P
Marike Marike skrev:
Vad gör man?
Skaffa hund.
En skotsk hjorthund eller en irländsk varghund fungerar bra mot katter.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
För många år sedan, preskriberat för lääänge sedan, så var det en hankatt som kontinuerligt markerade sitt revir på min entrétrappa. Inte så trevligt när det luktar kattpiss...
Jag försökte skrämma bort katten på många sätt, vattenspruta, kasta saker efter den mm. men inget hade någon effekt mer än tillfällig.
En dag när jag var riktigt less så lockade jag på katten: Kisse-kisse-kisse... Fångade katten i en flyttlåda. Fram med trädgårdsslangen och blötte ner katten ordentligt samtidigt som jag ruskade om lådan så att hela världen rörde sig för kissemissen. Detta trivdes han inte alls med... Han uttryckte sitt missnöje med all önskvärd tydlighet.
Efter ett par minuter släppte jag katten och såg honom aldrig mer på min tomt.
Inget jag vill uppmana till, det kan säkert klassas som djurplågeri, men katten tog ingen värre skada än att bli ordentligt blöt i pälsen! (och fick ett obehagligt minne) Hursomhelst funkade det.
I vanliga fall tycker jag bra om katter, och dom brukar gilla mig. Tråkigt nog är jag är lätt allergisk.

• Gilla
Destrier och 7 till
  • Laddar…
Vi har stora problem med katter i vårt område, skaffade en övervakningskamera. Grannens katt hoppade upp på vårt lazy spa och rev sönder det, var rätt tydligt bevis med filmen och klösklorna. Pratade med kattägaren och han betalade självrisken.

• Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Löste vårat problem med att lägga hönsnät över taket där katterna gick. Satte stötström för får(8000v).
Efter 2 veckor så var katt problemet löst. Återuppta processen varje vår då taket sätts upp, då det kommer nya katter hela tiden. Kostar ca 600kr för apparat och nät.

• Gilla
  • Älska
Destrier och 6 till
  • Laddar…
J
N Nisken skrev:
Å andra sidan är katten "fredlös" när den tränger in på dina ägor. Och du har rätt att fånga in den och vidta åtgärder för att skydda din egendom. Inte avliva den men väl överlämna den till myndigheter för åtgärd. Gör det klart för din granne och föreslå att hen betalar för skadorna eller får ta konsekvenserna. Däremot har kattägare betydligt mindre juridisk skyldighet att ersätta skador, men myntet har ju två sidor. Om kattägare vägrar ta ansvar för sina katter är ju grannsämjan förstörd i alla fall......
Nix, du har fattat fel, det är inte alls OK.
https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/

B Baronen2 skrev:
Löste vårat problem med att lägga hönsnät över taket där katterna gick. Satte stötström för får(8000v).
Efter 2 veckor så var katt problemet löst. Återuppta processen varje vår då taket sätts upp, då det kommer nya katter hela tiden. Kostar ca 600kr för apparat och nät.
EDIT: Nu ser jag att det är katthataren Baronen och troligen snart hans alter ego baronen 2 som återigen ger sig in i tråden, denna gång får vi hoppas att herrarna Baron kan komma med fakta och inte bara uppdiktade egna påhitt om att de gått dyra kurser i att skjuta prick som enda utbildning efter avhoppad grundskola. Äntligen får vi redan på om Baronen och hans namne är ett nättroll. :D

Sådana fällor är straffbart att ha om du menar att katten dör eller skadas när han går där. Förhoppningsvis är det nån granne som uppmärksammar och anmäler detta!

Många bra tips som inte skadar katten men väl skrämmer den har kommit upp.

Dialog mellan grannar och ansvarstagande kattägare som har en eller två kastrerade katter som normalt är inne men får gå ut leder sällan till problem. Tipsen med högspänning och infångning kommer inte från vettiga människor om det rör sig om vanliga sällskapskatter i villaområden.

Vet att TS verkar vara en vettig, sansad djurvän men ni andra som läser tråden - lyssna inte på djurplågarnas och kattmördarnas tips!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Nix, du har fattat fel, det är inte alls OK.
[länk]

Vakna, det är 2021! 1953 var det mycket som var annorlunda.

EDIT: Nu ser jag att det är katthataren Baronen och troligen snart hans alter ego baronen 2 som återigen ger sig in i tråden, denna gång får vi hoppas att herrarna Baron kan komma med fakta och inte bara uppdiktade egna påhitt om att de gått dyra kurser i att skjuta prick som enda utbildning efter avhoppad grundskola. Äntligen får vi redan på om Baronen och hans namne är ett nättroll. :D

Sådana fällor är straffbart att ha om du menar att katten dör eller skadas när han går där. Förhoppningsvis är det nån granne som uppmärksammar och anmäler detta!

Många bra tips som inte skadar katten men väl skrämmer den har kommit upp.

Dialog mellan grannar och ansvarstagande kattägare som har en eller två kastrerade katter som normalt är inne men får gå ut leder sällan till problem. Tipsen med högspänning och infångning kommer inte från vettiga människor om det rör sig om vanliga sällskapskatter i villaområden.

Vet att TS verkar vara en vettig, sansad djurvän men ni andra som läser tråden - lyssna inte på djurplågarnas och kattmördarnas tips!
Det är inte spänningen som skadar, det är strömmen..

• Gilla
  • Älska
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Tycker du ska tala med grannen och sätta upp en kattskrämmare, måste väl finnas nån proffs modell så verkligen fungerar.

• Gilla
magsv
  • Laddar…
Vet inte om detta kan vara till nytta men tänkte ändå ge det som tips. Har själv två katter, en gamling som i regel håller sig på mattan ( gräsmattan ) och en ungkatt, båda kastrerade hanar. Den yngre herrn kom på att det är ju smidigt att klättra upp ovanpå fågelholken och sitta där tills en stackars fågel tittar ut. Efter att ha satt upp holkarna ett par gånger tröttnade jag, köpte hal, hård plast och la på holktaket. Sedan har han inte kunnat sitta där, han får inget fäste. Kanske kan man lägga några plattor med plast, så att katterna inte får ner klorna i materialet. Rivmärken som syns på bilderna beror oftast på att katterna halkar, och då sätter ut klorna.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
H
Marike Marike skrev:
Ja vi har lagt nät på marken utanför sovrumsfönstret för de hade rabatten som toalett, men det var andra katter det, här finns så mycket katter så jag har svårt att räkna dem, en anledning till att det är så koncentrerat här kan ju vara att grannen alltid haft många kattflickor.
Hönsnät ovanpå paviljongen, kopplat till ett stängselaggregat för hästhagar kanske gör taket mindre inbjudande för katterna?

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vem betalar för ett trasigt tak? IKEA skulle jag säga, om kvalitén är så undermålig (om det nu var IKEA, det kanske var nån annan som hade ett IKEA tak som höll bara ett år). Om det var 3 år gammalt och ändå höll på att rämna så hade nog en kråka som landat, gren som blåst ned, stark vindpust eller en granne som kastat en frisbee också rivit duken. Men, jag skulle ändå i samråd med kattgrannen försöka komma på ett sätt att hindra katten och att komma överens om ett sätt att skrämma den så den inte uppehåller sig hos er innan ni införskaffar nytt tak. En vettig granne kan nog bidra med några kronor, men om nu livslängden var överskriden så kan det nog inte vara så många kronor. Ett markistyg BORDE hålla för en katt även om den har klorna ute.

Detta att skjuta folks katter tycker jag är ett riktigt idiotiskt förslag. Vi har katt, vi har god kontakt med de flesta grannarna. Om de har ett problem med vår katt så ska de givetvis komma till oss och ta upp det och om vi inte kan lösa det så bör de väl isåfall föra en rättslig process med oss.

Och, ja, då har man nog bäddat för en riktigt usel grannrelation, där man aldrig kommer få nån hjälp av grannen och minsta avvikelse kommer anmälas till kommun / polis etc.

Det är ungefär som att säga att om en granne kör 35 på 30 väg så ska man slå sönder hans bil och skära hans däck. Och risken är nog stor att sånt kan hända efter att katten är skjuten. Jag skulle nog säga öga för öga om vi hade en kattmördare i kvarteret, inte att jag skulle ta till vapen men nog skulle jag göra allt för att utan att begå lagbrott göra livet så surt som möjligt för den granne som sköt en katt. Och en sådan relation vill man ju absolut inte ha. Så mycket dumt att föreslå det om man inte vill att grannrelationen ska eskalera till krig.

Som en parallelltråd med hund som skiter på gräsmattan. Inte skulle man lägga ut förgiftat kött eller skjuta hunden, hur illa det än var?

Jag har dock viss förståelse för uppgivenhet mot kattägare, vi har en person i kvarteret som har en okastrerad hankatt som slåss med alla andra katter i kvarteret. Denna katt är den som går runt och kissar på bilar och annat. Vi är flera kattägare som fått åka till veterinären med våra katter för att denna ägare vägrat att kastrera katten och han därmed slagits med våra katter - ingen av oss med kastrerade katter har haft problem med varandras katter - bara denna okastrerade. Har man en katt ska man lära den att gå på låda, kastrera den (iallafall hankatt) och se till att den får mat och vatten inne. Dvs en innekatt som får gå ut är OK. Likaså tycker jag det är ok att ha en eller två katter, kastrerade. Men att ha 3-4 stycken på en liten villatomt visar på dåligt omdöme. Att ha okastrerade vildkatter man matar men inte gör nåt mer med tycker jag inte är OK i ett villaområde. Men detta är ju något som man bör kunna ta upp om grannarna inte är helt utanför samhället.

Nu kan jag iofs tänka mig att i mindre hålor förekommer just dessa outsiders där den ena grannen sitter med geväret och den andre har 5 vildkatter. Troligen båda banjospelare. Och risken för att någon är en yxmördare finns nog också. Rådet om man själv inte trakterar banjon är att flytta till ett annat område. I storstadsområden finns förstås också knepiga typer, men iom prisnivån så kan inte de mest socialt frånvända outsiders köpa hus där, förutom en och annan psykopat med chefsbefattning eller nån som ärvt ett hus eller mycket pengar.
Din liknelse är fel! Att min grannes katt pissar på mina dynor, klöser hål i ett parasoll, över huvud taget befinner sig i min trädgård är ett övergrepp på mig och min familj. Kan inte liknas vid en trafikförseelse.

Tyvärr tillåter lagen att katter ska ha friheter som hundar inte har. Dock nämner lagen ”om inte betydande men uppstår” och ett sönderrivet tak har ju såklart passerat det. Om man då som kattägare rycker på axlarna....då är man inte lämplig att bo i en tätort.

• Gilla
  • Haha
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Oj, hårda ord i ett första inlägg! Är det ett övergrepp även när mössen gnager hål, igelkotten bajsar, rådjuret äter upp dina plantor?

Du får inte jaga dem heller (jo mössen får du ha ihjäl på ett humant sätt) utan du får sätta upp galler, försöka odla växter rådjuret inte gillar, staket som håller ute igelkottar.

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
K
Finns en enkel lösning skaffa en hund så blir det snabbt kattfritt

• Gilla
joje20 och 1 till
  • Laddar…
Som villaägare med ovälkomna katter har man ganska lite att sätta emot. Kattägarna riskerar ytterst sällan att tvingas till ansvar. Även om man kan bevisa att en viss katt har orsakat skada, krävs troligen ett uppsåt eller åtminstone oaktsamhet. Att släppa ut en katt, medveten om att den kommer besöka andra villatomter kommer förmodligen inte bedömas som oaktsamhet. Olägenheten måste vara avsevärd för dig för att kattägaren ska ens behöva bry sig. Vattensprut är väl det som funkar bäst, eller i alla fall minst dåligt. Har själv lyckats få grannkatten att åtminstone smyga iväg när vi visar oss ute. Bäst var dock när jag av misstag stängde i katten i garaget över natten. Han ställde till ett j-a röra, men jag fick ju städat i alla fall, även om färgen som åkte ut på golvet fortfarande syns.

J
H Håkan V skrev:
Hönsnät ovanpå paviljongen, kopplat till ett stängselaggregat för hästhagar kanske gör taket mindre inbjudande för katterna?
Nu är det så att dylika stängsel omgärdade med ett antal regler, bland annat är jag rätt säker de inte är tillåtna i ett villaområde. Att dessutom lägga ett nät platt på marken bör inte vara OK då man inte trillar av när man får stöten. Även ett barn som klättrar upp på taket och "fastnar" kan skadas eller dö beroende på resistans och hur många pulser man får i sig. Därav är det ett synnerligen dåligt tips - man kan hoppas ingen utomstående skadas. Trots det riktigt elaka hoppas jag inte ens den som sätter upp dylik fastnar och ligger där och rycker uppe på taket, det är inte värdigt ens en djurplågare.

Bättre då med en sån matta med pliggar, den borde ha effekten att katten inte går där och mest troligt skadar den inte katten och är heller inte farlig för någon annan.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte montera upp en vattenspridare på taket som startar med rörelsesensor? Lite teknik, men någon kanske kan hjälpa dig?

• Gilla
  • Älska
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.