Vi diskuterade svärdlängd för någon månad sedan. Inte säker på om det var i denna tråd dock. Ramlade över en liten "reklamfilm" eller vad man nu ska kalla det när de börjar sågförsöken med felvänd kedja. Svärdet är dock rejält...

• Gilla
1
  • Laddar…
galento
Håller på och klyver lite på dagarna, den lilla Rustaklyven har faktiskt fungerat bra och kubbar som på bilden och lite större brukar inte vara nåt problem .
En blå vedklyv med en stock förberedd för klyvning mot en bakgrund av kluven ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Kan vara avkopplande om man tar det i lugn takt att stå vid klyven och filosofera.

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Röd motorsåg vilar på nyligen fälld björkstam i ett vinterligt landskap med snö och kvistar.
Skapa konto

Rastat 2252:an idag med lite fällning...blev sådär 2 tankar

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Grenar och kvistar på snö framför lada, resultat av trädfällning till ved och tändmaterial.
Skapa konto
Ett vinterlandskap med snötäckt mark, avverkad björkved och grenar mellan två åkrar.
Skapa konto
Fälld björk och sälgved i vinterlandskap mellan två åkrar, med snö och kvistar på marken.
Skapa konto

fällde emellan två åkrar idag..

12 m3 med björkmassa..
ca 15 m3 med sälg och björkved.

Björkved och sälggrenar staplade på snötäckt mark bredvid en kärra.
Skapa konto

kvistar lite toppar och grenar med yxa..
Hand håller en kvistboll gjord av björk och sälg för tändning som ska säljas i vedsäckar.
Skapa konto

samt mina Kvistbollar.. till att tända med..
läggs i vedsäckar.. säljs för 35 kr per säck..

• Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
Kvistbollar att tända med. Bra idé.
Jag brukar ibland tillverka tändkrusiduller i min täjlhäst.
Krusidullerna doppar jag i smält stearin.
Bra som julklapp eller present.

Handtillverkade tändkrusiduller i en verkstad med träspån, täjlpall och stearinbad.
Skapa konto

Tändkrusiduller av träspån doppar i smält stearin i en kastrull på ett köksbänk.
Skapa konto

Korgar med handgjorda tändkrusiduller av träspån, inplastade och bundna med rosetter.
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
A
R roke skrev:
Kvistbollar att tända med. Bra idé.
Jag brukar ibland tillverka tändkrusiduller i min täjlhäst.
Krusidullerna doppar jag i smält stearin.
Bra som julklapp eller present.

[bild]

[bild]

[bild]
fina(y)
jag gör bollar och säljer en 60L säck för 35 kr. på så sätt kommer riset till användning.
Och kråkveden som folk kallar klena pinnar säljs på 60L säck nu för 75 kr per säck..
Bör väl gå ca 16 såna på 1m3..Inget dåligt m3 pris för någon timmes jobb.. :cool:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jag gör bollar och säljer en 60L säck för 35 kr. på så sätt kommer riset till användning.
Och kråkveden som folk kallar klena pinnar säljs på 60L säck nu för 75 kr per säck..
Bör väl gå ca 16 såna på 1m3..Inget dåligt m3 pris för någon timmes jobb..
Imponerande omhändertagande av hela träden. Men du som ändå gör det här professionellt: upplever du att du tjänar några pengar på det jämfört med om du hållit dig till de större dimensionerna, eller gör du det mer av princip?

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Imponerande omhändertagande av hela träden. Men du som ändå gör det här professionellt: upplever du att du tjänar några pengar på det jämfört med om du hållit dig till de större dimensionerna, eller gör du det mer av princip?
Det ger mer pengar in då det tar redas på även klent som annars skulle ha eldats.
dessa klena pinnar är omtyckta av fritidsfolk. som kanske bara ska grilla lite korv..
säcken blir mer fylld också så det kanske känns som mer ved för den saken..

Även sälg börjar bli uppskattat.
Går att göra bollar av även den kvisten..

• Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
A
För att besvara frågan.

Jag håller hellre på med grövre till rena vedkunder då det ger mer m3 per timme.
Men värdet i dessa pinnar ska man inte förakta..

• Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det ger mer pengar in då det tar redas på även klent som annars skulle ha eldats.
Ja, det förstår jag. Tänker mer att det kanske lönar sig mer att dra vidare till nästa trakt ändå, i den mån det finns närmast fri tillgång på jobb, men det gör det kanske inte.

Ska hur som helst ta ett blad ur din bok och försöka ta hand om lite mer av böset när jag röjer åt mig själv i sommar. Om inte annat ser det ju lite trevligare ut i skogen fortare.

• Gilla
1
  • Laddar…
Om du kvistar av lite mera noggrant, ända upp i topp och grövre grenar, innan du kapar grenar och längd blir det det mindre arbete. Hålla på med det efter att du kapat av grenarna är ett ski....göra.

A
Ja, det förstår jag. Tänker mer att det kanske lönar sig mer att dra vidare till nästa trakt ändå, i den mån det finns närmast fri tillgång på jobb, men det gör det kanske inte.

Ska hur som helst ta ett blad ur din bok och försöka ta hand om lite mer av böset när jag röjer åt mig själv i sommar. Om inte annat ser det ju lite trevligare ut i skogen fortare.
om vi håller oss i diameter 5-2 cm så tillverkar man 1 m3 ganska fort med en yxa..
Så då har du ca 450 kr per m3 i timmen om man jobbar på..
Men går det lite långsammare så har du mellan 250-300 kr i timmen.. rätt bra ersättning för att slippa snubbla runt i skogen.. lägg då till Kvistbollarna så har du en fin ersättning per månad.. (y)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Om du kvistar av lite mera noggrant, ända upp i topp och grövre grenar, innan du kapar grenar och längd blir det det mindre arbete. Hålla på med det efter att du kapat av grenarna är ett ski....göra.
Jo det brukar jag göra..
Men nu skulle jag inte kvista av i åkrarna..
Så då fick det bli att släpa hem till ved området.

plocka små Kvist i åkern i snön..
aldrig..

samt att jag ska ju ta reda på de där små kvistarna.. ;)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Maskintok skrev:
samt mina Kvistbollar.. till att tända med.. läggs i vedsäckar.. säljs för 35 kr per säck..
Imponerande omhändertagande av hela träden.
Ja jag är också imponerad. :surprised:(y)

Men tar det inte en oerhörd tid? Att få ihop bollar från ett enda träds ris känns som det skulle ta en hel arbetsdag! Och att de ändå skulle ramla sönder till plockepinn. :cry: Men jag antar det funkar för dig. Fattar bara inte riktigt hur som sagt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.