Bor i lägenhet med altan där föreningen motsätter sig all form av högre staket eller liknande så tanken slog mig att man kanske kan sätta häck i blomlådor som avskärmning ut mot allmänningen? Tänkte att jag kollar om någon har bra tips här innan jag börjar grotta ner mig i allt vad detta kan innebära. Eller någon som kanske har gjort det?

Det är ca 3,5-4m brett och säg ca 2m högt som behövs, och tanken är isåfall att bygga lådorna med mindre hjul under så jag kan rulla in dom under tak på vintern så dem håller sig i bra skick länge.

Nej, jag kan tyvärr inte plantera direkt i marken då marken dels är extremt stenig + altan har ett litet staket som ställer till det.

Är det uteslutet att plantera en riktig häck?

Det går ju förstås att plantera i flyttbara lådor, men ska det vara två meter höga plantor behövs det ganska stor jordvolym och då blir det fort tungt.
Små hjul och tung last blir mycket svårt att rulla om inte underlaget inte är perfekt.
Alternativet är kanske en säckakärra/pirra, som du kan rulla lådorna fram och tillbaka med.
Höga häckplantor i planteringslådor kommer också kräva ganska rejäl bevattning under sommaren.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
ja plantera helst direkt i marken om det går. Om inte är nog murgröna som klättrar upp på en armeringsmatta det bästa. Det kör många krogar med och det växer bra i blomlådor. Går kanske till och med att hyra såna från något uthyrningsföretag. Vad vet jag. Murgröna övervintrar också rätt bra. Kan i värsta fall behöva isoleras runt krukan. Ett plus är också att lösningen inte tar så många kvadratmeter i anspråk.

• Gilla
Heurlin och 1 till
  • Laddar…
F Frsto skrev:
...murgröna som klättrar ...
En utmärkt ide! Grön även på vintern. Lådorna bör vara minst 50 cm höga, jag är inte övertygad om att de måste vara isolerade men det är kanske inte helt fel. Är bredden 60-80 cm blir det rejält med växtjord. Är altanen sten eller trädäck? Man bör tänka på vad som håller. Varför hjul? Just murgröna bör utsättas för vädrets makter. Bevattning behövs. Kompletteras gärna med vårlökar och sommarblommor.

Köp färdiga krukade plantor som har kommit en bit på väg.

Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Det är träaltan men fäst i plintar så oavsett vikt bör det inte vara problem. Hjulen var mest för att kunna rulla dem under grannens balkong på vintern. Grannarna har en tendens att tycka att deras snö på balkongerna är det bara att kasta ner och strunta i vad som står under.

Ja, tyvärr är plantera uteslutet, det är 99% sten och spillmaterial och skulle krävas massor för att få det bra. Har försökt med gräsmatta ett gäng gånger innan jag gav upp och byggde trä istället.

Murgröna kan funka. Jag vill bara ha insynsskydd och var inne på köpa plast bara för att.

Hur funkar murgröna med mycket sol? Är ju sol merparten av tiden på den delen av sommaren. Går det att köpa vettiga storlekar på murgröna till vettiga priser eller blir detta ett 2-3 års projekt för att få till det hela?

Vildvin kanske kan vara ett alternativ, men kräver nog rätt stor jordvolym och mycket vatten.
Växer snabbt och är vacker på hösten.

H Heurlin skrev:
Hur funkar murgröna med mycket sol? Är ju sol merparten av tiden på den delen av sommaren. Går det att köpa vettiga storlekar på murgröna till vettiga priser eller blir detta ett 2-3 års projekt för att få till det hela?
Normalt brukar jag köpa småplantor eller dra upp själv men i ditt fall skulle jag satsa på 1-metersplantor, gärna lite kraftigare. Har du 50 cm höga planteringslådor får du redan en höjd. De tätar sig efterhand om du putsar och låter dem förgrena sig. Kolla i närmaste garden center. Köper man färdigt täta väl förgrenade plantor kostar det några tusenlappar löpmetern. Köper du ett mindre antal kruksde kan de gå på en hundralapp styck. De växer snabbt till sig, även i full sol men måste vattnas regelbundet (även när du är på sommarsemester!) och tom dagligen om det blir 30° varmt. Välj gärna de storbladiga!

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.