B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om huvudled har den på huvudled företräde. Om inte huvudled har den som kommer från höger företräde. Om inte skyltning säger annat.

Mer regler behövs väl inte?
Jag bedömer att det behövs en särskild T-korsningsregel som undantar högerregeln. I bl.a. Storbritannien gäller faktiskt T-korsningsregeln och då bör den gälla i Sverige också.
I Sverige liksom de flesta andra länder (med högertrafik) finns ju ändå svängningsregeln, som påbjuder väjningsplikt mot mötande trafik vid vänstersväng. Man borde väl kunna utöka svängningsregeln till att innebära även väjningsplikt vid sväng i en trevägskorsning (mot generellt sett fordon som färdas rakt fram), så slipper man ju ha högerregel i trevägskorsningar. Vid en korsning där väg A som går rakt fram och förgrenar sig till väg B på ena sidan så vore det väl mer praktiskt och trafiksäkert att ha väjningsplikt vid utfart från väg B mot fordon som färdas på väg A, än att ha väjningsplikt mot fordon från den korsande vägen till höger.

C
B Björn He Bergman skrev:
I bl.a. Storbritannien gäller faktiskt T-korsningsregeln och då bör den gälla i Sverige också.
Att en trafikregel finns i Storbritannien känns inte som något vidare argument. Bedömer du att vi behöver ändra till vänstertrafik också? :crysmile:

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att en trafikregel finns i Storbritannien känns inte som något vidare argument. Bedömer du att vi behöver ändra till vänstertrafik också? :crysmile:
Å dessutom utbrexade....

tttomten tttomten skrev:
Nu kommer jag inte ihåg den aktuella ordalydelsen men dom (försäkringsbolaget) var tydliga med att motparten inte gjort fel.
Polis blev aldrig inblandad.
Förväxla inte försäkringsbolags bedömningar med lagen, det är två helt skilda saker.

Jag bedömer att det behövs en särskild T-korsningsregel som undantar högerregeln. I bl.a. Storbritannien gäller faktiskt T-korsningsregeln och då bör den gälla i Sverige också.
I Sverige liksom de flesta andra länder (med högertrafik) finns ju ändå svängningsregeln, som påbjuder väjningsplikt mot mötande trafik vid vänstersväng. Man borde väl kunna utöka svängningsregeln till att innebära även väjningsplikt vid sväng i en trevägskorsning (mot generellt sett fordon som färdas rakt fram), så slipper man ju ha högerregel i trevägskorsningar. Vid en korsning där väg A som går rakt fram och förgrenar sig till väg B på ena sidan så vore det väl mer praktiskt och trafiksäkert att ha väjningsplikt vid utfart från väg B mot fordon som färdas på väg A, än att ha väjningsplikt mot fordon från den korsande vägen till höger.
Tror du svenska bilister som har otroligt svårt med nuvarande regler skulle klara av ännu en regel som ska gälla under vissa förutsättningar? :crysmile:

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
B
N Nyikåk skrev:
Förväxla inte försäkringsbolags bedömningar med lagen, det är två helt skilda saker.
Du har faktiskt rätt. Försäkringsbolag såväl som domstolsanställda kan alltid göra bedömningar, av exempelvis vållandefrågan hos en viss kollision, som helt eller delvis strider mot vad som faktiskt är lagstiftat - vanligtvis p.g.a. brister i kunskaper om hur gällande trafikregler bör tolkas och tillämpas, som dessvärre är relativt förekommande bland jurister och domstolsanställda, säger i alla fall Ingemar Jeanlo, a.k.a. "Trafikjuristen".
Att många jurister och domstolsanställda har brister i kunskap om gällande trafikregler, alternativt kanske bara hittar på "egna sätt" att tolka och tillämpa gällande trafikregler, är faktiskt en allvarlig orsak till så kallad rättsosäkerhet som bidrar till att många känner sig "orättvist dömda" och därigenom tenderar att bli rättshaverister; jag har hört flera rykten om att rättshaverister är en betydande bråkdel av dem som klagar till Europadomstolen.

B
C cpalm skrev:
Jag menar absolut inte att vi bör (åter)införa vänstertrafik, men att vi bör avveckla högerregeln från (åtminstone) trevägskorsningar, som hellre bör ha en mer praktisk och trafiksäkrare T-korsningsregel.
T-korsningsregeln kan faktiskt införas i Sverige om man bara utökar svängningsregeln till att innebära väjningsplikt vid sväng i en trevägskorsning; i en korsning där väg A går rakt fram och förgrenar sig till väg B på ena sidan så har alltså fordonsförare på väg ut från väg B väjningsplikt mot fordon som färdas på väg A, och om två fordonsförare svänger åt vänster samtidigt i trevägskorsningen så har fordonsförare väjningsplikt mot det svängande fordonet som närmar sig från höger.

Vad gäller högerregeln så utgör man en potentiell trafiksäkerhetsrisk om man är för okunnig om högerregeln alternativt för ovan vid att lämna företräde åt fordon från höger, framförallt i länder som Norge eller Frankrike och Belgien som verkar ha mer strikt respekt för plikten att väja/stanna för att lämna företräde åt ett fordon från höger (jämfört med Sverige som sannerligen har brister i respekt för högerregeln och svenska staten borde anser jag förtjäna kritik emot det från Europadomstolen).
Flera svenskar som varit i Norge har berättat att "i Oslo brukar de flesta bilister inte titta vänster vid gatukorsningar där fordon från höger har 'förkörsrätt'", och det verkar många som varit i Frankrike eller Belgien också ha upplevt - och det förekommer väl antagligen även i Sverige att fordonsförare inte tittar vänster i högerregelskorsningar (för de har tydligen tendens att förlita sig på att "Det är jag som kommer från höger som har rätt att passera först").

C
vi bör avveckla högerregeln från (åtminstone) trevägskorsningar, som hellre bör ha en mer praktisk och trafiksäkrare T-korsningsregel.
Keep it simple tänker jag, och där fyller högerregeln sin funktion alldeles utmärkt. Svängningsregeln är ju dessutom i grund och botten högerregeln.

Det är dessutom inte helt intuitivt vad som är en T-korsning. Vissa har formen av ett Y eller ett r. Det kan vid första anblick se ut som en fyrvägskorsning, men en av vägarna är en utfart, osv. Då är det en stor fördel med en universell regel som fungerar likadant i alla situationer.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B
S sunqan skrev:
Om nån vill fördjupa sig i brittiska väjningsregler så kan ni läsa lite här:
[länk]
Såvitt jag lärt mig så gäller i Storbritannien trafikregeln att en fordonsförare som närmar sig en fyrvägskorsning, som varken är reglerad genom väjningspliktsmärken eller trafiksignaler, har väjningsplikt mot varje eventuellt fordon som redan hunnit färdas in i korsningen före, och alltså gäller varken högerregel eller vänsterregel.
I en obevakad trevägskorsning gäller däremot den särskilda T-korsningsregeln som innebär väjningsplikt vid sväng; alltså, där, låt oss säga väg A går rakt fram och förgrenar sig till väg B på ena sidan, så har fordonsförare från väg B väjningsplikt mot all trafik som färdas på väg A, och om två fordon svänger till höger samtidigt i en trevägskorsning så har fordonsförare väjningsplikt mot det svängande fordonet som närmar sig från vänster (precis som att en fordonsförare har väjningsplikt mot mötande trafik när den svänger till höger och då - i Storbritanniens vänstertrafik - korsar mötande trafiks sida av vägen).

B
I Belgien pågår såvitt jag läst sedan några år tillbaka ett arbete med att avveckla "priorité à droite" (som man kallar företrädesplikt mot fordon från höger på franska), med anledning av antalet kollisioner som direkt orsakas av fordonsförare som är för okunniga om trafikregeln att lämna företräde och fri väg åt fordon från höger - och (möjligtvis) indirekt av fordonsförare som tenderar att förlita sig på att de har "rätt att passera först" när de kommer från en korsande väg till höger; de som förlitar sig på sånt brukar vanligtvis inte titta åt vänster i korsningar där det är "priorité à droite".
I Sverige borde väl väjningsplikt mot fordon från höger också kunna avvecklas åtminstone vid trevägskorsningar.

På en väg jag passerar ofta finns en T-korsning. Tidigare var den rimligt utmärkt, dvs de som skulle rakt fram hade företräde, och de som kom på "stapeln" hade väjningsplikt. Ingen av vägarna är huvudled.

Men sedan förlade man en busslinje här, som går längs den vänstra delen av "T":et och ner i stapeln (och åt andra hållet). Då man inte ville sinka busstrafiken, skyltade man om så att de som kom från höger fick lämna företräde, liksom även de som kom från vänster och ville fortsätta "rakt fram".

Detta skedde för ett par år sedan, och det är fortfarande förvirring i den korsningen. Inte ovanligt att jag står med bilen och ska rakt fram från höger till vänster, eller vänster till höger, och väntar på att en bil kommandes nerifrån stapeln ska köra före. Men den står i sin tur och väntar på mig (trots att jag har en väjningsplikts-skylt).

"Old habits die hard"...

T och Y är väl inte det stora problemet, det finns åtskilliga korsningar som har 5 eller 6 vägar. Där är det inte lätt att skylta om nåt annat än högerregeln ska gälla.

Den här korsningen ligger i närheten av där jag växte upp och var en av de korsningar jag övningskörde i.
https://goo.gl/maps/A9wAUmSoKhqRpnA26

N Nerre skrev:
Den här korsningen ligger i närheten av där jag växte upp och var en av de korsningar jag övningskörde i.
Jag ser bara T-korsningar och fyrvägskorsningar på den bilden.

N Nerre skrev:
T och Y är väl inte det stora problemet, det finns åtskilliga korsningar som har 5 eller 6 vägar. Där är det inte lätt att skylta om nåt annat än högerregeln ska gälla.

[länk]
Kollar man runt lite så är det stockholmsförort med många sjötomter och många pooler. Största problemet med korsningen är nog inte antalet anslutande vägar utan snarare antalet flådiga suvvar som tycker sig "ha företräde" :P

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.