10 124 läst ·
51 svar
10k läst
51 svar
Vem åtgärdar efter OVK
Tror jag ursprungligen startade den här tråden för att jag inte kunde se en väg ut där jag inte skulle bli skadeståndsansvarig.
Tänkte uppdatera och berätta var jag hamnat och hoppas på lite kul kommentarer som kan ge ideer.
i stort slutade det med att jag lade mig platt och lät styrelsen gå sitt rejs.
För ett halvår sedan var status, OVK med anmodan om att återställa kök. Hittad pysläcka i föreningens stammar. Styrelsens påstående att köket inte ska flyttas. Och en del små saker som var mer personliga.
Kontaktade strelsens teknikförvaltning och bad dem ta fram lösning för att klara OVK och bad dem åtgärda läckan.
De konstaterar läckan och vi kommer överrens om att kolla om det finns fukt.
Två veckor senare kollar de fukt, vilket är negativt. Ingen fukt.
Ca en månad senare efter tjat dyker nu en konsult upp som ska titta på hur anslutningen av kök ska gå till och svaret blir: jag rekommenderar styrelsen att återansluta till reliningen och stå för kostnaden.
Då det nu gått tre månader så ringer jag telnikförvaltningen och frågar om när vattenläckan ska lagas.
Får då svar att det finns ingen läcka. Efter två timmars övertalande får jag dem att förstå att titta i sina loggar och mycket riktigt. De har blandat ihop fuktmätningen med läckan. Blir dock fundersam för i diskussionen får jag höra ”Styrelsen kommer att bli arg på dig om du påstår det finns en läcka”. Detta är ett mycket konstigt uttalande.
Det dyker återigen upp någon och konstaterar läckan, men samtidigt såger han att relining är fem tusen kronor dyrare än att bila upp golvet. Så styrelsen kommer inte att relina. Säger då att jag står för mellanskillnaden och hela kostnaden om styrelsen känner att de inte har råd (tio miljoner i kassan)
nästa sak som händer är OVK. Det går imte igenom eftersom vi inte haft kök i dex månader. Däremot får vi ett tydlig inspelat ”Ni får inte ha köket och vardagsrummet, den måste byggas på utsedd plats”.
Nu hör vi inget på ett tag och då jag begärt in en offert för reliningen från den person som å styrelsens räkning gjort rörinspektionem så tänker jag gå vidare med honom.
Trots löften om offert kommer inget och vid kontakt får vi hära, ”har inte inte tid och kommer aldrig att ha tid”, Denna ändring från,ska skicka en offert till kommer aldrig att ja tid lägger vi till en av många underligheter i den här frågan.
jag har nu ingen rörmokare som är vald av styrelsen eller kunnig i frågan och då vänder jag mig till styrelsen igen ungefär med orden.
Styrelsen har nu haft ett halvår på sig att laga vattenläckan i vårt kök och att besluta om OVK. Vi ser därför inga hinder att vi nu går vidare med det själva. Vill styrelsen ta fram en rörmokare eller kan vi gå vidare med vår egen.
Svaret blev (om man bortser från beskyllningar anklagelser och lägner) att styrelsen nu fattat beslut om att i just min lägenhet får köket ej flyttas.
Det åligger mig att laga vattenläckan och att återställa slitsen efter att teknikförvaltningen redan rivit den. (Min rörmokare gjorde titthål för kamera)
Så tillbaka till ruta ett. Har OVK som kräver köksflytt och en Styrelse som säger att jag inte får.
oavsett vad jag väljer att göra gör jag mig sårbar för framtida skadeståndskrav.
familjen har beslutat, oavsett vad de säger sig gör vi det och flyttar. Bara få ihop köket nu.
problemet är sälja lägenhet utan kök, sälja lägenhet med dolt fel, sälja lägenhet ärligt
Som bakgrund upptäckte jag att nuvarande ordförande var den som ursprungligen godkände köksflytten vid en tidigare runda som ordförande.
Vad gäller vattenläckan. När den upptäcktes var det en svart yta på rören. Nu droppar det helt enligt vad rörmokaren sa att ska hända och det är inte så lång tid kvar innan den flödar.
Då jag blev beordrad tidigare att ingen vattenläcka fanns var det mycket lockande att slå igen slitsen och låta andra ta ko sekvenserna senare. Det var inte heller lätt att få dem att ändra sig, det var först när jag bad om ett skriftligt intyg om att läckan imte fanns som det blev intressant att kolla om det fanns ett besök innan fuktmätningen.
nu har jag återigen ett mejl som säger åt mig att sluta slitsen för ingen vattenläcka finns.
Söker nu efter ett juridiskt slagträd som ger mig ett kök utan att jag riskerar bli skadeståndsansvarig de närmsta tio åren.
Tänkte uppdatera och berätta var jag hamnat och hoppas på lite kul kommentarer som kan ge ideer.
i stort slutade det med att jag lade mig platt och lät styrelsen gå sitt rejs.
För ett halvår sedan var status, OVK med anmodan om att återställa kök. Hittad pysläcka i föreningens stammar. Styrelsens påstående att köket inte ska flyttas. Och en del små saker som var mer personliga.
Kontaktade strelsens teknikförvaltning och bad dem ta fram lösning för att klara OVK och bad dem åtgärda läckan.
De konstaterar läckan och vi kommer överrens om att kolla om det finns fukt.
Två veckor senare kollar de fukt, vilket är negativt. Ingen fukt.
Ca en månad senare efter tjat dyker nu en konsult upp som ska titta på hur anslutningen av kök ska gå till och svaret blir: jag rekommenderar styrelsen att återansluta till reliningen och stå för kostnaden.
Då det nu gått tre månader så ringer jag telnikförvaltningen och frågar om när vattenläckan ska lagas.
Får då svar att det finns ingen läcka. Efter två timmars övertalande får jag dem att förstå att titta i sina loggar och mycket riktigt. De har blandat ihop fuktmätningen med läckan. Blir dock fundersam för i diskussionen får jag höra ”Styrelsen kommer att bli arg på dig om du påstår det finns en läcka”. Detta är ett mycket konstigt uttalande.
Det dyker återigen upp någon och konstaterar läckan, men samtidigt såger han att relining är fem tusen kronor dyrare än att bila upp golvet. Så styrelsen kommer inte att relina. Säger då att jag står för mellanskillnaden och hela kostnaden om styrelsen känner att de inte har råd (tio miljoner i kassan)
nästa sak som händer är OVK. Det går imte igenom eftersom vi inte haft kök i dex månader. Däremot får vi ett tydlig inspelat ”Ni får inte ha köket och vardagsrummet, den måste byggas på utsedd plats”.
Nu hör vi inget på ett tag och då jag begärt in en offert för reliningen från den person som å styrelsens räkning gjort rörinspektionem så tänker jag gå vidare med honom.
Trots löften om offert kommer inget och vid kontakt får vi hära, ”har inte inte tid och kommer aldrig att ha tid”, Denna ändring från,ska skicka en offert till kommer aldrig att ja tid lägger vi till en av många underligheter i den här frågan.
jag har nu ingen rörmokare som är vald av styrelsen eller kunnig i frågan och då vänder jag mig till styrelsen igen ungefär med orden.
Styrelsen har nu haft ett halvår på sig att laga vattenläckan i vårt kök och att besluta om OVK. Vi ser därför inga hinder att vi nu går vidare med det själva. Vill styrelsen ta fram en rörmokare eller kan vi gå vidare med vår egen.
Svaret blev (om man bortser från beskyllningar anklagelser och lägner) att styrelsen nu fattat beslut om att i just min lägenhet får köket ej flyttas.
Det åligger mig att laga vattenläckan och att återställa slitsen efter att teknikförvaltningen redan rivit den. (Min rörmokare gjorde titthål för kamera)
Så tillbaka till ruta ett. Har OVK som kräver köksflytt och en Styrelse som säger att jag inte får.
oavsett vad jag väljer att göra gör jag mig sårbar för framtida skadeståndskrav.
familjen har beslutat, oavsett vad de säger sig gör vi det och flyttar. Bara få ihop köket nu.
problemet är sälja lägenhet utan kök, sälja lägenhet med dolt fel, sälja lägenhet ärligt
Som bakgrund upptäckte jag att nuvarande ordförande var den som ursprungligen godkände köksflytten vid en tidigare runda som ordförande.
Vad gäller vattenläckan. När den upptäcktes var det en svart yta på rören. Nu droppar det helt enligt vad rörmokaren sa att ska hända och det är inte så lång tid kvar innan den flödar.
Då jag blev beordrad tidigare att ingen vattenläcka fanns var det mycket lockande att slå igen slitsen och låta andra ta ko sekvenserna senare. Det var inte heller lätt att få dem att ändra sig, det var först när jag bad om ett skriftligt intyg om att läckan imte fanns som det blev intressant att kolla om det fanns ett besök innan fuktmätningen.
nu har jag återigen ett mejl som säger åt mig att sluta slitsen för ingen vattenläcka finns.
Söker nu efter ett juridiskt slagträd som ger mig ett kök utan att jag riskerar bli skadeståndsansvarig de närmsta tio åren.
Det här är gammal men problemet kvarstår. Köket flyttades innan vi köpte lägenheten. Nuvarande ordförande var ordförande även då.K klimt skrev:
Jag har aldrig flyttat något. Vi har varit utan kök i över ett halvår nu.
om du orkar så läs min fortsättning.
Jag tror det här är en av de situationer där "En kan ha fel". Tror inte senaste styrelsebeslut är i enhetlighet med stadgar. Styrelsen lär inte kunna fatta diskriminerande beslut riktade mot en lägenhet eller en medlem.C cpalm skrev:
Sedan känner jag forfarande att de anteckningar jag hittat från styrelsemöte från 2018-08-24 där styrelsen ber mig flytta köket pekar på god tro i min fråga.
Att jag dessutom inte slagit igen slitsen och låtit vattenläckan bli en skada visar på både god tro ansvarstagande och att jag inte gått in i en vendetta.
Att styrelsen uttalar till hantverkare att de har en "Billigare" lösning men väljer att fatta ett diskriminerande beslut utan att meddela mig om beslutet pekar också på ond tro.
Nedslaget i OVK 2018 där styrelsen trots upprepade uppmaningar ombetts hjälpa till pekar, men där styrelsen inte löst problemet utan bara motarbetat processen pekar också på ond tro. Vi har nu ytterligare ett inspelat nedslag 2021. (har noterat att det som sägs till mig har en benägenhet att inte ha sagts när de haft en dialog med ordförande och har ständig inspelningsutrustning på mig när jag rör mig i föreningen)
Att styrelsen dessutom inte skyndsamt åtgärdat vattenläckan pekat på att de agerar vårdslöst med föreningens ekonomiska tillgångar. Ännu en vattenläcka och våra premier går upp ytterligare.
Under hela processen har jag aldrig blivit personlig (med undantag då jag chockad blir anklagad för att flytta kök trots att jag bara tagit ned inventarier för att kunna undersöka stammar enligt i god tro upplevd anmaning) .
Det som överraskat i processen är att när jag försökte utreda vem som ursprungligen godkände flytten upptäcker att det är samma ordförande men att några av dem jag pratar med inte vill uttala sig för ordförande lider av psykopati gjorde att familjen bestämt sig att flytta ifrån beståndet. Vårt val är nu, sälja med dolt fel, sälja utan godkänd plats för kök, sälja med öppen skada. I samtliga fall lär det kosta oss mellan 500' och 200'.
Av erfarenhet vet jag att det är svårt att vinna mot psykopater så om uttalandet stämmer är vi rökta i vilket fall.
bifogat bild på läckan som inte finns nästa post. den var en svart yta bara när vi började. Nu rinner det.
Vet inte ens om vi juridiskt kan åka på semester med en känd vattenläcka i lägenheten. Känner dock att om jag anmälde läckan i september och sedan dess ständigt motarbetats av styrelsen om att den finns lär mitt ansvar vara begränsat. (I senaste mejl beskriver ordförande hur han drivit arbetet med att undersöka läckan, det har dock bara drivits av mig i lätt uppförsbacke)
Tre veckor sedan. Läckan som inte finns.
Styrelsens åsikt per 2021-06-01
"Som styrelse satte vi oss, genom mig i kontakt med Teknikförvaltning för att utröna vilken status det var på det gamla stängda avloppet samt om det fanns påvisad fukt i den stam som du på eget bevåg rivit upp och funnit kondensfukt som behövde åtgärdas akut.
Att flytta köket från det läge där det fanns när lägenheten köptes har avslagits av styrelsen vilket också meddelats Teknikförvaltning. Återställandet av kök och nisher för vattenstammar ligger i sin helhet på er som lägenhetsinnehavare."
Styrelsen hade i uppgift att hitta en lösning till OVK. Nedslag 2018, 2021, och lösning finns inte.
Jag har heller aldrig bett styrelsen om pengar. Har istället erbjudit mig att själv stå för kostnaderna för att komma framåt, så per se, stör inte det diskriminerande beslutet. Det som stör är att ingen lösning finns.
Däremot stämmer inte uttalandet. Den enda som drivit frågan är jag. Men uttalandet visar fortfarande att ordförande refererar till den fuktmätning jag initierade och som var negativ, men skadan anmäldes innan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Som styrelse satte vi oss, genom mig i kontakt med Teknikförvaltning för att utröna vilken status det var på det gamla stängda avloppet samt om det fanns påvisad fukt i den stam som du på eget bevåg rivit upp och funnit kondensfukt som behövde åtgärdas akut.
Att flytta köket från det läge där det fanns när lägenheten köptes har avslagits av styrelsen vilket också meddelats Teknikförvaltning. Återställandet av kök och nisher för vattenstammar ligger i sin helhet på er som lägenhetsinnehavare."
Styrelsen hade i uppgift att hitta en lösning till OVK. Nedslag 2018, 2021, och lösning finns inte.
Jag har heller aldrig bett styrelsen om pengar. Har istället erbjudit mig att själv stå för kostnaderna för att komma framåt, så per se, stör inte det diskriminerande beslutet. Det som stör är att ingen lösning finns.
Däremot stämmer inte uttalandet. Den enda som drivit frågan är jag. Men uttalandet visar fortfarande att ordförande refererar till den fuktmätning jag initierade och som var negativ, men skadan anmäldes innan.
Redigerat:
Lösningen är väl att du lyssnar på styrelsen och låter köket vara på de plats det är. Sen får styrelsen stå för sitt beslut och fixa ventilation när föreläggandet kommer från kommunen om några år. De har gjort sitt val.shiwami skrev:
Tre veckor sedan. Läckan som inte finns.
[bild]
Däremot stämmer inte uttalandet. Den enda som drivit frågan är jag.
Sälja låter som en bra idé, verkar inte vara en sund förening. Glöm inte att lägga med föreningens fullständiga OVK-protokoll i prospektet så att köparen verkligen får del av det.
Den lösningen är den som ligger närmast till hands just nu. Har dock varit osäker på vem som har ansvaret (Hens frågan i rubriken), måste sälja med "Öppet" fel. Så då tror jag det är mer ekonomiskt att sälja som renoveringsobjekt. Men vem vill köpa i en förening där en sådan här fråga hamnar i en långbänk.
Satt i styrelsemöte med ordförande. Han beskriver hur hans dotter blivit påhoppad i tvättstugan av en annan styrelseledamot och han berättar öppet att nu ska han trycka till henne. Beskriver hela tiden sin sms växling. Tror kommentaren var "när blir du klar med tvätten" eller på samma nivå. Tror det här ärendet har samma drivkraft. Han kände att "Han" blev påhoppad, och nu ska jag tryckas till.shiwami skrev:
Den lösningen är den som ligger närmast till hands just nu. Har dock varit osäker på vem som har ansvaret (Hens frågan i rubriken), måste sälja med "Öppet" fel. Så då tror jag det är mer ekonomiskt att sälja som renoveringsobjekt. Men vem vill köpa i en förening där en sådan här fråga hamnar i en långbänk.
Jag skulle betrakta frågan som löst nu. Styrelsen tycker att köket fungerar bra på nuvarande plats och har tydligen en plan för att uppfylla sitt OVK-problem. Därmed är frågan utagerad.shiwami skrev:
Nu gäller det bara att skapa dokumentation för att skydda dig som framtida säljare av fastigheten mot eventuella krav från köpare. Jag skulle inte ta upp den konflikt du har haft med styrelsen inför köparen. Men jag skulle göra det klart att det finns en OVK-anmärkning. Detta löses enklast genom att lägga OVK-protokollet i sin helhet till prospektets många handlingar och uppmana köparen att undersöka bostadsrätten innan köp (det är ju standard vid varje försäljning). Frågar köparen om OVK-anmärkningen så upplyser du via mäklaren om att det är föreningens ansvar att åtgärda det problemet och du har frågat om du skulle åtgärda det men de har avböjt den lösningen.
Redigerat:
Måste antagligen redovisa att det finns ett diskriminerande styrelsebeslut för den medlem som köper min lägenhet också. Ser ingen orsak varför ordförande inte kommer att fortsätta efter att vi flyttat.Claes Sörmland skrev:
Jag skulle betrakta frågan som löst nu. Styrelsen tycker att köket fungerar på bra nuvarande plats och har tydligen en plan för att uppfylla sitt OVK-problem. Därmed är frågan utagerad.
Nu gäller det bara att skapa dokumentation för att skydda dig som framtida säljare av fastigheten mot eventuella krav från köpare. Jag skulle inte ta upp den konflikt du har haft med styrelsen inför köparen. Men jag skulle göra det klart att det finns en OVK-anmärkning. Detta löses enklast genom att lägga OVK-protokollet i sin helhet till prospektets många handlingar och uppmana köparen att undersöka bostadsrätten innan köp (det är ju standard vid varje försäljning). Frågar köparen om OVK-anmärkningen så upplyser du via mäklaren om att det är föreningens ansvar att åtgärda det problemet och du har frågat om du skulle åtgärda det men de har avböjt den lösningen.
Förstår inte vad dina konflikter med ordföranden har med lägenhetens marknadsföring att göra. Inget att blanda in i en försäljning. Har köparen frågor om styrelsen så står det honom fritt att kontakta den.shiwami skrev:
Styrelsen skall omväljas nu. Därför frågan blir aktuell. Styrelsen sålde en lägenhet utan att meddela om kommande stambyte, så tror vi har en möjlighet att bli stämda och har under mörka nätter funderat på om jag ska driva på ansvarsfrihetsfrågan. Styrelsen informerade om god ekonomi och stammar i gott skick.Claes Sörmland skrev:
Lägger man till risken för ökade premier då de inte skyndsamt åtgärdar läckan i min lägenhet, samt risken för en juridisk process och ett föreläggande från kommun om att åtgärda för OVK så bryter styrelsen mot sin huvuduppgift, att agera ansvarigt med medlemmarnas pengar.
Men sedan vaknar jag och inser att jag att det har inget med mig att göra.