132 379 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Det många missar är att osäkerheten vid tex eventuell högerregel gör att man saktar ner och tittar sig för, blir det en olycka så är oftast farten tillräckligt låg för att det inte ska bli allvarliga personskador.
När alla är helt säkra på att de har rätt ökar farten och olyckerna blir allvarligare.
I många fall minskar olyckorna när man tar bort skyltar.
Har dock ingen länk eller fakta för detta utan ur minnet från en studie i Holland som visades på TV för ganska många år sedan...
När alla är helt säkra på att de har rätt ökar farten och olyckerna blir allvarligare.
I många fall minskar olyckorna när man tar bort skyltar.
Har dock ingen länk eller fakta för detta utan ur minnet från en studie i Holland som visades på TV för ganska många år sedan...
Kan tillägga att jag hade önskat att samtliga med körkort i Sverige kallades in för en lektion i högerregeln. För det är absolut den regeln man kan lita minst på i trafiken. Men blev bara knäpp på att ”litar man på högerregeln så gör man lika fel som personen som faktiskt gör felet” resonemanget.
Helt otroligt hur ofta folk applicerar ”Störst går först” istället för högerregeln eller underförstått att här är företräde idéen. ”För alla vet det”.
Helt otroligt hur ofta folk applicerar ”Störst går först” istället för högerregeln eller underförstått att här är företräde idéen. ”För alla vet det”.
Och är man minst så borde självbevarelsedrift göra att man tänker på sitt eget bästa, cyklist kontra bil, personbil kontra långtradare osv.
Dumt att kunna avsluta livet med "snart dör jag, men hade rätt"
Sunt förnuft.
Dumt att kunna avsluta livet med "snart dör jag, men hade rätt"
Sunt förnuft.
Men då kommer vi tillbaka till att högerregeln i dessa sammanhang inte riktigt sammanfaller med sunt förnuft.A AndersS skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Tyvärr är det ju så även i trafiken att sunt förnuft och ödmjukhet snart är ett minne blott. Det blir mer och mer så i samhället att störst går först och man bryr sig mest om sig själv än andra.
Trafikregler är ju en sak men bara en sån enkel sak som att blända av i tid....nejdå. Man ska vänta så man är 50m ifrån varann och man är halvt förblindad innan de bländar av. Allt för att de ska se så bra som möjligt själva. Ibland önskar man att man vore lite mer intresserad av lysen och sånt och hade 60k watt att knäppa på själv.....
Trafikregler är ju en sak men bara en sån enkel sak som att blända av i tid....nejdå. Man ska vänta så man är 50m ifrån varann och man är halvt förblindad innan de bländar av. Allt för att de ska se så bra som möjligt själva. Ibland önskar man att man vore lite mer intresserad av lysen och sånt och hade 60k watt att knäppa på själv.....
Eller så bara återkallar man alla körkort utom mitt. Det blir antagligen bäst så. Senaste situationen som visar att det behövs:Niklasloow skrev:
Kan tillägga att jag hade önskat att samtliga med körkort i Sverige kallades in för en lektion i högerregeln. För det är absolut den regeln man kan lita minst på i trafiken. Men blev bara knäpp på att ”litar man på högerregeln så gör man lika fel som personen som faktiskt gör felet” resonemanget.
Jag åker MC på en lokal men trafikerad 50-väg. I en fyrvägskorsning har bilar stannat för att svänga vänster från alla håll. Jag ska passera rakt genom korsningen. Mitt framför näsan på mig gör en mötande bil en vänstersväng och jag hade blivit överkörd om jag inte själv stannat (vilket jag givetvis hade beredskap för, folk kör som idioter).
När jag sedan uppmärksammade föraren på det olämpliga att inte följa högerregeln (eller svängningsregeln som det ska kallas nuförtiden eftersom folk är för korkade för att förstå att det är högerregeln som reglerar detta) så var motiveringen till att det var ok att hon höll på att köra över mig följande: "Du kunde ju ha stannat också".
Det är ju så dumt att klockorna stannar men visar ju lite på hur illa det är med trafikförståndet idag.
Och det är inte den enda regeln man borde fräscha upp i huvudet på folk. När jag nyligen satt på handledarkurs för att får övningsköra med dottern, så var det MÅNGA föräldrar som inte visste att de alltid måste blinka ut ur en cirkulationsplats, även om de bara skulle "rakt fram" i cirkulationen...Niklasloow skrev: