T Träkåk skrev:
Ved som inte ger bra med värme, som ger illaluktande rök ur skorsten och när man öppnar för inlägg befattar jag mig inte med, varken i stan eller på sommarstället. Det ska i princip inte synas ur skorsten eller lukta när jag eldar för stör mig otroligt på pyreldare. Kräsen javisst men kaminelda gör jag för att hålla ner kostnaderna lite och för att det är mysigt att se eld. Jag hade nog inte fått min asp riktigt torr, det inser jag nu efter men chansar inte på det igen, asp är bannat hos mig
Jag tycker asp ger bra värme, jämförbart med gran tycker jag, men aspen är svårare att få torr än gran för eldning samma år. Jag ser till att veden har några år på sej att torka och behöver därför inte klyva så noga, om eldstaden sväljer veden och inget annat än värmedaller syns ur skorsten vid eldning är jag nöjd. Jag 'bannar' ingen ved utan tar tillvara vad naturen ger, det som duger till bräder och plank är ju synd att elda då det finns så mycket mer krokigt, klent, ruttet att ta vara på till hemved. Rak och rötfri asp ger ju fin bastu panel om man sågar den, sågytor, grenar och rötkärna passar bra att elda.
Har inte alla träslag i Sverige ungefär lika mycket energi per kg torr ved? Antalet kubik man får bära in varierar ju med träslag men per kg eller ton är nog brännvärdet lika.

• Gilla
roke och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nästan sent..
Brukar fälla asp på hösten..
Då är den avbarkad om jag lämnar den orörd till ungefär nu..
möss, älg, rådjur mm gnagar i sig rejält.
Jag tänker att viltet behöver barken mer nu i feb än före jul, inte behöver jag ha aspen helbarkad heller utan är glad om lagom mycket kommit av så jag slipper klyva grenarna.

• Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Brinnande ved i en öppen spis som ger ifrån sig värme utan synlig rök eller lukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens första brasa. Lite blandad ved.
Jag följer inte detta med att veden ska vara klyvd senast ett visst datum etc, där gör jag fel, men det brinner bra, ger fin värme, ingen rök synlig och ingen sur lukt, så jag gör väl något annat fel också som kompensation. :cool:

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Säkerhetshjälm med visir som skyddats från fallande trädstam i snön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjälm ska användas när man fäller träd

• Gilla
  • Wow
fremax och 7 till
  • Laddar…
Borde flera vara noga med, döda grenar är inget man vill ha skallen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
[bild]

Hjälm ska användas när man fäller träd
snacka om max i otur..
I en ventilations lucka på hjälmen gick grenen igenom... Jag zoomade in..

• Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
B
Eldade runt 30% asp förra året. Jag har nog aldrig tänkt på att den skulle vara speciellt svår att torka. Men rådjur är ju tokiga i barken, så den kapas ju under vintern - hämtas på senvinter i princip barkfri (I alla fall den delen som rådjuren kommer åt) Kapas och klyvs före påsk, och sedan lagras den i minst 1.5år tills eldning. Jag antar att den metodiken torkar ut den tillräckligt bra.

Men just nu kommer det vara nära 100% gran. Barkborrens framfart. Men toppar med att blandar in lite ek/bok som legat och torkat massa år. Tycker det känns som det blir lite sot i eldstaden om man eldar 100% gran, tror det kan vara bra att elda lite annat också.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
hsd
Stämmer inre den här listan
Värmevärden?
Värmevärden kan ses utifrån både vikt och volym. Nedan visas några exempel:

Utifrån volym: (avser torr maskinellt avverkad ved)

Trädslag Energivärde
Rönn 3190
Bok 3000
Ek 2900
Ask 2900
Lönn 2800
Björk 2800
Al 2350
Tall 2350
Asp 2000
Gran 1750

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Visst brinner det, men det är inte torrt. Jag har haft klenved 3-4cm liggande i varmgarage i flera år men ändå bubbla när det hamnade på elden. Det var syren. Okluven ved torkar väldigt långsamt. Jag ser till att klyva allt.
Håller med om att det torkar mycket bättre om man klyver eller barkar. Det är dock inte alltid vatten som bubblar när man eldar. Har haft helt torra brädbitar som har bubblat när jag eldat dom.

Blir väldigt akademiskt. Jag sågar och klyver det som finns, låter det sedan torka,
Har gått i lära att man inte lämnar något i skogen, utan även grövre grenar hamnar i vedhögen.
Har alltid förråd med minst 3-4år torkad ved och funderar aldrig över vad jag stoppar in i kaminerna.
Så vad olika klampar ger i energi är ointressant så länge de brinner.

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
funderar aldrig över vad jag stoppar in i kaminerna.
Fast med öppen spis är inte gran jättekul.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Får använda spisgaller/gnistskydd och att det är byggt med rejält skydd på golvet.
Men generellt är ju öppen eldstad bara för trevnadseldning så då får man kosta på löv.;)
Har blivit en del granved utifrån borrarna och fåtal vindfällen, så 5 kbm gran ligger torr och väntar på att eldas.

Har haft lite tur den här veckan! Tre av grannens granar blåste ner i stormen förra helgen. Granarna la sig i stort sett på min vedbacke! Ringde grannen och talade om problemet och han sa såga upp till ved du! Jo man tackar!! Färdigsågat idag och riset ligger på pickupen för vidare transport till närmsta bondes rishög så blir han glad! Nu är det bara klyvningen kvar.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Beroende på din jordmån kan det vara vettigt att kvarna en del av grenarna - de ger sur kompost, perfekt för azalea, rhododendron och blåbär!

P
eller stoppa i sjö.. Som syre...
Blir bra fiske där då.. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.