D
Det är klart att man kan avtala om ett annat förfarande. Om t.ex. Den trasiga dieselpumpen kan säljas för 5,000:- så kan parterna komma överens om att minska olagets utbetalning med 5,000:- så får ägaren behålla pumpen.

Men det var ju inte det som hade hänt i ts fall eller hur? Det har inte avtalats något annat om vem som skall äga de gamla delarna och då är det försäkringsbolagets. Det var det ts frågade om och du vill bara försöka bortförklara att du helt enkelt hade fel. Var en man och gör som MattiasS istället.

Rent praktiskt, spelar det någon roll?

Försäkringsbolaget kommer inte att fråga efter den, mekanikern vill inte ha den, så om man bara säger till mekanikern "Du, kan du spara den gamla pumpen, jag kan ha nytta av den sen?" så är det löst.

Det beror som sagt på om det är en del som försäkringsbolaget vill ha för att sälja begagnad, tex till renovering.

Raskus skrev:
Min bil (Opel Zafira Tourer -12) fick nedslag på senaste besiktningen, "bränsleläckage motorrum".
En verkstad kunde snabbt konstatera att en packbox på inkommande drivaxel på högtryckspumpen läcker.
Och packboxen byter man minsann inte, man byter pumpen, och enbart pumpen kostar osannolika 20 000 kr. Därtill kommer givetvis arbete och byte av kamrem då det läckt diesel på den.

Opels garanti visade sig inte vara värd pappret den är nedtecknad på, dieselpumpen är undantagen från garantin. Så taktiskt av dem.

Tack och lov har bilen "bara" gått 9000 mil så maskinskadeförsäkringen täcker detta, jag får betala 4000 kr i självrisk.

Så till frågan, som egentligen kan appliceras på alla reparationer där utbytt reservdel faktiskt har ett värde, vem äger reservdelen, i mitt fall min utbytta dieselpump? Den kan ju renoveras och säljas eller sparas till nästa haveri om ytterligare 9000 mil .

1. Jag?
  2. Försäkringsbolaget?
  3. Verkstaden?

Magkänslan säger att försäkringsbolaget äger den, det är ju de som de facto till största del betalar reparationen?
Kan man i så fall köpa den av försäkringsbolaget?
Är det någon som har erfarenheter?
El& Diesel brukar fixa det mesta i pumpväg, har du kollat med dessa? Om ändå inte försäkingen gäller för pumpen så behöver du inte gå till OPEL.
En packbox skall inte generera ett pumpbyte! Bråka lite med verkstaden och ifrågasätt det hela.
Det är ju "bara" en packbox!

Workingclasshero skrev:
El& Diesel brukar fixa det mesta i pumpväg, har du kollat med dessa? Om ändå inte försäkingen gäller för pumpen så behöver du inte gå till OPEL.
En packbox skall inte generera ett pumpbyte! Bråka lite med verkstaden och ifrågasätt det hela.
Det är ju "bara" en packbox!
Det är sant, och det är vansinne att de inte reparerar den, det blir ju försäkringskollektivet som får betala detta.
Som sagt, hade jag själv fått stå för kostnaden hade jag undersökt alternativen, men i nuläget blir det knappast billigare för mig att låta en mekaniker demontera pumpen, skicka den till renovering och återmontera den, kontra betala självrisken på 4000 kr,

Fairlane
Matstj skrev:
Jo, det kan jag förklara. En bil kan ha betydlig mer värde dom skrot än ersättningsbeloppet som FB är villig att betala ut. Tex bilden kan varit ägd av Nelson Mandela eller ha sentimentalt värde. Ex vis vara en bröllopsgåva eller dylik.
Jag kan hålla med om att en bil kan ha ett högre värde som skrot, än vad ersättningsbeloppet är, men håller inte med om exemplen. Något säger mig att Nelson Mandelas bil inte är värd mer efter en krasch än innan.. Redan innan lär den betinga ett högre värde än en liknande bil ägd av Svensson. Sentimentala värden på bilen lär knappast öka efter kraschen heller och är inget man försäkrar sig emot.
Det som kan hända är att försäkringsbolaget erbjuder sig att lösa in bilen för säg 20 000 kronor, eftersom en reparation kostar 30 000. Du har då tre alternativ:
1. Tag budet på 20 000 från försäkringsbolaget. De äger sen bilen och kan sälja delar av den till andra
2. Försök att få ut mer än 20 000. Kanske ger försäkringsbolaget med sig på 24 000 istället, men de äger fortfarande bilen efter det.
3. Du kommer överens med försäkringsbolaget att du får behålla bilen och försöka laga den själv, billigare. I utbyte får du då kanske 10 000 kronor.

Visst vore det trevligt att både äta kakan och ha den kvar, men så fungerar det sällan i verkligheten.

Raskus skrev:
Det är sant, och det är vansinne att de inte reparerar den, det blir ju försäkringskollektivet som får betala detta.
Som sagt, hade jag själv fått stå för kostnaden hade jag undersökt alternativen, men i nuläget blir det knappast billigare för mig att låta en mekaniker demontera pumpen, skicka den till renovering och återmontera den, kontra betala självrisken på 4000 kr,
Jag lämnade in en pump för renovering, de renoverade pumpen för 3500:-. Nu var det kompispris och till en traktor. Men vad jag vill säga att de demonterar pumpen och byter packbox och monterar pumpen. Ta en offert hos dem och ta ett snack med ditt försäkringsbolag.

Jag blev påkörd av en bil när jag cyklade och cykeln gick sönder. Då blev den trasiga cykeln försäkringsbolagets och jag fick en ny. Rationalen var att det dels skulle ge försäkringsbolaget möjlighet att kontrollera att inte jag och cykelhandlaren myglade och dels att jag inte skulle kunna sko mig på olyckan genom att plocka reservdelar från cykeln och därmed "tjäna" på att ha blivit påkörd.

AndersS skrev:
Tyvärr ingår inte affektionsvärde eller anknytning till föremålet som skulle kunna öka marknadsvärdet, dvs påverkar inte ersättningsbeloppet. Om du vill säkerställa detta krävs det en specialförsäkring just för det föremålet, vilket jag förutsätter att du inte har på din pump.
Så tyvärr det fungerar inte så.

Så har du en 20 år gammal bil med få mil och i perfekt skick, kan skillnaden i ersättning mot en nästan skrotfärdig av samma årsmodell bli marginell. Det är marknadsvärdet som gäller, såvida du inte enligt ovan tecknat en specialförsäkring.
Jag har varken pumpen eller bilen :-)
Diskuterar av intresse.

DIY_freak skrev:
Det är klart att man kan avtala om ett annat förfarande. Om t.ex. Den trasiga dieselpumpen kan säljas för 5,000:- så kan parterna komma överens om att minska olagets utbetalning med 5,000:- så får ägaren behålla pumpen.

Men det var ju inte det som hade hänt i ts fall eller hur? Det har inte avtalats något annat om vem som skall äga de gamla delarna och då är det försäkringsbolagets. Det var det ts frågade om och du vill bara försöka bortförklara att du helt enkelt hade fel. Var en man och gör som MattiasS istället.
Jag har inga problem att erkänna mitt fel. Det har jag gjort tidigare mot dig faktisk!
MEN jag är inte övertygad 100%. Eftersom det saknas logik i det. Just nu med de info som vi har fått tack vare dig och andra då erkänner att jag har haft fel. Om jag kommer åt yttreliggare info som säger annat då återkommer jag.

Redigerat:
Matstj skrev:
Jag har varken pumpen eller bilen :-)
Diskuterar av intresse.
Oki, men svaret gäller rent generellt. Har man saker/egendom av speciellt värde, eller högre än det vanliga marknadsvärdet, får man lösa specialförsäkring. Du kan kolla på detta i dina försäkring, se t.ex. skrivning i hemförsäkring om har en bredare omfattning än enbart bilens vagnskada som ditt exempel avser.

AndersS skrev:
Oki, men svaret gäller rent generellt. Har man saker/egendom av speciellt värde, eller högre än det vanliga marknadsvärdet, får man lösa specialförsäkring. Du kan kolla på detta i dina försäkring, se t.ex. skrivning i hemförsäkring om har en bredare omfattning än enbart bilens vagnskada som ditt exempel avser.
Tack för tipset.

En bil kan enkelt vara värd mer som skrot än som fungerande bil, om man har tid/lust/möjlighet att slakta den och sälja den bit för bit - precis om bilskrotarna gör med de krockade nästan nya bilarna de köpt från försäkringsbolag. 5-10 000 för en nästan ny motor och ett inte föraktligt antal tusenlappar för för massor av andra hyfsat värdefulla delar av bilen byggs snabbt upp till ett riktigt bra belopp.

En gammal bil har naturligtvis ett mycket mindre värde på de räddningsbara delarna, men även där finns det ett ofta förvånansvärt stort skrotvärde.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Först och främst måste man veta om dieselpumpen är en del som renoveras av tillverkaren, så att riset för reservdelen förutsätter aty den gamla delen lämnas i inbyte. Om så är fallet så är det ju bilverkstaden och dess leverantör som äger den gamla delen.

Om det imte är en utbytesenhet, så skulle jag påstå att det är försäkringsbolagets. De har betalat kostnaden och har rätt till det utbytta. Om de sedan har något intresse av den är en annan fråga.
Även om vi har utrett att försäkringsbolaget enligt avtal äger utbytta delar så blir jag inte klok på första stycket. Bara för att priset för en renoverad utbytesdel förutsätter att den trasiga lämnas in för motsvarande renovering, så betyder det ju inte att den bytt ägare innan den skickas in. Det är ju OK att vägra att lämna in den och i så fall betala ett högre pris för en annan del.

Samma sak i det andra fallet. Det är fortfarande försäkringsbolaget som äger den, den stund de bestämt att den skall demonteras. Sedan så är de då upp till dem om de vill ha en renoverad utbytesdel billigare emot att de lämnar ifrån sig den gamla (som då ägs av den som säljer utbytesdelen), eller ta kostnaden för en ny. I de flesta fall så väljer de ju naturligtvis den billigare renoverade utbytesdelen, eftersom det blir billigare, men det är ju även i det fallet upp till dem. De äger delen tills de gått med på att överföra ägandeskapet till firman med utbytesdelen, då med motprestationen att de får en renoverad del till billigare pris än annars.

Eller det var kanske det du menade, och jag läser dig konstigt?

D
Jag menade att verkstaden (på försäkringsbolagets uppdrag) kan antingen ha beställt:

A. En helt ny dieselpump
B. En utbytesdel där man får en renoverad pump mot att man lämnar in en trasig.

Om det är fallet B, så finns det ingen trasig pump att bråka om, den skall gå tillbaka till tillverkaren (eller vem som nu gör renoveringen).

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.