Alfredo Alfredo skrev:
Fast att du ansågs vållande när du bytte fil betyder inte nödvändigtvis att den andra gjorde rätt. Dock ansåg de tydligen att ditt fel var allvarligare.

För mig betyder inte det du beskriver att det skulle vara "lagligt att klämma sig förbi på vägren."
Nu kommer jag inte ihåg den aktuella ordalydelsen men dom (försäkringsbolaget) var tydliga med att motparten inte gjort fel.
Polis blev aldrig inblandad.

useless useless skrev:
Det är irrelevant i sammanhanget om det är ok eller inte att passera andra fordon på vägrenen - Du bytte körbana utan att säkerställa att det var fritt.
På samma sätt är det ditt fel om du viker ut i omkörningsfilen och blir påkörd bakifrån av nån som kör 100 på 80-väg. Möjligen kan det vara en förmildrande omständighet om bilen kommer bakifrån i väldigt hög hastighet så den inte går att upptäcka under normala omständigheter.
Ja uppenbarligen var det mitt fel men jag anser inte att det går att likställa med ditt exempel.

citat:
Körbana är den del av en väg där fordonstrafik är tillåten. Körbanan delas in i körfält. Enligt Förordning om vägtrafikdefinitioner (2001:651) är en körbana "En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren".
upload_2022-5-16_15-58-46.png
https://sv.m.wikipedia.org › wiki
Körbana - Wikipedia

tttomten tttomten skrev:
Nu kommer jag inte ihåg den aktuella ordalydelsen men dom (försäkringsbolaget) var tydliga med att motparten inte gjort fel.
Låter väldigt märkligt att det ska vara tillåtet att använda vägrenen som en egen fil och dessutom köra om på höger sida. Å andra sidan var ju din egen avsikt när du "bytte fil" till vägrenen att faktiskt använda vägrenen som en egen fil inför kommande högersväng.

Någon som kan detta bättre kanske kan reda ut det hela.

tttomten tttomten skrev:
Körbana är den del av en väg där fordonstrafik är tillåten. Körbanan delas in i körfält. Enligt Förordning om vägtrafikdefinitioner (2001:651) är en körbana "En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren".
Men.... En cykel är ju lagtekniskt ett fordon. Ännu ett infall av "riktiga fordon, dummer" gissar jag. :thinking:

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Fast att fordonstrafik på en väg är tillåten på körbanan betyder inte att den är förbjuden på vägrenen som inte är en del av körbanan.

Tvärtom medger lagen att "Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon." Med en vid syn på begreppet "underlätta framkomligheten för annan trafik" kanske man kan säga att det var det du avsåg att göra när du körde ut på vägrenen. Tyvärr gjorde den påkörande redan samma sak.

tttomten tttomten skrev:
Ja uppenbarligen var det mitt fel men jag anser inte att det går att likställa med ditt exempel.

citat:
[bild]
[länk] › wiki
Körbana - Wikipedia
Det jag menar är att det inte spelar någon roll huruvida den andra bilen fick köra fortare än övrig trafik eller på vägrenen över huvud taget. När du lämnar ditt körfält, oavsett om det är till höger eller vänster, har du ett strikt ansvar att se till att det kan göras på ett säkert sätt.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
hsd
tttomten tttomten skrev:
Måste pudla…transportstyrelsen listar ingen skylt som heter lämna företräde, det heter väjningplikt (med olika tillägg).
[länk]
[bild]
Det var tydligen en helt egen uppfunnen regel men med stöd av bla NTF :rofl:
Mao kan ni lämna nedan som eventuellt felaktigt, orkar inte grotta mer i lagen.
Lämna företräde, alla skall lämnas företräde.
Väjningsplikt, du får åka in på väg om det kan ske utan fara för annan (tex vid egen fil).
NTF är väl i konkurs

• Haha
tttomten
  • Laddar…
För att klargöra, jag svängde höger i korsningen och korsade bara vägren.

Luftbild över korsning med överlagda gula och blåa linjer som illustrerar ett trafikscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag var gul, motpart blå, hastighetsbegränsning på vägen var 50, trafik gick i 30.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låter väldigt märkligt att det ska vara tillåtet att använda vägrenen som en egen fil och dessutom köra om på höger sida. Å andra sidan var ju din egen avsikt när du "bytte fil" till vägrenen att faktiskt använda vägrenen som en egen fil inför kommande högersväng.

Någon som kan detta bättre kanske kan reda ut det hela.
Både han och jag blev förvånade när vi fick reda på vad som gällde. Båda två trodde han felat.
Jag använde inte vägrenen för att köra i, den korsade jag.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
och i indien verkar de sakna regler helt och hållet. Verkar gå ganska bra ändå..........Relativt sett...
Du menar antalet trafikdödade i förhållande till befolkningsmängd ? :thinking:

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Både han och jag blev förvånade när vi fick reda på vad som gällde. Båda två trodde han felat.
Jag använde inte vägrenen för att köra i, den korsade jag.
Vet du om "blå bil" också räknades som vållande av sitt försäkringsbolag? Det finns ju vissa möjligheter för försäkringsbolagen att hävda vållande i oklara situationer och på så vis slippa undan varsin självrisk. Är det lite plåtskador för 10 000 är ju en självrisk på 5000 betydande.

Det är tydligen inte ovanligt i cirkulationsplatser där pilarna visar en sak före men man har rätt att även ta sista avfarten från höger körfält. Lagen och polisen säger en sak, försäkringsbolagen vill gärna ha det till att båda är vållande.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vet du om "blå bil" också räknades som vållande av sitt försäkringsbolag? Det finns ju vissa möjligheter för försäkringsbolagen att hävda vållande i oklara situationer och på så vis slippa undan varsin självrisk. Är det lite plåtskador för 10 000 är ju en självrisk på 5000 betydande.

Det är tydligen inte ovanligt i cirkulationsplatser där pilarna visar en sak före men man har rätt att även ta sista avfarten från höger körfält. Lagen och polisen säger en sak, försäkringsbolagen vill gärna ha det till att båda är vållande.
Endast jag var vållande.

B
Cheesen Cheesen skrev:
Och vad gäller då i en Y korsning? Dessa är ju vanliga på landet i alla fall.
I en Y-korsning kommer ju fordonsförare att svänga oavsett körriktning i korsningen; man svänger ju antingen snett åt vänster eller åt höger, om man färdas "uppåt" genom Y-formen, eller snett åt vänster/höger alternativt skarpt åt vänster/höger om man färdas in i Y-korsningen från någon av de två "övre" grenarna av Y-formen.

Jag sa ju att jag tycker högerregeln skall avvecklas i trevägskorsningar; för att ersätta högerregeln vid trevägskorsningar med den separata T-korsningsregeln så behöver man faktiskt bara göra en lagändring av svängningsregeln så att den regeln innebär, utöver väjningsplikt mot mötande trafik vid vänstersväng, även väjningsplikt vid sväng i trevägskorsning mot generellt sett fordon som färdas rakt fram; om två fordon svänger åt vänster samtidigt i trevägskorsningen så skall fordonsförare iaktta väjningsplikt mot fordonet från höger.

B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vid huvudled gäller ju redan regeln.
I en T-korsning (men inte Y-korsning), där väg A som går rakt fram förgrenar sig till väg B på höger sida (i ena färdriktningen), borde man väl hellre räkna väg A som en "huvudled" än att låta högerregeln gälla, med tanke på att många fordonsförare verkar missa plikten att stanna/väja för att ge fordon från höger företräde innan de kör vidare - och det är väl oftast inte så lätt att se ordentligt om nåt fordon kommer från den korsande vägen till höger. Just därför anser jag att en väjningspliktsregel som högerregeln utgör potentiell trafiksäkerhetsrisk.

I Storbritannien som har vänstertrafik gäller faktiskt varken vänsterregel eller högerregel men däremot verkar det finnas en företrädesregel, att en fordonsförare som närmar sig en fyrvägskorsning (med varken trafiksignaler eller väjningspliktsmärken) skall lämna företräde och fri väg åt eventuella fordon som ankommit till korsningen före.
I en trevägskorsning gäller däremot ALLTID den särskilda T-korsningsregeln, att fordonsförare har väjningsplikt vid sväng i trevägskorsningen (mot generellt sett fordon på väg rakt fram); så i en vägkorsning där väg A som går rakt fram förgrenas till väg B på höger sida (i ena färdriktningen) har alltså fordonsförare på väg ut från väg B väjningsplikt mot all fordonstrafik som redan färdas på väg A - och om två fordon svänger åt höger samtidigt i trevägskorsningen så har fordonsförare väjningsplikt mot det svängande fordonet från vänster (precis som att en högersvängande fordonsförare som - i Storbritanniens vänstertrafik - korsar mötande trafiks sida av körbanan har väjningsplikt mot mötande trafik).

B Björn He Bergman skrev:
I en T-korsning (men inte Y-korsning), där väg A som går rakt fram förgrenar sig till väg B på höger sida (i ena färdriktningen), borde man väl hellre räkna väg A som en "huvudled" än att låta högerregeln gälla, med tanke på att många fordonsförare verkar missa plikten att stanna/väja för att ge fordon från höger företräde innan de kör vidare - och det är väl oftast inte så lätt att se ordentligt om nåt fordon kommer från den korsande vägen till höger. Just därför anser jag att en väjningspliktsregel som högerregeln utgör potentiell trafiksäkerhetsrisk.

I Storbritannien som har vänstertrafik gäller faktiskt varken vänsterregel eller högerregel men däremot verkar det finnas en företrädesregel, att en fordonsförare som närmar sig en fyrvägskorsning (med varken trafiksignaler eller väjningspliktsmärken) skall lämna företräde och fri väg åt eventuella fordon som ankommit till korsningen före.
I en trevägskorsning gäller däremot ALLTID den särskilda T-korsningsregeln, att fordonsförare har väjningsplikt vid sväng i trevägskorsningen (mot generellt sett fordon på väg rakt fram); så i en vägkorsning där väg A som går rakt fram förgrenas till väg B på höger sida (i ena färdriktningen) har alltså fordonsförare på väg ut från väg B väjningsplikt mot all fordonstrafik som redan färdas på väg A - och om två fordon svänger åt höger samtidigt i trevägskorsningen så har fordonsförare väjningsplikt mot det svängande fordonet från vänster (precis som att en högersvängande fordonsförare som - i Storbritanniens vänstertrafik - korsar mötande trafiks sida av körbanan har väjningsplikt mot mötande trafik).
Om huvudled har den på huvudled företräde. Om inte huvudled har den som kommer från höger företräde. Om inte skyltning säger annat.

Mer regler behövs väl inte?

• Gilla
Nyikåk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.