V Ville_Vessla skrev:
Hur borde den vara skyltad då?
Jag får pudla. Jag missade helt enkelt den runda blå skylten.

harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det där är bara en varning för att det är vanligt att det kommer gående och cyklister. både gående och cyklister ska väja. Bilister ska bara se upp.

• Skärmdump av trafikskyltar med varning för stenskott, stenras och övergångsställe från en hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blinkar du vänster här också?
[bild]
Där hade jag absolut tagit en taxi.
För det vi pratar om är väl vägen tillbaka till kontoret från ett viktigt "affärsmöte"?

Vet att skylten heter så, men som du ser är det inte skyltat övergångsställe (om inte bilden är dåligt klippt). De har alltså helt enkelt valt fel skylt, det borde vara A14 istället.

Anna_H Anna_H skrev:
Vet att skylten heter så, men som du ser är det inte skyltat övergångsställe (om inte bilden är dåligt klippt). De har alltså helt enkelt valt fel skylt, det borde vara A14 istället.
Det är dock målat ett övergångsställe, så det är flera samtidiga fel begångna.

engs
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Den var föredömligt tydlig, borde vara krav på alla ställen där cyklister har företräde så att det aldrig råder tveksamhet.
Samt motsvarande för cyklisterna, dvs en tydlig skylt som talar om när de inte har företräde, alltså skylt för cyklisterna i dessa fall.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Jag vill inte vara dryg, men läste du öht mitt inlägg?
harry73 harry73 skrev:
Bilden jag visade är felskyltad eftersom det står en varningsskylt för ett övergångsställe, som man kan placera längre bort som förvarning, men det saknas herr gårmanskylt. Det finns dock markering på vägen.

engs engs skrev:
Den var föredömligt tydlig, borde vara krav på alla ställen där cyklister har företräde så att det aldrig råder tveksamhet.
Samt motsvarande för cyklisterna, dvs en tydlig skylt som talar om när de inte har företräde, alltså skylt för cyklisterna i dessa fall.
Med tanke på att ingen någonsin har företräde så skulle det inte bli så många skyltar. ;)

Men jag vill än en gång påpeka att bilisterna vid en mycket stor del av de cykelpassager som finns också har väjningsplikt mot cyklisterna, åtminstone ibland (beroende på en mängd olika saker). Av den orsaken så är det enklast att alltid väja för cyklisterna, då gör man i alla fall inte fel.

Skall man vara lite mer detaljerad så är det i praktiken bara när när en cykelbana korsar en väg utan att det är en korsning i närheten (och utan att man skyltat för cykelöverfart) och utan att det är en upphöjning för cykelbanan som bilisten aldrig har väjningsplikt. Fast det är inte riktigt sant det heller förresten, om cyklisten är först in i situationen så skall ju bilisten ändå väja (och detta är en tolkningsfråga, om cyklisten med lätthet hinner bromsa för att släppa förbi bilen och om bilen skulle behöva bromsa för cyklisten så har cyklisten väjningsplikt i denna situationen, allt därutöver är en tolkning). Om det är en fartsänkande åtgärd (upphöjning) så får bilföraren ytterligare lite ansvar. Går cykelbanan längs med en väg utan att den är upphöjd över vägen så gäller högerregeln (bilen har väjningsplikt då den svänger). Finns det en upphöjning när cykelbanan följer vägen så för bilföraren större ansvar (i princip gäller utfartsregeln). Följer cykelbanan en huvudled så är även cykelbanan huvudled. Osv osv osv...

Det skall inte vara lätt att göra rätt! När jag kör bil så väjer jag helt enkelt alltid för cyklisterna då jag inte orkar tänka igenom om alla villkor för att inte väja är uppfyllda, dessutom så blir konsekvensen för cyklisten så stor (riskerar att bli åtminstone) så jag väjer av den anledningen också att väja för cyklister.

pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på att ingen någonsin har företräde så skulle det inte bli så många skyltar. ;)

Men jag vill än en gång påpeka att bilisterna vid en mycket stor del av de cykelpassager som finns också har väjningsplikt mot cyklisterna, åtminstone ibland (beroende på en mängd olika saker). Av den orsaken så är det enklast att alltid väja för cyklisterna, då gör man i alla fall inte fel.

Skall man vara lite mer detaljerad så är det i praktiken bara när när en cykelbana korsar en väg utan att det är en korsning i närheten (och utan att man skyltat för cykelöverfart) och utan att det är en upphöjning för cykelbanan som bilisten aldrig har väjningsplikt. Fast det är inte riktigt sant det heller förresten, om cyklisten är först in i situationen så skall ju bilisten ändå väja (och detta är en tolkningsfråga, om cyklisten med lätthet hinner bromsa för att släppa förbi bilen och om bilen skulle behöva bromsa för cyklisten så har cyklisten väjningsplikt i denna situationen, allt därutöver är en tolkning). Om det är en fartsänkande åtgärd (upphöjning) så får bilföraren ytterligare lite ansvar. Går cykelbanan längs med en väg utan att den är upphöjd över vägen så gäller högerregeln (bilen har väjningsplikt då den svänger). Finns det en upphöjning när cykelbanan följer vägen så för bilföraren större ansvar (i princip gäller utfartsregeln). Följer cykelbanan en huvudled så är även cykelbanan huvudled. Osv osv osv...

Det skall inte vara lätt att göra rätt! När jag kör bil så väjer jag helt enkelt alltid för cyklisterna då jag inte orkar tänka igenom om alla villkor för att inte väja är uppfyllda, dessutom så blir konsekvensen för cyklisten så stor (riskerar att bli åtminstone) så jag väjer av den anledningen också att väja för cyklister.
Snårigt. Vad gäller på detta ställe på Kungsbron i Stockholm, om man kommer på cykel i pilens riktning? Kan tillägga att det numera är ombyggt till en sån där röd asfaltsstripp istället för markering med fyrkanter. Ingen upphöjning.
Cykelbana på Kungsbron i Stockholm med vägmarkeringar, väjningspliktsskylt och pil för högersväng.
Skapa konto

harry73 harry73 skrev:
Jag vill inte vara dryg, men läste du öht mitt inlägg?
Ditt inlägg innehåller bara en bild på skyltarna, ingen text alls.
Skärmdump av en diskussionstråd som visar svenska trafikvarningsskyltar för stenskott, stenras och övergångsställe.
Skapa konto

jonmo jonmo skrev:
Snårigt. Vad gäller på detta ställe på Kungsbron i Stockholm, om man kommer på cykel i pilens riktning? Kan tillägga att det numera är ombyggt till en sån där röd asfaltsstripp istället för markering med fyrkanter. Ingen upphöjning.
[bild]
Och varför står vägmärket som varnar för vägarbete mitt i cykelbanan? Där behövs en varning för varningen :D

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
[bild]
Nu ser jag ju inte allt i bilden, men utifrån vad jag ser så har cykeln väjningsplikt mot trafikanter på vägen den korsar (denna är faktiskt absolut, inga upphöjningar eller annat som krånglar till det).

Gissningsvis så är det väjningsplikt för mötande bil i korsningen eftersom det är väjningsplikt för den bilen som tagit bilden. I så fall har bägge dessa riktningar väjningsplikt mot cyklisten som skall korsa vägen. Du skall se det som att bägge dessa försöker tränga sig in i cyklistens fil och då har de väjningsplikt mot cyklisten.

Bron över Klara sjö är enkelriktad, så det finns ingen mötande biltrafik. Och trafiken från Fleminggatan (höger i bild) har som synes företräde (japp, jag fortsätter använda det uttrycket) framför dem som kommer från Kungsgatan/Kungsbron.

Direkt oansvarigt att inte cyklisterna utgryckligen har väjningsplikt mot trafiken från Fleminggatan. Alternativt kunde man göra en rondell av hela brokomplexet, men så är det inte.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
B
Jag anser personligen att man bör överväga att avveckla trafikregler som väjningsplikt mot fordon från en korsande väg till höger, också känd som högerregeln, om nu en väjningspliktsregel som den är trafikfarlig. Jag har hört flera rykten om att högerregeln utgör en trafiksäkerhetsrisk med tanke på fordonsförare som relativt ofta missar plikten att stanna/väja för att ge fordon från en korsande väg till höger företräde och fri väg, som faktiskt är ett grovt nybörjarmisstag och tydligen relativt förekommande framförallt på en väg där fordonsförare verkar ha tendens att uppfatta (av misstag) att den vägen är en "huvudled" - och såna nybörjarfel utgör ju VERKLIGEN en trafiksäkerhetsrisk!

Åtminstone vid trevägskorsningar så borde väl högerregeln kunna avvecklas, och ersättas med en ny T-korsningsregel som gäller i vissa länder (men sannerligen inte i Sverige).
Det enda man behöver göra för att införa en ny T-korsningsregel är väl att utöka svängningsregeln, som betyder väjningsplikt mot mötande trafik vid vänstersväng, till att betyda även väjningsplikt mot korsande (och då generellt rakt fram gående) fordonstrafik vid sväng i en trevägskorsning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.