vänster som inte lämnar företräde trots att den skulle ha lämnat företräde").

Om man bestraffas för att ha kört in på en korsning utan att ha tittat vänster, trots att det inte bör vara bestraffningsbart, då anser jag att det är ett brott mot mänskliga rättigheter eller vad man skall kalla det. Jag upplever att Sverige inte alls visar tillräcklig respekt för trafikregler som högerregeln, och svenska staten bör vara värd allvarlig kritik emot det från Europadomstolen.

useless useless skrev:
Ja, och att då ta bort alla regler så man inte vet om fordon från varenda liten anslutande småväg tänker köra före eller inte lär väl knappast varken höja hastigheten eller minska olycksrisken när varannan bil ska bromsa in och varannan får en utsvängande bil precis framför sig?
Well, vetenskapen talar mot dig. Man gjorde som sagt sju storskaliga försök.

Jag skulle vilja läsa rapoorten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.