101 596 läst ·
759 svar
102k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Antar katterna inte skadas (permanent) utan det bara gör ont och de sen undviker gå på den. Känns väl som en bra grej, även om det verkar jobbigt att ha runt hela tomten. Tänker att vattenslang borde funka som första åtgärd?ebolasmurf skrev:
Våra grannar skaffade katter som släppte dem vind för våg ute. De började använda vår tomt som toalett. Noll förståelse från grannen. Förra sommaren hade vi byggställning på huset och de klättrade upp där och tog sig till balkongen. Där rev de sönder dynor. Grannen helt oförstående och hänvisade bara att det inte var hens ansvar.
Köpt piggar och satt upp runt hela tomten nu. Finns i diverse skadedjursshoppar på nätet. Som en matta man rullar ut med piggar på. Grannen blev snortokig. Dock så är det upp till dig som fastighetsägare att skydda dig mot katter och andra skadedjur.
Dem är godkända... i plast. Gör att katterna hellre tar en annan väg. jag har kört med vattenspruta (köpte en sådan med ryggtank som skjuter 10m.. för mig det var på rusta/öb,. för vattenkrigJ JohanLun skrev:
Kanske man borde skaffa en hund som får bo ute..
Jättebra med tips som gör att de som vill gå vidare och skada eller fånga in och släppa katten på helt annat ställe får fungerande alternativ. För att fånga och förflytta eller döda någons tamkatt är verkligen ett mycket dåligt agerande och i de flesta fall ett brott.
Njae, om taket hade hållit en säsong eller två till, så skulle det nya taket också vara användbart i ett par år till efter byte.M Masthugg skrev:
Vi har nog samma sorts paviljong som TS och köpte ett reservtak för att par år sen. I år blir det svårt att inte byta till det nya även om det gamla kan fungera en säsong till. Vi har för liten tvättmaskin för att tvätta ett paviljongtak.
Å andra sidan är katten "fredlös" när den tränger in på dina ägor. Och du har rätt att fånga in den och vidta åtgärder för att skydda din egendom. Inte avliva den men väl överlämna den till myndigheter för åtgärd. Gör det klart för din granne och föreslå att hen betalar för skadorna eller får ta konsekvenserna. Däremot har kattägare betydligt mindre juridisk skyldighet att ersätta skador, men myntet har ju två sidor. Om kattägare vägrar ta ansvar för sina katter är ju grannsämjan förstörd i alla fall......C chrille-gäddan skrev:Tyvärr för dig har inte kattägare strikt ansvar för katten (om det varit en hund hade du kunnat kräva mer). Detta eftersom kattens natur är att vara mer "fri".
[länk]
Så... du får se om grannen vill vara med att betala för den goda grannsämjan, alternativt ta det ur din egen ficka eller kolla om din drulleförsäkring kan ta kostnaden...
Självbyggare
· Skövde
· 32 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Har inte läst hela tråden, så kanske har någon föreslagit detta redan. Men det bästa torde vara att göra i ordning en väg upp på taket som katterna kan ta utan att göra sönder taket. Dvs, en enklare, bekvämare väg. De gör ändå som de vill.
Personligen hade jag nog agerat väl bemötande om du tagit upp frågan med mig som kattägare, då du inte framstår som den typen som tror sig stå över lagen i "kattfrågan".
Vår ena granne har vi uppmuntrat att spruta på våra katter med vattenslang en då de är allt för nyfikna på fiskdammen (ena katten har kommit hem med fjäll på tassarna innan vi var medvetna om det).
En annan längre ner på gatan har jag närpå hotat till livet efter att hen sparkat vår katt för att den vistades på deras tomt (inga benbrott, men mjukskador som ändå ledde till en fet veterinärsfaktura och sjukskrivning). Hen hälsar inte längre på mig.
Misstänker ni att de kommer från staketet upp på ert tak kanske ni kan komma överens om att klä överdelen med något i den här stilen?

Vår ena granne har vi uppmuntrat att spruta på våra katter med vattenslang en då de är allt för nyfikna på fiskdammen (ena katten har kommit hem med fjäll på tassarna innan vi var medvetna om det).
En annan längre ner på gatan har jag närpå hotat till livet efter att hen sparkat vår katt för att den vistades på deras tomt (inga benbrott, men mjukskador som ändå ledde till en fet veterinärsfaktura och sjukskrivning). Hen hälsar inte längre på mig.
Misstänker ni att de kommer från staketet upp på ert tak kanske ni kan komma överens om att klä överdelen med något i den här stilen?

En kapellmakare kan ju sy ett nytt tak som dessutom kommer hålla avsevärt mycket längre.H Harald Blåtumme skrev:Vår paviljong heter Äpplarö, köptes ca 2017. Något bättre kvalitet på det taket och höll sommaren ut 2019 med ett nödrop. Till säsongen 2020 tänkte vi köpa ett nytt tak till det på Ikea men produkten hade utgått. Fanns en liknande paviljong Ammerö i stål, man kunde köpa reservtak till detta så vi testade ett dylikt tak. Funkade hyfsat men klenare kvalitet, inga avrinningshål för regnvatten (vi satte dit öljetter i likhet med originaltaket som funkat ok).
Nu är även detta tak dåligt efter bara en säsong, skulle köpa nytt Ammerö-tak men produkten har utgått och ersatts av Himmelsö där det inte finns några extra tak att köpa...
Så Ikeas strategi verkar vara att snabbt fasa ur produkterna så att folk måste köpa helt nya paviljonger och dumpa de gamla på tippen. Att döma av konversationer på fb så är det en hel del som upptäckt samma sak och det har pågått väldigt många år utan åtgärd (mer än att fasa ut produkterna och ersätta med nya): [länk]
Fanns ett tips i den fb-tråden jag kanske ska följa upp, Plantagen säljer paviljonger och lösa tak till dessa. Tänker att antingen "Allround"-taket eller det till modellen "Göteborg" kan passa, då kan man kanske även få dit snygga väggar med litet knep och knåp: [länk]
Inte så dyrt men vet inte om det passar exakt eller om kvalitet är ok.
Vägrar dumpa en fullt fungerande stabil paviljong på återvinningen bara för att Ikea misslyckats med att ha reservdelar på lager.
Gå över och säg att taket tyvärr har gått sönder av att katterna hängt där. Sedan pausar du och låter grannen tänka och svara. Det är bättre än att drämma till med hela kakan på en gång ("ge mig pengar"). Alltså. "Börja uppifrån" och förvänta dig att grannen är ansvarstagande.Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Hej
Du får stå för det själv. Försäkringsbolagen hjälper dig inte pga att det är en katt. du får ta det med grannen.
Jag har varit med om liknande och grannen betalade utan problem.
QUOTE="Marike, post: 4217078, member: 151484"]Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
Visa bilaga 513307 Visa bilaga 513308 Visa bilaga 513309[/QUOTE]
Du får stå för det själv. Försäkringsbolagen hjälper dig inte pga att det är en katt. du får ta det med grannen.
Jag har varit med om liknande och grannen betalade utan problem.
QUOTE="Marike, post: 4217078, member: 151484"]Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Vad gör man?
Visa bilaga 513307 Visa bilaga 513308 Visa bilaga 513309[/QUOTE]
Att katter är fria djur får man nog räkna med. Ett husmorstips från min mor för att få katter att hålla sig borta från ett visst område på ett humant sätt, är potatisvatten. Nästa gång ni skalar potatis, lägg skalen i vatten en stund och fyll sedan en blomspruta med ”potatisvattnet”. När katterna kommer i närheten av området som ska ”skyddas”, sprutar man på katterna. Lösningen är helt ofarlig för katterna, men stärkelsen från potatisen sätter sig i pälsen vilket katterna tycker är obehagligt. Ganska snart slutar katterna att gå in i området.
Nä, konstigt nog så får man inte göra ett jävla dugg åt en katt som skiter, hårar ner, klöser sönder, förstör lack etc.N Nisken skrev:Å andra sidan är katten "fredlös" när den tränger in på dina ägor. Och du har rätt att fånga in den och vidta åtgärder för att skydda din egendom. Inte avliva den men väl överlämna den till myndigheter för åtgärd. Gör det klart för din granne och föreslå att hen betalar för skadorna eller får ta konsekvenserna. Däremot har kattägare betydligt mindre juridisk skyldighet att ersätta skador, men myntet har ju två sidor. Om kattägare vägrar ta ansvar för sina katter är ju grannsämjan förstörd i alla fall......
På nåt jävla vis har dessa lustmördande skitdjur fått höre status än människor i samhället för "det ligger i deras natur att springa fritt".
Därför får männikskor med allergi tåla att deras utemöbler är nerhårade, att barnens sandlåda är full med skit, att det luktar piss och skit under altanen, att de klättrar sönder klängväxter, att bilen är repig, att de tar sig in i ditt hus och välter fågelburen och tar underlaten etc.
Och om man nu inte vill leva så så är det man själv som måste lägga ut pengar på div staket, djurskrämmor etc. Så jävla baklänges!
Sedan grannarna skaffade katt så har kvittret av småfåglar på morgonen helt tystnat...
Kattägare som låter sina katter springa ute i villaområden är lika hänsynslösa som sina katter. Ungefär som rökare på en buss.
Men som kattägare får man också vara varse att det finns alla möjliga faror där ute...
Katter har förstört många grannsämjor...
Redigerat: