101 596 läst ·
759 svar
102k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Man måste förstås tala om för mössens, igelkottarnas och rådjurens ägare att de ställer till med skador.Karlia skrev:
Oj, hårda ord i ett första inlägg! Är det ett övergrepp även när mössen gnager hål, igelkotten bajsar, rådjuret äter upp dina plantor?
Du får inte jaga dem heller (jo mössen får du ha ihjäl på ett humant sätt) utan du får sätta upp galler, försöka odla växter rådjuret inte gillar, staket som håller ute igelkottar.
Katter gillar inte vatten. Sätt upp en rörelsedetektor där katterna brukar komma från grannen till din tomt. Rörelsedetektorn låter du styra en magnetventil som släpper på vatten via tex en enkel gräsvattnare så att katterna blir blöta. Det är ofarligt för katterna och du slipper ha dem i din trädgård. Efter ett par ordentliga duschar har de lärt sig att det inte är bra att hälsa på dig.
Rörelösedetektor? Enklaste tänkbara, jula Clas Olsson, eller slakta en gammal detektorlampa. Magnetventil? Finns i alla tvätt och diskmaskiner, prata med alla vänner, förr eller senare så går någon sönder som du sedan kan plundra.
Rörelösedetektor? Enklaste tänkbara, jula Clas Olsson, eller slakta en gammal detektorlampa. Magnetventil? Finns i alla tvätt och diskmaskiner, prata med alla vänner, förr eller senare så går någon sönder som du sedan kan plundra.
Vi har djurrättslagar för att djuren ska kunna leva efter sin natur, inte för att skydda grannens ägor. Katter är inte gruppdjur på samma sätt som hundar. Alla katter mår inte bra av att vara inne.P pmd skrev:
Det är möjligt att vi i tätorter borde förbjuda katter, studsmattor och annat som stör grannarna. Vi människor är olika och blir störda av olika saker.
Med det sagt är jag för att följa lagarna - utekatter ska inte kunna föröka sig okontrollerat, kastrering är bra. Jag vill självklart hjälpa granne som har problem med mina katter, I TS fall skulle jag försöka se till att katten inte kunde ta sig upp på taket.
Även ersättning tycker jag att jag är skyldig till, ev skulle jag vilja ha bevis på att det verkligen är min katt som har ställt till det; vi har ca 15 katter i angränsande revir här.
Med så många katter i ett litet(?) områden kanske kattägarna kan starta en liten fond som kan ge ersättning för kattskador? Det måste ju vara omöjligt att binda en viss skada till en bestämd katt. Med en gemensam fond blir det inte så mycket pengar för den enskilde kattägaren, och kattägarna visar solidaritet med varandra.
Sedan 2 år tillbaka grannens katt härjar på min tomt, dödar fåglar och även ekorren försvann .J JohanLun skrev:
Döda fåglar hittar jag vid trappan. Kattens ägare har fått för vanan att varje kväll ropa efter katten samt ger sig friheten att tillträda min mark om katten inte lyssnar.
Ska jag sätta upp skylten att ”obehöriga få ej tillträde ” ?? Jag är trött på katt-vandalism!
Och oväntade besök!!
Jysk, ÖB och även Rusta har haft lösa tak. Dock vet jag inte om de har det i år.D Daniel 109 skrev:
H Harald Blåtumme skrev:Vår paviljong heter Äpplarö, köptes ca 2017. Något bättre kvalitet på det taket och höll sommaren ut 2019 med ett nödrop. Till säsongen 2020 tänkte vi köpa ett nytt tak till det på Ikea men produkten hade utgått. Fanns en liknande paviljong Ammerö i stål, man kunde köpa reservtak till detta så vi testade ett dylikt tak. Funkade hyfsat men klenare kvalitet, inga avrinningshål för regnvatten (vi satte dit öljetter i likhet med originaltaket som funkat ok).
Nu är även detta tak dåligt efter bara en säsong, skulle köpa nytt Ammerö-tak men produkten har utgått och ersatts av Himmelsö där det inte finns några extra tak att köpa...
Så Ikeas strategi verkar vara att snabbt fasa ur produkterna så att folk måste köpa helt nya paviljonger och dumpa de gamla på tippen. Att döma av konversationer på fb så är det en hel del som upptäckt samma sak och det har pågått väldigt många år utan åtgärd (mer än att fasa ut produkterna och ersätta med nya): [länk]
Fanns ett tips i den fb-tråden jag kanske ska följa upp, Plantagen säljer paviljonger och lösa tak till dessa. Tänker att antingen "Allround"-taket eller det till modellen "Göteborg" kan passa, då kan man kanske även få dit snygga väggar med litet knep och knåp: [länk]
Inte så dyrt men vet inte om det passar exakt eller om kvalitet är ok.
Vägrar dumpa en fullt fungerande stabil paviljong på återvinningen bara för att Ikea misslyckats med att ha reservdelar på lager.
Du har inte hört mycket du.Nissens skrev:
Det är ju bra, men i praktiken händer det aldrig. Har aldrig hört talas om att en kattägare ersatt något som katten fördärvat. Det brukar låta ”det kan inte vara min katt” och så kommer förklaringar om hur just deras katt aldrig går in hos någon annan, eller ligger hemmavid hela tiden... eller att ”det kan ju vara någon annans katt”...
Nej men en skarp rekommendation sedan juni 20 och gäller både hon och ha katter, antingen kastraktion eller p-piller.Det man kan göra är att anmäla till djurskyddet på länsstyrelsen att katterna är okastrerade.D Daniel 109 skrev:
Men det har ju inget med att de förstör taket att göra.
Jodå, det är precis det jag gjort. Tillräckligt. Har man inte vattentäta bevis för att en viss katt ställt till med något, så finns det ingen kattägare som ersätter någonting.Bockamålen skrev:
Just deras katt gör ju inte sånt, och ”hur vet du att det är just min katt”...
27796"]Men som kattägare får man också vara varse att det finns alla möjliga faror där ute...[/QUOTE]
Bilar, är den allra största faran. Som tvåa, kommer nog stolpskott, som skadar grannens familjemedlem utan att själva förstå principen: öga för öga, tand för tand.
Staffans
Bilar, är den allra största faran. Som tvåa, kommer nog stolpskott, som skadar grannens familjemedlem utan att själva förstå principen: öga för öga, tand för tand.
Staffans
Är du helt jävla dum i huvudet som ger sådana råd??? Till att börja kan ja säga att om någon granne hade skjutit min katt hade jag stuckit ut deras ögon. 8 år för synnerligen grov misshandel, ute efter 5år o 8 mån.. inga problem! O jag tror inte jag e den enda som känner så. Så inte så jävla smart att ge råd som är felaktigt enl lag till att börja med o kan leda till personen hamnar i svåra problem.K knipo skrev:Du kommer att få hejdlöst många svar på den frågan, både väldigt bra o riktigt usla.
Kattdiskussioner är alltid tacksamma.
Om du har bra grannar så tycker jag att du börjar med att gå över och berätta vad som hänt. Tillsammans kommer ni nog fram till en lösning, det måste man ju tro o utgå från.
Det stora problemet är väl att hindra fortsatt vandalism.
Skräm katterna på något vis, men det kan vara svårt. Vi har testat något som heter ”Fy-spray” eller liknande med hyfsat bra framgång.
Vattenspruta o annat är oftast bara en tillfällig lösning som inte skrämmer dem i det långa loppet.
Om ni kan, o vill, försök att göra något fysiskt som tillser att katterna inte kan ta sig dit, hinder, flytta något etc.
Det kommer säkert upp många bra förslag.
Jag vet dock av egen erfarenhet att katter kan vara svårskrämda.
Fånga in katterna o lämna över dem till grannen varje gång de är där o du kan.
Blir jobbigt till slut, o grannen kanske surnar till slut.
Nu kommer ett lite mer okristligt förslag.
Om ni inte har en bra relation med grannen, inte tycker om katter o har förmågan;
Skjut dem. (Med det menar jag att ta dem av daga på lämpligast vis.)
Men det är nog absolut sista utvägen tänker jag. Då har man bäddat för en riktigt jobbig grannrelation om det kommer fram.
I övrigt önskar jag er lycka till o tänker att det blir många svar i tråden framöver.![]()
Nr.1 Det är bara kommunens jägare som får avliva.
Nr.2 om du har jaktvapen o skjuter grannens katter så blir du av me licensen o hamnar i rätten för skadegörelse (vid omedelbar död) alt djurplågeri (om inte katten dog omedelbart) snabbare än du hinner ladda om.
Nr.3 är du helt jävla dum i huvudet?
Nu till RIKTIGA råd:
Som påpekas innan så har kattägare inte strikt ansvar. Därför är det tomtägare som måste se hindra att katterna tar sig in på ett humant sätt. Om man gör det på ett icke humant sätt så kan du hamna i rätten för djurplågeri.
Det finns dosor som ger ifrån sig en luft eller vattenstråle när katter kommer för nära. Du kan även sätta upp når så katterna inte kan ta sig upp dit. Eller så eftersom du endå ska byta tak så sätter du dit ett bättre som tåler katter. Vårt är av plast o tåler katterna utan problem.
Att sätta dit nån kamera är meningslöst eftersom grannen inte är ansvarig endå. Att börja käfta me grannen om de kan bara leda till dålig grannsamverkan. Att börja ta upp saker där lagen inte är på ens sida är bara korkat.
De räknas inte som vilda djur om någon matar dom. Det personen menade är att katter har enl rättspraxis ansetts ha en fri natur som inte ägare har något strikt ansvar för. Det är upp till husägaren som inte vill ha katter på sin tomt att humant hindra dom att komma in.Marike skrev:
Att ta dem ur daga finns inte på kartan. Hur de kommer upp på taket? Troligen från grannens plank till mitt garagetak och sedan upp på hustaket, eller via ett päronträd som ligger inom hopphåll. Sätta ett högt galler på garaget, tror det fodras bygglov för det och det skulle se för djävligt ut. Såga ner päronträdet, stort nej. Jag har sett katt klättra som en apa över ett 2 meters staket av galler.
Prata med grannen gör jag då o då, mycket sympatisk tills det blir på riktigt, meningslöst.
Klippa klorna? Han har minst 6 katter, gissar att fler är på g, gissar att de får sin mat där och inget mer. Säkert har de något krypin men tror de är mer utekatter än gosedjur, men vet inte.
De river ner mossa från pannorna så det är ok att det far runt där uppe nu när vi vet vad det är som låter om kvällarna, de håller ju även bort möss, det är positivt. Önskar bara att de kunde ta samma väg tillbaka.
Svaret att katter räknas som vilda djur och att fodervärden inte har något ansvar får väl anses som relevantast.
Sam att det åligger den drabbade att själv åtgärda problemet, men hur?
Plåt eller plasttak på paviljongen är ju en lösning när de rivit sönder tak 2.
Problemet är att lagtexten säger "bör vara", vilket är en väldigt luddig formulering. Det kanske står mer uttryckligt i lagförslaget vad som menas med bör men har inte läst det.Karlia skrev:
Man får ha upp till 9 katter utan tillstånd. Dock med den nya lagen kan de ju vara smart att pressa på så att grannen iaf fixar Kastrering på de som de har.K knipo skrev: