K
P Pin skrev:
Lagarna är baserade på kollektiv etik, och din etik påverkas av lagarna, så det går inte att utesluta lagarna. Vi har redan berört detta tidigt i tråden. Sedan kan din och min etik avvika i vissa frågor från lagen. Eller om man vill vända på det så speglar lagen inte alltid våran etik.

Etik och lagar skiljer sig mellan olika länder och kulturer.
Och jag har redan bemött det tidigare. Om man ska ha en debatt om vad som är rätt eller fel så är lagen irrelevant. Annars skulle ju två personer från olika länder inte kunna ha en debatt om lagen ser olika ut i länderna. Lagen ändras också hela tiden, det som var lagligt igår kan vara olagligt imorgon.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Och jag har redan bemött det tidigare. Om man ska ha en debatt om vad som är rätt eller fel så är lagen irrelevant. Annars skulle ju två personer från olika länder inte kunna ha en debatt om lagen ser olika ut i länderna. Lagen ändras också hela tiden, det som var lagligt igår kan vara olagligt imorgon.
Störst effekt skulle din etik ha i en debatt med de 77% av jordens befolkning som bor i totalitära stater. Problemet är hur det skulle tas emot.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K
P Pin skrev:
Störst effekt skulle din etik ha i en debatt med de 77% av jordens befolkning som bor i totalitära stater. Problemet är hur det skulle tas emot.
Det här är kanske lite för komplicerat för dig. Men tänk dig att du träffar en av dina kompisar en totalitär stat och ska debattera huruvida det är vettigt med demokratiska val. Du säger att eftersom det är lagligt med demokratiska val enligt lagen i Sverige så är det rätt. Din kompis som bor i en diktatur där det är förbjudet med demokratiska val pekar på sin lag som säger att det är förbjudet och där med fel. Jag hoppas du inser att det är meningslöst att använda det som är lagligt i ett land en viss tid som ett argument k en debatt om vad som är rätt och fel.

Du är väldigt intresserad av att peka ut vad som är fel, @Katthatt , men det är svårare att få dig att förklara vad du anser är rätt.
Kan du berätta mer om hur ett svenskt växtbaserat jordbruk skulle fungera? Ska människor äta mer växtbaserat, helt veganskt enligt dig, är det inte rimligt att bara importera en massa soja från Sydamerika. Soja som är odlad med bland annat bekämpningsmedel som förbjöds i Sverige på 1970-talet. Vi behöver producera mer mat i Sverige, har du några förslag på hur vi skulle kunna öka den svenska växtodlingen?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Det här är kanske lite för komplicerat för dig. Men tänk dig att du träffar en av dina kompisar en totalitär stat och ska debattera huruvida det är vettigt med demokratiska val. Du säger att eftersom det är lagligt med demokratiska val enligt lagen i Sverige så är det rätt. Din kompis som bor i en diktatur där det är förbjudet med demokratiska val pekar på sin lag som säger att det är förbjudet och där med fel. Jag hoppas du inser att det är meningslöst att använda det som är lagligt i ett land en viss tid som ett argument k en debatt om vad som är rätt och fel.
Nu är vi överens. Det är min poäng. Att vår etik är färgad av vår kultur och våra lagar.

Sedan ber jag dig vänligen att sluta med din härskarteknik och skriva att det är för komplicerat för mig.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du är väldigt intresserad av att peka ut vad som är fel, @Katthatt , men det är svårare att få dig att förklara vad du anser är rätt.
Kan du berätta mer om hur ett svenskt växtbaserat jordbruk skulle fungera? Ska människor äta mer växtbaserat, helt veganskt enligt dig, är det inte rimligt att bara importera en massa soja från Sydamerika. Soja som är odlad med bland annat bekämpningsmedel som förbjöds i Sverige på 1970-talet. Vi behöver producera mer mat i Sverige, har du några förslag på hur vi skulle kunna öka den svenska växtodlingen?
Jag har svarat dig redan. Man behöver inte äta soja, merparten av den som odlas går till djur. Som sagt jag har inte alla svar eller en färdig lösning. Behöver vi importera mer mat från länder som har större möjlighet att odla mer växter? Kanske, och vi gör det redan. Vi lever i en global värld.

K
P Pin skrev:
Nu är vi överens. Det är min poäng. Att vår etik är färgad av vår kultur och våra lagar.

Sedan ber jag dig vänligen att sluta med din härskarteknik och skriva att det är för komplicerat för mig.
Sorry, jag förväxlade dig med någon annan.

K Katthatt skrev:
Jag har svarat dig redan. Man behöver inte äta soja, merparten av den som odlas går till djur. Som sagt jag har inte alla svar eller en färdig lösning. Behöver vi importera mer mat från länder som har större möjlighet att odla mer växter? Kanske, och vi gör det redan. Vi lever i en global värld.
Nej, du har inte alla svar, och det är inte att begära heller. Men några svar? Några idéer? Menar du att "en global värld" är ett argument för att svensk självförsörjning på livsmedel ska fortsätta vara runt 50%? Menar du att vi inte har möjlighet till växtodling i Sverige? Varför inte?

Du bor på landet, det måste finnas alla möjligheter att gå ut och titta på vårbruket för närvarande (om du inte bor norrut, då får du vänta lite) och lära dig mer om åkerbruk och växtodling. Någon tapper djurbonde finns det väl som du kan hälsa på hos och komma ur villfarelsen att alla tjurkalvar av mjölkras dödas efter födseln, exempelvis.

Men det blir liksom inte mycket till debatt med en som inte argumenterar för sin sak, utan bara mot andras åsikter.

K Katthatt skrev:
Som sagt, jag tror inte det är ett effektivt sätt att få någon att bli vegan.

Man blev inte slavägare för att man var driven eller jobbade hårt. Men du missade min poäng. Om du levde i en annan tid som ett offer för någon annans utnyttjande, då hade du väl varit tacksam om någon stod upp för dig? Djuren kan inte göra det själva.
Tyckte slav var ett ganska dåligt exempel så gjorde mig lite lustig över det genom att skriva som jag gjorde, men jo, genom att arbeta hårt och alltid se till att ligga på topp genom att ha kontroll på situationer runt omkring mig tror jag faktiskt att jag hade haft större chanser än andra personer i min närhet att inte bli en slav. Och om motparten var att bli slavägare så...

Jag tror att merparten av alla "offer" faktiskt har en del i det själva, att gå ensam i utmanande kläder i ett oroligt område och bli våldtagen, ja, det kan låta hårt, men det är några val på vägen där som bidrog till att personen blev ett offer. Nu menar jag inte, och här vill jag vara tydlig då jag hatar våldtäktsmän och skulle gärna se dödsstraff när det är grovt, att det på något sätt är fel av en person att bli våldtagen. Det jag menar är att det som händer i ens liv går att styra istället för att bara skylla på att man är ett offer.

Djur har svårt för det, men vi har redan konstaterat att alla inte har samma värde, allt från växter till raser av människor beroende på vem man frågar. Skulle gissa att majoriteten av vänstern i USA och världen anser att Trumps värde som människa är lägre än många djur, och definitivt lägre än andra människor.

K
Gimp Gimp skrev:
Tyckte slav var ett ganska dåligt exempel så gjorde mig lite lustig över det genom att skriva som jag gjorde, men jo, genom att arbeta hårt och alltid se till att ligga på topp genom att ha kontroll på situationer runt omkring mig tror jag faktiskt att jag hade haft större chanser än andra personer i min närhet att inte bli en slav. Och om motparten var att bli slavägare så...

Jag tror att merparten av alla "offer" faktiskt har en del i det själva, att gå ensam i utmanande kläder i ett oroligt område och bli våldtagen, ja, det kan låta hårt, men det är några val på vägen där som bidrog till att personen blev ett offer. Nu menar jag inte, och här vill jag vara tydlig då jag hatar våldtäktsmän och skulle gärna se dödsstraff när det är grovt, att det på något sätt är fel av en person att bli våldtagen. Det jag menar är att det som händer i ens liv går att styra istället för att bara skylla på att man är ett offer.

Djur har svårt för det, men vi har redan konstaterat att alla inte har samma värde, allt från växter till raser av människor beroende på vem man frågar. Skulle gissa att majoriteten av vänstern i USA och världen anser att Trumps värde som människa är lägre än många djur, och definitivt lägre än andra människor.
Är djurens värde så litet att vi ska få bestämma när deras liv avslutas? Vilken egenskap är det som skiljer mellan en ko och en människa som gör att du får döda den ena men inte den andra?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Människan är högre upp i näringskedjan än kon, därför dödar människan kon och äter den istället för tvärtom.

K Katthatt skrev:
Vad majoriteten anser ha rätt att göra eller vad som är lagligt behöver inte vara rätt. Förr var tex barnaga lagligt och majoriteten tyckte det var rätt. När samhället insåg att det inte var så trevligt för offret så ändrade man lagen och nu är det inte många som anser att det är ok. Det finns många liknande exempel där man tidigare inte sett det från offrets perspektiv.
Men vad är då rätt, om inte det som en majoritet har bestämt, är det alltid din övertygelse som är mer rätt än alla andras då. Förstår inte hur du resonerar här.
Bra med exempel, förr var barnaga lagligt, ja, för att "alla" någon gång tyckte att det var rätt, men sen ändrades det och då ändrades även lagen.

Typ alla djur utom människor utövar barnaga, det är ett effektivt sätt att visa vad som inte är okej, så effektivt så att typ alla djur använder det fortarande trots att vi människor har visat att vi har alternativ
Barn använder det fortfarande sinsemellan vilket jag tror är nödvändingt ibland, för när det inte hjälper att samtala med en person finns det inte många andra alternativ, istället växer ungar idag upp och blir mördare och våldtäktsmän (eller kvinnor, vill ju inte reta upp någon feminist).

Nästa steg är att man inte får säga till ett barn att det dom gör är fel, det är på gång med hippieföräldrar, och det finns rätt många bevis på att dom barnen blir rätt otrevliga individer.

Att se saker från ett offerperspektiv är enligt mig inte sunt, det är att försöka mota ett symptom utan att ta tag i grundorsaken.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K
T ToRy skrev:
Människan är högre upp i näringskedjan än kon, därför dödar människan kon och äter den istället för tvärtom.
Den starkes rätt?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du vet att slav inte var något man kunde jobba sig upp ifrån?

Du menar dom stackars drivna slavägarna som jobbade så hårt med att tvinga sina slavar att arbeta?
Som jag svarade Katthat var slav ett ganska dåligt exempel som jag svarade lite lustifierat på, och jag skrev inte jobba sig upp från, utan jobba på att förhindra att det uppstår.
Men jo, manumission var just det, att som slav jobba hårt och bli fri, sen misstänker jag att det inte var helt enkelt såklart.

K Katthatt skrev:
Den starkes rätt?
Visst, om du vill uttrycka det på det viset.
Och nu kommer väl någon sorts motargumentation om huruvida det är rätt att mobba för att man är den starkare eller något liknande...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.