Mikael_L
Jag tycker iofs att det är bra att forumet utvecklas och arbetas med, och i detta ingår givetvis även layout.

Sen kan det ibland bli förändringar till det sämre (som även jag tyckte denna gång), men då är det bara att ändra igen framförallt om det verkar vara så stor enighet som nu.

Men jag säger bara: Keep up the good work... Det är bra och roligt att ni jobbar på. All heder till alla era ansträngningar.

Tackar, nu är forumet lättläst igen. Säger som föregående talare: Keep up the good work!

Ett tips för när man ändrar på utseendet är att använda sig av http://browsershots.org/ gratistjänst för att få screenshots från olika webbläsare.

Här är två exempel för siten och för forumet

De bjussar jag på! :-)

Perfekt, tack!

Browsershots och liknande tjänster är förvisso kul och det är ju bra om man av någon anledning vill se hur det funkar med någon riktigt udda webbläsare. Men det är alldeles för långsamt och för begränsat för att använda yrkesmässigt. Man kan ju bara få en ögonblicksbild av en sida, man kan till exempel aldrig se hur de uppför sig dynamiskt.

Det enda som fungerar är att bestämma sig för vilka browsers man anpassar sig för. Om man tar de tio vanligaste täcker man nog in 99,9% av alla användare. Dessa browsers får man ha installerade på sin testdator, så man alltid har tillgång till dem och kan prova dem.

Det gäller även att ha olika versioner av läsarna. IE5.0, 5.5, 6.0 och 7.0 kan ju rendera sidorna fullständigt olika.

Men hjälp av virtualisering kan man även ha flera olika operativsystem på testdatorn. Det är ju bra att kunna testa både med XP, Windows 98 och Linux.

andersmc,

för den som yrkesmässigt sitter och gör kodförändringar på bl a layout så räcker inte denna gratistjänst. Det har jag inte heller påstått.
Kunden däremot kan ta sig en titt med den. Har kunden exempelvis bestämt sig för att stödja ett visst antal i browers och detta är reglerat i avtal så lär kunden inte få screenshots av andra än de överenskomna från leverantören. Därutöver så kan kunden, för kanske så banalt som egen nöjes skull, ta sig en titt på hur siten ter sig på andra browsers.

Det riktigt trista är om kundens kund rapporterar fel, speciellt om det med ganska enkla medel kunnat undvikas.

Tack för browsershots-tipset!

Här kommer en förteckning över vilka webbläsare och operativsystem våra besökare använder.

1. Internet Explorer på Windows: 82%
2. Firefox på Windows: 12%
3. Safari på Macintosh: 2%
4. Firefox på Macintosh: 1%
5. Firefox på Linux: 0,70%
6. Opera på Windows: 0,62%
7. Netscape på Windows: 0,13%
8. Mozilla på Linux: 0,08%
9. Mozilla på Windows: 0,05%
10. Opera på Linux: 0,05%

Listan fortsätter och innehåller sammanlagt 47 kombinationer. Två webbläsare som jag själv känner mig skyldig till, men som ligger längre ner på listan, är Playstation 3 och SonyEricsson K810.

Uppgifterna är hämtade från Google Analytics, men innehåller inte vilken version av webbläsare (IE7 eller IE6) eller operativsystem som besökaren använder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.