132 420 läst ·
1 320 svar
132k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
"Det finns ingen anledning"?!Nyfniken skrev:
Anledningen finns definitivt där - väjningsplikten i oskyltade korsningar missas frekvent! Speciellt av äldre män, som tror att de som "kör rakt" alltid har förkörsrätt.
Frågan är om det då är fel på regeln eller den äldre mannen?
Det är väl bättre att folk lär sig följa reglerna än att man tar bort alla regler bara för att inte 100% av befolkningen följer dom? Vilka andra lagar ska vi avskaffa för att folk bryter mot dom?
Det är väl bättre att folk lär sig följa reglerna än att man tar bort alla regler bara för att inte 100% av befolkningen följer dom? Vilka andra lagar ska vi avskaffa för att folk bryter mot dom?
Om något inte fungerar som det är tänkt så brukar man åtgärda det?useless skrev:
Den äldre mannen gör givetvis fel som bryter mot en befintlig regel. Då väldigt många gör samma fel i T-korsningar med "implicit" huvudled kanske det ändå är värt att fundera kring om befintligt regelverk är det bästa tänkbara.useless skrev:
Det är ingen som ens varit nära att föreslå att "alla regler" ska tas bort.useless skrev:
Straff för att gå mot rött är väl ett exempel på något som redan avskaffats. Och är det generellt så att huvuddelen av befolkningen bryter mot en viss lag betyder det rimligen att huvuddelen av befolkningen anser att den ska tas bort, och då ska den väl det?useless skrev:
Finns redan för mycket skyltar i trafiken. Vilka som sedan inte respekterar högerregeln är en annan fråga, hos oss i kvarteret är det oftast yngre mammor, ibland även pappor, på väg till dagis/skola här för att lämna och hämta med mobilen mot örat, och dessutom med skyltad 30-sträcka....... Absolut ingen fördom bara ett konstaterande då vi bor i hörnet av korsningen.
Inte en äldre man så långt ökad kan se, om jag inte tittar i backspegeln när jag står i korsningen
Inte en äldre man så långt ökad kan se, om jag inte tittar i backspegeln när jag står i korsningen
Finns en utmärkt skylt för detta:useless skrev:
https://korkortonline.se/teori/vagmarken/varningsmarken/a28/
Finessen med korsningar med högerregel är att alla alltid har väjningsplikt för någon och därmed måste alla anpassa hastigheten. Sätter du upp väjningsplikt på den ena av vägarna blir det fritt fram att hålla farten uppe på den andra och konsekvenserna av en missad väjningsplikt blir mycket större.
Högerregel är ju som nämnts inte att förare från höger har företräde utan att man ÅTMINSTONE har väjningsplikt mot fordon från höger.
Nä, jag tycker den fyller sitt syfte utmärkt. Möjligen borde man göra om fler korsningar till huvudled/väjningsplikt där det är rimligt och önskvärt.
Hemma på våran gata (i byn) så är det också så. Fast tvärt om. En större gata som leder in från stora vägen till två kvarter. När vi kör ut på morgonen från vårt kvarter passerar vi vägen som går till det andra kvarteret. Denna väg kommer från höger. 80% av bilarna där kör fram till "min" väg och stannar för att släppa förbi oss! De som kör som de skall är ofta yngre män och enstaka kvinnor som är vakna och tittar åt mitt håll. Resten kör fram, stannar och tittar på allt annat än trafiken...A AndersS skrev:Finns redan för mycket skyltar i trafiken. Vilka som sedan inte respekterar högerregeln är en annan fråga, hos oss i kvarteret är det oftast yngre mammor, ibland även pappor, på väg till dagis/skola här för att lämna och hämta med mobilen mot örat, och dessutom med skyltad 30-sträcka....... Absolut ingen fördom bara ett konstaterande då vi bor i hörnet av korsningen.
Inte en äldre man så långt ökad kan se, om jag inte tittar i backspegeln när jag står i korsningen![]()
Ska tilläggas att vår väg svänger 90 grader ungefär 30m innan denna T-korsning så vi har ingen hög fart när vi kommer!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Man är två i trafiken. Den som blint litar på högerregeln gör ett lika stort fel som den som missar den IMHO.