Karlia Karlia skrev:
Det fungerar inte att sy själva tyget? Då går det ju att välja kvalitet på det. Sydde själv kapell till båt för några år sedan, det tyget har inte försämrats alls.
Jo jag har funderat på det men det känns som ett svårt projekt för mig, att få till alla dessa vinklar och gavlar och fastsättningsanordningar korrekt inklusive den där sluga hättan överst på taket som gör att paviljongen inte seglar iväg när det blåser litet... för att inte tala om maskin som klarar kapellväv/markistyg i en kvalitet som gör det lönt att lägga tid på. Men om man känner sig hyfsat säker på den här typen av sömnad så absolut.

I mitt fall tror jag att jag chansar på ett sånt där tak från Plantagen, ska åka och kolla på det och mäta, känna.

Nu kom vi en liten bit off-topic här från grundfrågan om att man inte bör ha katter uppe på taket som skyndar på förfallet, där har jag inga riktigt bra idéer mer än att på något vis blockera för katterna att ta sig dit. Antar man inte behöver gå så långt som att spänna upp taggtråd eller elstängselprylar för att åstadkomma detta.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
K
Påminner om en historia jag hörde. Denna man var ett riktigt orginal. Han gick till grannen och sa att deras katt hade pissat ner alla han dynor och även klöst sönder några så han sa att han skulle vilja ha lite ekonomisk ersättning för att rätta till detta. Och han såg dessutom deras katt i närheten så. Då kom det gamla vanliga att hur vet du att det var våran katt? Våran katt går aldrig in i andras trädgårdar nånsin. Så vi betalar inget. då sa denna man såhär okej men vad bra skönt att höra att er katt aldrig går in i andras trädgårdar då lär det ju inte vara er katt jag skjuter när detta händer nästa gång. Tro det eller ej han fick lite pengar för att ordna upp detta

• Gilla
  • Haha
shtob och 20 till
  • Laddar…
J
Vem betalar för ett trasigt tak? IKEA skulle jag säga, om kvalitén är så undermålig (om det nu var IKEA, det kanske var nån annan som hade ett IKEA tak som höll bara ett år). Om det var 3 år gammalt och ändå höll på att rämna så hade nog en kråka som landat, gren som blåst ned, stark vindpust eller en granne som kastat en frisbee också rivit duken. Men, jag skulle ändå i samråd med kattgrannen försöka komma på ett sätt att hindra katten och att komma överens om ett sätt att skrämma den så den inte uppehåller sig hos er innan ni införskaffar nytt tak. En vettig granne kan nog bidra med några kronor, men om nu livslängden var överskriden så kan det nog inte vara så många kronor. Ett markistyg BORDE hålla för en katt även om den har klorna ute.

K knipo skrev:
Nu kommer ett lite mer okristligt förslag.
Om ni inte har en bra relation med grannen, inte tycker om katter o har förmågan;
Skjut dem. (Med det menar jag att ta dem av daga på lämpligast vis.)
Men det är nog absolut sista utvägen tänker jag. Då har man bäddat för en riktigt jobbig grannrelation om det kommer fram.
Detta att skjuta folks katter tycker jag är ett riktigt idiotiskt förslag. Vi har katt, vi har god kontakt med de flesta grannarna. Om de har ett problem med vår katt så ska de givetvis komma till oss och ta upp det och om vi inte kan lösa det så bör de väl isåfall föra en rättslig process med oss.

Och, ja, då har man nog bäddat för en riktigt usel grannrelation, där man aldrig kommer få nån hjälp av grannen och minsta avvikelse kommer anmälas till kommun / polis etc.

Det är ungefär som att säga att om en granne kör 35 på 30 väg så ska man slå sönder hans bil och skära hans däck. Och risken är nog stor att sånt kan hända efter att katten är skjuten. Jag skulle nog säga öga för öga om vi hade en kattmördare i kvarteret, inte att jag skulle ta till vapen men nog skulle jag göra allt för att utan att begå lagbrott göra livet så surt som möjligt för den granne som sköt en katt. Och en sådan relation vill man ju absolut inte ha. Så mycket dumt att föreslå det om man inte vill att grannrelationen ska eskalera till krig.

Som en parallelltråd med hund som skiter på gräsmattan. Inte skulle man lägga ut förgiftat kött eller skjuta hunden, hur illa det än var?

Jag har dock viss förståelse för uppgivenhet mot kattägare, vi har en person i kvarteret som har en okastrerad hankatt som slåss med alla andra katter i kvarteret. Denna katt är den som går runt och kissar på bilar och annat. Vi är flera kattägare som fått åka till veterinären med våra katter för att denna ägare vägrat att kastrera katten och han därmed slagits med våra katter - ingen av oss med kastrerade katter har haft problem med varandras katter - bara denna okastrerade. Har man en katt ska man lära den att gå på låda, kastrera den (iallafall hankatt) och se till att den får mat och vatten inne. Dvs en innekatt som får gå ut är OK. Likaså tycker jag det är ok att ha en eller två katter, kastrerade. Men att ha 3-4 stycken på en liten villatomt visar på dåligt omdöme. Att ha okastrerade vildkatter man matar men inte gör nåt mer med tycker jag inte är OK i ett villaområde. Men detta är ju något som man bör kunna ta upp om grannarna inte är helt utanför samhället.

Nu kan jag iofs tänka mig att i mindre hålor förekommer just dessa outsiders där den ena grannen sitter med geväret och den andre har 5 vildkatter. Troligen båda banjospelare. Och risken för att någon är en yxmördare finns nog också. Rådet om man själv inte trakterar banjon är att flytta till ett annat område. I storstadsområden finns förstås också knepiga typer, men iom prisnivån så kan inte de mest socialt frånvända outsiders köpa hus där, förutom en och annan psykopat med chefsbefattning eller nån som ärvt ett hus eller mycket pengar.

• Gilla
  • Haha
shtob och 12 till
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Påminner om en historia jag hörde.
...
Som jag ser det får man gilla läget. I Sverige är det ok att tamkatter får gå fritt och att bevisa att den eller den katten är skyldig till skada x eller y lär i normalfallet vara mycket svårt, plus att kunna binda ägaren till ansvar för detta.

Hot om våld mot misstänkt katt är inget att rekommendera, det lär få tråkiga konsekvenser oavsett om hotet omsätts i verkligt handlande eller ej.

Lösningen är att agera som man som markägare/fastighetsägare gör mot andra inkräktande djur som man inte kan eller får avliva i fällor eller via skyddsjakt osv: förhindra åtkomst till egendom som kan ta skada via fysiska barriärer.

Det kan handla om fridlysta ekorrar, svårjagade vildsvin etc och åtgärderna tar sig olika form men handlar om samma strategi.

• Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Marike
H Harald Blåtumme skrev:
Vår paviljong heter Äpplarö, köptes ca 2017. Något bättre kvalitet på det taket och höll sommaren ut 2019 med ett nödrop. Till säsongen 2020 tänkte vi köpa ett nytt tak till det på Ikea men produkten hade utgått. Fanns en liknande paviljong Ammerö i stål, man kunde köpa reservtak till detta så vi testade ett dylikt tak. Funkade hyfsat men klenare kvalitet, inga avrinningshål för regnvatten (vi satte dit öljetter i likhet med originaltaket som funkat ok).

Nu är även detta tak dåligt efter bara en säsong, skulle köpa nytt Ammerö-tak men produkten har utgått och ersatts av Himmelsö där det inte finns några extra tak att köpa...

Så Ikeas strategi verkar vara att snabbt fasa ur produkterna så att folk måste köpa helt nya paviljonger och dumpa de gamla på tippen. Att döma av konversationer på fb så är det en hel del som upptäckt samma sak och det har pågått väldigt många år utan åtgärd (mer än att fasa ut produkterna och ersätta med nya): [länk]

Fanns ett tips i den fb-tråden jag kanske ska följa upp, Plantagen säljer paviljonger och lösa tak till dessa. Tänker att antingen "Allround"-taket eller det till modellen "Göteborg" kan passa, då kan man kanske även få dit snygga väggar med litet knep och knåp: [länk]

Inte så dyrt men vet inte om det passar exakt eller om kvalitet är ok.

Vägrar dumpa en fullt fungerande stabil paviljong på återvinningen bara för att Ikea misslyckats med att ha reservdelar på lager.
Det du länkade till liknar ju https://www.jemfix.se/tak-till-paviljong-3x3-m/2223/9048531/ , det var jag intresserad av. Lite bökigt att man måste köra till butik för att beställa, vi har ingen i närheten längre, och sedan ska man hämta också totalt ca 40 mil att köra, där åker mellanskilnaden. Största problemet är om vinkeln är någorlunda rätt ca 21 grader, annars räcker det inte till 3 x 3 meter. Och det ska vara vinkeln diagonalt, så det är svårt att mäta ut på bilder då dessa brukar vara tagna från en sida, perspektivet ställer till det.

K
H Harald Blåtumme skrev:
Som jag ser det får man gilla läget. I Sverige är det ok att tamkatter får gå fritt och att bevisa att den eller den katten är skyldig till skada x eller y lär i normalfallet vara mycket svårt, plus att kunna binda ägaren till ansvar för detta.

Hot om våld mot misstänkt katt är inget att rekommendera, det lär få tråkiga konsekvenser oavsett om hotet omsätts i verkligt handlande eller ej.

Lösningen är att agera som man som markägare/fastighetsägare gör mot andra inkräktande djur som man inte kan eller får avliva i fällor eller via skyddsjakt osv: förhindra åtkomst till egendom som kan ta skada via fysiska barriärer.

Det kan handla om fridlysta ekorrar, svårjagade vildsvin etc och åtgärderna tar sig olika form men handlar om samma strategi.
ingen katt dog och han fick sina pengar och dem höll bättre kolla på katten så gick ju. jag själv har inga problem med katter har inhägnad baksida där min hund brukar vara. När vi flyttade in fanns en katt som gjorde sina behov på vår baksida men en gång släppte jag ut hunden på baksidan och såg inte att katten var där så det blev en vild jakt som var nära att sluta illa för katten men den klarade sig och är aldrig mer hos oss inte ens i närheten av vårt hus.det är nu hundens revir. Så katten håller sig borta jag har absolut inte gjort något fel då baksidan är inhägnad så hunden var under kontroll .

• Gilla
Citrona och 5 till
  • Laddar…
Marike
J JohanLun skrev:
Vem betalar för ett trasigt tak? IKEA skulle jag säga, om kvalitén är så undermålig (om det nu var IKEA, det kanske var nån annan som hade ett IKEA tak som höll bara ett år). Om det var 3 år gammalt och ändå höll på att rämna så hade nog en kråka som landat, gren som blåst ned, stark vindpust eller en granne som kastat en frisbee också rivit duken. Men, jag skulle ändå i samråd med kattgrannen försöka komma på ett sätt att hindra katten och att komma överens om ett sätt att skrämma den så den inte uppehåller sig hos er innan ni införskaffar nytt tak. En vettig granne kan nog bidra med några kronor, men om nu livslängden var överskriden så kan det nog inte vara så många kronor. Ett markistyg BORDE hålla för en katt även om den har klorna ute.

Detta att skjuta folks katter tycker jag är ett riktigt idiotiskt förslag. Vi har katt, vi har god kontakt med de flesta grannarna. Om de har ett problem med vår katt så ska de givetvis komma till oss och ta upp det och om vi inte kan lösa det så bör de väl isåfall föra en rättslig process med oss.

Och, ja, då har man nog bäddat för en riktigt usel grannrelation, där man aldrig kommer få nån hjälp av grannen och minsta avvikelse kommer anmälas till kommun / polis etc.

Det är ungefär som att säga att om en granne kör 35 på 30 väg så ska man slå sönder hans bil och skära hans däck. Och risken är nog stor att sånt kan hända efter att katten är skjuten. Jag skulle nog säga öga för öga om vi hade en kattmördare i kvarteret, inte att jag skulle ta till vapen men nog skulle jag göra allt för att utan att begå lagbrott göra livet så surt som möjligt för den granne som sköt en katt. Och en sådan relation vill man ju absolut inte ha. Så mycket dumt att föreslå det om man inte vill att grannrelationen ska eskalera till krig.

Som en parallelltråd med hund som skiter på gräsmattan. Inte skulle man lägga ut förgiftat kött eller skjuta hunden, hur illa det än var?

Jag har dock viss förståelse för uppgivenhet mot kattägare, vi har en person i kvarteret som har en okastrerad hankatt som slåss med alla andra katter i kvarteret. Denna katt är den som går runt och kissar på bilar och annat. Vi är flera kattägare som fått åka till veterinären med våra katter för att denna ägare vägrat att kastrera katten och han därmed slagits med våra katter - ingen av oss med kastrerade katter har haft problem med varandras katter - bara denna okastrerade. Har man en katt ska man lära den att gå på låda, kastrera den (iallafall hankatt) och se till att den får mat och vatten inne. Dvs en innekatt som får gå ut är OK. Likaså tycker jag det är ok att ha en eller två katter, kastrerade. Men att ha 3-4 stycken på en liten villatomt visar på dåligt omdöme. Att ha okastrerade vildkatter man matar men inte gör nåt mer med tycker jag inte är OK i ett villaområde. Men detta är ju något som man bör kunna ta upp om grannarna inte är helt utanför samhället.

Nu kan jag iofs tänka mig att i mindre hålor förekommer just dessa outsiders där den ena grannen sitter med geväret och den andre har 5 vildkatter. Troligen båda banjospelare. Och risken för att någon är en yxmördare finns nog också. Rådet om man själv inte trakterar banjon är att flytta till ett annat område. I storstadsområden finns förstås också knepiga typer, men iom prisnivån så kan inte de mest socialt frånvända outsiders köpa hus där, förutom en och annan psykopat med chefsbefattning eller nån som ärvt ett hus eller mycket pengar.
Hm, du gillar att skriva mer än du tycker om att läsa.
Det handlar om att förebygga att det händer med det nya taket. Att få ersättning är upp till kattägarens välvilja, det är avhandlat.

• Gilla
Namnethär och 7 till
  • Laddar…
S
K Krille_90_ skrev:
ingen katt dog och han fick sina pengar och dem höll bättre kolla på katten så gick ju.
Intressant, hur höll dom bättre koll på katten? Det tipset vill nog många ha.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
K
S SonnyListon skrev:
Intressant, hur höll dom bättre koll på katten? Det tipset vill nog många ha.
Jag vet inte dem sprayade något vid tomtgränsen vad det var har jag ingen aning om

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Det du länkade till liknar ju [länk] , det var jag intresserad av. Lite bökigt att man måste köra till butik för att beställa, vi har ingen i närheten längre, och sedan ska man hämta också totalt ca 40 mil att köra, där åker mellanskilnaden. Största problemet är om vinkeln är någorlunda rätt ca 21 grader, annars räcker det inte till 3 x 3 meter. Och det ska vara vinkeln diagonalt, så det är svårt att mäta ut på bilder då dessa brukar vara tagna från en sida, perspektivet ställer till det.
Otroligt svårt att avgöra om det kan passa enligt bilder och knapphändiga specifikationer. Det var därför jag fastnade för den här från Plantagen som finns i stan. jag kan åka dit och mäta litet så det har chans att funka. De har till och med två ytterligare varianter på 3x3m-tak om de nu är monterade i butiken vi får se.

Några grader hit eller dit spelar nog inte så stor roll, tyget spänner till sig efter några regn och blir det "baljor" som det blev med Ammarö-taket mot vårt gamla Äpplarö-paviljong så kan man lösa det med avrinningshål om det inte redan finns.

S
K Krille_90_ skrev:
Jag vet inte dem sprayade något vid tomtgränsen vad det var har jag ingen aning om
Vet en hel del som försöker. Min bror köpte någon skrämma till grannen som skulle hålla brorsans katt borta från deras tomt, men det fungerade inte.

J
Marike Marike skrev:
Hm, du gillar att skriva mer än du tycker om att läsa.
Det handlar om att förebygga att det händer med det nya taket. Att få ersättning är upp till kattägarens välvilja, det är avhandlat.
Det är inte en reaktion på dig/ts utan rådet att skjuta katten. Någon med samma problem kan läsa tråden och tycka det är en bra idé . Och, ja, jag har inte läst allt i tråden men just detta Knipos inlägg var synnerligen dumt.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Marike Marike skrev:
Jag har en sån där skrämma, till min dotters förskräckelse, hon hör ljudet fast den är för möss och insekter, katterna kommer gärna och hälsar på ändå.
Men det är kanske fel frekvens, kvittar för min dotter kommer att säga upp bekantskapen om jag köper ytterligare ett ljudmonster.
Samma lika hos min kompis som har rådjursskrämma, barnen tycker att det är riktigt obehagligt.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Nissens
nikasp nikasp skrev:
Samma lika hos min kompis som har rådjursskrämma, barnen tycker att det är riktigt obehagligt.
De fungerar desutom inte...

Det finns inget förbud att ha okastrerade katter ute.
Förslagen att fånga och köra iväg katterna är riktigt dåliga.

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.