2 695 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Dator reagerar på utbytt nätsladd
Sida 1 av 2
Detta har ingenting med hus att göra, men eftersom det finns så mycket duktiga elkunniga personer här frågar jag ändå.
Min laptop-laddare började glappa. Lyckligtvis var det i nätsladden som går mellan väggen och laddaren, och den är utbytbar (C5 apparatkontakt lärde jag mig att den heter) så jag köpte en ny på Kjell.
Direkt efter bytet så reagerar datorn, och säger att det inte är en originalladdare och att prestandan kan påverkas. Hur sjutton kan datorn känna av att jag bytt laddarens nätsladd?? Det finns ju ingen elektronik i denna, det är bara en 220V-kabel mellan väggen och laddaren. Det enda logiska förklaringen jag kan komma på är att nya sladden är ganska mycket längre (5m istället för 2) och att det därför blir ett spänningsfall som datorn reagerar på. Men det känns långsökt. Kan ni komma på någon annan förklaring?
Jag trodde först att detta inte hade någon praktisk betydelse och skrev ovanstående enbart för att jag tyckte det var mystiskt. Men nu i skrivande stund märker jag att datorn faktiskt inte laddar. Datorn går på nätströmmen men batteriet har stått på 1% hela tiden.
Min laptop-laddare började glappa. Lyckligtvis var det i nätsladden som går mellan väggen och laddaren, och den är utbytbar (C5 apparatkontakt lärde jag mig att den heter) så jag köpte en ny på Kjell.
Direkt efter bytet så reagerar datorn, och säger att det inte är en originalladdare och att prestandan kan påverkas. Hur sjutton kan datorn känna av att jag bytt laddarens nätsladd?? Det finns ju ingen elektronik i denna, det är bara en 220V-kabel mellan väggen och laddaren. Det enda logiska förklaringen jag kan komma på är att nya sladden är ganska mycket längre (5m istället för 2) och att det därför blir ett spänningsfall som datorn reagerar på. Men det känns långsökt. Kan ni komma på någon annan förklaring?
Jag trodde först att detta inte hade någon praktisk betydelse och skrev ovanstående enbart för att jag tyckte det var mystiskt. Men nu i skrivande stund märker jag att datorn faktiskt inte laddar. Datorn går på nätströmmen men batteriet har stått på 1% hela tiden.
Kan finnas lite luriga saker. Originalet har inte någon funktion t.ex.yta, längd på kontakt, etc, som "vanliga" sladdar saknar och indikerar att det inte ör original?
Inget man tänker eller reagerar på.
Inget man tänker eller reagerar på.
En Dell Alienware 17, originalladdare.
Jag kom på en annan rimlig förklaring nu som jag faktiskt börjar tro på. För ett tag sedan (1-2 veckor) flög datorn i golvet. Då kan något med laddkretsen eller batteriet i datorn ha skadats. Eftersom datorn nästan alltid är inkopplad har jag inte märkt att den inte laddar (eftersom den ändå verkar kunna köra på nätströmmen, men inte ladda). Först nu när nätsladden börjat glappa har datorn kört slut på batteriet och problemet märks.
Felmeddelandet borde kommit upp för 1-2 veckor sedan alltså, men det syns bara när man startar (om) datorn (det är ett BIOS meddelande) och jag stänger sällan av datorn utan har den bara i viloläge, så jag kan ha missat det.
Jag kom på en annan rimlig förklaring nu som jag faktiskt börjar tro på. För ett tag sedan (1-2 veckor) flög datorn i golvet. Då kan något med laddkretsen eller batteriet i datorn ha skadats. Eftersom datorn nästan alltid är inkopplad har jag inte märkt att den inte laddar (eftersom den ändå verkar kunna köra på nätströmmen, men inte ladda). Först nu när nätsladden börjat glappa har datorn kört slut på batteriet och problemet märks.
Felmeddelandet borde kommit upp för 1-2 veckor sedan alltså, men det syns bara när man startar (om) datorn (det är ett BIOS meddelande) och jag stänger sällan av datorn utan har den bara i viloläge, så jag kan ha missat det.
Det där felmeddelandet låter som det kommer från en Dell-laptop och man får det när datorn inte kan kommunicera med laddaren. Varför du får det nu blir jag inte klok på, att du byter nätsladden ska inte spela någon som helst roll. Men kanske är det så att även kabeln mellan datorn och laddaren är utsliten och råkade gå sönder i samma veva?Marojo skrev:
Lite info om hur laddarna, eller snarare strömaddapter som är mer korrekt benämning, för Dell (med flera) fungerar. I kabeln, den mellan datorn och laddaren, så är där tre ledare, en för plus 19.5V, en för 0V och en för kommunikation. Kommunikationen behövs då datorn behöver kolla med strömaddaptern hur hög effekt den kan leverera (mer info här). Av naturliga skäl är den kabeln som sköter kommunikationen klenast och, av egen erfarenhet är det den som går därför av lättast (har hänt mig på två Dell laddare). Oftast går den av precis vid kontakten som ansluter till datorn.
Om man är händig och orädd för att operera på kabeln så kan man laga det. Börja med att identifiera var glappet är igenom att trycka/vrida kabeln vid dess ändar. Oftast kan man efter lite försök få datorn att kommunicera med laddaren och ladda fullt. Efter att man har tagit reda på det så skär man bort all plastingjutning för kontakten i den dåliga ändan så man frilägger lödpunkterna. Kapa av en bit av kabeln och frilägg ny och friska kardeler. Löda fast dito på lödpunkterna på kontakten (blanda för guds skull inte ihop vilka som ska vart). Avsluta med lite krympslang och smältlim. Så gjorde jag på en av mina som började glappa. Höll några år tills jag kasserade hela datorn av andra anledningar.
Alternativt så är det bara att gå till Kjell eller liknande och köper en ny tredjeparts strömaddapter.
Edit, ser nu att @Marojo svarade medans jag skrev mitt svar. Låter definitivt som att kontakten vid datorn blev skadad när datorn flög i golvet. Kan antingen vara kontakten på sladden eller matchande kontakt i datorn. Mina pengar är på kontakten på sladden.
Ny vet jag inte hur din laddare ser ut.
Men om jag minns rätt så har/hade Dell laddare med ett data stift i laddkontakten.
Har du möjlighet att testa en annan laddare så kan du ta reda på var felet sitter.
Kjell brukar vara generösa med öppet köp eller hjälp ifall du tar med datorn till en butik.
Då kan du kanske få prova en ny laddare i butiken.
Men om jag minns rätt så har/hade Dell laddare med ett data stift i laddkontakten.
Har du möjlighet att testa en annan laddare så kan du ta reda på var felet sitter.
Kjell brukar vara generösa med öppet köp eller hjälp ifall du tar med datorn till en butik.
Då kan du kanske få prova en ny laddare i butiken.
Jag är inte det minsta orädd för att operera på mina prylar
Marojo skrev:
Tja, det är en bra fråga. Båda de två gångerna jag har haft problem med laddaren så har det varit ganska uppenbart var felet har varit då kontakten som går in i datorn har varit ordentligt sliten. Så första steget är väl att inspektera kontakter, dragavlastningar och kabel för att se om där finns något uppenbart problem, titta, kläm, känn och böj på de olika delarna... Hittar du något som verkar suspekt så kan du försöka "trycka ihop" den defekta delen medans datorn startar i hopp om att det blir tillfällig kontakt och du då inte får något felmeddelande. Hittar du inget uppenbart fel så kan du ändå försöka med ovanstående, fast då får du göra det för båda ändarna av kabeln. Som sagt, felet lär ligga i någon av dragavlastningarna, antingen där sladden går ur strömaddaptern, eller vid kontakten som går in i datorn. Så jag hade börjat där. Eftersom den har fallit i golvet så kan det ju också vara så att själva kontakten i datorn är skadad, om så är fallet kan du ju skruva isär datorn och inspektera strömkontakten.Marojo skrev:
Ett tips, om jag inte mins helt fel, så kommer det upp en popup i windows när man ansluter en defekt laddare. Åtminstone var det så på Windows 7 när jag hade problem med min Dell (ca år 2012). Det borde snabba på felsökningen då du slipper starta om datorn.
Det är datortillverkarnas sätt att låsa dig vid respektive märke. Dell kommunicerar med laddaren via elkabeln med ett eget protokoll och visar det meddelandet du har upptäckt om det inte är en original Dell-laddare. Antar att HP och andra gör detsamma.Marojo skrev:
Batteriet laddas knappast men du kan köra med datorn så länge som Kjell-laddaren är inkopplad.
Jag bytte enbart nätsladden,inte laddaren. Men jag löste problemet genom att byta laddporten i datorn. Vid närmare inspektion var det uppenbart att den var skadad.S StureS skrev:Det är datortillverkarnas sätt att låsa dig vid respektive märke. Dell kommunicerar med laddaren via elkabeln med ett eget protokoll och visar det meddelandet du har upptäckt om det inte är en original Dell-laddare. Antar att HP och andra gör detsamma.
Batteriet laddas knappast men du kan köra med datorn så länge som Kjell-laddaren är inkopplad.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Intressant, jag har en Dell-laptop köpt i januari 2013. Aldrig tänkt på det förut men stämmer ju att kontakten in i datorn har ett extra stift i mitten. Strömkabeln från adaptern till väggen har jag bytt för länge sen (till en längre, lånad från en äldre dator) utan problem. Datorn är sällan använd och i "nyskick".
Rent tekniskt är det ett 1wire chip på mittenpinnen. Det innehåller lite data som säger hur mycket effekt datorn kan dra från laddaren plus begränsar vilka laddare man kan ansluta. Sämsta teknikbegränsningen som hittats på enligt mig.
Jag har en Dell där jag tagit chippet från en trasig laddare och lött fast i datorn. Den fungerar nu med alla laddare utan problem.
Jag har en Dell där jag tagit chippet från en trasig laddare och lött fast i datorn. Den fungerar nu med alla laddare utan problem.