Karlia
Att sila mygg men svälja kameler är ett uttryck som fascinerat människan i årtusenden. Om du tycker att det är ok att gnälla på andras beteende samtidigt som man själv beter sig värre, då kan jag inte övertyga dig om något annat vilka argument jag än väljer.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
Karlia Karlia skrev:
Att sila mygg men svälja kameler är ett uttryck som fascinerat människan i årtusenden. Om du tycker att det är ok att gnälla på andras beteende samtidigt som man själv beter sig värre, då kan jag inte övertyga dig om något annat vilka argument jag än väljer.
Det tror jag inte är generellt sant, och i den här diskussionen är det inte heller så värst applicerbart.
Vem i den här diskussionen har betett sig värre än kattägarna som vägrar att sätta bjällror på sina katter?

J
P pmd skrev:
Varför är det viktigt? [att den man argumenterar med själv gör saker som är lika illa det han argumenterar för att förändra]

Jag har försökt få svar på det, inte bara från dig, ganska länge nu. Det verkar som att många ser det som självklart. Sånt som man ser som självklart är det bra att ifrågasätta ibland. Lite regelbundet underhåll av sina åsikter och värderingar kan göra gott.
Det är en relevant fråga. Man kan tänka sig att starta egna trådar "kycklingindustrin har plågosam uppfödning" eller "moderna byggnader leder till fågeldöd".

Om grundfrågan varit katter i sörmland dödar 100.000 gråsparvar. Och jag, boende i skåne, säger att alla i sörmland borde hålla sina katter inne. Men jag har en utekatt, i skåne. Men den anser jag inte vara något problem.

Och någon tar upp att katter i skåne även dödar 100.000 talgoxar. Är det fel att ta med detta i frågeställningen?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Vem i den här diskussionen har betett sig värre än kattägarna som vägrar att sätta bjällror på sina katter?
Jag tycker nog att propagera för att ställa ut glykol till katten eller skjuta en katt man vet är en tamkatt och sen inte säga nåt, eller rigga en 8000v elfälla, eller skjuta med luftgävär på katter klassar in som "något värre" än att inte sätta en bjällra på en katt som knappt lyckas fånga en fågel om året.

Men vad vet jag...

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag försöker köpa med "krav" "eko" eller tex kaffe med symboler av små grodor på, jag är dock inte säker på att alla symboler faktiskt garanterar att det tagits fram på bra sätt.
Nä, det är tämligen oöverskådligt. Fairtrade har t.ex. fått rätt mycket kritik av folk som forskar om jordbruk i U-länder, men det är väldigt svårt för en lekman att bedöma relevansen i kritken.
Jag köper ju kött (även om jag själv hellre skulle låtit bli) då jag är den i familjen som åker och handlar, även där väljer jag svenskt och så "bra" jag kan utefter de texter som står på paketen.
Jag väljer alltid svenskt, "ekologiskt" kött. "Ekologiskt" har ju främst blivit en stämpel för "giftfri" odling, men det handlar även om hur man behandlar djur. Det är det senare jag vill stödja.

"Ekologisk" odling är kanske inte det bästa valet när det gäller klimatet. Det går åt mer diesel i "ekologisk" odling, och utan konstgödsel hade många miljoner människor dött av svält.

(Jag sätter citationstecken runt "ekologisk" eftersom jag tycker att det är en så missvisande term. Allt som växer och lever är en del i ett ekosystem och ekologi är vetenskapen om ekosystem.)
Detta är ju utanför tråden, men ändå jäkligt bra att diskutera! Jag tar tacksamt emot tips både på hur vilda fåglar och uppfödda får ett så bra liv som möjligt!
Tråden kanske borde knoppas av, men det kan nog bara en administratör göra.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Karlia
Den som stödjer kycklingindustrin. Fåglar som fåglar. Om det är fruktansvärt att katter plågar 12.000 fåglar per år är det värre att 100.000 kycklingar plågas varje år. Eller så tycker man att vissa fåglars liv är värt mer än andras.

Du klarar inte av att se logiken, jag förstår inte hur man inte kan se det. Jag drar slutsatsen att vi tycker olika och inte kommer klara av förstå varandra.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag tycker nog att propagera för att ställa ut glykol till katten eller skjuta en katt man vet är en tamkatt och sen inte säga nåt, eller rigga en 8000v elfälla, eller skjuta med luftgävär på katter klassar in som "något värre" än att inte sätta en bjällra på en katt som knappt lyckas fånga en fågel om året.
Ja, det håller jag med om, men om det har förekommit i tråden så har jag missat det.

Mest har jag sett ordväxlingar om vem som gör mest för att rädda småfåglar från död och pina. Den som propagerar för bjällror på katter får tydligen inte göra det utan att själv göra något motsvarande (helt annat efter som den inte har katt) som räddar livet på småfåglar.

Jag tycker alltså att whataboutism (slå upp det i Wikipedia) är en dålig debattmetod som inte leder till något bra.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Tråden kanske borde knoppas av, men det kan nog bara en administratör göra.
Det värsta är att jag tror du och jag verkar ha liknande åsikter i en tråd som handlar om tex köpa så kloka matprodukter som möjligt.

Jag undrar om vi inte skulle ha ungefär samma åsikt i tråden "Är det OK att blanda köttförs och glykol och lägga ut på tomten?"

Men kanske har jag fått nåt om bakfoten?

P
J JohanLun skrev:
Det värsta är att jag tror du och jag verkar ha liknande åsikter i en tråd som handlar om tex köpa så kloka matprodukter som möjligt.

Jag undrar om vi inte skulle ha ungefär samma åsikt i tråden "Är det OK att blanda köttförs och glykol och lägga ut på tomten?"

Men kanske har jag fått nåt om bakfoten?
Det är inte det värsta. Det är det bästa ju!
:)

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Det är en relevant fråga. Man kan tänka sig att starta egna trådar "kycklingindustrin har plågosam uppfödning" eller "moderna byggnader leder till fågeldöd".

Om grundfrågan varit katter i sörmland dödar 100.000 gråsparvar. Och jag, boende i skåne, säger att alla i sörmland borde hålla sina katter inne. Men jag har en utekatt, i skåne. Men den anser jag inte vara något problem.

Och någon tar upp att katter i skåne även dödar 100.000 talgoxar. Är det fel att ta med detta i frågeställningen?
Det där var inte ett svar på varför det är viktigt att den som klagar mest har rent framför egen dörr i en annan fråga än den som avhandlas (även om det finns en koppling).

Får en massmördare inte påpeka att det är fel att mörda eftersom den inte har rent framför egen dörr?

P
Karlia Karlia skrev:
Den som stödjer kycklingindustrin. Fåglar som fåglar. Om det är fruktansvärt att katter plågar 12.000 fåglar per år är det värre att 100.000 kycklingar plågas varje år. Eller så tycker man att vissa fåglars liv är värt mer än andras.
Ska man strunta i att katter plågar 12000 fåglar på grund av att andra 100000 fåglar plågas av annat? Det verkar inte vara rationellt.

Karlia
Där tycker du och jag olika. Och vi verkar inte förstå varandra.

P
Det är ju enkel matte. 112000 plågade fåglar mot 100000 plågade fåglar.

J
P pmd skrev:
Ja, det håller jag med om, men om det har förekommit i tråden så har jag missat det.
Jodå, allt det har förekommit. Och kanske gjort att min bild av Nissens inte är bilden av en djurvän ut i fingerspetsarna.

Jag tycker alltså att whataboutism (slå upp det i Wikipedia) är en dålig debattmetod som inte leder till något bra.
Nja, nu orkar jag inte läsa hela texten och jag har inte konfronterats med det uttrycket tidigare, men jag håller med om att mycket i denna diskussion gått överstyr med ganska fula grepp. Om jag tolkar "Whataboutism" så säger Sovjet när USA anklagar dem för att bygga upp kärnvapen " men ni då, ni gör ju samma sak?" På nåt sätt tycker jag inte det är helt irrelevant. Det gör ingen sida bättre, men om båda gör fel är det väl relevant att båda skulle kunna göra rätt.

Mitt intryck är att Nissens huvudsyfte inte alls är att vara sjysst mot småfåglar utan att sprida sitt "katthat" med hjälp av dem. Fåglarna var ett sätt att skapa extra bränsle i debatten. Annars hade 20 miljoner fåglar nog betytt nåt, fast det inte var katterna som hade ihjäl dem. Men, näe, jag tror faktiskt Nissens skiter i fåglarna. Och bryr sig mest om sina nedpissade dynor som nån kattägare inte ville pröjsa för. Det märkliga är att då hata alla katter och alla kattägare. Att säga att alla är dumma och dåliga. (Ja, det har också såttt, INGEN kattägare tar ansvar och ersätter). Jag känner att han vill göra en höna av en fjäder av tex bjällran, den ska ALLA kattägare ha på sin katt. Vare sig de fångar fåglar eller ej.

Men jag är lite häpen att även du PMD är så mån om att jag ska sätta en bjällra på min katt, fast jag så tydligt beskriver att den troligen inte hjälper i mitt fall.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Karlia Karlia skrev:

Du klarar inte av att se logiken, jag förstår inte hur man inte kan se det. Jag drar slutsatsen att vi tycker olika och inte kommer klara av förstå varandra.
Nu är det ju 13 miljoner småfåglar i Sverige varje år det handlar om, och de plågas ihjäl av tamkatter.

Problemet är förutom det grymma plågeriet att kattägarna inte inser att de har moraliskt ansvar för vad deras djur ställer till med.

Har man som kattägare bidragit till så mycket djurplågeri så kan jag tycka att man är diskvalificerad att tycka så mycket om hur andra hanterar djur.

De är tex själva långt värre än ägarna av kycklingfabrikerna. Där gör de pinan kort jämfört med vad en katt gör med de små sparvarna...

Att man inte ens kan bemöda sig med att sätta en liten bjällra på katten för att åtminstone visa lite ansvarskänsla är beklämmande.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.