273 639 läst ·
2 949 svar
274k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jamen precis! Jag brukar baka ibland och vi byter till al (eller ”adder” som det heter där jag bor) när vi börjar baka och kallar den veden för just ”lysved”, då ser man gräddningen bra och dessutom sprätter den inte in glöd på kakorna.V Vardagsrum skrev:
M Mseli skrev:
samlingsnamnet "arder.." brukar jag höra ibland.. Men där ingår även sälg, asp, hägg, rönn, gråal, klibbal..
Jag har aldrig skrivit ut det, säkert samma uttryck fast att jag bluddrar bort r:et, och det åker nog med en del andra träd under samma benämning ja… vet du om ”Alder” är ett gammalt ord för al? Jag har stött på det i en skrift som nämnder att man åt ”Aldermjöl” under svältperioder. Aningens OT men du kan ju en hel del om träd Maskintok.
Jo det är ett äldre namn för hela släktet.M Mseli skrev:Jag har aldrig skrivit ut det, säkert samma uttryck fast att jag bluddrar bort r:et, och det åker nog med en del andra träd under samma benämning ja… vet du om ”Alder” är ett gammalt ord för al? Jag har stött på det i en skrift som nämnder att man åt ”Aldermjöl” under svältperioder. Aningens OT men du kan ju en hel del om träd Maskintok.
Man torkade massor utav bark förr i tiden.
al, sälg, tall, gran mm.. Och malde för att dryga ut mjölet.
under svält åren.. under 1700 och 1800 talet så användes denna metod flitigt.
laven på dessa finns bara på björk..Fredrik K skrev:
Glasbjörk är mörkare och hårdare i virket än vårtbjörk, som är vit i nävern och som spricker vartefter att trädet växer vilket ger de tydliga svarta mönstren.. vårtbjörk växer betydligt snabbare än Glasbjörk.
men båda är bra ved.. Glasbjörk måste dock ligga längre för att torka..
Åkte förbi ett mindre hygge idag och var tvungen att stannat till och titta på stubbarna för jag tyckte det var utmärkande att säkert 50% av dom såg ut så här eller betydligt värre. Jag är bara en glad amatör som sågar ved till mig själv så jag vet inte så mycket om skogsbruk. Men har ju gjort en del självstudier för att fälla träd på ett säkert sätt. Och tyckte detta såg konstigt ut. Är det fällt med maskin eller av någon som inte har koll? Oavsett så tänker jag att man väl inte lämnar stubbarna på det viset? 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder