132 434 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
I Storbritannien finns ingen högerregel (eller vänsterregel för den delen). Man visar med vägmarkeringen vilken väg har företräde (man drar kantlinjen på huvudleden över korsningen och/eller man sätter skylt).Nyfniken skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Höger...r har varken höger,räkna med att få företräde.
I Holland finns det en standard regel att trafik på grusvägar ska lämna företräde för trafik på asfaltvägar och det kan finnas fler enkla sätt att göra tydligt hur man ska göra.
Och alla vet väl några konstiga exempel på korsningar där högerregeln gäller, trots att alla uppfattar ena vägen som huvudled. Där skulle det absolut behövas skyltning.
Högerregel gäller här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
och i indien verkar de sakna regler helt och hållet. Verkar gå ganska bra ändå..........Relativt sett...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Va? En bilist från höger ska ha en skylt som visar för denne att de ska lämna företräde om de ska göra det. De ska inte se baksidan av någon skylt.T Turbo_Tail skrev:
Finns en skylt att bilen från höger ska lämna företräde så ska den göra det och högerregeln gäller inte, annars gäller högerregeln och det är bilen från vänster som ska lämna företräde
På tal om tydlighet, vad ses om denna?
Flera korsningar kort efter varandra på samma gata.
- första är oskyltad, så högerregel gäller
- andra är oskyltad på ena gatan, men skyltad med stoppskylt och stopplinje på korsande gata
- den tredje är oskyltad igen så högerregel gäller.
Jag tycker det är bättre att börja skylta i princip alla korsningar så att det framgår vem har väjningsplikt, och alla korsningar där skyltningen saknas ska vara 4-vägsväjning
Första korsningen: Oskyltat, högerregeln
Andra korsningen: Stopplikt för korsande gatan, oskyltat på "huvudleden"
tredje korsningen: Oskyltat, högerregeln
Flera korsningar kort efter varandra på samma gata.
- första är oskyltad, så högerregel gäller
- andra är oskyltad på ena gatan, men skyltad med stoppskylt och stopplinje på korsande gata
- den tredje är oskyltad igen så högerregel gäller.
Jag tycker det är bättre att börja skylta i princip alla korsningar så att det framgår vem har väjningsplikt, och alla korsningar där skyltningen saknas ska vara 4-vägsväjning
Logga in
Skapa konto
Första korsningen: Oskyltat, högerregeln
Logga in
Skapa konto
Andra korsningen: Stopplikt för korsande gatan, oskyltat på "huvudleden"
Logga in
Skapa konto
tredje korsningen: Oskyltat, högerregeln
Logga in
Skapa konto
Det är ju finessen att man bara skriver om väjningsplikt i trafiklagen och inte om att ha företräde. Dvs du har inte rätt att kräva rätt på företräde trots att korsande trafik har väjningsplikt.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
olika begrepp bara. Tänkte att nån säkert kommer att säga att det dör massor med folk i trafiken där och det gör det ju men baserat på folkmängd så kanske det inte är så farligt...........Mikael_L skrev:
Poängen är väl mest den att det är inte bra med för mycket regler heller. Det gör ju att den som ska följa dem inte tänker själva utan bara hänvisar till skyltar och regler och att samhället ska styra upp allt. Det sunda förnuftet är oftast som bortblåst.
Om jag får svara så nej, inte alls.Niklasloow skrev:
Inte stannar men har hög beredskap för att någon dåre kan köra ut rakt framför mig. Speciellt när jag kör hoj för då finns definitivt bara mottrafikanter och inga medtrafikanter...Niklasloow skrev:
Och med snötäckt väg som vi har mera av än i Englandharry73 skrev:
I Storbritannien finns ingen högerregel (eller vänsterregel för den delen). Man visar med vägmarkeringen vilken väg har företräde (man drar kantlinjen på huvudleden över korsningen och/eller man sätter skylt).
[länk] länder har varken höger,räkna med att få företräde.
I Holland finns det en standard regel att trafik på grusvägar ska lämna företräde för trafik på asfaltvägar och det kan finnas fler enkla sätt att göra tydligt hur man ska göra.
Och alla vet väl några konstiga exempel på korsningar där högerregeln gäller, trots att alla uppfattar ena vägen som huvudled. Där skulle det absolut behövas skyltning.
Högerregel gäller här:
[bild]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Tänk på blodtrycket lille vän. Nu handlar tråden faktiskt om högerregeln, och jag skrev högerregeln i mitt inlägg, vilken betyder att det är högerregeln jag pratar om, ingenting annat, och jag skrev ingenting om att stanna. Men det finns många fler situationer där man behöver vara lite extra vaksam, däribland bilar som närmar sig en stoppskylt på en sidoväg eller ett rödlyse...dessa går också att missa.Niklasloow skrev: