273 487 läst ·
2 949 svar
273k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Min mor köpte en sån kinaklyv en gång, tror jag skulle hunnit kubba, bärafram, kärra bort det kluvna och trava upp det för torkning om jag försökt hålla samma takt som när hon som pensionär klöv med Rustaklyven.Alfredo skrev:
K
Kapabel
Självbyggare
· Värmland
· 337 inlägg
Kapabel
Självbyggare
- Värmland
- 337 inlägg
Jag hade en sån bäbisklyv för 20 år sen, den var värdelös.F fribygg skrev:
Med den typen av klyvar blir också jag irriterad.
Nu är ni inne på väldigt hypotetiska diskussioner.
Hur många av er har kluvit 30 kubikmeter metersved med yxa?
Att hålla på och klyva och pena kortved går inte i de här volymerna. I synnerhet inte med krokig svårkluven gratisved.
Hur många av er har kluvit 30 kubikmeter metersved med yxa?
Att hålla på och klyva och pena kortved går inte i de här volymerna. I synnerhet inte med krokig svårkluven gratisved.
Jag har nån gammal Jula-klyv, blå är den. Hur många ton, ingen aning. Långsam, absolut. Men den blir inte trött efter 1,5timmars arbete. Jag kan stå där med kubbar på 50-90cm av kvistig gran. Den bara tuggar på, visst händer det att den fastnar ibland, men har aldrig klarat det bättre med en yxa. Inte jag med mina ringa år av yxandes.
20 m3 årligen max 50cm lång går bra med Fiskarsyxa, ska man hugga meterved bör man väl desutom ha vedkap om den sen ska delas i 33cm eller 25cm bitar.H heimlaga skrev:
Svårkluvet kan åtminstånde jag skicka till industrin, inte för att jag så gärna säljer massaved eller bränsleved men möjligheten finns.
Helt genialiskt, hur kan jag använda kärra till allt annat men inte kommit på att göra så 😩😳M Mikko58 skrev:
Ibland undrar jag om mina så hjärnceller funkar. Hur va det, synapserna skulle skicka lite el och sen skulle lilla hjärnan komma på nått.
Du behöver minst två kärror om klyven är stationär, en till kubbar och en till kluven ved.Norrtull skrev: