132 434 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Jag står inte ut med dom som direkt bländar av så fort de ser en liten ljusglimt 500m fram, och som sedan signalerar att man själv ska blända av. Eller dessa som vill jag ska blända av i en 90 graders kurva där jag svänger vänster. Ofta samma människor som sedan bländar på precis innan mötet för att visa någon form av missnöje. Idioter. Håll er hemma.S Stefan1972 skrev:Tyvärr är det ju så även i trafiken att sunt förnuft och ödmjukhet snart är ett minne blott. Det blir mer och mer så i samhället att störst går först och man bryr sig mest om sig själv än andra.
Trafikregler är ju en sak men bara en sån enkel sak som att blända av i tid....nejdå. Man ska vänta så man är 50m ifrån varann och man är halvt förblindad innan de bländar av. Allt för att de ska se så bra som möjligt själva. Ibland önskar man att man vore lite mer intresserad av lysen och sånt och hade 60k watt att knäppa på själv.....
Ja skulle man idag göra stora förändringar skulle konsekvensen troligtvis ska mycket större problem.
I tråden letas efter "problem" men jag uppfattar att i det stora hela fungerar det mycket bra.
I tråden letas efter "problem" men jag uppfattar att i det stora hela fungerar det mycket bra.
Du har rätt i att det skulle bli mycket problem om man gjorde några förändringar, däremot är det inte "mycket bra" som det är nu. Jag har inte tänkt på det så mycket tidigare (utöver de vanliga irritationsmomenten) men nu i samband med att jag själv övningskört och tagit A kort samt övningskör med dottern så är man lite mer uppmärksam på vad som händer och vad folk gör och det är fanimej bara ren tur att folk inte ligger döda och lemlästade i stora klasar längs vägarna. Svensson är verkligen skitdålig på att köra bil. Man kan inte enkla grundregler och man har NOLL risktänk.A AndersS skrev:
Har kört MC till och från under dryga 40 år, står nu en i garaget, men här i sydost fungerar det bra. Kör inte med den i storstad.MathiasS skrev:
Du har rätt i att det skulle bli mycket problem om man gjorde några förändringar, däremot är det inte "mycket bra" som det är nu. Jag har inte tänkt på det så mycket tidigare (utöver de vanliga irritationsmomenten) men nu i samband med att jag själv övningskört och tagit A kort samt övningskör med dottern så är man lite mer uppmärksam på vad som händer och vad folk gör och det är fanimej bara ren tur att folk inte ligger döda och lemlästade i stora klasar längs vägarna. Svensson är verkligen skitdålig på att köra bil. Man kan inte enkla grundregler och man har NOLL risktänk.
Alla utfarter på en huvudled har skyltar och vägmarkeringar - Antingen stopp eller lämna företräde. Saknas skyltar så är det nog en så liten väg att utfartsregeln gäller.Alfredo skrev:
Tänk på att utfartsregeln även gäller när du har kortat en gång-/cykelbana. Så ska du köra ut på en väg där du först korsar en cykelbana som går parallellt med vägen du ska ut på så ska du alltid lämna företräde.
Kan en namngiven "gata" som är flera km lång och som absolut inte är utfart från "något" ändå anses vara en utfart bara för att den är liten? Kanske det, jag vet inte. Hur som helst är det inte glasklart vad som gäller när man kör på denna "gata" och närmar sig en korsning med något som kanske, eller kanske inte, är huvudled.useless skrev: