J
Daniel Törnblom Daniel Törnblom skrev:
Din liknelse är fel! Att min grannes katt pissar på mina dynor, klöser hål i ett parasoll, över huvud taget befinner sig i min trädgård är ett övergrepp på mig och min familj. Kan inte liknas vid en trafikförseelse.
Självklart är det betydligt värre att någon kör 50 på 30 väg, det är nog för att ett barn ska dö istället för att skadas men överleva så det är rätt, ett trasigt parasoll eller ett dött barn? VIlket är värst?

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Du kommer att få hejdlöst många svar på den frågan, både väldigt bra o riktigt usla.
Kattdiskussioner är alltid tacksamma.:cool:

Om du har bra grannar så tycker jag att du börjar med att gå över och berätta vad som hänt. Tillsammans kommer ni nog fram till en lösning, det måste man ju tro o utgå från.
Det stora problemet är väl att hindra fortsatt vandalism.
Skräm katterna på något vis, men det kan vara svårt. Vi har testat något som heter ”Fy-spray” eller liknande med hyfsat bra framgång.
Vattenspruta o annat är oftast bara en tillfällig lösning som inte skrämmer dem i det långa loppet.
Om ni kan, o vill, försök att göra något fysiskt som tillser att katterna inte kan ta sig dit, hinder, flytta något etc.
Det kommer säkert upp många bra förslag.
Jag vet dock av egen erfarenhet att katter kan vara svårskrämda.

Fånga in katterna o lämna över dem till grannen varje gång de är där o du kan.
Blir jobbigt till slut, o grannen kanske surnar till slut.

Nu kommer ett lite mer okristligt förslag.
Om ni inte har en bra relation med grannen, inte tycker om katter o har förmågan;
Skjut dem. (Med det menar jag att ta dem av daga på lämpligast vis.)
Men det är nog absolut sista utvägen tänker jag. Då har man bäddat för en riktigt jobbig grannrelation om det kommer fram.

I övrigt önskar jag er lycka till o tänker att det blir många svar i tråden framöver.:cool::p
K knipo skrev:
Du kommer att få hejdlöst många svar på den frågan, både väldigt bra o riktigt usla.
Kattdiskussioner är alltid tacksamma.:cool:

Om du har bra grannar så tycker jag att du börjar med att gå över och berätta vad som hänt. Tillsammans kommer ni nog fram till en lösning, det måste man ju tro o utgå från.
Det stora problemet är väl att hindra fortsatt vandalism.
Skräm katterna på något vis, men det kan vara svårt. Vi har testat något som heter ”Fy-spray” eller liknande med hyfsat bra framgång.
Vattenspruta o annat är oftast bara en tillfällig lösning som inte skrämmer dem i det långa loppet.
Om ni kan, o vill, försök att göra något fysiskt som tillser att katterna inte kan ta sig dit, hinder, flytta något etc.
Det kommer säkert upp många bra förslag.
Jag vet dock av egen erfarenhet att katter kan vara svårskrämda.

Fånga in katterna o lämna över dem till grannen varje gång de är där o du kan.
Blir jobbigt till slut, o grannen kanske surnar till slut.

Nu kommer ett lite mer okristligt förslag.
Om ni inte har en bra relation med grannen, inte tycker om katter o har förmågan;
Skjut dem. (Med det menar jag att ta dem av daga på lämpligast vis.)
Men det är nog absolut sista utvägen tänker jag. Då har man bäddat för en riktigt jobbig grannrelation om det kommer fram.

I övrigt önskar jag er lycka till o tänker att det blir många svar i tråden framöver.:cool::p
Är det inte lite väl att skjuta grannarna? Jag menar det är väl fortfarande olagligt i Sverige?

• Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Oj, hårda ord i ett första inlägg! Är det ett övergrepp även när mössen gnager hål, igelkotten bajsar, rådjuret äter upp dina plantor?

Du får inte jaga dem heller (jo mössen får du ha ihjäl på ett humant sätt) utan du får sätta upp galler, försöka odla växter rådjuret inte gillar, staket som håller ute igelkottar.
De djuren du nämner har ingen ägare. Det har katterna.

• Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Självklart är det betydligt värre att någon kör 50 på 30 väg, det är nog för att ett barn ska dö istället för att skadas men överleva så det är rätt, ett trasigt parasoll eller ett dött barn? VIlket är värst?
Hon skrev 35 på 30-väg inte 50. Och vägen man kör på tillhör alla. Den bör såklart brukas med respekt för alla inblandade. Varför skall då inte kattägare respektera andras egendom? En bättre liknelse är att jag parkerar min bil på grannens garageuppfart för jag hittade ingen plats på min egen.

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Som jurist kan jag svara att katter har hävd rätt. Det innebär att inget ansvar för det du anför finns. Att skada katter? Där finns ett ansvar.

• Gilla
  • Älska
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Krångla inte till det utan snacka med grannarna förhoppningsvis så löser ni det men saknar ni samsyn så lös katt problemet på ett icke "PK" sätt.... det finns säkert ngn i bekantskapskretsen som kan lösa det hela

Redigerat:
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Oj, hårda ord i ett första inlägg! Är det ett övergrepp även när mössen gnager hål, igelkotten bajsar, rådjuret äter upp dina plantor?

Du får inte jaga dem heller (jo mössen får du ha ihjäl på ett humant sätt) utan du får sätta upp galler, försöka odla växter rådjuret inte gillar, staket som håller ute igelkottar.
Karlia Karlia skrev:

djuren du nämner har ingen ägare. Det har katterna.

• Gilla
Tobzter
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Det är förvisso svårt för grannarna att styra över katterna, annat än att de håller dem inne... så det är kanske inte ett alternativ. Personligen skulle jag byta tak, om det nu finns ett nytt, men också samtidigt meddela grannarna om problemet och att ni gemensamt redan nu kan komma på en lösning om något skulle hända i framtiden.
....Har själv katt...Katten har Svensk lag på sin sida...Det är du som måste sätta upp ett nät

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
P
Ja,visst är det praktiskt att vara kattägare...

• Gilla
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Jag har en sån där skrämma, till min dotters förskräckelse, hon hör ljudet fast den är för möss och insekter, katterna kommer gärna och hälsar på ändå.
Men det är kanske fel frekvens, kvittar för min dotter kommer att säga upp bekantskapen om jag köper ytterligare ett ljudmonster.
Skrämmorna sucks.. sägs att alla barn och några få vuxna hör dem (vet ej vid vilken ålder ”barn” slutar) .. men jag är en av de vuxna som hör dem.. o de kan driva en till vansinne!

Grannarna nyttjade mig dock för att kolla så de funkade.. (de själva hör ju inte)
.
(de kan dock vara effektiva mot djur.. vi har en musskrämma i ett annat hus och där funkar det bra utom för en familj som tydligen tål ljudet.. men det håller borta resten iaf)

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
P
Rent lagmässigt har man lite att hämta mot kattägaren i form av påtvingade skadestånd och juridiska möjligheter till att få rätt till skadestånd osv

Dock skulle jag stega över och fråga grannen hur vi löser problemet att deras katt förstört nåt som är mitt och hur vi gör för att det inte ska hända igen. Dom flesta djurägare vill lösa såna här problem på ett vettigt sätt för alla parter. Så får man se vad djurägaren säger och anser som lämplig lösning. och fortsatt agerande från min sida skulle bygga på vilken respons man får.

Kommer grannen dragande med att "det är en katt den gör som den vill" snacket så blir svaret bra då vet jag och då gör jag som jag vill också... Så visar det sig om djurägaren tar förnuftet till fånga eller vill ta reda på vad det betyder i praktiken..

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Lite bekymrad blir jag av att hon har tre ungar. Ny lag finns att utekatter ska vara kastrerade eller åtminstone förhindrade från att få ungar.

Den som matar en katt ses dessutom som dess ägare, vare sig hen kallar sig för fodervärd eller inte. Mataren är skyldig att kosta på veterinärsvård etc.
Lagen säjer att ute katter BÖR vara kastrerade.

• Gilla
Donzo och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Har samma problem, dock är skillnaden att det är min katt och min paviljong. Följer tråden med intresse. Katter gillar att ha höga ställen att spana från. Ett lätt åtkomligt tak är ju det ultimata.

Googla på

"KATTSTOPP Taggig matta som stoppar katten."

Om du monterar upp den på taket där katten hoppar ner på tyget så blir det otrevligt för dom.
Sen kan du väl vira det runt trästammen så de inte kommer upp i trädet. Testa med detta INNAN du byter taket till ett nytt så du ser om det fungerar. Det kanske behöver justeras lite hit och dit innan det blir perfekt.

• Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Som kattägare skulle jag absolut betala om katten skulle förstört något hos grannarna, och skulle absolut vilja veta att så var fallet (fast vår slöa gamling ligger mest och sover i en trädgårdsstol)!

Som djurägare anser jag att jag har ansvar för vad mitt djur gör, även om det kan hävdas att jag rent juridiskt inte har det.
Som ägare till katt som förorsakar skada på annans egendom då kan du bli polisanmäld och ersättningsskyldig, betala skadestånd enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.