273 487 läst ·
2 949 svar
273k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jag har nog ännu inte känt tillräckligt behov av vedklyv, bara kikat på hydraulklyvarna och tyckt de är för långsamma. De mekaniska klyvarna är väl snabbare men jag har inte sett om det finns några kvalitetsmaskiner som klarar halvmeters ved.H Harald Blåtumme skrev:Men yxan och klyven är bra till olika saker. Stå och kämpa med klyvkilar och slägga på tjuriga sura klabbar tar en jäkla tid och mänsklig energi, det är där klyven vi skaffade excellerar stort. Sedan att man kanske blir litet lat och använder klyven även för enkla jobb man troligen kunde fixa snabbare med klyvyxan är väl sin sak. Jag jobbar inte på ackord med sånt här, bara vedprocessande för husbehov.
Skulle jag starta en liten vedbusiness så vore det ju lämpligt att skaffa helt andra prylar, vedprocessor med kap & klyv i ett moment, vedtransportör till storsäck osv. Där är vi definitivt inte idag, jag och frugan.
K
Kapabel
Självbyggare
· Värmland
· 337 inlägg
Kapabel
Självbyggare
- Värmland
- 337 inlägg
Jag använder ju faxen som jag klistrade in här ovan, väntar inte när den far fram o tillbaka. Det är ju lite plock o lite hålla i o styra o greja.F fribygg skrev:
Förstår nog inte vad du menar med att vänta?
Jag har haft möjlighet att prova ett par 20-30 år gamla svenska hydraulklyvar under året. De hade enhands fattning och därmed möjlighet att hålla kubben/ klämma handen. Tunga,starka men långsammare än en bra yxa, jag betvivlar att Vimmerbyklyven kan sälja en klyv med enhandsfattning med nuvarande regelverk.Tokslut skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Kan iofs vara en risk, dubbelhandsfattning gör det nästan omöjligt att tabba sig med enhandsfattningens fria hand under just klyvningsmomentet. Därefter är båda händerna fria att pyssla med diverse.Tokslut skrev:
PS. tvåa på den bollen ser jag...
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Jag har aldrig "klocka" men enligt spec, se mtt tidigare inlägg idag, borde min ligga på runt 5 sek eller knappt det på säg 35 cm ved och den är jag nöjd med. Jag har sett folk klyva med 1999-kronors clas-bil-jula-klyvar och det såg tröttsamt ut.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Men det är ju precis där cykeltiden ligger med tex Kellfri HK777, om man ställt in den på 35 cm. Inte betungande väntetid för fem öre. Fyrklyvskniven halverar jobbet och tidsåtgången i stort sett, ovärderligt tillbehör som iofs medföljde som standard på denna.Alfredo skrev:
K
Kapabel
Självbyggare
· Värmland
· 337 inlägg
Kapabel
Självbyggare
- Värmland
- 337 inlägg
Om du orkar fortsätta med yxa så gör det, när du inte längre orkar så blir du nog nöjd med tre sekunder vila😃F fribygg skrev:Jag har haft möjlighet att prova ett par 20-30 år gamla svenska hydraulklyvar under året. De hade enhands fattning och därmed möjlighet att hålla kubben/ klämma handen. Tunga,starka men långsammare än en bra yxa, jag betvivlar att Vimmerbyklyven kan sälja en klyv med enhandsfattning med nuvarande regelverk.